• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Motoparkin ympäristöluvasta valitettiin

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja -ESE-
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Se on sitten ajettava mutkateillä...
wink.gif

Ainoa yllätys tässä valitusuutisessa on se, että miten Pro Hällinmäki -yhdistyksellä kesti näinkin kauan että saivat valituksensa käsittelyyn. Uusi ympäristölupahan oli voimassa jo ainakin muutaman viikon.

Mulla on (tässäkin) asiassa turhan mustavalkoinen ja yleistävä mielipide, mutta mun on vaan kovin vaikea ymmärtää melusta räksättäviä ihmisiä.

Olen asunut Tampereen keskustassa, erittäin kaikuvassa betonilähiössä ja nyt Treen ympäristökunnan rauhallisessa maalaismaisemassa ja väitän, ettei täällä maalla nyt ainakaan kovin hiljaista ole; mopopojat päristelee yötä myöten (tietysti, eipä täällä muuten mihinkään pääsisi), Tampere-Helsinki junarata menee keittiön ikkunan alta; lasit heläjää yötäpäivää. Jos ei naapuri leikaa nurmikkoa pyhäaamuna on toinen tilanomistaja raivaamassa ryteikköään tuossa "takapihalla". Alueelle pukataan taloja sinne sun tänne; sirkkelit ja naulapyssyt laulaa. Omatkin pikkupojat päästelee mönkijöillä ja crosseilla pihaa ympäri (keskitetään yleensä aikoihin ,kun naapurit tai itse tehdään meluhommia)

En tiedä, mutta kuvittelen, että jos tuolta (tai mistä vaan) saataisiin moottoriradat hiljaisiksi, alkaa alueen asukkailla muut ääniongelmat (hallit haukkuu, trimmerit pauhaa, hornetit rikkoo äänivalleja jne.), joihin nyt ei tarvitse keskittyä, kun on tämä yhteinen murhe.

Kyllä se vaan taitaa olla niin, että jos ihminen ei kestä sitä, ettei ole maailmassa yksin, on hänellä hermoissa vikaa ja ehkä olisi parempi muuttaa pohjoiseen, sieltä vielä löytyy erämaata, jossa ei tarvitse kuunnella ketään eikä mitään.

P.S. Voisin hyvinkin harkita muuttavani tuollaisen moottoriradan viereen, jos nyt vaikka joku innostuisi lappiin muuttamisesta. Eipä tarvitsisi tuota lähinaapurin pikkukoiran räksyttämistä sietää
mad.gif

biggrin.gif

tulipa mieleen sellainen asia, että.. kuka muuten on mitannut noilta mökeiltä niitä meluja? onko asukas itse vai joku puolueeton taho? ihmettelen kovasti, jos asukas on itse saanut mitata ja hieman pyöristelly lukuja sitten ylöspäin
baaa.gif

jos joku asiasta tietää niin vois kertoa..

toivottavasti saatais jatkaa ajeluita tuolla radalla
sport05.gif

sanoi:
ehkä olisi parempi muuttaa pohjoiseen, sieltä vielä löytyy erämaata, jossa ei tarvitse kuunnella ketään eikä mitään.

Ironista sikäli, mutta Pro Hällinmäki -yhdistyksen aktivisti Marja-Leena Nenonen on siirtynyt kesäasukkaaksi Virtasalmelle nimen omaan Rovaniemeltä.

sanoi:
ulipa mieleen sellainen asia, että.. kuka muuten on mitannut noilta mökeiltä niitä meluja? onko asukas itse vai joku puolueeton taho?

Varmasti siellä on omat desibelimittarit tanassa yöt ja päivät läpeensä, mutta virallisiakin mittauksia on yritetty tehdä. Ainakaan yhdellä mittauskerralla ei kuitenkaan saatu mitään käyttökelpoisia tuloksia, kun jo ns. taustamelu ylitti tavoiteraja-arvot.

Mielenkiintoista on, että nää radat on olleet olemassa kauan ja sitten joku muuttaa lähistölle ja alkaa valittaa melusta. Onhan se nyt stna selvä, että moottoriradan ympäristössä on melua ja pitääkin olla..
Nämä ketkä radan lähelle ovat muuttaneet, olisivat voineet ajatella asiaa hieman etukäteen, kyllä Suomessa lääniä riittää..

Mielenkiintoista on, että nää radat on olleet olemassa kauan ja sitten joku muuttaa lähistölle ja alkaa valittaa melusta. Onhan se nyt stna selvä, että moottoriradan ympäristössä on melua ja pitääkin olla..
Nämä ketkä radan lähelle ovat muuttaneet, olisivat voineet ajatella asiaa hieman etukäteen, kyllä Suomessa lääniä riittää..
Kannattaa vilkaista allekirjoittaneen allekirjoitus
biggrin.gif

Kun on melua saa ostettua tontin/mökin halvalla. Mikäli melunlähde poistuu nousee mökin arvo..

Siis tämä Nenonen? Hyvä varmaan päätöksistä valittaa jos Pro Hällinmäkeä vetää tuo. Ei hyvää päivää taas...

Täytyy varmaan vielä tämän kesän aikana käydä ajelemassa tuolla Virtasalmen suunnalla.
033102bebe_1_prv.gif

Sivukevennyksenä, myös Pieksämäen Ideaparkista on tehnyt valituksen rovaniemeläinen yksityishenkilö (Motoparkkihan sijaitsee nykyisen, laajentuneen Pieksämäen kaupungin alueella). Tiettyjen paikallisten keskuudessa alkavat varmaan olla tosi suosittuja nuo lappilaiset
biggrin.gif

On kai täällä joku joka on lukenut hallintotieteitä?

Nenosen esimiehelle vois varmaan tehdä selvityspyynnön onko hänen toimintansa ristiriidassa hänen erikoistutkijan tehtävien hoidon kanssa?

Lisäksi ympäristöministeriöön voinee tehdä kyselyn siitä, käyttääkö hän virkamiesasemaansa ja tutkijan statustaan sekä työaikaansa hoitaakseen yksityisoikeudellista riita-asiaa?

Kolmanneksi täytyisi löytää taho joka käsittelee kysymyksen onko hän jäävi hoitamaan tehtäväänsä Lapin ympäristökeskuksen johtajana - esimies tai ympäristökeskusta valvova taho.

... kun edelliset tekee syyttämättä tai arvioimatta ketään, oikeille tahoille niin viranomaiseten velvollisuus ON tutkia asia.

Mutta kysymys onkin kellä nyt sitten on viitseliäisyyttä ja osaamista ruveta pelaamaan samoilla hallintolain säännöillä häntä vastaan? Olispahan ainakin hetkeksi hänelläkin muuta tekemistä, kun joutuu vastailemaan itseensä kohdistuviin kysymyksiin virka-aseman käytöstä.

Edellisten lisääksi voi kysyä noidattaako Nenonen hyvää hallintomenettelyä ja tapaa ajaessaan asiaa.

Uskon, että hän osaa tehdä asiat pykälien ja säädösten mukaan mutta ainahan voi kysyä ja silloin joutuu vastaamaan - on siinäkin pikku puuhaa, vaikka virkamiehenä vastailu lienee rutiini hommaa.

Joka iikka (tai edes muutama juristi jos täältä löytyy) vois muuten liittyä myös pro-hällinmäki yhdistykseen (jos se on avoin yhdistys niin se on sääntöjensä mukaan varmaan jollain ehdoilla hyväksyttävä jäseniäkin)? Jos siellä tulee äänestyksiä niin voidaan äänestää Nenonen kumoon? (Ellei pro-Hällinmäki yhdistys hyväksy jäsenikseen heitä jotka mahdollisesti ajavat motorparkin asiaa käy vähintään niin ettei yhdistyksen mielipidettä voida enää huomioida objektiivisena lausunnon antajana asiassa.)

Nenosellehan vois (useampi) vaikka soitella muina miehinä asiallisesti jutella ja kysellä kuinka motopark asia etee? Faksatakin varmaankin saa asiallisia kysymyksiä ja laittaa sähköpostia joihin hänen on myös virkamiehenä ja asian omistajana vastattava?

Sähköposti: marja-leena.nenonen@ymparisto.fi
Puhelin: +358 400 338917
Faksi: +358 16 310 340

t.

/z

Katve
Paluu uuteen
Marja-Leena Nenosen näyttely koostuu viidestä maalauksesta, joihin hän on purkanut edessä olevan muuton aiheuttamia tuntojaan. Paperille maalatut teokset ovat eräänlainen itkuvirsi lähdön vaikeudesta ja haikeudesta, väistämättömän kohtaamisesta, komeroiden kätköistä pursuavista elettyjen hetkien tunteiden kirjosta, luopumisen surusta, helpotuksesta ja uusista suunnitelmista.

Nenonen pohtii töissään myös sitä, mitä kuvataide hänelle merkitsee: onko se suorittamista, vai toimiiko taide henkireikänä, stressin helpottajana.

Tyrsk :-D
On se varmaan vaikea lähteä, kun ensi töikseen aiheuttaa ongelmia uudessa paikassa.

Nyt kannattaa mahdollisissa yhteydenotoissa eri tahoihin yrittää pysyä asiallisena, toisin kuin tuolla Oras Tynkkysen blogissa on käynyt. Riehumisella, haistattelulla ja muutenkin apinamaisella käytöksellä tekee vain itsestään pellen eikä saa yhtään mitään aikaiseksi tässä meille kaikille, mutta ennen kaikkia itäsuomalaisille harrastajille tärkeässä asiassa. Viileän asiallinen, pelkkään faktaan perustuva lähestyminen sen sijaan toimii.

Zeromarkilla on erittäin hyviä pointteja, mietiskelin itsekin ko. henkilön jääviyskysymystä jo kauan sitten. Ei sikäli, että se valituskierrettä katkaisisi jos Pro Hällinmäki (ei ilmeisesti löydy yhdistysrekisteristä) hänen nimissään ei enää voisi valituksia tehdä, ainahan sieltä muu allekirjoittaja löytyy. Mutta asia voisi olla ns. selvittämisen arvoinen. Olisikohan foorumimme lakiasiaintuntija Jukka Relanderilla tiedossa sopivia kontakteja, jotka voisivat zeromarkin mainitsemiin asioihin ottaa kantaa?

Nyt kannattaa mahdollisissa yhteydenotoissa eri tahoihin yrittää pysyä asiallisena, toisin kuin tuolla Oras Tynkkysen blogissa on käynyt. Riehumisella, haistattelulla ja muutenkin apinamaisella käytöksellä tekee vain itsestään pellen eikä saa yhtään mitään aikaiseksi tässä meille kaikille, mutta ennen kaikkia itäsuomalaisille harrastajille tärkeässä asiassa. Viileän asiallinen, pelkkään faktaan perustuva lähestyminen sen sijaan toimii.
Juurikin näin. Tosin kaikki ei asialliseen palautteeseen tai rakentavaan keskusteluun vaan pysty.  
nixweiss.gif

Apua, kuka suojaisi meitä ylikierroksilla käyvän Nenosen aiheuttamalta melulta
tounge.gif

sanoi:
Marja-Leena Nenonen (10.6.2009 klo 23:05)

"Moottoriurheiluratojen sijoittamisessa pitäisi olla todella tarkka. Motoparkin meluterrorin kohteena olo on opettanut, että ratoja ei ainakaan hiljaisiin ympäristöihin lähelle asutusta saa sijoittaa. Esimerkiksi valmiiksi meluisassa ympäristössä ylikierroksista syntyvä ja erittäin häiritsevä ympäristömelu aiheuttanee vähemmän ongelmia."

Eipä se mitään ota jos ei annakkaan. Pökköä pesään... Lähetin seuraavan viestin antamiinne sähköpostiosoitteisiin.

-------------------------------------------

Hei,

kuulin sinun toimivan Pro Hällinmäki yhdistyksen puheenjohtajana. Toivon, että välität henkilökohtaisen tervehdykseni Pro Hällinmäen jäsenille ja saisin teiltä viestiini vastauksen. Olen keskustellut Motoparkin kohtalosta alan harrastajien kesken. Tarvittaessa harkitsen Pro Motopark yhdistyksen perustamista. Uskon alueelta (Pieksämäen kaupunki, Juva, Virtasalmi) löytyvän myös niitä yrityksiä ja ihmisiä, jotka ovat radan toiminnan turvaamisen kannalla.  Myös harrastajien joukosta löytyy voimaa, lakiopillista osaamista ja halua pitää Motopark elinvoimaisena ja toimivana moottoriratana. Seuraavan palautteeni olen kuitenkin kirjoittanut täysin  henkilökohtaisia näkemyksiäni esille tuoden ja rakentevassa hengessä. Toivon myös teiltä löytyvän ratkaisuja meluongelmien hillitsemiseen ilman ajopäivien tai radan toiminnan rajoittamista.

-------------------------

Tervehdys,

palautteeni koskee Motoparkin moottorirataa. Olen seurannut sivusta keskustelua radan kohtalosta ja ihmettelen suuresti ihmisten kapeakatseisuutta, jolla tämän radan kohtalo halutaan sinetöidä. Itse harrastan ratamoottoripyöräilyä ja Virtasalmi on tällä hetkellä minulle lähin paikka harjoitella. Ajoaikaa Mäntyharjulta tulee 1,5h suuntaansa. Seuraavaksi lähin rata on Kemora, jonne matkaa tulee noin 320km. Minulla on oma lehmä ojassa asian suhteen, mutta pyrin objektiiviseen tarkasteluun.

Moottorirata palvelee niin autoilijoita, mopoilijoita kuin moottoripyöräilijöitäkin. Viimeksi Kemorassa käydessäni keskustelin juuri 20 vuotta täyttäneen miehen kanssa. Hän kertoi avoimesti vaihtaneensa rataharrastukseen, ettei olisi kaahailemassa tiellä. Mielestäni tuo oli häneltä hyvin vastuullisesti ajateltu ja järkevä päätös. Esimerkkejä on monia; olen ajanut vuosia www.moottoripyora.org ja www.mp-tuki.fi järjestämillä ajopäivillä vapaan harjoituksen päivien lisäksi ja keskustellut niin nuorten kuin vanhojen, niin miesten kuin naistenkin kanssa ajoharrastuksesta. Kaikki ovat todenneet rataharrastuksen lisänneen heidän osaamisen tasoaan pyörän käsittelyssä ja tilanteiden hahmottamisessa. Olen itse asiassa patistanut lähipiirini ihmisiä ajamaan hitaaseen ryhmään liivimiesten perässä ja käymään läpi EAK-koulutuksia. Vanhemman sukupolven edustajat kun ovat saaneet moottoripyöräkortin käymättä autokoulua. Kaikilta radalla ja tapahtumissa käyneiltä olen saanut positiivista palautetta, ja useampi heistä käy nyt säännöllisesti pari kertaa kesässä ajamassa ja hakemassa opetusta.

Valitettavasti heillekin Motopark on tuo läheisin rata, jossa harjoittelemaan pääsee. Itse en aio harrastusta lopettaa, vaikka Motopark suljettaisiin. Matkaa tulee muille radoilla, mutta sinne mennään ja sillä selvä. Toisin käy näiden ei niin aktiivisten harrastajien kohdalla, joille tämä paikka on siedettävän lähellä ajokokemuksen kartuttamiseen. Moottoriradalla järjestetään myös muita aktiviteetteja, kuten bomber-tapahtumia ja radalle.com ajopäiviä. Tapahtumien avulla saadaan nuorille täällä sitä niin paljon kaivattua aktiviteettia. Ei tapahtumissa ole kyse enää pelkästään ajamisesta tai vauhdinhurman tyydyttämisestä, vaan ohessa on paljon muuta. On paljon kavereita, musiikkia, makkaranpaistoa ja hauskanpitoa. Jopa kaljoitteluakin. Kaikki tämä katoaa tältä alueelta pois, jos radan toimintaa ei tulevaisuudessa varmisteta. Olen muutenkin huolestunut nuorten hyvinvoinnista tällä alueella. Yrityksissä puhutaan henkilökunnan sitouttamisesta erilaisilla aktiviteeteilla ja kannustimilla. Etelä-Savon alueella jokaisesta nuoresta tulisi pitää kiinni ja "sitouttaa" heitä tähän alueeseen takaamalla tarvittavat harrastemahdollisuudet ja tapahtumat.

Ja suoraan sanottuna, kaikki ne viikonloput jotka olen ajoreissuilla Motoparkissa tai muualla, vietän selvin päin ja kuntoillen. Harrastus ja sosiaalinen verkosto lajin parissa tuo niin henkistä kuin fyysistä hyvinvointia. Eikä pidä unohtaa paikallisia yrityksiä, esimerkiksi ABC on aamuisin ennen ajopäivää täynnä motoristeja, sekä paikalle saapuvia mekaanikkoja ja katsojia. Paikalta tankataan ruokaa, juomaa, bensaa ja tarvikkeita.

Itse Mäntyharjulla asuvana tiedän miten haasteellista on saada tuloja pienelle paikkakunnalle. Juvan ja virtasalmen kohdalta voisi olettaa, että moottorirata omalta osaltaan kannattelee näiden alueiden taloudellista hyvinvointia. Jos olen oikein ymmärtänyt, niin valitusten tekijöiden parissa on niin kesämökkiläisiä kuin paikallisia asukkaitakin?

Totuushan on että moottoriradan kohtalo alkaa olla sinetöitynä. Omistajien mielenkiinto radan ja sen ympäröivien kiinteistöjen ylläpitoon on murrettu, paikka alkaa näyttää huonosti hoidetulta. Voin hyvin kuvitella, että vaikka ympäristöluvat saataisiin kuntoon, niin alue tarvitsisi uuden motivoituneen omistajan rakentamaan ja kehittämään moottorirataa - satsaamaan rataan ja sen ympäröiviin palveluihin rahaa.

Ei tuolla radalla öisin kuitenkaan ajeta. Ajoaika loppuu muihin moottoriratoihin verrattuna poikkeuksellisen aikaisin ja alkaa poikkeuksellisen myöhään. Juva ei alueena ole niin tiuhaan asuttu, etteivätkö sen alueen ihmiset pystyisi elämään moottoriradan läheisyydessä. Tyynellä kelillä ääni kantaa todella pitkälle. Esimerkiksi mäntyharjulla kuuluu keskustaan asti Ruotimon crossiradan äänet, vaikka matkaa tulee noin 10km linnuntietä. Ei se ketään kuitenkaan niin paljon häiritse, että niin nuorilta kuin vanhoilta harrastuspaikkaa vietäisiin pois. Tai ainakin kovasti toivon alueelta sen verran järkeä löytyvän.

Päivänä, jolloin "suljettu lopullisesti" kyltti lyödään Motoparkin ovien eteen, tulen olemaan hyvin surullinen koko Savon alueen puolesta.

Toivoisin palautetta moottoriradan toimintaan liittyvistä ongelmista ja mahdollisuuksista, joilla me harrastajat voisimme tukea radan toimintaa muuten kuin käyttämällä rataa. Onko valituksen tehneiden ihmisten kanssa kokoonnuttu ja keskusteltu ongelmakohdista rakentavasti? Eikö todella ole edullisia ja järkeviä vaihtoehtoja tarjolla meluhaittojen vähentämiseen ilman ajopäivien karsimista? Ajopäivät ja maksavat asiakkaat ovat ne, jotka pitävät tuon radan toiminnan elossa. Ajopäivien vähentyessä vähentyvät myös radasta tulevat tulot, ja koko alueelle tuleva raha- ja ihmisvirta.

En edusta palautteellani yrityksiä tai järjestöjä, vaan olen kirjoittanut tekstin henkilökohtaisesta näkökulmasta. Palautettani voi käyttää vapaasti rataan liittyvissä keskusteluissa ja kokouksissa.

--------------------------------

Oheisen viestini olen lähettänyt kirjaamo.esa@ymparisto.fi osoitteeseen saamatta minkäänlaista vastausta. Yritin myös lähettää palautteeni suoraan ympäristo.fi sivuilta, mutta palautteen lähetys ei toiminut. Toivoin, että edellinen palautteeni saa ihmiset havahtumaan moottoriradan ja vastaavien harrastepaikkojen tärkeydestä ympäröivän alueen taloudelliselle hyvinvoinnille. Ja ihmisten hyvinvoinnille. Itsekin kaupungissa asuneena voin sanoa, ettei Kaupungeissa ole samanlaisia murheita taloudellisesta tasapainosta, kuin pienillä kunnilla ja kuntien asukkailla.

Radan toiminta vaarannetaan, jos melurajoituksista tehdään niin tiukkoja ettei niiden läpäisemiseen ole taloudellisesti järkeviä vaihtoehtoja. Jokainen vähänkin fiksumpi ihminen ymmärtää, että hiljaisten päivien lisäyksellä pyritään sinetöimään radan kohtalo.

Back