• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Motopark ja melurajoitukset

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja turboJR
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ei taida SV:n mökä tuota rajaa kyllä ylittää. On juu sen verran matala. Enemmän olisin huolissani korkealta ja kovaa vinkuvista pyöristä. Mutta oikeesti todella korkeelta ja kovaa täytyy vinkua kyllä sitten... Siis "peruskatupyörissä"
Se äänenpainemittari ei ikävä kyllä taida piitata ääniaallon taajuudesta tuon taivaallista (kunhan ollaan mitattavien taajuuksien alueella). Jos meinaatte, että matalilla taajuuksilla ei saa kovaa äänenpainetta aikaiseksi niin käykääpä joskus vaikkapa autohifimiesten subbarinhuudatuskilpailuissa.

Tähän mennessä yleisimmin melumittauksissa ovat narahtaneet twinit ja yksimukiset papattimet, koska yksi iso palamistapahtuma aiheuttaa yleensä kovemman äänenpaineen kuin sarja pieniä palamistapahtumia.

Se, minkä ihmiskorva kokee kovana äänenä ei välttämättä tarkoita, että äänenpaine on kova. Jos joku vempele aiheuttaa vaikkapa 120dB alle 20 hertsin taajuudella, ei sitä ihminen edes korvallaan kuule.

Edit: Atrik...artiluk...artikulointiongelmia...
Mittauksessa on käytettävä ”A” –painotettua asteikkoa. Eli siis taajuus vaikuttaa mittaustuloksiin. Wikipedia

Ei taida SV:n mökä tuota rajaa kyllä ylittää. On juu sen verran matala. Enemmän olisin huolissani korkealta ja kovaa vinkuvista pyöristä. Mutta oikeesti todella korkeelta ja kovaa täytyy vinkua kyllä sitten... Siis "peruskatupyörissä"
Se äänenpainemittari ei ikävä kyllä taida piitata ääniaallon taajuudesta tuon taivaallista (kunhan ollaan mitattavien taajuuksien alueella). Jos meinaatte, että matalilla taajuuksilla ei saa kovaa äänenpainetta aikaiseksi niin käykääpä joskus vaikkapa autohifimiesten subbarinhuudatuskilpailuissa.

Tähän mennessä yleisimmin melumittauksissa ovat narahtaneet twinit ja yksimukiset papattimet, koska yksi iso palamistapahtuma aiheuttaa yleensä kovemman äänenpaineen kuin sarja pieniä palamistapahtumia.

Se, minkä ihmiskorva kokee kovana äänenä ei välttämättä tarkoita, että äänenpaine on kova. Jos joku vempele aiheuttaa vaikkapa 120dB alle 20 hertsin taajuudella, ei sitä ihminen edes korvallaan kuule.

Mittauksessa on käytettävä ”A” –painotettua asteikkoa. Eli siis taajuus vaikuttaa mittaustuloksiin. Wikipedia
Mitäs toi käyrä nyt tarkoittaa? Mittarin herkkyyttä eri tajuuksilla vai mitä.

Ja eikös ääntä mitata ikäänkuin keskimääräisesti eli tajuudella ja siis pyttyjen määrällä ei olisi merkitystä.

Mitäs toi käyrä nyt tarkoittaa? Mittarin herkkyyttä eri tajuuksilla vai mitä.

Ja eikös ääntä mitata ikäänkuin keskimääräisesti eli tajuudella ja siis pyttyjen määrällä ei olisi merkitystä.
Onko toi nyt sitten niin, että mittarin herkkyys vaihtelee ääniaallon taajuuden mukaan sillä periaatteella, että saadusta mittaustuloksesta vähennetään tai siihen lisätään tuon käyrän mukaisesti desibelejä.

Toi oli uutta tietoa. Toihan on siinä mielessä järkevä systeemi, että korvan kuuloalueen ulkopuolella oleva melu ei vaikuta ratkaisevasti tulokseen.

Jostakin kumman syystä nuo vajaasylinteriset ovat olleet mittareiden silmätikkuina, ainakin niissä tapauksissa, jotka olen nähnyt tai joista olen kuullut.

Kävin tossa mittauttaa ton oman pyörän yoshin japan koko putki lyhyellä vaimentimella 105.7 db elikkä jostain täytyy huilu hommata mikäli mielii radalle
veryangry.gif

Olin silloin torstaina paikan päällä ja ei se ympäristökeskuksen äijä kertaakaan kattonut (mun mielestä) mitään e hyväksyntää putkesta.Kyllä sen tarkasti porttivahti.Tais kyllä päästää radalle vakioputkella missä ei myöskään ollut e leimaa?! Mutta oli se viherpipertäjä kuulemma "mittailemassa" radan varressa.Sitä en tiedä oliko mittari mukana vai ei.
Kuulemma se ympäristö äijä oli siellä kierrellyt varikolla katselemassa putkia, mutta olin itse silloin juuri radalla
smile_org.gif

Tuskinpa nuo sinne kovin pian uudestaan ilmestyvät jos kaikki mittaukset ja putket oli kunnossa tuolla kerralla.

sanoi:
Yritän lainata mittarin huomenna duunista ja tulen tänne "PK-Meeting TO 27.7. Östersundom"

Eiih, sen yhden ainoan kerran, kun minä moponi vien huoltoon
confused_orig.gif

Tuskin saan sitä takas niin että ehtisin sillä paikalle
bawling.gif

Noh, täytyy yrittää tsempata huollon setiä että säätää ne venat vähän vauhdilla...

Olin silloin torstaina paikan päällä ja ei se ympäristökeskuksen äijä kertaakaan kattonut (mun mielestä) mitään e hyväksyntää putkesta.Kyllä sen tarkasti porttivahti.Tais kyllä päästää radalle vakioputkella missä ei myöskään ollut e leimaa?! Mutta oli se viherpipertäjä kuulemma "mittailemassa" radan varressa.Sitä en tiedä oliko mittari mukana vai ei.
Kuulemma se ympäristö äijä oli siellä kierrellyt varikolla katselemassa putkia, mutta olin itse silloin juuri radalla
smile_org.gif

Tuskinpa nuo sinne kovin pian uudestaan ilmestyvät jos kaikki mittaukset ja putket oli kunnossa tuolla kerralla.
Mä olin tuolla eilen ajamassa, eikä ollut ketään kyttäämässä,eikä mittaamassa putkia. Tosin tietty eri asia, kun tuollainen leiri on tuo vapaa vuoro..

ei se mopo äänellä liiku.

joskus porukalla ihmeteltiin, kun vesa kallio treenasi vakiopönttöisellä kisapyörällä botniaringillä.

no ei tuntunut menoa haittaavan.

No itse taistelin noiden äänien kanssa tarpeeksi lauantaina motoparkissa ja eka lukema oli muhkeat 105 db. No sitten alkoi koko viikonlopun pituinen jumppa tuon putken kanssa
biggrin.gif
Äänet kun sain siedettävälle tasolle niin pönttö oli niin tukossa tuosta villasta, et takasuoralla repes koko putken pääty irti ja kaikki pöntön sisuskalut lensivät mäelle.No lauantai iltana sitten rakennettiin pönttö uusiks ja sunnuntai menikin melko hyvin paitsi et seuraavaks repes pöntön liitos alkukäyrän päästä ja taas tehtiin huiliajat vähäsen remonttia. No leiri sujui kuitenkin paremmin kuin hyvin, vaikka vähäsen töitä teettikin
tounge.gif

torstaina motoparkissa mptuki ry:n päivillä tosiaan ei päästy ajamaan ennen klo 1500 kun kaverin pyörä on japanin sisämarkkinoille tarkotettu v4 ja yllättävästi siinä ei ole putkessa eurostardista mitään merkintää
smile_org.gif
... rekisterikilpi siitä kumminkin löytyy... ihmettelen vaa et kyl sil saa kadul ajaa mut radal se pitää sit liikaa ääntä? 92db muistaakseni joskus mitattu

torstaina motoparkissa mptuki ry:n päivillä tosiaan ei päästy ajamaan ennen klo 1500 kun kaverin pyörä on japanin sisämarkkinoille tarkotettu v4 ja yllättävästi siinä ei ole putkessa eurostardista mitään merkintää
smile_org.gif
... rekisterikilpi siitä kumminkin löytyy... ihmettelen vaa et kyl sil saa kadul ajaa mut radal se pitää sit liikaa ääntä? 92db muistaakseni joskus mitattu
Jos säännöt sanoo että pitää olla E-hyväksytty jos ei ole järjestäjällä laitteita millä mitata niin eipä siinä ihmettelyt auta. Säännöt on yleensä samat kaikille.

olin eilen motoparkissa ja omalle yoshimuralle tuli 95 desibeliä.. kaverin 10R missä on lyhyenmallinen kokotitaani Akra tuli 99dB.

E. niin ja en ainakaan itse nähnyt ketään ulkopuolista kyttäilemässä. järjestäjän taholta mittailtiin eikä taidettu ketään ajaa poiskaan liian kovien äänien takia..

smile_org.gif
Jos säännöt sanoo että pitää olla E-hyväksytty jos ei ole järjestäjällä laitteita millä mitata niin eipä siinä ihmettelyt auta. Säännöt on yleensä samat kaikille.
Onkos järjestävällä taholla (Motorg ry) tietoa löytyykö mittalaitteita 9.8 järjestettävillä ratapäivillä?
E- hyväksyttyä putkea ei ole mutta db-killeri on tilauksessa...
wink.gif

Ja jos ei mittalaitteita löydy, niin voin mahdollisesti auttaa asiassa...maksua vastaan tottakai...
biggrin.gif

smile_org.gif
Onkos järjestävällä taholla (Motorg ry) tietoa löytyykö mittalaitteita 9.8 järjestettävillä ratapäivillä?
E- hyväksyttyä putkea ei ole mutta db-killeri on tilauksessa...
wink.gif

Ja jos ei mittalaitteita löydy, niin voin mahdollisesti auttaa asiassa...maksua vastaan tottakai...
biggrin.gif
Näillä näkymin se mittari sieltä löytyy.

Piiperöt prkl! Koskas ne piiperön kiusajaiset pidetään, liityn remmiin. Kyllähän vtuttaa tuollaset vaikertajat.

Hommassa ois pointti jos jossain keskustassa asuu, mutta keskellä ei mitään moottoriradan varressa..

näin tämä nykyään vain menee. Täällä Raisiossa ollaan puuhattu moottorirata-aluetta jo monta monituista vuotta. Ympäristölupa vaan on semmonen, että jos joku valittaa, niin taas kestää päätöksen teko. Meluja on mitattu ja vieressä kulkeva valtatie 8 tekee enemmän melua, mutta ei sillä ole mitään tekemistä moottoriradan melusaasteen kanssa. Ei se yksi kone tunnu missään, mutta jos on yhteislähtö, niin sitten hypätään johonkin potenssiin. Ei ole helppoa meillä motorsportin ystävillä, jos ei melua niin sitten ollaan pohjavesi alueella. Jos ajaa halutaan, niin melut ja muut saasteet kuriin, niin se vain nyt menee. Moni meistä sanoo, että kyllä maailmaan ääntä mahtuu ja silti naapurissa pitää seinäkello pysäyttää, että joku saa nukutuksi.

Onko tuo ympäristöministeriö siis paikka joka päättää kaikesta ratojen rakentamisista sekä melujutuista ihmisten valitusten perusteella?? Olis vaan mukava tietää osoite johon vois alkaa soittelemaan ja kirjoittelemaan palautteita asiasta
mad.gif

Onko tuo ympäristöministeriö siis paikka joka päättää kaikesta ratojen rakentamisista sekä melujutuista ihmisten valitusten perusteella?? Olis vaan mukava tietää osoite johon vois alkaa soittelemaan ja kirjoittelemaan palautteita asiasta
mad.gif
No ei se nyt hetisuoraan ihan ministeriötasolle mene. Ensimmäiseks kannattaa varmaan alkaa udella sieltä kunnan ympäristövaltuutetulta/-sihteeriltä/-miltälieviskaalilta. Tai jos kyseessä on joku semmonen yhdellä ihmisellä pyörivä tuppukunta niin sitte vissiin läänin vastaavalta. Tosin kyllä niissäkin kunnissa sen kunnanviraston pitäis osata kertoa kuka asiaa hoitaa (huomaa konditionaali)...

Ja ihan uteliaisuudesta kysymys raision offille: Minnes päin siellä se rata olis tulossa? Eiks siellä ny maha olla melkein koko kaupungin alue jonkinnäköseen asutuskäyttöön kaavotettu?

(Kysyy muinainen raisiolainen)

Back