• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Motopark ja melurajoitukset

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja turboJR
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
www.motopark.fi sivulta:
Huom. normaalina harjoittelupäivinä saa ajaa vain sellaisilla moottoripyörillä tai autoilla, jotka täyttävät tieliikenteen melumääräykset.

Oli nyt se tieto e-hyväksytyistä vaimentimista vaihtunut tieliikenteen melumääräyksien mukaisiin.

www.motopark.fi sivulta:
Huom. normaalina harjoittelupäivinä saa ajaa vain sellaisilla moottoripyörillä tai autoilla, jotka täyttävät tieliikenteen melumääräykset.

Oli nyt se tieto e-hyväksytyistä vaimentimista vaihtunut tieliikenteen melumääräyksien mukaisiin.
Tohon en luottaisi. Miksi se rajoitus ei koskisi myös yksityistilaisuuksia? Epäloogista siihen nähden miksi tuollaisia melurajoituksia olisi edes voimassa. Katsotaan ensin se huominen SRRA:n tiedote. Jatketaan sitten spekulointia.

Motoparkissahan taitaa olla kyse muutamasta valittajasta jotka myös mittailevat radan ympäristössä satunnaisesti meluarvoja! Joten jos mahdollista niin eihän heille kannata antaa mahdollisuutta valitusten tekoon vallankin kun eräs heistä on ilmoittanut tavoitteekseen Motoparkin moottoriradan sulkemisen...

Tämä näin kuulopuheena...
Itsellä sama tieto ja kyseessä siis yksi ainoa tyyppi joka on kiusantekoansa jatkanut jo pidemmän aikaan tavoitteenaan radan sulkeminen. Mua kanssa ihmetyttää eikö asioissa osata käyttää järkeä ja miksi tyypille annetaan mahdollisuus ees valittaa. Tässä tapauksessa tyyppi on itse hakeutunut tietoisesti radan vierelle eikä rataa ole tehty tyypin viereen, joten vois huoletta sanoa tyypille, et kerää kamas ja häivy jos häiritsee..Eikös Keimolan radallakin vähän sama kohtalo ollut, kun pari vaikutusvaltasempaa tyyppiä rakensi murjunsa radan lähistölle? Tuollaisen moottoriradan ympäristö pitäis ilman muuta pistää rakennuskieltoon tai ainakin tehdä ehto et valituksia ei hyväksytä metelin vuoksi, jos kerran pakko rakentaa lähistölle.

Kävin viime viikolla MP tuki ryn järjestämillä ajopäivillä Motoparkissa ja tokana päivänä tulivat ympäristö ministeriöstä mittailemaan melua ja tarkistelemaan onko pyörien putkissa e-hyväksyntää.
Eli kannattaa olla e-hyväksytyt putket siellä, ei koskaan tiedä millon isoveli tulee valvomaan..

Toivottavasti ite pääsee ajamaan silloin viikonloppuna ees...
Vaikkei olekaan e-hyväksyntää niin putkisto on silti ihan kohtuuhiljainen, olikohan 96db... Eipä tuo kova melu vielä ole.
Tietääkö joku jotain josatin desibeli-melurajoista, paljon on liikaa?
Sehän tuossa niin koomista onkin, kun katsotaan pelkästään sitä e-merkintää.. Desibeliraja lienee sitten jokin katulaillisen raja, mikä sitten onkaan. Mutta lähtökohtaisesti tuolla ei ilm. mitata putkistojen äänipäästöjä suoraan moposta..
Desibeliraja on 99db ja se tulee mitata SRRA:n sääntöjen mukaisesti. Moni kisaputkisto hönkii enemmän. Paska juttu suoraan sanottuna.
Pieni korjaus tuohon. SRRA ei tee mitään sääntöjä koskien melumittausta. Kisapyöristä äänet mitataan SML:n sääntöjen mukaisesti.

Meluasiasta vielä. Ei kyseessä ole mitään uutta auringon alla. Motoparkin uusi ympäristölupa tuli voimaan (muistaakseni) vuoden vaihteessa. Luvassa mainitaan melupäivien ( eli päivät jolloin tuo ajetaan äänekkäämmällä kalustolla) määrät.

Nuo päivät käyvät vähiin näin kauden kääntyessä loppupuolta.

Joten hommaa on ratayhtiön puolesta valvottava. Toivon että porukka sitten myös käyttäytyy ratayhtiön sääntöjen mukaisesti. Koska muutoin olemme tilanteessa että ympäristölupaa valvovat viranomaiset, saattavat peruuttaa Motoparkin ympäristöluvan. Ja se aiheuttaisi radan sulkemisen.

Tero

Tossa oli muutamia päiviä sitten sellainen tieto että, riittää jos laittaa nois killerin putkeen kiinni. nyt sellanen hommattu jos sekään ei riitä, niin johan nyt on per....
Putki itsellä yoshimuran japan racing edition, pyörä k6 1000 kiksu.
Huomenna pitäis mennä sinne ajamaan, olis kiva saada tarkkaa tietoa ettei tule turhaa reissua.

Tämähän menee aika jännäksi, eilisiltana tutkiskelin omaa Yoshin RS-3 vaimenninta eikä siitä tekemälläkään löytynyt E-merkintää. Äänet eivät ole maata mullistavat joten hippasen hankalaksi menee jos sillä ei tosiaan pääse rataa kiertämään, vakiovaimenninta kun ei löydy kellarista....

Mielenkiinnolla odottelen että mihin suuntaan tämä juttu tästä kehittyy.

joo mielenkiintoista. itse oon meinannu ilmottautua kaverin kanssa viikonlopuksi srra ajoleirille ja ei kummallakaan oo E-putkea! SV 650 S (Yoshi TRS) & 10R (Akra täystitaaniränni) - eli kyllä noista ääntä lähtee mutta liekö ongelma?!
nixweiss.gif

Ihme nihkeilyä kyl
sad_orig.gif
Tasarissa viime vuonna meni melurajoista läpi jopa kilogiksu ilman minkäänmoista putkea
biggrin.gif

Motoparkissahan taitaa olla kyse muutamasta valittajasta jotka myös mittailevat radan ympäristössä satunnaisesti meluarvoja! Joten jos mahdollista niin eihän heille kannata antaa mahdollisuutta valitusten tekoon vallankin kun eräs heistä on ilmoittanut tavoitteekseen Motoparkin moottoriradan sulkemisen...

Tämä näin kuulopuheena...
Itsellä sama tieto ja kyseessä siis yksi ainoa tyyppi joka on kiusantekoansa jatkanut jo pidemmän aikaan tavoitteenaan radan sulkeminen. Mua kanssa ihmetyttää eikö asioissa osata käyttää järkeä ja miksi tyypille annetaan mahdollisuus ees valittaa. Tässä tapauksessa tyyppi on itse hakeutunut tietoisesti radan vierelle eikä rataa ole tehty tyypin viereen, joten vois huoletta sanoa tyypille, et kerää kamas ja häivy jos häiritsee..Eikös Keimolan radallakin vähän sama kohtalo ollut, kun pari vaikutusvaltasempaa tyyppiä rakensi murjunsa radan lähistölle? Tuollaisen moottoriradan ympäristö pitäis ilman muuta pistää rakennuskieltoon tai ainakin tehdä ehto et valituksia ei hyväksytä metelin vuoksi, jos kerran pakko rakentaa lähistölle.
Olin silloin torstaina paikan päällä ja ei se ympäristökeskuksen äijä kertaakaan kattonut (mun mielestä) mitään e hyväksyntää putkesta.Kyllä sen tarkasti porttivahti.Tais kyllä päästää radalle vakioputkella missä ei myöskään ollut e leimaa?! Mutta oli se viherpipertäjä kuulemma "mittailemassa" radan varressa.Sitä en tiedä oliko mittari mukana vai ei.
Kuulemma ainoa valittaja asuu jonkun matkan päästä radasta.Siellä on vanha maatalo jossa asui tämän valittajan äiti/mummo.Ei haitannut "melu" kuulemma äidin/mummon elinaikana.Mutta mummon kuoltua ei nykyinen valittaja pystynyt enään nukkumaan päiväuniaan rauhassa.Ja ilta-aikaanhan tai yöllä tuolla ei ajeta.Kaksi jannua kävivät oikein paikan päällä kuuntelemassa kuinka kova meteli kyseessä nyt sitten on (moottoripyörä harrastajia).Kyllä sieltä kuulemma erotti että jossain menee moottoripyörä! Ja tämä on ihan huhua mikä varikolla silloin kiersi!
sad_orig.gif

Olin silloin torstaina paikan päällä ja ei se ympäristökeskuksen äijä kertaakaan kattonut (mun mielestä) mitään e hyväksyntää putkesta.Kyllä sen tarkasti porttivahti.Tais kyllä päästää radalle vakioputkella missä ei myöskään ollut e leimaa?!
Eli ajamaan ei päässyt jos pyörässä oli kiinni ns. race-putki?
confused_orig.gif

Näiden mökäjuttujen takiako tuolla orgin ratapäivilläkin kyseltiin minkälaisia huiluja pyöristä löytyy? Rupesi pelottamaan että mun ajot loppuu siihen kun vastaan että "reissi-putki" löytyy...onneksi ei kuitenkaan näin!
wink.gif

Motoparkkiin soitettu, ja sieltä sanottu että nois killer riittää. Tähän luotetaan ja huomenna sinne ajamaan
062802moto_prv.gif

Olin silloin torstaina paikan päällä ja ei se ympäristökeskuksen äijä kertaakaan kattonut (mun mielestä) mitään e hyväksyntää putkesta.Kyllä sen tarkasti porttivahti.Tais kyllä päästää radalle vakioputkella missä ei myöskään ollut e leimaa?!
Eli ajamaan ei päässyt jos pyörässä oli kiinni ns. race-putki?
confused_orig.gif

Näiden mökäjuttujen takiako tuolla orgin ratapäivilläkin kyseltiin minkälaisia huiluja pyöristä löytyy? Rupesi pelottamaan että mun ajot loppuu siihen kun vastaan että "reissi-putki" löytyy...onneksi ei kuitenkaan näin!
wink.gif
Joo ei päässyt ajamaan torstaina kun ei ollut vakio/e hyväksyttyä putkea.Me odoteltiin kolmeen asti ja lähdettiin menee! Viidestä kuuteen pääsi sitten kuulemma ajamaan taas kaikki.Ihme säätöä...Olin jostain ymmärtävinäni että tämä "melurajoitus" koskisi vain heinäkuuta?! Joku viisaampi kommentoikoon siihen.

no voi *tana ja *kele ei tarvii sitten mun vissiin motoparkkiin ikinä lähtee SAA****! SV:hen kun ei oikeen vakioputkea helposti laiteta takasin eikä nyt V**** noisekilleriä pelkästään jonkun "mäkättäjäviherpipertäjäakan" takia viitsi ostaa...

E: kiitos ja anteeks

[lähde: ]http://www.srra.fi/phpbb/]

Lähetetty: Tii Hei 25, 2006 10:18 am    
Viestin aihe: TIEDOTE: SRRA AJOLEIRI PAKOPUTKET (TARKENNETTU 25.07.2006)  

------------------------------------------------------------

Ajoleirillä tullaan noudattamaan seuraavaa melunmittausta:

1. Vakiopyörät ( alkuperäisillä, alkuperäisessä kunnossa olevilla katuhyväksytyillä vaimentajilla) ei mittausta.

2. Kaikki muut laitteet, meluraja 99 Db. Suomen moottoriliiton mittausohjeen mukaisesti.

Mittaus tapahtuu 45 asteen kulmassa äänenvaimentimen ulostuloaukkoon nähden, 50 cm. etäisyydeltä, vaakatasosta äänenvaimentimen korkeudelta. Mittausohje ja tapa on luettavissa www.moottoriliitto.fi / mp ja mk urheilussäännötö, sivut 87-89. Kierroslukutaulukkoa käytetään, joten kierroslukumittarin tulee toimia!

Käytännössä tämä sulkee äänekkäimmät viriputket pois leiriltä. Mallit joissa on suora lyhyt vaimennin ja erityisesti ne joissa on sivuputki ovat kaikkein meluisimpia. Niiden suhteen ei radalle ole asiaa, ainakaan ilman desibeli killeriä. Yritämme saada muutaman killerin radalle, mutta olisi hyvä varmistua laitteen äänistä jo ennen leirille tuloa. Perinteisillä viriputkilla, joissa on kunnon vaimentajat ja villat kunnossa, ei pitäisi olla ongelmia.

E: luulis että Yoshin TRS:llä voi ajella.

Siellä oli aikoinaan se yksi naisihminen, joka ei ollut kovinkaan nice, kuka valitti metelistä. Kirkonmenojen aikiohin ei muistaakseni saanut ajaa ollenkaan. Tämä siis vuonna 2002(?), kun tuli pyörittyä noissa piireissä.

No joo aika huonolta vaikuttaa, ettei tuolla pahemmin tarvii käydä ajamassa..Pitää nyt huomenna mennä käymään mut meteliä kyllä 3 tuuman erittäin avarassa putkessa riittää..vaimenninki on vielä kolmanneksen normaalia lyhyempi
confused_orig.gif
Kyllä nyt luulis että moottoriradalla sais ajaa vaik ilman putkea..

Jos tuo on pysyvä säädös ja koskee ainoastaan motoparkkia, niin suattaapi alkaa haittaamaan bisnestäkin jos ratapäivien järkkääjät siirtyvät sinne missä porukka saa ajaa racing-hormeillakin.

Pitäis yksinkertasesti savustaa ne perhanan valittajat pois sieltä tai saada mitätöityä niiden valitusmahdollisuudet kokonaan
mad.gif
Muuten suomessa on taas pian yks hyvä rata vähemmän!

Back