• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Motopark ja melurajoitukset

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja turboJR
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
piti poistaa yks viesti jonka olin kirjoittanut tuon sumpan viestin jälkeen joka oli täynnä kirosanoja...
biggrin.gif

sama ongelma kuin Yammuttarella.. katsastusasemallahan niitä on mutta täälläpäin ne on auki vaan 16.00 asti eikä ehdi töistä.

Sumpan yritykselle
thumbs-up.gif
:varpaatmyös:

E: niin siis koskeeko tämä nyt 9.8 vai tämän viikonlopun srra ratapäivää?

Kuinka moni ORG!:laisista on tulossa sinne muuten. itse ajattelin mennä...
Ja anteeks. Sekoitan näköjään kaksi topikkia keskenään. Puhun nyt tietenkin meidän ajoharjoittelupäivästä 9.8.2006 ja siis *TÄSTÄ* topikista. Hyvin mä vedän
biggrin.gif

SRRA:n ajoleiristä ei minulla ole mitään tietoa.

Taidampa tästä suippasta naapuriin katsastus-asemalle, niin et tartte jossitella
smile_org.gif

Mitenhän, jos tulee 2 miljoonaa desipeliä, niin ruuvaako herra katsastus setä multa kilven irti...
crazy.gif

Motoparkkiin on tällä viikolla tulossa mittari, ja he valvovat itse tuota melurajaa. Lisäselvityspuhelu selvitti, että se on Motoparkissa siis JOKO e-hyväksyntä TAI 99db. Melutaso 2:n päivinä on melurajana 103db.
Eikös sumppa ole sitten niin että tuo E-hyväksytty putki pitää olla myös E-merkinnällä eikä race-putki noise killerillä? Käsittääkseni tuo noisekilleri ei tee putkesta tyyppihyväksyttyä.

99 dB on paljon. Ahvenistolla joskus meluja mittailtiin, juurikin noin että 5500 rpm, 50 cm putken päästä samalta korkeudelta 45 asteen kulmassa. Kumimattoa ei ollut. Mittari näytti sliparilleni (Akrapovic hiilikuitu) muistaakseni 95 tai 96 dB. Kolme dB olisi vielä varaa, ja se on aika paljon.

Tsekkailin Akrapovicin sivuilta heidän ilmoittamia meluarvojaan. Esmes kilogikseri hönkii bolt-onilla 98 dB/5400 rpm. Eli ei heitetä heti kirvestä suohon, osa slipareistakin mennee läpi melumittauksista, jos raja on 99 dB.

Motoparkkiin on tällä viikolla tulossa mittari, ja he valvovat itse tuota melurajaa. Lisäselvityspuhelu selvitti, että se on Motoparkissa siis JOKO e-hyväksyntä TAI 99db. Melutaso 2:n päivinä on melurajana 103db.
Eikös sumppa ole sitten niin että tuo E-hyväksytty putki pitää olla myös E-merkinnällä eikä race-putki noise killerillä? Käsittääkseni tuo noisekilleri ei tee putkesta tyyppihyväksyttyä.
Tämä olisi kiva tietää kanssa!
Soittelin juuri Devilin maahantuojalle ja omaan race-putkeen olisi saatavilla db-killeri, mutta e-hyväksyntää ei löydy killeristä tai papereista. Äänet ovat tällähetkellä melko kovat mutta kai tuo killeri sen verran jo rajoittaa että 99dB alittuu...
wink.gif
ilman killeria en olisi niinkään varma asiasta...

sanoi:
Mut ei sun pyörä edes kovaa ääntä pidä hei.

ei munkaan mielestä, Seppo vaan taas höpöttää  
smile_org.gif

Sitä ehkä vähän harmittaa kun mulla on äänekkäämmät vehkeet  
biggrin.gif
Ei se pyörä pidä mut kuski pitää.
tounge.gif
Mitattiin just kännykän db mittarilla,sen mukaan meni yli.Tiedä sit kuin tarkka se on .... Mut saimpa semmoisen mittaus tuloksen,et tiedetään kuka meiltä lähtee radalle ja kuka jää duunii
062802jumpie_prv.gif

Kyllä mä väittäisin, että tuo noise killeri riittää. Mutta luulisin, että tuo mitataan silti.

Tarkistan tämänkin vielä.

Kyllä tässä asiassa moni voisi katsoa peiliin, kun rakentaa näitä omia virityksiä änkkäreiksi. Välillä näkee radalla sellaisia mölylaitteita, ettei ole mitään järkeä.  Itse tehdyt änkkärit jollain 3" ulostulolla ja pituutta se 20cm ja sitten parutaan jos ei päästä ajamaan......  
Ja ne jotka eivät ole olleet koulussa tunneilla silloin kun on puhuttu desibeleistä, kannattaa perehtyä.desibeli

On aikamoinen ero jos verrataan vaikka 99db ja 110db putkia.

sanoi:
Mie voin alkaa sinulle mittaajaksi! :iskee silmää hymiö:

EDIT: ei mulla kyllä mitään mittaria ole
biggrin.gif

Eli mittaaja on löytynyt
biggrin.gif

Mittari vaan puuttuu... En mä uskalla mennä katsastuslaitokselle -kun jo kännykän mittarilla tuli 107 db:tä. tahtoo pitää kilven pyörässä...

Missähän ja kenellä oikeasti sais mitattua ettei tarvii tosiaan matopurkkiin asti...

Minä lähden rohkeasti SuperDukella Motoparkkiin ja mittautan hyvällä mielin ja iloisesti Akrojen melun killereillä ja vaikka ilmankin. Jos en sitten pääse radalle niin itken lippumiehenä koko vuoron. Muuten liputan vain vähän ja hymyillen. Jos siis saan edes liputtaa...

Jepjep, turha tästä on yöuniaan menettää. Kyllä määkin sinne Motouparkkiin lähden ja jos nyt sitten mopo jää varikolle niin sitten nautiskellaan päivästä muutoin. Kun sattuu tuo kesälomakin olemaan silloin....
cool.gif

Ja Yammutar, ihan hillityt soundit siinä tunturiässässä on, ei varmaan tuu ongelmia. Täytyy olla jotain Dagon SV-mölyä ennenkuin viisari värähtää tarpeeksi. Ja itse asiassa siinäkin taitaa olla vain sen verran matalat äänet, jotta en menis niitäkään desibeleistä takuuseen....

En mä kyllä näistä asioista tiedä juuri mitään.....

Jepjep, turha tästä on yöuniaan menettää. Kyllä määkin sinne Motouparkkiin lähden ja jos nyt sitten mopo jää varikolle niin sitten nautiskellaan päivästä muutoin. Kun sattuu tuo kesälomakin olemaan silloin....
cool.gif

Ja Yammutar, ihan hillityt soundit siinä tunturiässässä on, ei varmaan tuu ongelmia. Täytyy olla jotain Dagon SV-mölyä ennenkuin viisari värähtää tarpeeksi. Ja itse asiassa siinäkin taitaa olla vain sen verran matalat äänet, jotta en menis niitäkään desibeleistä takuuseen....

En mä kyllä näistä asioista tiedä juuri mitään.....
Ei taida SV:n mökä tuota rajaa kyllä ylittää. On juu sen verran matala. Enemmän olisin huolissani korkealta ja kovaa vinkuvista pyöristä. Mutta oikeesti todella korkeelta ja kovaa täytyy vinkua kyllä sitten... Siis "peruskatupyörissä"

Haluaisin pistää joillekin höyrypäille nyt hiukan jäitä hattuun.

Mittaustapa ja käytettävät kierrokset sekä koneen koot JA sylinterimäärät löytyy tuolta: http://www.moottoriliitto.fi/saanto/urheilusnnst_20062007.pdf Sivut 87 --> 89.

Lukekaa sieltä ja opetelkaa tuo mittaustapa ja nuo kierrosluvut yms. Tuo on se tapa jota käytetään desibelejä mitattaessa.

Nyt ilmeisesti on niin että 99 dB on annettu raja-arvoksi, joka _ei_saa_ ylittyä. Jos on E-hyväksyntä putkessa sitä putkea ei tarvitse mittauttaa, mutta jos E -hyväksyntää ei ole niin silloin mittaus tulee suorittaa ja tuota 99 dB rajaa ei silloin saa ylittää.

Eli menkää ja ostakaa niitä dB -killereitä tms. ja laittakaa _ei_ E-hyväksytyt putket kuntoon (mikäli haluatte Motoparkissa ajaa).

Tilanne ei siis ole missään nimessä toivoton, vaatii vaan hiukan ponnisteluja.

Esimerkkejä R6R Yamahasta (omia mittauksia kyseisellä tavalla):

- Akran Race -täysputkisto antaa 7 000 rpm n. 96 dB.
- Micronin Race -täysputkisto antaa 7000 rpm 103 dB.
- Vakioputkisto antaa 7000 rpm. n. 88 dB.

Ei taida SV:n mökä tuota rajaa kyllä ylittää. On juu sen verran matala. Enemmän olisin huolissani korkealta ja kovaa vinkuvista pyöristä. Mutta oikeesti todella korkeelta ja kovaa täytyy vinkua kyllä sitten... Siis "peruskatupyörissä"
Se äänenpainemittari ei ikävä kyllä taida piitata ääniaallon taajuudesta tuon taivaallista (kunhan ollaan mitattavien taajuuksien alueella). Jos meinaatte, että matalilla taajuuksilla ei saa kovaa äänenpainetta aikaiseksi niin käykääpä joskus vaikkapa autohifimiesten subbarinhuudatuskilpailuissa.

Tähän mennessä yleisimmin melumittauksissa ovat narahtaneet twinit ja yksimukiset papattimet, koska yksi iso palamistapahtuma aiheuttaa yleensä kovemman äänenpaineen kuin sarja pieniä palamistapahtumia.

Se, minkä ihmiskorva kokee kovana äänenä ei välttämättä tarkoita, että äänenpaine on kova. Jos joku vempele aiheuttaa vaikkapa 120dB alle 20 hertsin taajuudella, ei sitä ihminen edes korvallaan kuule.

Edit: Atrik...artiluk...artikulointiongelmia...

Se äänenpainemittari ei ikävä kyllä taida piitata ääniaallon taajuudesta tuon taivaallista. Jos meinaatte, että matalilla taajuuksilla ei saa kovaa äänenpainetta aikaiseksi niin käykääpä joskus vaikkapa autohifimiesten subbarinhuudastuskilpailuissa.

Tähän mennessä yleisimmin melumittauksissa ovat narahtaneet twinit ja yksimukiset papattimet, koska yksi iso palamistapahtuma aiheuttaa yleensä kovemman äänenpaineen kuin sarja pieniä palamistapahtumia.

Se, minkä ihmiskorva kokee kovana äänenä ei välttämättä tarkoita, että äänenpaine ei ole kova. Jos joku vempele aiheuttaa vaikkapa 120dB alle 20 hertsin attjuudella, ei sitä ihminen edes korvallaan kuule.
No, se jää sitten myös minun nähtäväksi
smile_org.gif

Esimerkkejä R6R Yamahasta (omia mittauksia kyseisellä tavalla):

- Akran Race -täysputkisto antaa 7 000 rpm n. 96 dB.
- Micronin Race -täysputkisto antaa 7000 rpm 103 dB.
- Vakioputkisto antaa 7000 rpm. n. 88 dB.
Yoshimura ilmoittaa mun kittiputkistolle 98dB/7000rpm. Pitänee vaihtaa uudet villat ennen seuraavaa Motoparkin keikkaa niin sillähän voi jopa päästä ajamaan.

Back