• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Motopark ja melurajoitukset

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja turboJR
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
E: luulis että Yoshin TRS:llä voi ajella.
Siinä ja siinä. Mulla GSX-R 1000 -02 jakeli 99dB RS-3:lla. En tiedä onko tuossa rajassa sitä +2dB toleranssia. Kannattaa laittaa sukkahousunpala tms. änkkäriä ennen. Jos ei ole mukana, niin kannattanee käydä kysymässä siltä valittajakiusankappaleelta.

Täytynee vaihtaa kilpuriinkin e-hyväksytty putki. Niillä parilla hepalla jotka siinä antaa tasoitusta ei hirveästi kisassa häviä. Ottaa vaan päähän säädättää pyörä uudelleen. Two Wheel Center teki tuon kisaputken kanssa niin hyvää työtä.

Sitä kisaputkea voi sitten käyttää tuon viherpipertäjän mökin ohi ajeltaessa. Tai sitten vaihtaa sen kisoihin. Siellähän on tod. näk. 103dB lupa.

Kyllä nuo valitukset taitta olla kokolailla yhden ihmisen aikaansaamia. On töissä ympäristöministeriössä, ja asuu kuullemma jossain pohjoisessa, perinyt mökin jostain radan "läheltä". Vappuna keskulteltiin Jonnen ja Katjan kanssa asiasta, ja olivat kokolailla kyrpiityneet koko hommaan. Viime kesän olivat laittaneet kylälle huhun liikkeelle, että myyvät koko radan Venäläisille. Siitä eivät kuulemma olleet kyläläiset oikein tykänneet. On se kumma kun joku jaksaa yrittää, niin yksi ihminen voi tehdä asiat vaikeaksi. Oli poikien kanssa puhe että pitäs järjestää niille "hiljaisille päiville" kun rataa ei saa käyttää, oikein paljon pyöriä ajamaan Juvan ja Hurskaalan väliä. Eihän ne voi tiellä ajoa kieltää, kun vain ei mene radalle.
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif

Juu mä myös vaikka vähän matkaa onkin.. Noille reissuille vois ottaa putken kokonaan pois ettei häiritse virtauksia
biggrin.gif
Mutta ihan oikeesti,jonkinlainen adressi tai jotain pitäis saada tehtyä tuonne ministeriöön ettei tuollainen pelleily ihan noin vaan käy ja mitätöidä tollasten tyyppien valitusoikeudet. Kaikki tietävät et toi on väärin virkamiehiä myöten..

Täytynee vaihtaa kilpuriinkin e-hyväksytty putki. Niillä parilla hepalla jotka siinä antaa tasoitusta ei hirveästi kisassa häviä. Ottaa vaan päähän säädättää pyörä uudelleen. Two Wheel Center teki tuon kisaputken kanssa niin hyvää työtä.

Sitä kisaputkea voi sitten käyttää tuon viherpipertäjän mökin ohi ajeltaessa. Tai sitten vaihtaa sen kisoihin. Siellähän on tod. näk. 103dB lupa.
Eipä tullut tuo mieleen ennen kuin sanoit että ei muuten onnistu sitten enään treenaaminenkaan kilpurilla...
veryangry.gif

Motoparkissahan taitaa olla kyse muutamasta valittajasta jotka myös mittailevat radan ympäristössä satunnaisesti meluarvoja! Joten jos mahdollista niin eihän heille kannata antaa mahdollisuutta valitusten tekoon vallankin kun eräs heistä on ilmoittanut tavoitteekseen Motoparkin moottoriradan sulkemisen...

Tämä näin kuulopuheena...
Itsellä sama tieto ja kyseessä siis yksi ainoa tyyppi joka on kiusantekoansa jatkanut jo pidemmän aikaan tavoitteenaan radan sulkeminen. Mua kanssa ihmetyttää eikö asioissa osata käyttää järkeä ja miksi tyypille annetaan mahdollisuus ees valittaa. Tässä tapauksessa tyyppi on itse hakeutunut tietoisesti radan vierelle eikä rataa ole tehty tyypin viereen, joten vois huoletta sanoa tyypille, et kerää kamas ja häivy jos häiritsee..Eikös Keimolan radallakin vähän sama kohtalo ollut, kun pari vaikutusvaltasempaa tyyppiä rakensi murjunsa radan lähistölle? Tuollaisen moottoriradan ympäristö pitäis ilman muuta pistää rakennuskieltoon tai ainakin tehdä ehto et valituksia ei hyväksytä metelin vuoksi, jos kerran pakko rakentaa lähistölle.
Kyllä asia on näin miten ylempänä jo mainittiin. Monta kertaa on olleet käräjillä asioista mutta aina on motopark voittanut (juurikin sen takia kun on mökit rakennettu sinne jälkeen radan). Uusista säännöistä en tiedä.

Itsellä sama tieto ja kyseessä siis yksi ainoa tyyppi joka on kiusantekoansa jatkanut jo pidemmän aikaan tavoitteenaan radan sulkeminen. Mua kanssa ihmetyttää eikö asioissa osata käyttää järkeä ja miksi tyypille annetaan mahdollisuus ees valittaa. Tässä tapauksessa tyyppi on itse hakeutunut tietoisesti radan vierelle eikä rataa ole tehty tyypin viereen, joten vois huoletta sanoa tyypille, et kerää kamas ja häivy jos häiritsee..Eikös Keimolan radallakin vähän sama kohtalo ollut, kun pari vaikutusvaltasempaa tyyppiä rakensi murjunsa radan lähistölle? Tuollaisen moottoriradan ympäristö pitäis ilman muuta pistää rakennuskieltoon tai ainakin tehdä ehto et valituksia ei hyväksytä metelin vuoksi, jos kerran pakko rakentaa lähistölle.
Saisinkohan mä samalla periaatteella suljettua Lahdenväylän liikenteeltä...

Mä oon kyllä sitä mieltä että mitä vähemmän äänekkäitä putkia mopoissa yleensäkään on, sitä vähemmän kukaan valittaa. Ja sitä vähemmän esim. kivojen mutkapätkien varrella asuvat soittelevat kytille valitussoittoja kuinka "täällä ajetaan lujaa, tulkaa tutkaamaan". Tai vaihtoehtoisesti yrittävät sulkea harrastuspaikkoja. Mistäköhän nekin ihmiset sitten enää valittaa kun ajetaan sähkömopoilla?

Toisaalta, miksköhän kaikki ihmiset muuttuu heti amiksiksi kun ne ostaa moottoripyörän? Ohan siinä tietty se pointti että kaikkia tehoja ei saa irti ilman ääntä, mut tuskin edes 1% motoristeista sillä melutason nostoa edellyttävällä lisäteholla olis yhtään sen nopeempia.

"Vittu, me ei saada olla amiXii, nyt äkkiä jauhot suuhun valittajille". Oisko se kuitenkin niin et sitä niittää mitä kylvää.

Joo.

No, ainahan on niitä tapavalittajia jotka tuskin natinaa lopettaisivat vaikka kaikki ajais tästedes polkupyörillä motoparkilla ainoastaan. Mutta sillä omalla, tai ainakin kollektiivisella toiminnalla voi vaikuttaa antamalla vähemmän aihetta valittaa. Melu nyt näköjään on sellainen valituksen aihe, joka ylittää valtiovallan "puuttumiskynnyksen", niinkuin nyt esimerkiks tää Motoparkin tapaus, tai Ahvenisto, tai Keimola, tai motarien meluvallit jne jne osoittaa todeksi. Jos oletetaan että se meluhaitta saatais poistettua niin mistä ne valittajat enää moottoriradan kyseessä ollessa häiriintyisivät? Siis ihan konkreettisesti? Joka vielä ylittäisi tuon "puuttumiskynnyksen"? Ei mulla tule muuta mieleen kuin että mulla menee pakokaasua piimään. Mut ei se mökkiläisten päiväunia häiritse. Koiranpaskat ja tupakansavu on kanssa aika perus valittamisen aihe, no tuskin niitä hänen pihallensa sen enempää ilmestyy oli motoparkkia tai ei  
tounge.gif

Vaikka kai sitten alkais saastuttamisesta valittaminen vaikka sitä tosin voi olla vähän vaikeempi osoittaa yksilöä häiritseväksi...

Eikä oo muuten yksin suomalaisten kiusana nää melujutut. http://ridestealht.com/ "Is the extra 1-2 HP (questionable) you're getting with that loud pipe really worth it? One thing is certain; It's not going to help at all when you can't ride the bike ANYWHERE. Unless you are in the top 1% and chasing a National Title, stay stock or bolt on a quiet pipe or insert. We really need to get away from the "Louder is Faster" mentality. Loud exhaust doesn't win races, it LOSES land. "

Motoparkissahan taitaa olla kyse muutamasta valittajasta jotka myös mittailevat radan ympäristössä satunnaisesti meluarvoja! Joten jos mahdollista niin eihän heille kannata antaa mahdollisuutta valitusten tekoon vallankin kun eräs heistä on ilmoittanut tavoitteekseen Motoparkin moottoriradan sulkemisen...

Tämä näin kuulopuheena...
Kyllä asia on näin miten ylempänä jo mainittiin. Monta kertaa on olleet käräjillä asioista mutta aina on motopark voittanut (juurikin sen takia kun on mökit rakennettu sinne jälkeen radan). Uusista säännöistä en tiedä.
Niin, mutta jos motopark on jutussa niskan päällä, niin minkä vuoksi ajoaikaa on lyhennetty molemmista päistä tunnilla ja minkä vuoksi tämä melunmittaus jupakka? Ilmeisesti käräjillä ei olla saatu motoparkin puoltavaakaan tulosta aikaseks vaan on joutunu antamaan jonkun verran periksi. Kyllä tuo ajoaika pitäis saada palautettua normaaliks ja melutaso niin miten muillakin radoilla,sekä lopetettua tuon kyseisen ääliön huomioon ottaminen asiassa. Eiköhän se jo ole tarpeeks vahinkoo saanut aikaseks
mad.gif

ei kyllä ymmärrä mikä helvetti siin on et tollatteiden ihmisten on aina pakko tunkea asumaan sellaiseen paikkaan jossa vähän meteliä syntyy ja sitten ruvetaan ulisemaan siitä!
muuttais vaikka lappiin asumaan tollatteet...tosin sitten varmaan valittaisivat "äänivallin rikkovista itikoista"  
baaa.gif

Toivottavasti ite pääsee ajamaan silloin viikonloppuna ees...
Vaikkei olekaan e-hyväksyntää niin putkisto on silti ihan kohtuuhiljainen, olikohan 96db... Eipä tuo kova melu vielä ole.
Tietääkö joku jotain josatin desibeli-melurajoista, paljon on liikaa?
Sehän tuossa niin koomista onkin, kun katsotaan pelkästään sitä e-merkintää.. Desibeliraja lienee sitten jokin katulaillisen raja, mikä sitten onkaan. Mutta lähtökohtaisesti tuolla ei ilm. mitata putkistojen äänipäästöjä suoraan moposta..
Desibeliraja on 99db ja se tulee mitata SRRA:n sääntöjen mukaisesti. Moni kisaputkisto hönkii enemmän. Paska juttu suoraan sanottuna.
Pieni korjaus tuohon. SRRA ei tee mitään sääntöjä koskien melumittausta. Kisapyöristä äänet mitataan SML:n sääntöjen mukaisesti.

Meluasiasta vielä. Ei kyseessä ole mitään uutta auringon alla. Motoparkin uusi ympäristölupa tuli voimaan (muistaakseni) vuoden vaihteessa. Luvassa mainitaan melupäivien ( eli päivät jolloin tuo ajetaan äänekkäämmällä kalustolla) määrät.

Nuo päivät käyvät vähiin näin kauden kääntyessä loppupuolta.

Joten hommaa on ratayhtiön puolesta valvottava. Toivon että porukka sitten myös käyttäytyy ratayhtiön sääntöjen mukaisesti. Koska muutoin olemme tilanteessa että ympäristölupaa valvovat viranomaiset, saattavat peruuttaa Motoparkin ympäristöluvan. Ja se aiheuttaisi radan sulkemisen.

Tero
Kiitos korjauksesta
smile_org.gif
Mun moka. SML:pä tietysti.

Onko hajua, missä noista melupäivistä on sitten ollut tietoa ja mistä saan tietää miten paljon niitä olisi sitten jäljellä? Jännittää vielä tuo meidän viimeinen ajopäivä siellä 9.8.2006... Motopark kai itse pitää niistä kirjaa vai?

Kiitos korjauksesta
smile_org.gif

Onko hajua, missä noista melupäivistä on sitten ollut tietoa ja mistä saan tietää miten paljon niitä olisi sitten jäljellä? Jännittää vielä tuo meidän viimeinen ajopäivä siellä 9.8.2006... Motopark kai itse pitää niistä kirjaa vai?
Suosittelisin suuntaamaan kysymykset ratayhtiön suuntaan niin ei tule mitään spekulointia ja toisen käden väärää tietoa.

Muistuttaisin nyt vielä että tuo 99 dB raja koskee SRRA:n leiriä. Ottakaa siis selvää suoraan ratayhtiöltä (tai heidän kotisivuiltaan) mitkä ne rajat on muina päivinä ja koskeeko tuo 99 dB rajoitus muinakin kuukausina kuin heinäkuussa (joka on merkitty hiljaiseksi kuukaudeksi, ts. ei kilpailuihin myönnettäviä melupäiviä saatavilla).

Kiitos korjauksesta
smile_org.gif

Suosittelisin suuntaamaan kysymykset ratayhtiön suuntaan niin ei tule mitään spekulointia ja toisen käden väärää tietoa.

Muistuttaisin nyt vielä että tuo 99 dB raja koskee SRRA:n leiriä. Ottakaa siis selvää suoraan ratayhtiöltä (tai heidän kotisivuiltaan) mitkä ne rajat on muina päivinä ja koskeeko tuo 99 dB rajoitus muinakin kuukausina kuin heinäkuussa (joka on merkitty hiljaiseksi kuukaudeksi, ts. ei kilpailuihin myönnettäviä melupäiviä saatavilla).
Suunnattu. Tälle kesälle on Motoparkin mukaan jäljellä ainoastaan yksi melutaso 2:n viikonloppu (kisat), joten kaikki muut päivät ovat ns. hiljaisia päiviä, jolloin KAIKISSA PYÖRISSÄ ON OLTAVA E-HYVÄKSYTTY PUTKI. Tämä on kuulemma näin eikä muuksi muutu. Mittailuja ei tarvita, koska se e-hyväksyntä ON LÖYDYTTÄVÄ. Muuten ei radalle ole asiaa.

Pahoittelivat asiaa, ensi kaudelle on kuulemma mahdollista näitä melutaso-2:n päiviä sitten myös meille saada.

Tämä tieto kaksi minuuttia sitten suoraan Motoparkilta.

Kiitos korjauksesta
smile_org.gif

Suunnattu. Tälle kesälle on Motoparkin mukaan jäljellä ainoastaan yksi melutaso 2:n viikonloppu (kisat), joten kaikki muut päivät ovat ns. hiljaisia päiviä, jolloin KAIKISSA PYÖRISSÄ ON OLTAVA E-HYVÄKSYTTY PUTKI. Tämä on kuulemma näin eikä muuksi muutu. Mittailuja ei tarvita, koska se e-hyväksyntä ON LÖYDYTTÄVÄ. Muuten ei radalle ole asiaa.

Pahoittelivat asiaa, ensi kaudelle on kuulemma mahdollista näitä melutaso-2:n päiviä sitten myös meille saada.

Eli ei tarvi sitten osallistua ratapäiville 9.8...
033102ass_1_prv.gif

db-killerillä siis saisi osallistua?Kukas noi killerit tarkistaa radalla?
pakko vaan kommentoida kun ei viitsi toimistossa huutaa :

--- W*TTU ETTÄ W*TUTTAA!!!---

Näimpä jää ratapäivä välistä
bawling.gif

Ellei tässä ihmettä tapahdu että putkeen ilmestyisi oikeat merkinnät....

Eikä mulla ole edes orkkis putkea jota vaihtaa
bawling.gif

Kiitos korjauksesta
smile_org.gif

Eli ei tarvi sitten osallistua ratapäiville 9.8...
033102ass_1_prv.gif

db-killerillä siis saisi osallistua?Kukas noi killerit tarkistaa radalla?
pakko vaan kommentoida kun ei viitsi toimistossa huutaa :

--- W*TTU ETTÄ W*TUTTAA!!!---
Motoparkkiin on tällä viikolla tulossa mittari, ja he valvovat itse tuota melurajaa. Lisäselvityspuhelu selvitti, että se on Motoparkissa siis JOKO e-hyväksyntä TAI 99db. Melutaso 2:n päivinä on melurajana 103db.

sanoi:
Motoparkkiin on tällä viikolla tulossa mittari, ja he valvovat itse tuota melurajaa. Lisäselvityspuhelu selvitti, että se on Motoparkissa siis JOKO e-hyväksyntä TAI 99db

Nyt tarttee ruveta metsästämään mittaria lähempää ettei tarvii tulla matopurkkiin asti tietääkseen että menee desipelit yli..
smile_org.gif

Kelläonmittari???
biggrin.gif

Komento takas. Tänään pitäisi selvitä saammeko ko. päivälle melutaso 2:n päivän... Nyt kaikki peukut pystyyn!!!
thumbs-up.gif

piti poistaa yks viesti jonka olin kirjoittanut tuon sumpan viestin jälkeen joka oli täynnä kirosanoja...  
biggrin.gif

sama ongelma kuin Yammuttarella.. katsastusasemallahan niitä on mutta täälläpäin ne on auki vaan 16.00 asti eikä ehdi töistä.

Sumpan yritykselle  
thumbs-up.gif
:varpaatmyös:

E: niin siis koskeeko tämä nyt 9.8 vai tämän viikonlopun srra ratapäivää?

Kuinka moni ORG!:laisista on tulossa sinne muuten. itse ajattelin mennä...

Ja melutaso 2:n päivänähän tuo meluraja on 103db, mikä on myös kisoissa melurajana. Joten tuskin silloin Yammuttarella tai muilla hätäpäivää on...
smile_org.gif
Mutta, toivotaan...

Back