Eipä tämä aivan yksinkertainen asia taida olla, kun tässäkin ketjussa jokainen on eri mieltä edellisen kirjoittajan kanssa. Tai tuntuu, että ainakin kovasti yrittää olla, koska jokainen puhuu vähän eri tilanteesta.
Turha siitä on hermostua, jos joku ajelee sillä ohituskaistalla hiljempaa, kuin sinä. Jos ohitus on kyseessä, se on lainmukaista, eikä moottoritielläkään ole pakko painaa edes sitä sallittua nopeutta -myöskään ohittaessa.
En myöskään ymmärrä, miten ulkomaanliikennekäyttäytyminen liittyy Suomeen. Jos Tanskassa ajetan järjestään +40km/h ja ohitellaan milloin mistäkin, se ei tarkoita, että näin pitäisi tehdä täällä. Jos katsoo jonkinlaiseksi itseisarvoksi, että kaikki tiellä olevat ajavat ylinopeutta ja ovat muussa tapauksessa idiootteja, on ehkä syytä katsoa peiliin.
Se nyt taas on itsestäänselvää, ettei sille ohituskaistalle pidä jäädä roikkumaan, mutta kyllä itsekin jatkan usein vielä edessä olevan auton/letkan ohittamista, jos siihen on lyhyt matka, oli takana kiireellisempiä tai ei. Joskus päästän samassa tilanteessa takana tulevan ohi, jos seuraava ohitettava on hiukankaan kauempana, tai takana tosiaan tulee vain se yksi auto. Vihaan itsekin sitä, että varsinkin moottoritiellä, missä niitä vastaantulijoita ei ole, täytyy kurvata ihan siihen eteen ja sotkea toisen tuulilasi rapaan. En myöskään halua takanaolevaa ja hänen takanaan tulevaa 10 auton letkaa päästää ohi vain sen takia, etteivät he jaksa odottaa minun ohittavan vielä seuraavaa ajoneuvoa (edelleenkin, jos tämä ajoneuvo on lähellä).
Jonossa ohittelijoita en myöskään ymmärrä. Itse uskon järjestykseen, jossa sen rekan takana oleva on etusijalla ja ohittaa ensimmäisenä. Järjestysnumero kasvaa sitten siitä taaksepäin normaalisti. Jotkut eivät osaa/halua ohittaa, jolloin tilanne muuttuu ja toisena oleva on etusijalla jne. Todella typerää, että jonossa 10. olevan ajoneuvon on pakko joka paikassa lähteä ohittamaan ja tunkea väkisellä valmiiksi ahtaisiin väleihin (tai, jos itse jättää turvaväliä jonon takia, siihen on jokaisen pakko tunkea).
Jos takaa pyyhkäisee koko jonon ohi, on se hyväksyttävämpää, mutta kaikkein sujuvimmin homma menisi, jos mentäisiin suurinpiirtein järjestyksessä ohi.