• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mopoilija ajoi 4-vuotiaan päälle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ernohauki
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Onko jäällä käveleminen harkittua riskinottoa ja muuttuuko se hallituksi, jos on naskalit mukana?
Ei, se on riskitöntä kävelynhallintaa
tounge.gif

Jos riski on hallittu, se ei enää ole riski. Sano suoraan, että riski on HARKITTU.
Tästähän olet tainnut mainita joskus aiemminkin.

Miksi riski ei voi olla hallittu? Miten se vähentää riskimittaria, jos asian tekee hallitusti, mutta on olemassa kuitenkin vaaran uhka siitä, että jotain voi käydä? Onko jäällä käveleminen harkittua riskinottoa ja muuttuuko se hallituksi, jos on naskalit mukana?
Jos kävelet jäällä naskalit mukana, pienennät riskiä. Silti et sitä hallitse. Mitenköhän paksua rautalankaa tähän tarvitaan?

Jos riski on hallittu, se ei enää ole riski. Sano suoraan, että riski on HARKITTU.
Tästähän olet tainnut mainita joskus aiemminkin.

Miksi riski ei voi olla hallittu? Miten se vähentää riskimittaria, jos asian tekee hallitusti, mutta on olemassa kuitenkin vaaran uhka siitä, että jotain voi käydä? Onko jäällä käveleminen harkittua riskinottoa ja muuttuuko se hallituksi, jos on naskalit mukana?
Jos kävelet jäällä naskalit mukana, pienennät riskiä. Silti et sitä hallitse. Mitenköhän paksua rautalankaa tähän tarvitaan?
Kävele missä kävelet. Sovitaan, että jatkossa ottelet riskejä ja meikä poika haldaa ne.

Rooroolle vielä, sellaista ei olekaan kuin "hallittu riski". Se on pelkkää paskanjauhamista.
Miten niin ei ole? Saisiko tuolle joitain muita perusteluita?
Riskienhallintana tunnettu toiminta ei juurikaan pysty vaikuttamaan eri peliliikkeiden riskiin, vaan ainoastaan tunnistamaan eri peliliikkeiden riskit ja valitsemaan sen pohjalta ne peliliikkeet joiden sisältämä kokonaisriski jää vielä tasolle jonka riskinottaja pystyy sietämään.

Eli kyllä riskienhallinta taitaa olla täysin harkittua riskinottoa, jossa riskitaso tietoisesti asetetaan tasolle joka koetaan siedetäväksi.

HARKITTU riski voi silti aivan hyvin olla pienempi riski kuin jonkun toisen koko asiaa hetkeäkään miettimättä ja riskejä puntaroimatta ottama suurempi riski.

Se, ettei edes mieti ajamisensa riskitasoa on muuten HARKITSEMATON riski. Minusta tuo ei ole yhtään parempi tilanne.

Eli taas jälleen kerran takaisin lähtöruutuun: tilanne ratkaisee tilannenopeuden.

Eihän tuokaan teini ottanut kuin pienen "hallitun" riskin ja loput löytyikin sitten iltasanomista.
Aika moni muuten on tänäkesänä ottanut sen saman "hallitun" riskin ja nyt pukkaa horsmaa Honkanummella.
No elämä on toisilla lyhyt, toisaalta kun nuorena kuolee niin ei tartte sitten kärsiä vanhojen vaivoista
smile_org.gif

Eihän tuokaan teini ottanut kuin pienen "hallitun" riskin ja loput löytyikin sitten iltasanomista.
Aika moni muuten on tänäkesänä ottanut sen saman "hallitun" riskin ja nyt pukkaa horsmaa Honkanummella.
No elämä on toisilla lyhyt, toisaalta kun nuorena kuolee niin ei tartte sitten kärsiä vanhojen vaivoista
smile_org.gif
Riski on harkittu ja hallittu silloin jos riskin suuruus ja sen realisoitumisen seuraukset ovat tiedossa. Esimerkiksi Finnairin koneilla otetaan jatkuvasti harkittuja ja hallittuja riskejä, kun niissä käytetään osia, joiden särkymistodennäköisyys on yhden lennon aikana esimerkiksi 10E-6.

Ainoastaan silloin, jos riski ei ole tiedossa, sen esiintymistodennäköisyydestä ei ole realistista käsitystä, tai seurauksia ei osaa arvioida, otetaan ns hallitsemattomia riskejä, joita tietysti kannattaa välttää.

Lainaus eräältä mopofoorumilta, missä ko. vastuuton nuori on kirjoittanut tapahtuneen:

sanoi:
Elämäni kalleimmat naurut :mrgreen: ajoin moottoripyärä poliisia karkuun ja ei saanu kiinni
biggrin.gif
oli kova ku ajjoin ensin asfaltti tietä nii se tuli mun rinnalla. Ja se koitti huutaa mulle että pysähy mutta en kuullu :mrgreen: ja nyökytin päätä vaan
biggrin.gif
sitte tuli aivan mun vieriin ja kauvo jonki ihme lootan taskusta ( siis siitä vyöltä ja oli hankalaa kesti ainaki 1km että sai sen esiin x) ) sitte tuli ihan mun viereen ja osotti mua sillä vähä äikaa niin sitte kerkesin kuulla ku kuulu semmonen sumutus ääni ja äkkiä jarrua :mrgreen: Sitte sopivasti oli mehtä auto tie siinä niin kääntyin äkkii sinne niin sen jälkeen ei enää päässy rinnalle
biggrin.gif
sitte se pikku hiljaa jäi ja jäi ja sitte vielä vähä näin ku älys laittaa villku valot päälle :o Sitte sitä ei enää näkyny
biggrin.gif
siinä kohta tulee sitte semmonen melko huono kohta mistä on aika vaikee mennä
biggrin.gif
niin päästin vaan täysillä . . .

sitte ajoin piilloon johonki puskaan noin 10km jälkeen ja oli kiertäny mehtä auto teitä aika lähelle meijän kotii. . Sitte huomasin viestin minkä mun isä oli laittanu että " alahan tulla kotiin kiinni jäit täälä on poliisit " :lol: Sitte siinä mietin että mitä vittua teen ja tulin siihen tulokseen että no samakait se on lähtä kotia
biggrin.gif
sitte menin sinne ja ne kuulusteli mua
biggrin.gif
kysyin sitte niiltä että miksei se poliisi ajanu mun perässä pitempää. niin ne vastas P: " no kyllähän se ajo mutta ei pysyny sun perässä, oli se siellä jossain mehtäsä ajanu ja välillä työntäny sitä moottori pyörää ja välillä ajanu :lol: sitte vähä repesin ja ne poliisit vähä kahto :mrgreen: Sitte kysyin että mitä se koitti tehä sillä lootalla
biggrin.gif
Ni sano että se oli semmosta pippuri sumutetta, ja ku sitä tulee naamalle nii ei nää mitää ja käy kipiää tai silleen kirvelee. Ja sitte se toinen poliisi sano että P:JA se muuten käy kipiää oon kokenu sen . Sitte vastasin sille vaan että. No onneksi kerkesin väistää ja hymyilin leveästi :mrgreen:

Mutta kiinni jäämisen syy oli että joku gäy oli kylällä kertonut poliisi sedille että kuka se ajeli sinisellä mopolla
biggrin.gif

Ja ei tullu kalliiksi
biggrin.gif
no onneksi on 1000€ säästösä niin löytyypä niillekki jottain käyttöä

Ajoitko 4-vuotiaan päälle?

sanoi:
Joo, olin menossa ohi niin juuri kohalla kääntyy sitte eteen ja hipasin sitä sen verran että kaatu. ja se ajoi keskellä auto tietä. . .

Mihin tämä nykymaailma on menossa, noista hymiöistäkin päätellen poikaa ei kaduta pätkän vertaa!
Tama paskiainen ajaa lapsen nurin ja kehuu silla jossain foorumissa? Jotkut viela yrittaa puolustaa? Tai ainakin ymmartaa? Meilla olisi kayttoa harjoituksissa moiselle tyypille.

Kyseessä ei siis ole "Alistu ja maksa" tai "Anna venäläisen ampua itsesi"-refleksi.

Rokkakin taisteli, perääntyi ja hyökkäsi aina tilanteen mukaan. Kukkahatun mielestä hänen olisi pitänyt ottaa vastuuta ja mennä suon keskelle venäläisen ammuttavaksi; onneksi ei mennyt.

Kukkahattuhan olisi ollut demarikavereidensa kanssa kiroamassa Terijoen hallituksen kokouksissa sitä kuinka paha impearilistien kätyri estää heitä myymästä kotimaataan päästäkseen käsiksi sen vallankahvaan.

Onneksi Viljam Pylkäs (=Rokka) & Co. ja itseasiassa kiitettävä osa vapaussodan punikkien jälkeläisistäkin oli diilistä hieman toista mieltä
smile_org.gif

Lainaus eräältä mopofoorumilta, missä ko. vastuuton nuori on kirjoittanut tapahtuneen:

sanoi:
Elämäni kalleimmat naurut :mrgreen: ajoin moottoripyärä poliisia karkuun ja ei saanu kiinni
biggrin.gif
oli kova ku ajjoin ensin asfaltti tietä nii se tuli mun rinnalla. Ja se koitti huutaa mulle että pysähy mutta en kuullu :mrgreen: ja nyökytin päätä vaan
biggrin.gif
sitte tuli aivan mun vieriin ja kauvo jonki ihme lootan taskusta ( siis siitä vyöltä ja oli hankalaa kesti ainaki 1km että sai sen esiin x) ) sitte tuli ihan mun viereen ja osotti mua sillä vähä äikaa niin sitte kerkesin kuulla ku kuulu semmonen sumutus ääni ja äkkiä jarrua :mrgreen: Sitte sopivasti oli mehtä auto tie siinä niin kääntyin äkkii sinne niin sen jälkeen ei enää päässy rinnalle
biggrin.gif
sitte se pikku hiljaa jäi ja jäi ja sitte vielä vähä näin ku älys laittaa villku valot päälle :o Sitte sitä ei enää näkyny
biggrin.gif
siinä kohta tulee sitte semmonen melko huono kohta mistä on aika vaikee mennä
biggrin.gif
niin päästin vaan täysillä . . .

sitte ajoin piilloon johonki puskaan noin 10km jälkeen ja oli kiertäny mehtä auto teitä aika lähelle meijän kotii. . Sitte huomasin viestin minkä mun isä oli laittanu että " alahan tulla kotiin kiinni jäit täälä on poliisit " :lol: Sitte siinä mietin että mitä vittua teen ja tulin siihen tulokseen että no samakait se on lähtä kotia
biggrin.gif
sitte menin sinne ja ne kuulusteli mua
biggrin.gif
kysyin sitte niiltä että miksei se poliisi ajanu mun perässä pitempää. niin ne vastas P: " no kyllähän se ajo mutta ei pysyny sun perässä, oli se siellä jossain mehtäsä ajanu ja välillä työntäny sitä moottori pyörää ja välillä ajanu :lol: sitte vähä repesin ja ne poliisit vähä kahto :mrgreen: Sitte kysyin että mitä se koitti tehä sillä lootalla
biggrin.gif
Ni sano että se oli semmosta pippuri sumutetta, ja ku sitä tulee naamalle nii ei nää mitää ja käy kipiää tai silleen kirvelee. Ja sitte se toinen poliisi sano että P:JA se muuten käy kipiää oon kokenu sen . Sitte vastasin sille vaan että. No onneksi kerkesin väistää ja hymyilin leveästi :mrgreen:

Mutta kiinni jäämisen syy oli että joku gäy oli kylällä kertonut poliisi sedille että kuka se ajeli sinisellä mopolla
biggrin.gif

Ja ei tullu kalliiksi
biggrin.gif

sanoi:
Joo, olin menossa ohi niin juuri kohalla kääntyy sitte eteen ja hipasin sitä sen verran että kaatu. ja se ajoi keskellä auto tietä. . .

Mihin tämä nykymaailma on menossa, noista hymiöistäkin päätellen poikaa ei kaduta pätkän vertaa!
Tama paskiainen ajaa lapsen nurin ja kehuu silla jossain foorumissa? Jotkut viela yrittaa puolustaa? Tai ainakin ymmartaa? Meilla olisi kayttoa harjoituksissa moiselle tyypille.
Ironista kuinka sankarin suusta tulee tällaisia sanoja..?
omg.gif

Ja kautta aikojen sitä on kutsuttu pelkuruudeksi tai raukkamaisuudeksi.
Kyllä mä veikkaan, että ammoin muinoin sitä on kutsuttu jopa selviytymiseksi. Toki ajat on tuosta muuttunut
smile_org.gif
hienoa, jotta suomessa on ollut suhteellisen vähän selviytyjiä ammoin muinoin..muussa tapauksessa kiillottelisimme parasta aikaa samovaareja.

no tää oli taas tätä...
Right on! Tähän OT á-la Rokka:
Tuo ihmisen eloonjäämisen kannalta välttämätön sisäsyntyinen vaisto on "Taistele tai pakene" tai "Fight or flight" refleksi jonka tarkoituksena on pystyä nopeasti päättämään, mikä olisi paras selviytymisstrategia äkillisessä tilanteessa.

Kyseessä ei siis ole "Alistu ja maksa" tai "Anna venäläisen ampua itsesi"-refleksi.

Rokkakin taisteli, perääntyi ja hyökkäsi aina tilanteen mukaan. Kukkahatun mielestä hänen olisi pitänyt ottaa vastuuta ja mennä suon keskelle venäläisen ammuttavaksi; onneksi ei mennyt.
No onhan se nyt vähän eri asia olla sotimassa rakasta naapuria "venäjää" vastaan, kuin mennä karkuun oman "tietoisen riskin" ottamisesta seurannutta tutkaamista...
thumbs-up.gif
Löytyisikö lisää yhtä järkeviä ja hienoja vertauksia?
pftroest.gif

sanoi:
Elämäni kalleimmat naurut :mrgreen: ajoin moottoripyärä poliisia karkuun ja .....................

................ Ja ei tullu kalliiksi
biggrin.gif

sanoi:

omg.gif
Kerro kuka on sankari tassa tapauksessa?

sanoi:
Elämäni kalleimmat naurut :mrgreen: ajoin moottoripyärä poliisia karkuun ja  .....................

................ Ja ei tullu kalliiksi
biggrin.gif

sanoi:

omg.gif
Kerro kuka on sankari tassa tapauksessa?
Kakarat puhuu mitä puhuu ja päästää ehkä suustaan asioita jotka voi jättää omaan arvoonsa! Jokainen teini kehuu jos on kusettanut poliisia ja niin tekee myös jokainen aikuinen!

Käsittääkseni olet ammatiltasi sotilas ja ajamassa jonkun etua jonkin toisen etua vastaan,onko puolesi oikea vai väärä,sen määrää se joka palkkasi maksaa,ei moraali tai oikeamielisyys!

Sinä olet luultavasti aikuinen mies,se että puhut jostain teinipojan käyttämisestä harjoituksissasi ei todellakaan ole yhtään normaalimpaa tai hyväksyttävämpää,päinvastoin!

Edit: itseasiassa vitun ala-arvoista ja arvostelukyvyn puutetta!

Sinä olet luultavasti aikuinen mies,se että puhut jostain teinipojan käyttämisestä harjoituksissasi ei todellakaan ole yhtään normaalimpaa tai hyväksyttävämpää,päinvastoin!

Kylla meilla kaytetaan teineja harjoituksissa. Niita kutsutaan nimella "rookie" ja niilta yleensa karisee turhat luulot omasta kovuudesta. Tekisi hyvaa talle sankarille myos. Huomaan etta olet toista mielta ja hyvaksyt hanen toimintansa. Oliko se joku tuttu vai perati..?

Pyydan syvasti anteeksi etta loukkasin herkkaa ja haavoittuvaa mieltasi.      
pftroest.gif

Miksi ihmeessä nuo poikaset aina puhuvat vitusta joidenkin huonojen tai epämiellyttävien tai epäonnistumisten yhteydessä? Minä ainakin olen kokenut vitun hyvinkin iloiseksi ja positiiviseksi asiaksi. Kuten sim. lause "Vitun hieno juttu." kertoo jo sanojansa ymmärtäväisestä, myönteisestä, yhteistyöhaluisesta ja elämää kokeneesta asenteesta.
bowdown.gif

Miksi ihmeessä nuo poikaset aina puhuvat vitusta joidenkin huonojen tai epämiellyttävien tai epäonnistumisten yhteydessä? Minä ainakin olen kokenut vitun hyvinkin iloiseksi ja positiiviseksi asiaksi. Kuten sim. lause "Vitun hieno juttu." kertoo jo sanojansa ymmärtäväisestä, myönteisestä, yhteistyöhaluisesta ja elämää kokeneesta asenteesta.
bowdown.gif
Vittu on voimasana jota voit käyttää sekä positiivisessa että neg. mielessä. Tosin voin sanoa että paljon positiivisempaa on vehdata pillun kuin vitun kanssa,vittu viittaa enemmänkin jo parhaat päivänsä nähneeseen hien ja kusen polttamaan karvareuhkaan johon nyt ei ihan mielellään koske jollei se nyt satu olemaan maailman ainoa vittu.
Eli: -ei vitussa,tuohon en koske pitkällä tikullakaan.-Kiitti vitusti,- vittumainen paikka,-

Kylla meilla kaytetaan teineja harjoituksissa. Niita kutsutaan nimella "rookie" ja niilta yleensa karisee turhat luulot omasta kovuudesta. Tekisi hyvaa talle sankarille myos. Huomaan etta olet toista mielta ja hyvaksyt hanen toimintansa. Oliko se joku tuttu vai perati..?

Pyydan syvasti anteeksi etta loukkasin herkkaa ja haavoittuvaa mieltasi.      
pftroest.gif
Ja sinusta teinien paikka on sota harjoituksissa. Kyllä sun kannattais harkita vielä kerran
wink.gif
Muutenkin toi sun yletön pullistelu noilla sota ja panssarivunu jutuilla on lähinnä teini tasoa. Suuresta älykkyydestä ne ei ainakaan kerro.

Muutenkin toi sun yletön pullistelu noilla sota ja panssarivunu jutuilla on lähinnä teini tasoa. Suuresta älykkyydestä ne ei ainakaan kerro.
Aika tarkaan tullut luettua tätä palstaa mutta enpä ole nähnyt pullistelua GoSpelin taholta. Enemmänkin sitä löytyy tuolta vetomies puolelta ja joo, se ei tosiaankaan kerro kovinkaan kaksisesta älykkyydestä.

Back