For riders, the biggest concern is the track layout proved exceptionally tight and twisty during a 2019 test by factory test riders.
Tämä oli itsellänikin ensimmäinen reaktio heti siitä päivästä lähtien ku näin sen kallion ekan kierroksen siellä radalla. Suora siteeraus minkä sanoin ääneen kavereille oli: "No voi ny vittu, sen kerran ku tänne saadaan maailmanluokan rata, ni nää päättää suunnitella uuden Ahveniston missä on yks elämää pitempi suora."
Ja olen tänä päivänäkin edelleen tuota mieltä. Valitettavasti joillekin ratasuunnittelijoille ei saisi ikinä antaa projektiksi suunnitella ratoja, ku "kilvanajoa takaava rata" ja "vuoristorata" ei kuulu samaan lauseeseen. Kun katsoo lähes mitä tahansa maailman parhaita ratoja ni ne on lähes kaikki pienillä korkeuseroilla. Ja ku kaiken lisäksi rataprofiili on niin super kyper hyper tekninen että unohdettiin pistää sinne edes yhtä suoraa jolla pääsis tonnari neloselle asti, ni siinä on kaikki ainekset siihen että MM-sarjan kuskit haukkuu radan.
Se kombo kertoo Kymiringin luonteesta aika paljon, että
1) Siinä on Euroopan pisin suora
2) Silti keskinopeus on kaikkien MotoGP ratojen toiseksi hitain
Hitaampi on ainoastaan Sachsenring jolla ei ole edes yhtä kunnollista suoraa.
Kun ottaa ne sinivalkoiset lasit ja 8 juotua kaljaa pois yhtälöstä ja katsoo mitä tahansa 2000-luvulla rakennettua moottorirataa maailmalla, ni lähes kaikki on taanneet useampia ohituspaikkoja, jopa fykkösille joka on todella paljon puhuvaa. Ei tule montaa modernia rataa mieleen jonka layout on yhtä tuhoontuomittu kuin Kymiringin, ja tämä siis sellaisen ihmisen suusta jota ei kiinnosta onko se rata Suomessa vai Islannissa, rankkaan ne neutraalein silmin ihan kilvanajamisen aspektista.
Ja ku luonnollisesti foorumillakin on varmasti about 20+ tyyppiä jotka hypee Kymiringiä ratana vaikka siinä ei pääsis edes ykkösvaihteelta ikinä pois, ni tottakai kaikki kritiikki on niille ihmisille musta vaate. Mutta sellaista se elämä on.
SILTI mä toivon että MotoGP kisat saadaan onnistuneesti järjestettyä. Mutta olen aika varma että jos kuskien järjestöllä on asiaan mitään sanottavaa, ni ton 5 vuoden sopimuksen jälkeen ei oo Kymiringillä enää kisoja, sen verta paljon pettyneitä kommentteja on kuskeilta kuulunut.