• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Moottoripyörien katsastuspakko ei ole tulossa Suomeen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja seku
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
mh jkl sanoi:
mutta kadulla et ole radalla. siellä on putkistot ja huilut ok mutta tieliikenteessä on säännöt jotka on säännetty laissa. lue vaikka finlexistä

eli jos sinulla on liian kovaääninen putkisto niin se on yhtä laillinen kuin vastaava auto. ei käy minun järkeeni että 90% väestöstä joka ei ole kova äänisen moottoripyöräilyn kannattajia pitäisi tykätä kisa kireän busan tai +60hp customin äänistä.
Nykyisessä putkessa on sama äänenvoimakkuus kuin vakiotonnarin putkessa kun ollaan alta 4000rpm. Katso vaikka desibelimittarista.

Sitte ku mennään yli 5000rpm ni alkaa ääntä tulemaan erilailla mutta siinä vaiheessa mennään jo reilua ylinopeutta motarillakin joten ei tule tapahtumaan. Joten lakia lukevat korvasi ovat turvassa. Ainoa konkreettinen ero äänessä katuajossa on se että äänestä tuli vähän matalampi kuin ennen.

Olen 14-vuotiaasta saakka ollut niin kaksi- kuin nelipyöräisten parissa ja lähes yhtä kauan ihmetellyt monien harrastajien lähes pakonomaista tarvetta mökäpöttöihin. Tottahan syynä on ollut aina tehon, väännön tai käyttöominaisuuksien puute, ei oma huomionhakuisuus. :grin:

Samat laulut on laulettu 80-luvun alun katupiikkien kuin 2020-luvun supersporttien kanssa; pitää saada lisää voimaa! Ihan sama onko vakiona 15 vai 150 kW, sen verran kovia poikia ja tyttöjä ollaan.:;):

Jo 80-luvulla silloinen 500:n motocrossin maailman huipulla ollut suomalainen naureskeli tuon aikaisten harrastajien pakkoa virittää viissatkuja krosseja kulun puutteen takia.

Kaikki asiat eivät muutu vuosien saatossa, nyt voimme ainoastaan niittää mitä moni on kylvänyt: melua.

Jeesukset on taas hereillä. Miksi kukaan ei tule tänne kirjoittamaan, että putki vaihtuu pyörään jo ennen kuin sitä kehtaa liikkeestä tai kaverilta hakea ja miten äänet on tyhjäkäynnillä sen, mitä rungossa lukee maksimina.

Jos on aikuisesta ihmisestä kyse, jokainen tekee niin kuin parhaaksi katsoo tiedostaen, että tietyistä asioista voi tulla seurauksia. Tämä ei tietenkään koske jeesuksia.

Mulla on tuo tiikeri täysin vakio ja sellaisena se tulee pysymään. Ei ole pyörän luonteen mukaista, että se pitää meteliä ja valmistajan ilmoittamat teholukemat riittää ihan varmasti sellaisenaan. Tulilintu on taas toisen luonteinen laite. Siinä ei ole katalysaattoria tai alkuperäisiä äänenvaimentimia. Tonniseiskasatasen twinin laulu on kaunista kuunneltavaa, ei mitään kusiaisen rääkymistä. Se miten ja missä sitä kuunnellaan, onkin sitten se pointti tässä. Aikuinen ihminen ei mene kerrostalojen pihoille tai ihmisten ikkunoiden alle kierrättämään. Suomessa piisaa tilaa nautiskella myös hyvistä prätkän äänistä ilman, että se ketään riepoo.

No, tämä on katsastuspakkokeskustelu ja tietenkin olen katsastuspakkoa vastaan. Pyörän kunto on paras henkivakuutus. Ääneen tuskin kukaan on kuollut tai kielletään vaikkapa maansiirto- ja lentokoneetkin. Kottikärry ja hevonen hoitaa homman lähes äänettömästi.

Hyvää talvikauden jatkoa vaan kaikille ja keväällä taas :cruising:

PrivateeR sanoi:
Nykyisessä putkessa on sama äänenvoimakkuus kuin vakiotonnarin putkessa kun ollaan alta 4000rpm. Katso vaikka desibelimittarista.

Sitte ku mennään yli 5000rpm ni alkaa ääntä tulemaan erilailla mutta siinä vaiheessa mennään jo reilua ylinopeutta motarillakin joten ei tule tapahtumaan. Joten lakia lukevat korvasi ovat turvassa. Ainoa konkreettinen ero äänessä katuajossa on se että äänestä tuli vähän matalampi kuin ennen.

hieno kommentti ja kumarrus sinulle kun et ottanut nokkiin ja hlö kohtaisesti. tätä on keskustelu :)

Moottoripyörien melua enempi minua häiritsee se, kun aikuiset ihmiset innostuvat laulattamaan esim. moottorisahaa, lehtipuhallinta tai ruohonleikkuria. Tämä melusaaste voi kestää tunteja, kun taas ohitse ajavan motskarin melu kestää ehkä max. puoli minuuttia, puhumattakaan Helsinki-Vantaan lentokenttämelusta, joka taas kohta alkaa täydellä teholla koronarajoitusten päättyessä. Tosin kyllä minua häiritsee myös noiden teinien kaasuttelu läheisen kaupan pihassa. Eikö ne samperin mopot pysy tyhjäkäynnillä ilman jatkuvaa kaasuttelua. Noh, kyllä maailmaan melua mahtuu ja vastamelukuulokkeet on keksitty. Fakta on kuitenkin se, että jokin asia ärsyttää aina jotain.

itl sanoi:
Moottoripyörien melua enempi minua häiritsee se, kun aikuiset ihmiset innostuvat laulattamaan esim. moottorisahaa, lehtipuhallinta tai ruohonleikkuria. Tämä melusaaste voi kestää tunteja, kun taas ohitse ajavan motskarin melu kestää ehkä max. puoli minuuttia, puhumattakaan Helsinki-Vantaan lentokenttämelusta, joka taas kohta alkaa täydellä teholla koronarajoitusten päättyessä. Tosin kyllä minua häiritsee myös noiden teinien kaasuttelu läheisen kaupan pihassa. Eikö ne samperin mopot pysy tyhjäkäynnillä ilman jatkuvaa kaasuttelua. Noh, kyllä maailmaan melua mahtuu ja vastamelukuulokkeet on keksitty. Fakta on kuitenkin se, että jokin asia ärsyttää aina jotain.

en tiedä asutko lentokentän läheisyydessä mutta se on vapaaehtoista. samoinkun jotkut muuttavat ampumaradan läheisyyteen ja rupeavat meuhkaamaan melusta.

nuo ovat asioita joihin voi vaikuttaa omilla päätöksillä

tuo teinien kaasuttelu on kyllä totta. muutaman kerran kaupan pihalla olen pyörällä liikkeellä ollessa käynyt kysymässä että onko niitten mopot rikki kun koko ajan pitää kaasutella. ovat olleet hiukka hölmön näkösenä kun itse kaasutellu siinä vierellä

Viimeksi muokattu:
itl sanoi:
Moottoripyörien melua enempi minua häiritsee se, kun aikuiset ihmiset innostuvat laulattamaan esim. moottorisahaa, lehtipuhallinta tai ruohonleikkuria. .

Kesällä pitää nurmikko leikata, polttopuut sahata ja halkoa.
Talvella pärisee lumilinko.

Periaatteessa sähkö voisi korvata moottorisahan, mutta kun pihassa on reilu 20 pinokuutiota kolme metristä rankaa, niin sähköllä siitä tulisi vain paljon hankalampaa.
Puiden halkomiseen sähkö olisi ihan okei, mutta kun se palsta ei aina ole siellä missä on sähköä tarjolla.
Tästä syystä ostin aikoinaan polttomoottorilla toimivan halkaisukoneen.
Puita menee yhteistaloudessa varmaan 50-60 pinomottimetrikuutiota vuodessa (kaksi omakotitaloa ja kaksi kesämökkiä)

Ruohonleikkuuseen ei vielä sähkö käy, koska nykyinen vetävä ja säiliöön keräävä ruohonleikkuri kuluttaa reilu 1,5 litraa polttoainetta pihan parturoinnissa.
Siimaleikkuri voisi olla sähköinen, mutta sekin toimii pärisevällä polttoaineella.

Sähkökäyttöistä lumilinkoa ei ole minun tarvitsemassa kokoluokassa vissiin edes tehty.

:;)::;)::thumbup:

Lehtipuhaltimen meinasin startata viikonloppuna. Aito 2T äänellä ja hajulla varustettuna. Trimmeri joutaa jo talviteloille ja luultavasti ruohonleikkuri myös. Lumilinkoa pitää vähän huoltaa nyt syssyllä. On minulla kolme moottorisahaa, joista yksi isolohko ja vähän viritetty. Pahaiäninen laite. Ei mitään asiaa ilman kuulosuojaimia sahailla. On toki voimaakin vähän erilailla kuin markettisahoissa.

mh jkl sanoi:
en tiedä asutko lentokentän läheisyydessä mutta se on vapaaehtoista. samoinkun jotkut muuttavat ampumaradan läheisyyteen ja rupeavat meuhkaamaan melusta.

nuo ovat asioita joihin voi vaikuttaa omilla päätöksillä

Muutetaan ampumarata Motoparkiksi ja seuraukset tiedetään. Voi tätä oikeusvaltiota.

B12 sanoi:
Lehtipuhaltimen meinasin startata viikonloppuna.

Mie käytän keräävää ruohonleikkuria.
on muuten lehtien poistamiseen nurmikolta paljon kätevämpi kone kuin lehtipuhallin.
74226588_10218104897792201_4629590671932522496_n.jpg

Ollaan muuten taas aika kaukana aiheesta...:thumbsup:

Nyt missasit pointin. Vaikka mainitsemieni laitteiden aiheuttama melu on häiritsevää niin hyväksyn sen elämään kuuluvana asiana. En nouse barrikaadeille sen takia enkä kirjoittele lehtien yleisönotsikoihin saati valita somessa näistä. Pointti oli se, että moottoripyörien aiheuttama melu on aika vähäistä verrattaessa sitä moniin muihin melulähteisiin. Ja lentokentälle on meiltä matkaa joku 25km kilometriä mutta silti laskeutuvat koneet liippaavat sen verran matalalta, että niiden aiheuttama melu ei jää huomaamatta. Ja jos täältä muuttaisin pois niin eipä sitä tiedä milloin Finnavia keksii uuden laskeutumisreitin koneille :D

Jep. Ostamassani Bläkkärissä on uudet ketjut ja rattaat. Semmoinen juttu vaan että ketju on Didin jousilukollinen vakioketju, max 500cc. Soittelin jo niittausaikaa pajalle uudelle kettingille. En kannata katsastuspakkoa, mutta tässä kohtaa ehkä pieni interventio ketjuja hankkiessa ei olisi ollut pahitteeksi. 164hv ja jousilukollinen O-renkaaton vakioketju, hmm. Ei ole edes vahvistettu vakioketju. Kattelin taulukosta, että vetolujuus on aika tarkalleen 50% verrattuna omaan O-rengasketjuun.

Liitetiedostot

• Webp.net-compress-image(114).jpg
    Webp.net-compress-image(114).jpg
    56,5 KB · Katselut: 66
Viimeksi muokattu:
lario sanoi:
Kesällä pitää nurmikko leikata, polttopuut sahata ja halkoa.

Sulla on isompi piha kuin mulla :)

Moottorisaha on sähkökäyttöinen - meikäläisen käyttötiheydellä polttomoottorisahassa ei ole järkeä. Ääni on vaan lähes yhtä paha kuin polttomoottorisahassa.

Ruohonleikkuri on sähkökäyttöinen. Ihan johdollinen - tässä käytössä toimiva. Ääni on v*ttumaista vinkunaa joskin hiljaisempi kuin vanha polttomoottorileikkuri.

Siimaleikkuri on akkukäyttöinen. Se on toki hiljaisempi kuin polttomoottoriversio mutta hyvin ikävää ääntä sekin pitää.

Joo...

Aika harvoin olen kuullut tai nähnyt ruohonleikkuria, mootorisahaa, trimmeriä tai lumilinkoa mihin on laitettu mökäputkisto. Noita laitteita vertaan normi liikenteen meluun, en säälittäviin mökäputkistoihin, oli ne typerät putkiviritykset moottoripyörässä, autossa tai mopossa.

Ruohotrimmerinä on ollut akkukone jo viitisen vuotta, lykättävä ruohonleikkurina akkukone jo kahtena kesänä, 2020 keväällä kun pitkästä aikaa koivikkoa harventelin kyllästyin polttissahan pörinään ja hajuun kevätsäässä yhdessä päivässä ja ostin akkusahan.
Ei ole paluuta polttomoottorivehkeisiin noissa.

Ruohon leikkuun hoitaa robotti, reunat hoidetaan akkutrimmerillä. MUTTA Tuono huutaa avaralla putkella koska se kuulostaa hyvältä.

Aika harvoin olen kuullut tai nähnyt ruohonleikkuria, mootorisahaa, trimmeriä tai lumilinkoa mihin on laitettu mökäputkisto.

Näissä laitteisahan on mökäputkisto jo ihan tehtaan asentamana. Ymmärrä kyllä, että moottorisahassa on paino asettaa rajoitukset laitteen äänenvaimentimelle, mutta mikä siinä on ettei työnnettävään ruohonleikkuriin voi asentaa jo tehtaalla sellaista vaimenninta, ettei se pidä helvetillistä naapuristoa häiritsevää kakofononiaa? Kustannuskysymys se lienee.

Back