• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Moottoripyörien katsastuspakko ei ole tulossa Suomeen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja seku
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
ST77 sanoi:
Kevyt KA varmaankin? Mulla vuoden verot 633 euroa, jostain syystä 2,5 koneella Vivaro 200 euroa kalliimpi kuin muut pakut, jossakin se katsastuksen halpuus rangaistaan.
Jep. Katsastus 85e, nopeusrajoittimen tarkistus 65e. Sen minkä säästää autoveroissa, maksat katsastuksessa :D

Crnd sanoi:
Toivotaan että saadaan katsastukset Suomeenkin käyttöön, niin voidaan varmistua ettei pyörässä ole hengenvaarallisia & hyväksymättömiä muutoksia kuten:
* Jälkikäteen asennettu/vaihdettu korkeampi pleksi
* Pleksin yläreunasta puuttuva kumireunus/pyöristys.
* Vaihdetut jalkatapit tai pelkkä vaihdevipu, jos halusi kääntää kaavion.
* Vaihdettu tanko.
* Nissinin alkuperäiset laatujarrut menty vaihtamaan Bremboihin.
* Teräspunosjarruletkut asennettu alkuperäisten kumiletkujen tilalle.
Kaikkiin muutoksiin olisi hyvä vaatia hyväksyntäpaperi, jolla todistetaan asennettujen osien olevan hyväksyttyjä juuri kyseiseen yksilöön.

Mikäli päättäjiltä meinaa ideat loppua, löytää YouTuben kanavalta "Achtung Kontrolle" poliiseja ja Dekran henkilöstöä näyttämässä esimerkkejä hyvistä tarkastuskohteista.

Ja sen lisäksi että ovat juuri kyseiseen laiteesen asenus vain valtutetussa verotajan hyväksymässä asentamossa
että on varmasti riitävän turvalinen asenuus eli maksettu riitäävästi,
sekä joka katsatukseen toki silti palutettava alkuperäise kuntoon myös taka akselin tasoon tuleva kuraläppä

Itse uskon että päästötavoitteet on syy miksi politikot haluaa katsastuksen. Tavoitteena siis hankaloittaa polttomoottoriajoneuvoilla liikkumista mahdollisimman paljon ja saada vanhoja pois liikenteestä kun ei enää kannata korjata. Samasta syystä taidettiin autojen katsastustakin tiukentaa, toiveena että autokanta nuorenee eikä ministerien tarvisi niin hävetä kun Suomessa itäeuroopan vanhin autokanta.

Tavalliset kansalaiset varmaan kannattaa katsastusta melun takia ja tämä osittain ymmärrettävää. Täällä päin varsinkin monet supermotot kuulostaa siltä kuin ei olisi pakoputkea ollenkaan, eräs naapurikin aina huvikseen kierrättelee supermotoaan kun rullaa täällä talojen välissä. Tällaisten takia katsastuksen kannatus lisääntyy kansan keskuudessa. Vaikka tuskin katsastus tuohon ongelmaan auttaisi.

lario sanoi:
mutta jos tehdään lakiin perustuvia asioita, joita ei voi perustella, niin ollaan mielivallan puolella ja sitä minä vastustan loppuun saakka.

Tervetuloa EU:hun ja pykäliä soveltavaan suomeen. Jos olet ampumaharrastaja niin ymmärrät hyvin mitä tarkoitan ja niihin mielivaltaisuuksiin verrattuna joku mopon katsastus on aika merkityksetön asia.

Koheltaja sanoi:
Tervetuloa EU:hun ja pykäliä soveltavaan suomeen. Jos olet ampumaharrastaja niin ymmärrät hyvin mitä tarkoitan ja niihin mielivaltaisuuksiin verrattuna joku mopon katsastus on aika merkityksetön asia.

Jos joku harrastaa radio-ohjattuja lennokkeja, on myös täysin uuden aikakauden edessä. Rekisteröidyt kentät, Äärimmäiset rajoitukset, maksulliset rekisteröinnit, tutkinnot jne, jne. Enää ei ole luvallista mennä jonkun pellon reunalle lennättelemään. Sähköllä toimivat useimmat, mutta eipä taida oikein enää saada metanolia ja nitroakaan, koska niistä näppärä kotikemisti voi tehdä räjähteitä.

90-luvun alussa sain ampuma-aseen kun laitoin hakemuksenn, että tarkkuusammunta. Siinä se.

Viimeksi muokattu:
Koheltaja sanoi:
Joskus tuntuu että näiden pykälien ainut tarkoitus on v...tuksen maksimoiminen. Pykäliä säätävät ovat sitä mieltä että niin kauan kuin ei itseä koske niin voidaan voidaan määrätä mitä vain. On luojan lykky että meillä on Smoto ja sen taustajoukot puhumassa järkeä edes mopoasioissa.

Kaikki mikä on hauskaa, on hyvin usein myös vaarallista. Ihmisiä tulee siis suojella kaikelta hauskalta.

e8bc9450aeaa446c45d946ca6d0599a9.jpg

Ihan kuin omasta lapsuudesta.

B12 sanoi:
Kaikki mikä on hauskaa, on hyvin usein myös vaarallista. Ihmisiä tulee siis suojella kaikelta hauskalta.

katso liitettä 23030

Ihan kuin omasta lapsuudesta.

Itse olen ollut totaalinen vellihousu jo kakarasta asti mutta silti huvittaa kun meillä oli kyläkoulun takana puro ja jos sinne tippui niin tuli kovat nuhteet ja opettaja soitti kotiin että teidän poika töppäsi ja kasteli vaatteensa, katsokaa että järkeistyy, ja pihakainujen alla oli 0-16 sepeli että kyllä huomasi jos tippui kyydistä. Nyt on kyläkoulu lopetettu ja keskustan kuolun puolta matalampien keinujen alla 30cm erikoisseulottua turvahiekkaa ja jos lapsi teloo itseää koulussa niin vanhemmat soittavat kouluun ja moittivat opettajan kun päästi meidän päivänsäteen saamaan kaksi naarmua polveen. Tiedän, tämä ei kyllä liity ollenkaan moottoripyörien katsastukseen.

Seikkailu_R sanoi:
Auton katsastuksessa pitänyt parilla viime kerralla neuvoa käynnistyksestä lähtien suunnilleen kaikki...
Ens kerralla on kyllä kahvi ja puhelu pahasti ja pitkään kesken jos tulee täysin vakion auton käyttöön kyselemään neuvoja :p

Voi pojat oisitte ollu näkemässä kun sen mönkkäriprojektin kävin tossa paikallisella leimaamassa, oli aika surullinen esitys kun eihän se inssi osannu sitä sen enempää käynnistää kun pysäyttääkkään, siinähän kun kaikkia jarruja käytetään sillä polkimella eikä se käsikahvan seisontajarru mitään ota... Sain sitten itse ajaa sen vielä nosturille kun se stumppas sen siihen kynnykseen jonkun neljä-viis kertaa...

Rekkamasa sanoi:
Voi pojat oisitte ollu näkemässä kun sen mönkkäriprojektin kävin tossa paikallisella leimaamassa, oli aika surullinen esitys kun eihän se inssi osannu sitä sen enempää käynnistää kun pysäyttääkkään, siinähän kun kaikkia jarruja käytetään sillä polkimella eikä se käsikahvan seisontajarru mitään ota... Sain sitten itse ajaa sen vielä nosturille kun se stumppas sen siihen kynnykseen jonkun neljä-viis kertaa...

Minulla oli ihan vastaava mutta erimerkkinen 250cc kiinamönkkäri. Vein tunnollisesti katsastukseen, kun kerran kaikki oli kunnossa ja kuului käyttää. Konttorilla kasastusmies ihmetteli, mitä minä sitä sinne tuon. Kukaan ei ollut kuulemma käyttänyt mönkkäriä leimalla. Sanoi ei tästä pysty pakokaasuja mittaamaan kun lyhyt putki ja takaisinvirtausta, eikä saa jarrudynamometriinkaan. Ajoi haparoiden ja nykien kierroksen pihalla ja kokeili että jarrut toimii jotenkin, katsoi että valot palaa ja antoi leiman.

Kaveri on katsastusmies/motoristi/pätevä asentaja ja ajoittain tarinoinut moottoripyörien katsastussuunnitelmista. Aikoinaan ei löytynyt jarrudynamometreja moottoripyörille. Pakokaasuja olivat huvikseen mittailleet ja ei saa kuulemma mitään tolkkua em syystä. Lisäksi katsastajat pitäisi kouluttaa ajamaan ja käsittelemään kaikkia maailman moottoripyöriä ja lisänä vastuukysymykset jos kaataa pyörän.

B12 sanoi:
Lisäksi katsastajat pitäisi kouluttaa ajamaan ja käsittelemään kaikkia maailman moottoripyöriä ja lisänä vastuukysymykset jos kaataa pyörän.

Ja siihen päälle jo aiemmin mainitut työ- ja liikenneturvallisuuden vaatimat asusteet...

Eli varttitunti varusteiden vaihtoon, koeajo pihassa kaksi minuuttia ja varttitunti varusteiden vaihtoon.
Asiakas maksaa myös varusteiden vaihtoon menevän ajan...:thumbsup:

Mistä tämmöinen katsastussäie on lähtenyt taas liikkeelle. Katsastuspakkoa tai veroja ei lie olevan tulossa. Bensa voi kallistua ja se on tasavero kaikille. Tuntuu, että täällä lietsotaan itseä vain raivoon.

jaskap1 sanoi:
Mistä tämmöinen katsastussäie on lähtenyt taas liikkeelle. Katsastuspakkoa tai veroja ei lie olevan tulossa. Bensa voi kallistua ja se on tasavero kaikille. Tuntuu, että täällä lietsotaan itseä vain raivoon.

Viesti #43
Smoto tiedottaa:
Moottoripyörien katsastus, taas..

Viime päivinä EU:ssa on jälleen keskusteltu moottoripyörien katsastuksesta. Mistä on tällä kertaa kysymys?

25.1.2021 Euroopan parlamentin liikennevaliokunnan (TRAN) kokous käsitteli raporttia “Implementation report on the road safety aspects of the Roadworthiness Package”

https://www.smoto.fi/2021/02/10/moottoripyorien-katsastus-taas/

PoS sanoi:
Meillä täällä etelässä on määräaikaiskatsastus. Siinä katsotaan runkonumeron lisäksi, että valot toimii ja niissä on E-merkinnät, putkessa on E-merkintä, renkaat on tieliikennekäyttöön hyväksytyt, otetaan mittarilukema ylös ja lisäksi vähän konttorista riippuen inssi laittaa omistajan demonstroimaan että jarrut toimii.
Eli ihan rahastusta.
Juuri sitä rahastusta..Ja sitten jos sattuu leimasedällä olla puutetta kasasta, niin voisi "keksiä" jotain vikaa

57pannu sanoi:
Mikä se tässä moottoripyörien katsastuksessa oikein ahistaa?
Raha, jos tämä tulee suomee, kun ajat vuodessa sen 1500-3000km/3-4kk ja on puhdasta hyvin/harrastus toimintaa. Se että joku toteaa että mun pyörä on laillinen tuonne liikeneteeseen. Mut mä oon päättänyt sen, jos tälläinen tulee, niin mun osalta se oli siinä. Koska se on nähnyt, ensin hinnoitellaan vaikka 40€ pyörä, sitten se katotaan läpi jne, no vuoden päästä mä nään että hinta on jo 50, sitten 60, sitten 70. Sitten tulee lisäksi muuta

Sjuggen sanoi:
Eipä taideta autoista katsastuksessa tarkistaa hyväksyntämerkintöjä vaimentimista? Ei taida katsuria kiinnostaa onko rengaskoko merkattu otteelle?
Toiset katsoo, siis jos vakiona on 16 tuumaiset ja nyt on alla 20 tuumaiset, ainoa missä auton ääniin kiinnitettään huomiota, jos on kovat, ei niin äänenvaimentimien hyväksyntöihin. Tää on sen takia lähtenyt käsistä siis prätkissä ääni vouhotus, kun sillä saadaan, sakoitettua ja esim läpi katsastus. Tuosta tuli mieleen, mä vaihdan 30min putkiston omaan pyörään..Et ei se hillitse mulla ainakaan pakoputken vaihtoa

ketju76 sanoi:
Jos katsastetaan niin pitäisi koskea kaikkia kaksipyöräisiä,mopot +piikit. Niissä oikeita turvallisuus puutteita.
Itse asiassa tuolla yhdellä mopo foorumilla on vieläkin otsikko että ei koskisi mopoja ja piikkejä. Se missä ne oikeasti huohokuntoiset pyörät on, on meinaa nähty

Husky510 sanoi:
Mut mä oon päättänyt sen, jos tälläinen tulee, niin mun osalta se oli siinä.

Tuohon sä et usko itekkään...

Jos kuitenkin lopetat moottoripyöräily katsastusvelvoitteen verukkeella, niin voit ostaa pyörästä saamilla rahoilla eri värisiä marttyyriviittoja. Jokaiselle viikonpäivälle oma väri... :D

PoS sanoi:
DEKRA. Ihan samat paskaperusteet kuin viimeksikin, mutta virkamiehillä ja MEPeillä ei ole alan erikoisosaamista, niin niitä on helppo vedättää asiantuntijastatuksella. Pistää vaan ajattelemaan, että kuinka paljon niitä vedätetään muissa, ehkä isossa kuvassa tärkeämmissä asioissa.

Mukana on itse asiassa uusiakin paskaperusteita. Smoton artikkeli niistä:

https://www.smoto.fi/2021/02/09/katsastajien-etujarjesto-tutkimassa-katsastuksen-hyotyja-eulle/

Asiallisesti ottaen nämä uudet perusteet ovat vielä typerämpiä kuin aikaisemmat. Nyt on siis tehty uusi "tutkimus", jossa tutkittiin mm. mopojen onnettomuuksia Espanjassa. Kun (sinällään miksikään akateemiseksi tutkimustulokseksi kelpaamaton) havainto oli, että katsastus Espanjassa vähensi mopojen onnettomuuksia noin 18 %, tästä tietenkin seuraa, että katsastus Suomessa vähentää moottoripyörien onnettomuuksia Suomessa ainaski saman verran. Koska teknisistä vioista aiheutuvat onnettomuudet Suomessa ovat nyt jo nollassa, täytyy tämän tarkoittaa, että kuolleista 18 % herää henkiin, kun ryhdytään katsastamaan moottoripyöriä.

Katsastuksesta saa tietenkin olla mitä mieltä haluaa, mutta noin niinqu yhteiskunnan näkökulmasta päätöksentekoperuste pitäisi olla vain ja ainoastaan hyöty/kustannussuhde. Jos se on yli 1, ts. hyödyt ylittävät kustannukset, kannattaa katsastus säätää pakolliseksi. Jos alle 1, ei kannata.

Suomen osalta 10 vuotta sitten laskin suomenhevosmiestoverini kanssa, että suhdeluku optimistisesti arvioituna olisi Suomessa noin 0,06. Seuraavan laskutoimituksen saa tehdä joku muu.

Kauan menee ennen kuin joku keksii väittää, että katsastuksella vaikutetaan myös asenteisiin, ja sitä kautta onnettomuuksiin.

Koheltaja sanoi:
Tuohon sä et usko itekkään...
Kyllä sen menee niin, nyt erinnäisistä syistä pyöräily ollut pannassa, mutta se että oikeasti katsastus tuohon lisäksi. Niin ei, saa loppu lopullisesti kyseinen harrastus siihen

Koheltaja sanoi:
Jos kuitenkin lopetat moottoripyöräily katsastusvelvoitteen verukkeella, niin voit ostaa pyörästä saamilla rahoilla eri värisiä marttyyriviittoja. Jokaiselle viikonpäivälle oma väri... :D
:)-:)- Ne rahat menisi 4 pyöräisen harrastukseen...

Husky510 sanoi:
Kyllä sen menee niin, nyt erinnäisistä syistä pyöräily ollut pannassa, mutta se että oikeasti katsastus tuohon lisäksi. Niin ei, saa loppu lopullisesti kyseinen harrastus siihen

:)-:)- Ne rahat menisi 4 pyöräisen harrastukseen...

Tälleen kun ikää on tullut vuosien saatossa ja varusteiden pukeminen rupeaa vähitellen kyrsimään. Niin siihen päälle tuo katsastushommeli, niin olen kyllä samoilla kannoilla Huskyn kanssa. Olisi kovin helppo luopua, kun nytkin vuodessa tulee lähinnä kaffelle ja takaisin käytyä. Tosin pikku lenkin kanssa. Yksin vaan on tylsää ajella. Kaikki kaverit on perheellisiä ja itselläkin perhe. Joten ajokavereiden haku on aikamoista säätämistä.
Aikansa kutakin, voisin myydä pyörät pois. Nyt tulevana kesänäkin oli suunnitelmissa lähteä hakemaan fiilistä euroopan reissulle. Kiitos koronan, ei pääse, ehkä 2022 syksyllä...

Ruvennut kiinnostamaan avoauto. Pääsisi lähelle fiilistä, ilman varustejumppaa ja sateenkin sattuessa nostaa vaan katon päälle. Ja jos oikein perhemallisen ostaisi, niin kaikki himasta pääsisi nauttimaan lannoitettujen peltojen, kuusimetsien, meren ja pakokaasunhajusta.

Back