• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Moottoripyörien ensirekisteröinti 2013 TOP 10

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja GSR600
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Minua kyllä tuettiin vanhempien toimesta harrastuksen aloittamisessa.
Diili meni kutakuinkin näin "tossa sulle rahat ajokorttiin ja uusi piikki"
Koulut ei saa ajeluiden takia jäädä kesken ja bensarahat ja muut kulut hommaat itse.
Seuraavat vuodet siinä menikin päivät koulussa ja illat Carrolssissa.
Siinä oppi rahan ja työn arvon ja nälkä kasvoi syödessä. Vuoden päästä olikin jo katupyörän lisäksi Omilla rahoilla ostettu Crossipyörä.
Kaverit narisivat kultalusikkameiningiksi kun notkuivat kontulan ostarin käytävillä. (nyt nelikymppisinä narisevat Kontulan ostarin bubeissa).
Pointtina tarinassa se, että varsinkin tossa iässä nuori monesti tekee itse valinnat omasta uusavuttomuudestaan.
Ja pienikeppi + isoporkkana kannustaa mielestäni oikealle tielle.
Omille tyttärilleni nyt 12 ja 14 on luvassa sama koulutus Mopot ja piikit ostan, jos He pystyvät ratkaisemaan mistä Bensarahat tulee.

Bolt sanoi:
Pointtina tarinassa se, että varsinkin tossa iässä nuori monesti tekee itse valinnat omasta uusavuttomuudestaan.
Ja pienikeppi + isoporkkana kannustaa mielestäni oikealle tielle.
Omille tyttärilleni nyt 12 ja 14 on luvassa sama koulutus Mopot ja piikit ostan, jos He pystyvät ratkaisemaan mistä Bensarahat tulee.

Jepjep, näin suurinpiirtein, varmaan moni vanhempi (moottoripyöräilijä?) kannustaa jälkikasvuaan. Omat muksut oon kaikki istuttanut 2-pyöräisen päälle jo alle 10-vuotiaina (mökkimopot ja PW80:t), joten heidän kohdallaan ei ole kiinni siitä, etteikö ole kannustettu :shoot: On ollu mopot ja piikit, mut nyt kun tarjoaa isoa pyörää (yli 20 kymppisille) ehdolla että hoitavat vakuutukset, huollot ja ylläpitokulut itse - niin homma muuttuu... Mieluummin käyvät kamujen kanssa pari-kolme kertaa vuodessa ulkomailla kuin maksavat omaa MP harrastusta - faijan kampe kelpaa viikonloppuisin lainaksi kyllä... :grin: No, sitten kun vaurastuvat niin varmaan harkitsevat myös omaa MP:tä, siemen on kylvetty... :paikallatuulee:

Aivan. Missään pläänissä onnistumisprosentti ei yllä sataan.
Ja tärkeintä ei ole mulle moottoripyöräilyn edistäminen, vaan opettaa huolehtimaan raha-asioistaan.

mun vanhimmalla tytöllä ja emännällä on paljon kalliimpia harrastuksia ku mopoilu. Koirat ja hevosen ku laittas pois niin helposti maksais uutta mp.tä ja kaikki kulutkin. :p

cb-61 sanoi:
mun vanhimmalla tytöllä ja emännällä on paljon kalliimpia harrastuksia ku mopoilu. Koirat ja hevosen ku laittas pois niin helposti maksais uutta mp.tä ja kaikki kulutkin. :p
Onneksi rouva ja lapset touhuu hevosten kanssa, niin saa törsätä mopoihin, kun se on joka tapauksessa halvempaa...

Motoristorante sanoi:
Nykynuorilla on pirun paljon enemmän valinnan varaa, harrastusmahdollisuuksia laidasta laitaan - ja kaikki kuitenkin maksaa - joten priorisointi- ja valintajuttujahan nämä - niinkuin on aina olleet...
^Tässä se pointti.

Itsellä oli nuoruudessa Monkey. Myin pois ja ostin lumilaudan, kun rahaa silloiseen A1:een pyörästä puhumattakaan ei ollut. Sitten tuli armeija ja opiskelut ja sai olla tyytyväinen, että pystyi maksamaan -88 mallin Nissanista edes liikennevakuutukset. Omissa opiskelupiireissä taisi tasan yhdellä tutulla olla mp ja silloin tuntui jotenkin niin utopistiselta, että miten joku voi noin turhaan laittaa rahaa :grin:

Valmistumisen jälkeen pääsin vakiduuniin ja niin kävi, että pari kesää siitä mopokuume palasi, ajoin A-kortin ja hommasin pyörän. Vaimo on, talo on, lapsia ei ole (eikä varmaankaan myös tule), joten on aikaa ja rahaa harrastaa - kovin monella ikäiselläni ei ole vastaavaa tilannetta, joten heille joku mopon omistaminen voi olla samanlaista utopiaa, kuin itselleni opiskeluaikoina. Vaimon kanssa pidetään kummankin harrastukset ja niihin kuluvat rahat erillään, joten kumpikin saa harrastaa mitä haluaa. Ilmoitettuani hänelle ajavani A-kortin ja ostavani pyörän, ainoa kommentti häneltä oli, että "osta nyt edes sellainen, jolla voi ajaa kaksi päällä" :rakastunut: . Lupia "hallitukselta" ei ole siis tarvinnut kysellä ja hyvä niin.

Matkusteleva/golfaava/lasketteleva/joku-muu-mikä kaveripiiri ehkä hieman naureskelee, että minulle tuli viidenkympin villitys 20 vuotta etuajassa, eli osaltaan nykynuoriso ja nuoret aikuiset ehkä pitävät mopoilua jopa hieman pappalajina... Eli kun ensi kesänä kävelet narisevissa nahkakamoissa aakkosaseman ovista sisälle, niin nuorison suunnalta luotavat, mielestäsi ihailevat katseet saattavat ollakin todellisuudessa sääliviä :p

Itse aloitin jo kauan sitten jättämäni harrastuksen uudelleen joskus 2006. Vanhoista uusiin meni homma, eli ensin piti katsoa, huvittaako juttu tosiaan. Huvittihan se ja muuttui jonkinasteiseksi " sairaudeksi " kaikkine vaihtoineen. Nyt päivitin takaisin vanhempaan pyörään, kylläkin sellaiseen, johon 2006 ei uutena olisi ollut varaa, halu kuitenkin.
Meillä ei muuten rva mitenkään puutu harrastuksiini, ei edes kyytiin sano haluavansa, vaikka 2-pyöräisellä taipaleemme aloitimmekin. Minä en myöskään hänen juttuihinsa sekaannu.:right:

Rekisteröintitilastojen mukaan yhtä vähän moottoripyöriä on ensirekisteröity viimeksi vuonna 1998 ja viime vuosi oli seitsemäs peräkkäinen laskeva vuosi rekisteröinneissä. Kohta ei vissiin oo prätkiä enää ollenkaan liikenteessä.. :no:

airmax sanoi:
Rekisteröintitilastojen mukaan yhtä vähän moottoripyöriä on ensirekisteröity viimeksi vuonna 1998 ja viime vuosi oli seitsemäs peräkkäinen laskeva vuosi rekisteröinneissä. Kohta ei vissiin oo prätkiä enää ollenkaan liikenteessä.. :no:

mihis ne kaikki jo rekisteröidyt pyörät yhtäkkiä katoaa?

shwoomie sanoi:
mihis ne kaikki jo rekisteröidyt pyörät yhtäkkiä katoaa?

No tuolla ne on nettimotossa eli bittiavaruudessa... :)- Vuosi sitten messuilla juttelin kauppiaan kanssa, sanoi että : ~250k rekattua pyörää, niistä 50% piikkejä => 125k "isoja" joista 2/3-osaa kauppiaiden myyntivarastoissa = 40..50 tuhatta pyörii siis liikenteessä (kesäisin).
Vuosikymmen vielä - ja tulee pelkkiä tuttuja vastaan... :dunno:

Tässä tilastoa luokittain 1-12/2013

Alle 125 cm3

1. Yamaha WR 125 R/X -------187 kpl
2. KTM 125 Duke ------- 175 kpl
3. Yamaha YZF 125 -------- 91 kpl
4. Husqvarna SMR 125 ------ 63 kpl
5. KTM 125 EXC ------ 61 kpl

Street

1. BMW F 800 GT ----- 73 kpl
2. Kawasaki Z800 ----- 52 kpl
2. Kawasaki ER6 ----- 52 kpl
4. Yamaha FZ8 ----- 32 kpl
5. Honda CBR 500 R ------ 30 kpl

"Kyykyt"

1. BMW S 1000 RR/HP4 ----- 20 kpl
2. Kawasaki ZX 10 R ----- 8 kpl
2. Suzuki GSX R 1000 ----- 8 kpl
4. KTM 1190 RC8R ----- 6 kpl
4. Yamaha YZF R 6 ----- 6 kpl

Custom

1. H-D XL 1200 Custom/LTD/Seventy TWO ----- 45 kpl
2. H-D FLD ----- 22 kpl
3. H-D FXSB ----- 16 kpl
3. Yamaha XVS 950 ----- 16 kpl
4. H-D FXDWG ----- 15 kpl
4. H-D XL 1200 ------ 15 kpl

Sport Touring

1. Yamaha FJR 1300 ------ 103 kpl
2. BMW K 1600 GT/GTL ------ 84 kpl
3. Suzuki GSX 1300 R ------ 35 kpl
4. Kawasaki ZZR 1400 ------ 29 kpl
5. BMW K 1300 S ------ 16 kpl

Allroad

1. BMW R 1200 GS ------ 134 kpl
2. KTM 1190 ------ 60 kpl
2. KTM 690 ------ 60 kpl
4. BMW F 700 GS ------ 42 kpl
5. BMW F 800 GS ------ 33 kpl

Yli 756 cm3 merkeittäin

1. BMW ------ 449 kpl
2. Harley-Davidson ------ 343 kpl
3. Yamaha ------ 247 kpl
4. Kawasaki ------ 165 kpl
5. Honda ------ 160 kpl

Viimeksi muokattu:
Onko tuossa listassa kaikki ensirekisteröidyt laitteet, mukaan lukien itse maahantuodut? Katselin tuossa, että esimerkiksi kilosta gikseriä on tuotu viime vuonna käytettyinä vähintään 10 kpl, liekö nekin tuossa listassa mukana miinus kilvettömiksi päätyneet?

Eikös tuo lista ole ensirekisteröinneistä, Sama kai se on, kuka ne on tuonut maahan.

Mielenkiintoinen lista, kiitos tästä. Kiinnostaa nuo kyykkyjen myynnit, ei olisi niistä laajempia tietoja missään? Olenkin ihmetellyt miksi esim. nettimotossa ei pyöri about vuoden pari vanhoja, ei mikään ihme jos kaikkia myydään käytännössä yhden käden sormilla laskettavat määrät pl. S1000RR. Selittää myös miksi esim. messuilla oli selkeästi fokus siirtynyt enemmän allround ja matkavehkeisiin.

Mites joskus 04-07 oli, kilokyykkyjä myytiin ehkä 3-5 kertainen määrä? Jopa enemmän?

^Kyykkyjen myynti on mitä on. Katsokaapas Mobile.de hinnat kyykyille 04-07 vuosille, ja verratkaa Suomen hintoihin. Hintaeroa ei käytännössä enää ole, ja jotkin pyörät ovat jopa Suomessa halvempia kuin Saksassa. Kyykyt eivät enää tee kauppansa.

Hannula sanoi:
Onko tuossa listassa kaikki ensirekisteröidyt laitteet, mukaan lukien itse maahantuodut? Katselin tuossa, että esimerkiksi kilosta gikseriä on tuotu viime vuonna käytettyinä vähintään 10 kpl, liekö nekin tuossa listassa mukana miinus kilvettömiksi päätyneet?

Tarkennus listaukseeni:

Tilastossa on vain ne pyörät jotka ensimmäisen kerran rekisteröidään eli käytännössä
uudet pyörät. Tilastossa on mukana virallisen maahantuojan kautta tuodut sekä rinnakkaistuodut eli ns. "harmaatuodut" uudet pyörät sekä yksittäin maahan tuodut pyörät.

HUOM !!!
Käytettynä maahan tuodut = jotka ovat olleet aikaisemmin rekisteröitynä jossain muussa maassa, eivät listalla näy.

Mielenkiintoista miten vähän noita kyykkymopoja rekisteteröidään nykyään. Kertoo väkisellä harrastajien ukkoontumisesta, vai liekkö kortin hankkiminen jo niin hankalaa että vanhat harrasteliat vaan päivittelee vehkeitään. Yleensänhän noi kyykyt olivat toinen tai kolmas pyörä, siinä kohtaa sitten kun kortti oli lähteny riittävän monta kertaa mietittiin harrastuksen vaihtamista tai siirtymistä toisen tyyppisiin vehkeisiin.

Vai onko järki vihdoin voittanut ja sen takia kyykyt jää kauppaan...
Ajokortin säilyvyys, nopeusrajoitukset, teiden kunto, vakuutukset. Mikään noista ei puolla kyykyn hankintaa.

lario sanoi:
Vai onko järki vihdoin voittanut ja sen takia kyykyt jää kauppaan...
Ajokortin säilyvyys, nopeusrajoitukset, teiden kunto, vakuutukset. Mikään noista ei puolla kyykyn hankintaa.

En tiennytkään et moottoripyörät ostetaan järkisyistä :dunno:

Back