GSR600 sanoi:Niin se maailma muuttuu ja suomi siinä samassa. Ei olisi 10 vuotta sitten uskonut että TOP 5 listalta löytyy 3 BMW mallia.
Niinpä. Taustaksi: mulla oli yhdeksän kesää taukoa mopoilusta (perinteiset syyt: ensin piti rakentaa talo ja sitten täyttää lastenhuoneet jälkikasvulla) kunnes syksyllä istuin hetken kaverin pyörän päällä tallissa. No, viikko siitä ja oli pyöräkuume taltutettu eli vanha Mille ilmestyi talliin, sellaisenhan mä olin aina halunnut. Sen jälkeen onkin pitänyt ostaa kypärää ja hanskoja lukuunottamatta kaikki ajoreleet ja huoltopukit jotka aikanan hävitin kun kuvittelin aikuistuneeni. Mutta todellisuus lienee Ramonesin sanoin: I don't wanna grow old.
Enivei, seuraavia omituisia havaintoja olen tehnyt miten prätkät ja harrastus on muuttunut melkein vuosikymmenessä:
- BMW tekee sporttipyöriä, siis ihan oikeita sellaisia joilla ajetaan radalla. Ennenwanhaan ne oli prätkien Mersuja joilla ajettiin miljoona kilsaa matkaa. Hassu myös havaita että merkki on alkanut ohittaa japseja myyntitilastoissa.
- ABS ja luistonesto ovat tulleet pyöriin. Itse en moisista autossakaan välitä ja ihmettelen mihin niitä tarvitaan?
- Kaupassa sanoivat ettei nahkapukuja enää kuka osta, kaipa se kertoo siitä ettei uusia sporttipyöräharrastajia enää tule markkinoille.
- Varusteiden hinnat ovat tulleet roimasti alas, ostin syystarjouksesta uuden nahkapuvun samalla rahalla mitä sain aikanaan pari kesää ja pari mukkeliskeikkaa ajetusta puvusta. Kilpailua on tullut prätkäliikkeille lisää kun ajokamoja dilkataan Biltemassa ja netissä enenevissä määrin.
- .Org on voittanut Mp-foorumin ja sitä myöten keskusteluista on tullut ehkä hivenen tylsempiä kuin Mp-foorumin kulta-aikoina. Joitain suuria persoonia on taitanut jopa poistua EMPYn jäsenluettelosta. Persiö!
- Bombereista ei ole vouhkattu julkisuudessa vuosikausiin, ei taida olla enää Bomber-iltojakaan? Hyvä niin vaikka olihan siinä tunnelmaa kun kumi paloi, hytit oli pydessä ja gyyt vaani.
Vähän off-topic mutta kun kerran on perspektiiviä tällaisesta melkein vuosikymmenen aikamatkasta eteenpäin, oli pakko avautua ja kertoa mitä olen ihmetellyt. Toivottavasti joku muu tarpeeksi monta välivuotta prätkistä pitänyt löytää tämän postauksen kymmenen vuoden päästä ja kertoo omista ihmettelyistään tyyliin "eipä olisi uskonut että Keeway ja Fude ovat vallanneet markkinat sähköprätkillään."
Viimeksi muokattu: