• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Moottoripyörien ensirekisteröinti 2013 TOP 10

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja GSR600
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
GSR600 sanoi:
Niin se maailma muuttuu ja suomi siinä samassa. Ei olisi 10 vuotta sitten uskonut että TOP 5 listalta löytyy 3 BMW mallia.

Niinpä. Taustaksi: mulla oli yhdeksän kesää taukoa mopoilusta (perinteiset syyt: ensin piti rakentaa talo ja sitten täyttää lastenhuoneet jälkikasvulla) kunnes syksyllä istuin hetken kaverin pyörän päällä tallissa. No, viikko siitä ja oli pyöräkuume taltutettu eli vanha Mille ilmestyi talliin, sellaisenhan mä olin aina halunnut. Sen jälkeen onkin pitänyt ostaa kypärää ja hanskoja lukuunottamatta kaikki ajoreleet ja huoltopukit jotka aikanan hävitin kun kuvittelin aikuistuneeni. Mutta todellisuus lienee Ramonesin sanoin: I don't wanna grow old.

Enivei, seuraavia omituisia havaintoja olen tehnyt miten prätkät ja harrastus on muuttunut melkein vuosikymmenessä:
- BMW tekee sporttipyöriä, siis ihan oikeita sellaisia joilla ajetaan radalla. Ennenwanhaan ne oli prätkien Mersuja joilla ajettiin miljoona kilsaa matkaa. Hassu myös havaita että merkki on alkanut ohittaa japseja myyntitilastoissa.
- ABS ja luistonesto ovat tulleet pyöriin. Itse en moisista autossakaan välitä ja ihmettelen mihin niitä tarvitaan?
- Kaupassa sanoivat ettei nahkapukuja enää kuka osta, kaipa se kertoo siitä ettei uusia sporttipyöräharrastajia enää tule markkinoille.
- Varusteiden hinnat ovat tulleet roimasti alas, ostin syystarjouksesta uuden nahkapuvun samalla rahalla mitä sain aikanaan pari kesää ja pari mukkeliskeikkaa ajetusta puvusta. Kilpailua on tullut prätkäliikkeille lisää kun ajokamoja dilkataan Biltemassa ja netissä enenevissä määrin.
- .Org on voittanut Mp-foorumin ja sitä myöten keskusteluista on tullut ehkä hivenen tylsempiä kuin Mp-foorumin kulta-aikoina. Joitain suuria persoonia on taitanut jopa poistua EMPYn jäsenluettelosta. Persiö!
- Bombereista ei ole vouhkattu julkisuudessa vuosikausiin, ei taida olla enää Bomber-iltojakaan? Hyvä niin vaikka olihan siinä tunnelmaa kun kumi paloi, hytit oli pydessä ja gyyt vaani.

Vähän off-topic mutta kun kerran on perspektiiviä tällaisesta melkein vuosikymmenen aikamatkasta eteenpäin, oli pakko avautua ja kertoa mitä olen ihmetellyt. Toivottavasti joku muu tarpeeksi monta välivuotta prätkistä pitänyt löytää tämän postauksen kymmenen vuoden päästä ja kertoo omista ihmettelyistään tyyliin "eipä olisi uskonut että Keeway ja Fude ovat vallanneet markkinat sähköprätkillään."

Viimeksi muokattu:
maph sanoi:
Niinpä. Taustaksi: mulla oli yhdeksän kesää taukoa mopoilusta (perinteiset syyt: ensin piti rakentaa talo ja sitten täyttää lastenhuoneet jälkikasvulla) kunnes syksyllä istuin hetken kaverin pyörän päällä tallissa. No, viikko siitä ja oli pyöräkuume taltutettu eli vanha Mille ilmestyi talliin, sellaisenhan mä olin aina halunnut. Sen jälkeen onkin pitänyt ostaa kypärää ja hanskoja lukuunottamatta kaikki ajoreleet ja huoltopukit jotka aikanan hävitin kun kuvittelin aikuistuneeni. Mutta todellisuus lienee Ramonesin sanoin: I don't wanna grow old.

Enivei, seuraavia omituisia havaintoja olen tehnyt miten prätkät ja harrastus on muuttunut melkein vuosikymmenessä:
- BMW tekee sporttipyöriä, siis ihan oikeita sellaisia joilla ajetaan radalla. Ennenwanhaan ne oli prätkien Mersuja joilla ajettiin miljoona kilsaa matkaa. Hassu myös havaita että merkki on alkanut ohittaa japseja myyntitilastoissa.
- ABS ja luistonesto ovat tulleet pyöriin. Itse en moisista autossakaan välitä ja ihmettelen mihin niitä tarvitaan?
- Kaupassa sanoivat ettei nahkapukuja enää kuka osta, kaipa se kertoo siitä ettei uusia sporttipyöräharrastajia enää tule markkinoille.
- Varusteiden hinnat ovat tulleet roimasti alas, ostin syystarjouksesta uuden nahkapuvun samalla rahalla mitä sain aikanaan pari kesää ja pari mukkeliskeikkaa ajetusta puvusta. Kilpailua on tullut prätkäliikkeille lisää kun ajokamoja dilkataan Biltemassa ja netissä enenevissä määrin.
- .Org on voittanut Mp-foorumin ja sitä myöten keskusteluista on tullut ehkä hivenen tylsempiä kuin Mp-foorumin kulta-aikoina. Joitain suuria persoonia on taitanut jopa poistua EMPYn jäsenluettelosta. Persiö!
- Bombereista ei ole vouhkattu julkisuudessa vuosikausiin, ei taida olla enää Bomber-iltojakaan? Hyvä niin vaikka olihan siinä tunnelmaa kun kumi paloi, hytit oli pydessä ja gyyt vaani.

Vähän off-topic mutta kun kerran on perspektiiviä tällaisesta melkein vuosikymmenen aikamatkasta eteenpäin, oli pakko avautua ja kertoa mitä olen ihmetellyt. Toivottavasti joku muu tarpeeksi monta välivuotta prätkistä pitänyt löytää tämän postauksen kymmenen vuoden päästä ja kertoo omista ihmettelyistään tyyliin "eipä olisi uskonut että Keeway ja Fude ovat vallanneet markkinat sähköprätkillään."

kyllä niitä b-iltoja edelleen on :)

Tosta tilastosta kyseenalastaisin noi neljäntenä olevat Hondat.
Naku, melkeen kyykky ja melkeen enduro laskettu samaksi malliksi.
Totta varmaan että perus konstruktio hyvin pitkälle sama.

vtwin sanoi:
Onko linkkiä kattavampaan tilastoon? Mielenkiinnosta katselisin loppupäätäkin.

Tilasto on tällä viikolla ilmestyneessä MP-Maailma lehdessä mutta siinä on esillä vain TOP 10 lista.
Toivotaan että jatkoa listalle tulee ja saadaan järjestystä kymmenestä eteenpäinkin.

Viimeksi muokattu:
Bolt sanoi:
Tosta tilastosta kyseenalastaisin noi neljäntenä olevat Hondat.
Naku, melkeen kyykky ja melkeen enduro laskettu samaksi malliksi.
Totta varmaan että perus konstruktio hyvin pitkälle sama.

Hondien niputtamista oli perusteltu mainitsemallasi samalla peruskonstruktiolla.

Ehkä osansa lajin ukkoutumiseen on myös nykyisen nuorison asenteilla, eli jos ei ole fyrkkaa hankkia kunnon "tonnikyykkyä", ei sit ajeta millään kaksipyöräisellä ritsalla, vaan hankitaan joku autonreuhka jolla sit gimmoja kuskataan....tämä frendin aikuisikäisen (21 v.) pojan suusta kuultua..kun ei faija suostunu rahoittamaan hankintaa juurikin tonnikyykkyä, vähempi ei kelvannu.:boring:

rellonen sanoi:
Ehkä on tajuttu kuinka paljon sorapolkuja täällä riittää, päällystettyjä teitä on vain yksi kolmannes maan ajoreiteistä.
Liian pessimistinen arvio, viimeksi kun tarkistin niin tervattujen teiden osuus oli 12,7%. Mutta tilanne paranee sitä mukaa kun teitä ennallistetaan.

Karza sanoi:
Ehkä osansa lajin ukkoutumiseen on myös nykyisen nuorison asenteilla, eli jos ei ole fyrkkaa hankkia kunnon "tonnikyykkyä", ei sit ajeta millään kaksipyöräisellä ritsalla, vaan hankitaan joku autonreuhka jolla sit gimmoja kuskataan....tämä frendin aikuisikäisen (21 v.) pojan suusta kuultua..kun ei faija suostunu rahoittamaan hankintaa juurikin tonnikyykkyä, vähempi ei kelvannu.:boring:

Toi selkeesti noiden kultalusikka ahterissa syntyneiden ongelma. "Kun isi ei maksanu". Ite oon vielä 30 paremmalla puolella ja aina on harrastukset saanu rahoittaa ihan itse töitä tekemällä. Ihan siitä ekasta tossumoposta alkaen.

Edit. Mut harvinaisen fiksu faija kylläkin, ettei ostanu sitä tonnaria aloittelijalle.

Toi selkeesti noiden kultalusikka ahterissa syntyneiden ongelma. "Kun isi ei maksanu". Ite oon vielä 30 paremmalla puolella ja aina on harrastukset saanu rahoittaa ihan itse töitä tekemällä. Ihan siitä ekasta tossumoposta alkaen.

Edit. Mut harvinaisen fiksu faija kylläkin, ettei ostanu sitä tonnaria aloittelijalle.

Taitaa olla tuota fast and furious sukupolvea, jotka ei ymmärrä pyörien tehoja ennekuin on käynyt itse kokemassa ja hahmottaa sen eron siihen kylän hurjimpaan kossu-eskorttiin. Sitten alkaa se 500+ cc jo kelpaamaan :grin:

Eikös noi naismotoristit ole lisääntyneet ainakin mun nuoruusvuosien melko mukavasti. Jos katselee mopokulttuuria niin paljon on pikkuskoottereissa tyttöjä kuskeina korkokenkineen ja minihameineen. Kait niille joku kipinä jää elämään ja saadaan isompienkin pyörien sarviin aikanaan. Tasa-arvoa kohti mennään???
naismotori.jpg

^^ itehän sitä pitää kokeilla, tietysti. Ainakin täällä aina kehotetaan ITSE kokeilemaan, että tietää "sopiiko" pyörä itselle :thumbup: Mitäs sitä toisten mielipiteiden varassa olemaan.

Minulla taas oli asia juurikin toisinpäin. Kun rahaa on käytettävissä niukasti, helpoin tie suorituskykyiseen kyytiin on ostaa tonninen kyykkypyörä. Jollain 10 tonnilla saa helposti sellaisen pelin, jonka suorituskyky radalla ja varttimaililla peittoaa kirkkaasti yli 100k urheiluautot. Kymppitonnilla kun menee autokauppaan kahtelemaan suorituskykyisiä laitteita niin itku tulee. Tai kääntäen, jos haluaisin autoista samat kiihtyvyydet ja kierrosajat, mutta myös olla sivistynyt ja toimiva arkiajossa, pitäisi laittaa omakotitalon verran rahaa tiskiin. Joku tietysti sanoo, että halvalla rakentaa jostain nissanista tykin, no joku rakentaa, minä en. MP vs. auto-ketjuja on, siellä voidaan vääntää lisää.

Oikeastaan tuo oli aika ratkaiseva päätös miksi aloin harrastamaan pyörien parissa. Halvemmalla sai niin paljon enemmän.

Mitä tulee tuohon myyntitilastoon niin eiköhän kyykkyjen ja esim. Busan puute ole siinä, että niistä ei viime vuosina ole tullut mitään uutta ulos. Tuollaset kalliit enskat ja matkapelit myy aina kun niille sopivaa kohderyhmää, keski-ikäistä maksajaa löytyy aina (on asunnot jo hankittu jne. eli pystyy laittamaan 20-30k uuten pyörään). Kyykyissä ei ole tullut paljon myyviltä merkeiltä (lue Japsit) mitään uutta viimeisen 5 vuoden aikana, joten ostohaluja ei ole. Toista se oli vaikka joskus 2000-2010 (karkeasti) kun talous oli kunnossa, uusia malleja putkahti ulos joka toinen vuosi ja kehitys meni aina paljon eteenpäin. Lisäksi tuolloin mp-harrastus eli kovaa buumia. Nyt japsipyörien hinnat ovat nousseet ja käytännössä vain värit vaihtuneet vuodesta toiseen. Ei houkuttele ostamaan tai päivittämään uudempaan.

Roimasti uudistuneet eurooppalaiset (S1000RR, RSV4, RC8, Ducatit jne) ei myy massamaisesti kuin Honda, joten ne tuskin ikinä on näissä tilastoissa. Sama on Euroopassakin, Italian tilastoissa on ihan samat/samantyyppiset mallit kärjessä, ehkä keskikokoiset 500-800cc myy paremmin (Suomessa pitää aina olla isoin) ja tietty skootterit.

Viimeksi muokattu:
Eikös nuo 500 Hondat ja ER6 mene siihen A2 luokkaan? Jos, niin sieltähän niitä nuoria motoristeja on tulollaan pappojen tilalle :grin:

Aina on itse joutunut rahoittamaan harrastukset, polkupyörät, autot ja mopot yms.. Enkä kyllä kehtaisi mennä kysymäänkään vanhemmilta moiseen rahaa, käyttäkööt omat rahansa omiin juttuihin ja reissailuihin kun vielä ovat terveinä ja pystyvät moisista itse nauttimaan.

Itsekin on hukuttanut useamman pyörän hinnan kaikenlaiseen säätöön auto, mp ja harraste puolella ja sen rahan oisi voinut käyttää fiksumminkin, mutta silloin ei olisi oppinut mitään :)

-Matti

Ukkoutuminen on alkanut näkyä myös palstalla. Havaittavissa mm. kommenteista:

- Kersat saatanaa vaatii Superleggeraa synttärilahjaks, ei ne muuten suostu prätkällä ajamaan. Mä ajoin nuoruudessani halkaistulla rättisitikalla, kun ei ollut ensipyöräksi varaa ostaa parempaa.
- Mun nuoruudessa prätkä maksettiin vetämällä kyntöauraa hiihtäen jään alla ylösalaisin. Nyt ei saatana nuoria huvita kuin aipädit.

O tempora, o mores!

Hei te kaksi! Tervetuloa tänne ukkojen joukkoon. Näin se aika kuluu :)

Muoks: Lisätään aiheeseen liittyvä kysymys.

Top 3 nakut & kyykyt: 600 cc ja yli. Mitähän lie olis. Yamaha oli joskus kova kyykyissä, mutta liekö puimuri mennyt ohi.

Viimeksi muokattu:
Nykynuorilla on pirun paljon enemmän valinnan varaa, harrastusmahdollisuuksia laidasta laitaan - ja kaikki kuitenkin maksaa - joten priorisointi- ja valintajuttujahan nämä - niinkuin on aina olleet... Eikä varmaan tarvii mennä perusteluissa esim. asumiskustannuksiin vs nuorten palkkatulot... (?) - jos on onnistunut sitä duunia löytämään ja asustelee sinkkuna (ainakin Pk-seudulla)... :boring:
Eli oliskohan se vaan niin ettei motoilu kiinnosta riittävästi, vaikka mopokortteja (siis 50cc) ajeltiin muutamia vuosia sitten ennätysmäärin? :ohmy:

Turder sanoi:
Roimasti uudistuneet eurooppalaiset (S1000RR, RSV4, RC8, Ducatit jne) ei myy massamaisesti kuin Honda, joten ne tuskin ikinä on näissä tilastoissa. Sama on Euroopassakin, Italian tilastoissa on ihan samat/samantyyppiset mallit kärjessä, ehkä keskikokoiset 500-800cc myy paremmin (Suomessa pitää aina olla isoin) ja tietty skootterit.

Eihän eurooppalainen enää ole paljon japsia kalliimpi. Verrataan vaikka kawan zx10r vs. bmw s 1000 rr.
Itelläkin toinen bemmi menossa, olisi mielenkiintoista tietää paljonko ENEMMÄN niitä on rekisteröity kuin yksittäistä merkkiä japsi tonnista?

Back