• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Moottoripyörän normaali lämpötila

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Chride
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Moottoripyörän normaali lämpötila

Hei!

Mulla on alla Suzuki gsxr-750 2006 pyörä, ja ajelin tossa tänään ja huomasin että moottoripyörän lämpötila nousi 100-105, normaalisti se on mulla ollu 85-95, onko se silti normaalia?

Pitäiskö vaihtaa jäähdytinneste?

Kiitos!!

Kuulostaa ihan normaalilta. Lämpöisillä keleillä ja varsinkin hitaammassa ajossa lämmöt nousee herkästi yli 100 asteen. Jäähdyttimen puhallin (tai puhaltimet) kytkeytyy päälle noin 103 asteessa jolloin lämmöt lähtevät laskemaan ja puhallin sammuu tyypillisesti noin 99 asteessa. Normaalissa maantieajossa lämmöt on tyypillisesti 75-85 astetta riippuen termostaatin avautumislämpötilasta.

Paineistetussa järjestelmässä glygoli-vesiseos alkaa kiehumaan vasta jossain 120 asteen yläpuolella.

- T -

Normia. Voihan niitä nesteitä välillä vaihdella, voipi aika ruosteista kuraa olla.

Aikoinaan oli uudenkarhea 2003 600rr kaupunki ajossa pyöritti lämpöjä 110 huitteilla ja radalla ei tahtonut yksi jäähdyttelykierros riittää saamaan lämpöjä kuriin jotka varikolla päästyä nousi 115 korville.

wbaum sanoi:
Normia. Voihan niitä nesteitä välillä vaihdella, voipi aika ruosteista kuraa olla.

Alumiinimoottorissa ruosteista nestettä? :blink:

Edit. Niin onhan siellä sylinterin putket jotka saattavat olla nestekontaktissa.

TA sanoi:

Edit. Niin onhan siellä sylinterin putket jotka saattavat olla nestekontaktissa.

Jos käyttää pelkkää vettä, niin sitten voi olla "ruosteista kuraa".

Pelkällä vedellä ylipaine 110 C lämpötilassa on noin 0.43 bar ja 120 C:ssa noin 1.0 bar. Riippuen vähän syylärinkorkin jousista, niin ongelmia on tiedossa todennäköisesti jossain 120C kohdalla. Suositusten mukaisella jäähdytinneste-seoksella ehkä 130C tienoilla.

Kokeilemallahan se selviää...

TA sanoi:

On se mulla ainakin ruskean sävyistä kun vaihtelee.

wbaum sanoi:
On se mulla ainakin ruskean sävyistä kun vaihtelee.

Niin se pääsi toi eka kommentti hiukan hätäisesti ennenkuin muistin että sylinteriputkethan yleensä on rautaa ja nestekontaktissa. Siitä sitä ruostetta irtoaa jos ei ole sopivaa jäähdytinnestettä.

TA sanoi:
Niin se pääsi toi eka kommentti hiukan hätäisesti ennenkuin muistin että sylinteriputkethan yleensä on rautaa ja nestekontaktissa. Siitä sitä ruostetta irtoaa jos ei ole sopivaa jäähdytinnestettä.

Ratapeleissä joutuu käyttämään pelkkää vettä sääntöjen takia. Osalla tietty joku engine ice tai water wetter tai muu ei liukas neste veden seassa.

Itse olen miettinyt ap:n lailla pyörän lämpöjä, mutta päinvastoin. Tämä wikasaki tuntuu käyvän melko viileänä. Vaikka pihalla olisi 20 C lämmintä niin maantienopeuksissa lämmöt joku 65 ja kaupungissa ehkä vähän päälle 70. Luulisi, että vaikka termostaatti aukeaisi liian aikaisin niin lämmöt olisi ainakin yli 20 C keleillä vähän korkeammat. Netistä kyllä luin, että nämä kävisivät viileänä, mutta jotenkin tuntuu silti alhaiselta nämä lämmöt :dunno:

TA sanoi:

Jäähdytinkin alumiinia?

Z50 sanoi:
Itse olen miettinyt ap:n lailla pyörän lämpöjä, mutta päinvastoin. Tämä wikasaki tuntuu käyvän melko viileänä. Vaikka pihalla olisi 20 C lämmintä niin maantienopeuksissa lämmöt joku 65 ja kaupungissa ehkä vähän päälle 70. Luulisi, että vaikka termostaatti aukeaisi liian aikaisin niin lämmöt olisi ainakin yli 20 C keleillä vähän korkeammat. Netistä kyllä luin, että nämä kävisivät viileänä, mutta jotenkin tuntuu silti alhaiselta nämä lämmöt :dunno:

Aina pitää muistaa se, että lämpömittarin näyttämä ei aina kerro todellista lämpötilaa.

On olemassa sellaisia lämpömittareita, jotka jököttää 90 astetta celsiusta, vaikka todellinen lämpötila seilaa 75-105 astetta celsiusta.
Itse asiassa tämä on hyvä, koska ei kulkuneuvon käyttäjän tarvitse tietää pikkutarkkaa tietoa, riittää, kun käyttäjä tietää, että kaikki on okei.

Tähän lämpötilaan sen verran kommenttia, että minulla on vanha kikseri ja helteelläkin lämpötila näyttää
vain 75 +- 5 astetta, mutta heti kun pysähtyy niin johan kone lämpenee ja mittarin mukaan 106 astetta kun fletti
lähtee pyöriin ja pudottaa 94 asteeseen ennen kuin pysähtyy.

Re: Moottoripyörän normaali lämpötila

Z50 sanoi:
Ei toi haittaa, jos jaksaa pitää tuulilasin sulana.

lario sanoi:
Aina pitää muistaa se, että lämpömittarin näyttämä ei aina kerro todellista lämpötilaa.

On olemassa sellaisia lämpömittareita, jotka jököttää 90 astetta celsiusta, vaikka todellinen lämpötila seilaa 75-105 astetta celsiusta.
Itse asiassa tämä on hyvä, koska ei kulkuneuvon käyttäjän tarvitse tietää pikkutarkkaa tietoa, riittää, kun käyttäjä tietää, että kaikki on okei.
Tässä tapauksessa lämpötila on melko tarkka arvo, koska lämpömittarina on koson digimittari, mikä näytää lämpötilan 1 C tarkkuudella.
kumiankka sanoi:
Ei toi haittaa, jos jaksaa pitää tuulilasin sulana.

Nyt ei oikein auennu tämä kommentti :dunno:

Z50 sanoi:
Tässä tapauksessa lämpötila on melko tarkka arvo, koska lämpömittarina on koson digimittari, mikä näytää lämpötilan 1 C tarkkuudella.
:

Vai onko sittenkin niin, että se mittari tulkitsee tarkkaan lämpötila-anturin ilmoittaman tiedon...
Ja miten se mittari on kalibroitu, onko se varmasti lineaarinen, onko ylimääräisiä liitoksia (vastus) yms. kaikkee pientä, jotka muuttaa tietoa matkalla.

Mittarit on viitteellisiä.

smppa sanoi:
Jäähdytinkin alumiinia?

Useimmiten varmaan joo, tosin 70- ja 80-luvuilla saattoi olla sitten vielä kuparia ja/tai jotain messinkiseoksiakin mukana. Mutta ei kai nyt ainakaan rautaa jos sitä meinasit?

Tykkipekkajr sanoi:
Sekin osaa olla rikki ;)
Tuskimpa kun hommasin sen talven aikana, kun aiemmin ei ollut mitään lämpömittaria.

lario sanoi:
Vai onko sittenkin niin, että se mittari tulkitsee tarkkaan lämpötila-anturin ilmoittaman tiedon...
Ja miten se mittari on kalibroitu, onko se varmasti lineaarinen, onko ylimääräisiä liitoksia (vastus) yms. kaikkee pientä, jotka muuttaa tietoa matkalla.

Mittarit on viitteellisiä.

Anturi on koson oma, mittarin mukana tullut ja anturilta menee suoraan johto mittarille niin melko varmasti näyttää oikean lämpötilan.

Back