• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Moottoripyoran nakyvyys liikenteessa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JHBMW
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Isälläni on pyöränä Kawasaki LTD,
ja se on vissiin joku jenkkituontimalli. Siinä kun palaa etuvilkut ns, äärivaloina aina.
Vilkuttaessa tietenkin vilkkuu ja kirkkaampana,

Itte ainakin oon sen paremmin hokassu peileistä ym, kun perässä tulee

Ja meinaampa itekki vetästä nuo firman lahjoittamat
heijastinliivit satulan alle hämäriä ajokelejä varten,
uskon että niillä kyllä alkaa näkymään

nixweiss.gif

Louisilla näkyy olevan luettelossaan siistin näköinen, sanotaan sitä nyt vaikka heijastinhenkseliksi. Ajattelin ynnätä moisen omaan tilaukseeni. Olisin linkittänyt kuvan mutta kun ei osaa. Löytyy ainakin uudesta Louisin luettelosta s. 448 tai hakusanalla leuchtgurtel.
Jaa tällainen vai? *kliks*
Mulla on tollanen ja näkyy kuulema hyvin pimeessä ja hämärässä. Eikä lepata tuulessa ajellessakaan. Helppo ja nopea pukea.
Halpa näkyvyyslisä. 14.95€ ja ainakin tuolta Bikerpointista saa ja Hanxilta kans.

Rukalla on nyt myynnissä tällaista takkia, jossa olkapäät on päällystetty neon keltaisella Rukka ARMAX takki
toki toi ois käytännöllinen takki ja varmasti hyväkin näkyvyyden kannalta mutte itse en merkitä (rukka) innostu, tulee mieleen jotain ulkoilupukuja ja lasten haalareita vaikkakin varmasti hyvä takki onkin. Ja toiseks omaa silmää ei miellytä toi väritys
confused_orig.gif
itellä beringin ajotakki joka on muuten musta ja hihat ovat hopeat ja toimivat samalla heijastimina. Ajohousuissa (ixs nima) on ovelat heijastimet polvissa ns musta verkko heijastimen päällä ja hyvin näkyy ku jostai saa valoo mut m uuten tyylikkään mustan näkönen.
http://www.motot.net/galleria/showgallery.php/cat/13310 siitä linkki josta pääsee kattoo...

Mulla on tollanen ja näkyy kuulema hyvin pimeessä ja hämärässä. Eikä lepata tuulessa ajellessakaan. Helppo ja nopea pukea.
Halpa näkyvyyslisä. 14.95€ ja ainakin tuolta Bikerpointista saa ja Hanxilta kans.
Tuleepi aikas tavalla mieleen virkavalta tuosta "rähinäremmistä" Ja ainakin hyvällä mielikuvituksella tuossa oikealla kupeella vois kuvitella näkevänsä jopa virka-aseen..
omg.gif

JEPULIS...kytkin omassa pyörässä kans etuvilkut,jotta palaa lisähuomiovaloina ja vilkuttaessa kirkastuu/...toimii..ei toimi...toimii..
oli kyllä helppo kytkeä kun on ns"jenkkimalli(etuvilkuissa kaksoislankapoltin valmiina)EIKÄ OO POLIISIT MOITTINU NIITÄ JA KAVERI KEHUI ETTÄ LEVEÄLTÄ(LEUHKALTA) NÄYTTÄÄ.

LISÄ JARRUVALON MYÖS TAKALAUKUN PÄÄLLE(SELLANEN BOXIN LEVEÄ)

Eikö moottoripyörään sais laittaa keltasia huomiovaloja,olivat joskus muotia kotiloissa 80 luvulla,ei kai niitä ole kiellettykään,ei vain saa palaa kuin parkkien kans yhtä aikaa,mutta vois auttaa siihen havaittavuuteen(jotta nyt tulee peli....)
sport05.gif
thumbs-up.gif
thumbs-up.gif
thumbs-up.gif

Tuleepi aikas tavalla mieleen virkavalta tuosta "rähinäremmistä" Ja ainakin hyvällä mielikuvituksella tuossa oikealla kupeella vois kuvitella näkevänsä jopa virka-aseen..
omg.gif
Pitääkö sitä ruveta kantamaan jotain heitettävää mukana mikäli sattuisi omalle kohdalle tälläinen vitsiniekka?
-Onhan se laissakin kielletty poliisina esiintyminen,puhumatta siitä,miten monta vaaratilannetta kyseinen ilveilijä saa aikaan.
033102ass_1_prv.gif

No huh huh! Mitähän vaaratilanteita tuo mahtaisi aiheuttaa? Lisäksi ihmettelen, että mistä ihmeestä revit tuon poliisina esiintymisen???

Minullakin on tuollainen olan yli ja vyötärön ympäri kulkeva heijastinnauha. Olen sen vuosia sitten jostain hevostarvikeliikkeestä hankkinut ja ajattelin ottaa nyt parempaan käyttöön. Mietin kuitenkin hieman samaa kuin muutama muukin täällä, jotta näyttääkö sitä vallan liikaa virkavallan edustajalta, jos tuollainen päällään pimeällä kulkee.

Voiko tuollaista heijastinnauha-hässäkkää käyttää hyvillä mielin, vai estääkö jokin säädös, laki, tmv. sen?

Erityisvaatteet ja suojavaatteet

Poliisitoiminnassa voidaan käyttää 2 §:ssä tarkoitettujen virka-asusteiden lisäksi seuraavia erityisvaatteita ja suojavaatteita:

1) erityisvaatteet

- moottoripyöräpoliisin vaatteet

- moottorikelkkapoliisin vaatteet

- venepoliisin vaatteet

- ratsupoliisin vaatteet

- polkupyöräpoliisin vaatteet

- kansainvälisissä tehtävissä toimivan poliisin vaatteet

- JOUHA-haalari

- ERTI-haalari

2) suojavaatteet

- kevyt suojaliivi

- taktinen suojaliivi

- tunnisteliivi

- heijastinliivi

- heijastinhansikkaat.

Erityisvaatteita voivat hankkia vain 1 momentin 1 kohdassa mainittuihin erityisryhmiin kuuluvat poliisimiehet.

Virkavaatteet

Poliisin virkapuku kertoo kansalaisille, että sitä käyttävällä henkilöllä on oikeus ja velvollisuus käyttää julkista valtaa.

Poliisissa 1998-2000 toteutettu virkapuku-uudistus toi mukanaan uudentyyppisen vaatekaappijaon. Sen mukaan poliisin virkapukumuotoja kutsutaan vaatekaapeiksi. Tämä tarkoittaa sitä, että jokaiseen tehtävään on oma vaatekaappinsa. Kenttätyöhön on siis omat vaatteensa ja sisäpalvelukseen omansa. Pääsäännön mukaan vaatekaappeja ei saa sekoittaa keskenään.

Poliisin virkavaatteiden käytöstä säädetään asetuksessa poliisin virkapuvusta (muutettu 1.10.2002) ja sisäasianmisteriön määräyksessä poliisin virkapuvusta.

Poliisin virkapukua tai virka-asustetta saa käyttää vain poliisimies. Kenelläkään ei ole oikeutta käyttää edes virkapukua tai -asustetta erehdyttävästi muistuttavaa asua tai pukinetta. Myös poliisin tunnuskuvan tai sitä muistuttavan merkin käyttö on kiellettyä. Poliisipäällikkö voi antaa luvan poliisin virkapuvun käyttöön teatteriesityksessä tai muussa vastaavassa tilaisuudessa.

Eihän tuosta selvää ota... mutta mielestäni eivät kyllä voi sakottaa heijastinliivin tai sen olan yli heijastin nauhan käytöstä,kun ei missään lue tai ole poliisin tunnuksia,ja turvallisuuttahan me mp;läiset niiden käytöllä haetaan,jos sellanen turvaa tuo ja "vaatekaapista" löytyy nii eikö päälle vaan,tai joutuvat sitte sakottaan myös kaikki jalan kulkijat,työmaan,ym ,mummot jotka sitä käyttää.....

Ja tuolla virkavaatesäännössähän sanotaan että voi käyttää teatteriesityksessä..........

TEATTERIAHAN...tässä ollaan tekemässä....
biggrin.gif
cool.gif
idea3.gif
bawling.gif
inlove.gif
kaboom.gif
eek.gif
talktohand.gif
lookaround_orig.gif
sport05.gif
062802jumpie_prv.gif
033102ass_1_prv.gif
mad.gif
omg.gif
biggrin.gif

Mielenkiintoinen aihe...

Asiasta puheen ollen, mielessä on ollut koko talven josko ryhtyisin maalaamaan omassa hopeanvärisessä R1150RT:ssä olevien mustien sivulaukkujen kannet pyörän väriin (eli hopeiksi)... Vaikutus ulkonäköön olisi ihan piristävä. Toisaalta, välillä on laiskuus ollut saamassa niskalenkin tältä projektilta ja olen ajatellut että "maksaako vaivaa"...

Mutta enpä ole ajatellut asiaa näkyvyyden paranemisen kannalta. Musta sivulaukku ei matkan päästä etuviistosta (risteävää tietä pitkin tulevasta autosta) katsottuna juuri "erotu" mutta hopeinen kansi alkaa jo näkymään paremmin. Sehän lisää pyöräni "näkymäpinta-alaa" ihan merkittävästi.

Musta väri myös tunnetusti pienentää, musta autokin näyttää aina vaaleaa pienemmältä.

Taidanpa lähteä pikapuoliin käymään maalikaupassa... Vielä ehtii tehdä homman ennen ajokauden alkua.

Itelle tuo on ollut itsestäänselvyys jo polkupyöräilystä lähtien että autoilijalle on hankala arvioida kuinka kovaa mä sitä jalkakäytävää pitkin poljin. Tähän itsestäänselvyyteen ehkä syynä ne pari kertaa ku autoilija näki mun tulevan ja silti ajoi suoraan eteen, lensin konepellin yli voltilla ja sit autoilija sano että "en tajunnu että tuut niin kovaa"...

Tuplavarovaisuus vaa pyöräillessä ni kyl se siitä!

On se vain kumma juttu noi ajovetimet. Juttelin tässä viikko pari sitten Hanxilla käydessäni myyjän kanssa aiheesta. Ihmettelin, että miksi ajovetimet ovat niin näkömättömiä. Hän vain ilmoitti, että kaupat tilaavat myytäviksi vain tummia (mustia) ajovarusteita ja sitten me ostamme niitä
confused_orig.gif
Värikkäät eivät kuumella oikein mene.

Tuli tuossa mielee, että mitähän virkavalta tuumaisi jos lainaisin poikani jenkeistä saamaa aitoa poliisin heijastinliiviä
tounge.gif
. No ei olis pärässä roikkujia kun takana sana police heijastuisi niin kivasti
wink.gif
jos vaan kieliä osaisivat.
Joo huomasin saman jutun silloin kun ostin ajokamppeita,kaikki on mustaa mustaa ja mustaa,mut onnex löysin ittelle sinivalkosen ajotakin ja kypärä. olishan se musta ollu paremman näköstä mustan pyörän kanssa mut tulin siihen tulokseen et tuunpahan paremmin nähdyx sinivalkosessa kun mustassa
062802jumpie_prv.gif
ite oon kans miettiny noita liivejä mut en oo saanut vielä niitä ostettua
062802moto_prv.gif

Itse ajattelin laittaa xenon-valot pyörään kesällä.
Mun silmään erottuu paaaaaljon paremmin kuin tavalliset tuikut, vaikka ovatkin laittomat
mad.gif

Vai pitäiskö laittaa ajovalopesurit suzukiin
033102bebe_1_prv.gif

kyllä mä luulisin että näyn liikenteessä vaikka tulee musta pyörä ja ei en aio käyttää mitään turvaliiviä taikka heijastavia liivejä ja juu aion ajoo myös yöllä ja
crazy.gif
myös ulkomailla...

luulisin että jos joku ei nää mun pyörän valoja ni saa olla näkemättä ja tulla päälle jos sairaalasta herään ni se kuka tuli päälle saa kyllä kuulla asiasta jos on ite hengissä...

jos tahdot pysyä hengissä ja terveenä pysy kotona..

Rohkeasti heijastinliivi päälle!! Halpa henkivakuutus.

Ajattele aina omaa turvallisuutta
sport05.gif

Turvallista matkaa!

Terveisin: Tuleva MP: kouluttaja

Back