• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Moottoripyörällä kumoon länsiväylällä 16.5.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Masa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ihan sillai aikuisten oikeesti, vaikea kuvitella tilannetta, jossa "pitäisi kaataa pyörä". Jos on yleensäkään aikaa tuommoista harkita, luulisi olevan aikaa myös jarruttaa. Pyörä kun pysähtyy nopeammin pyörillään jarruttaen kuin kyljellään liukuen. Useimmiten pyörä vain kaatuu paniikkijarrutuksen seurauksena, kun refleksinomaisesti tempaistaan ns. liinat kiinni. Mutta toki kuulostaa paremmalta sanoa, että "kaadoin pyörän" kuin myöntää, että menetin tilanteessa pyörän hallinnan, jarrutin etupyörän lukkoon ja se kaatui.
 Näissä tilanteissa se ABS:n todellinen hyöty sitten punnitaan... Niitä oikeita vetomiehiä, jotka tekevät paniikkitilanteessa virheettömän tehojarrutuksen, on elävässä elämässä valitettavan vähän.
Tätä mä yritin vähän metsästää, kun asiasta monesti puhutaan, että minkälaisessa tilanteessa se pyörä pitäisi sitten kaataa, että selviämismahdollisuudet paranee?

joo... mielenkiintoinen topikki.. tavallaan. Eikös pelisäännöt ole kaistanvaihtotilanteissa sellaiset, että se väistää, joka haluaa kaistaa vaihtaa. Suomessahan ei tilanantopakkoa ole, ei myöskään päälleajo-oikeutta. Autokoulun opettajan mukaan kaistanvaihto vain siksi, että antaa tilaa on laissa tai asetuksissa kielletty "tarpeeton" kaistanvaihto.
Samaan hengenvetoon on kuitenkin mainittava, että allekirjoittaneen mielestä kaikkinainen liikenteen sujuvuuden edistäminen on suotavaa, vaikka siinä jotain kieltoa tulee ehkä rikotuksi (kunhan kaikki tehdään turvallisesti).
Ja kaistaa kun haluaa vaihtaa niin itsellä on aina toiminut taktiikka:

1 vilkku päälle
2 katteleen viereiselle kaistalle "sopivaa" rakoa
3 kun tilaa tulee, vaihdan kaistaa

Ja tilaa on aina tullut, pitää vain oma vauhti siinä sovittaa sopivaksi. Ensin hidastaa hiukan, että pääsee haluamaansa kohtaan viereisen kaistan autojonoa. Sitten ottaa saman vauhdin kuin viereisellä kaistalla ajavat ja "lipuu sisään". Aina sujuvaa ja helppoa.
062802jumpie_prv.gif

Ihan sillai aikuisten oikeesti, vaikea kuvitella tilannetta, jossa "pitäisi kaataa pyörä". Jos on yleensäkään aikaa tuommoista harkita, luulisi olevan aikaa myös jarruttaa. Pyörä kun pysähtyy nopeammin pyörillään jarruttaen kuin kyljellään liukuen. Useimmiten pyörä vain kaatuu paniikkijarrutuksen seurauksena, kun refleksinomaisesti tempaistaan ns. liinat kiinni. Mutta toki kuulostaa paremmalta sanoa, että "kaadoin pyörän" kuin myöntää, että menetin tilanteessa pyörän hallinnan, jarrutin etupyörän lukkoon ja se kaatui.
Näissä tilanteissa se ABS:n todellinen hyöty sitten punnitaan... Niitä oikeita vetomiehiä, jotka tekevät paniikkitilanteessa virheettömän tehojarrutuksen, on elävässä elämässä valitettavan vähän.
Mikäli ymmärsin tilanteen oikein niin edes tosi vetomies joka pystyy jarruttamaan pidon äärirajoilla kaarroksessa olisi päätynyt samaan tilanteeseen. Edessä oleva auto jos vetää liinat lukkoon niin se pysähtyy huomattavasti nopeammin kuin kaarteessa oleva moottoripyörä vaikka kuinka hyvin osaisit jarruttaa. Tästä siis päästään tilanteeseen että pyörä on "pakko" vetää kylelleen tai sitten kolistella edellä ajavaa autoa joka tapauksessa, huonona puolena se että itse sattuu olemaan vielä kyydissä.

Toisaalta tilanteessa on myös ollut aikaa tarkistaa kertomuksen mukaan onko vasemmalla kaistalla tilaa joten tehokas jarruttus heti alusta olisi voinut riittää. Noh jossittelut sikseen, toivottavasti korvaukset järjestyvät ilman suurempia kädenvääntöjä.

Ei se kaarre ole mikään peruste sille, että "täytyy kaataa pyörä". Kuten tuossa aiemmin totesin, pyörä pysähtyy nopeammin pyörillään ja jarruttaen, kuin kyljellään liukuen. En usko, että tuossa tilanteessa syntyy harkittu päätös pyörän kaatamisesta, se vaan kaatuu todella helposti, kun paniikkijarrutusta tekee.
Edelleen sitä mieltä, että parempi pyrkiä pitämään pyörä pystyssä aina. Jarruttaa ja ohjata. Ei tien pinnassa liukuminen liikenteen seassa ja omaa pyörää väistellen ole mikään tavoittelemisen arvoinen tilanne.

No raskaalla kalustollla jos tiputtaa nopeutta niin sen jälkeen kaistan vaihto muuttuu liki mahdottomuudeksi ellei joku pysähdy rinnakkaiselle kaistalle antamaan tietä -> kumpikin kaista tukkoon. Ja kun bussi vaihtaa kaistaa niin kenenkään ei pitäisi joutua tekemään paniikkijarrutusta, mokoman rotiskon hidas liikehdintä jo yksinään pitää siitä huolen, eikä se bussikuski todennäköisesti kylkeen aio ajaa, siirtääpähän vain rohjon sen verta lähelle että henkilöauton kuljettaja kokee tilanteensa sen verran tukalaksi että antaa tietä niin kuin kuuluukin.
Ei nopeutta tarvitse pudottaa esim. 60 km/h -> 20 km/h, vähempikin riittää. Ihan vaan niin vähän tarvitsee, että se rinnalla ollut liukuu ohi ja takaa tuleva voi jättää hajurakoa. Siihen syntyy bussille reikä.

Miten niin päälle tunkevalle bussille kuuluu antaa tietä? Ei kuulu enkä anna, en varmasti ala vetelemään mitään jarrutuksia. Jos takana on tilaa minulle hidastaa vauhtia turvallisesti, on siellä silloin tilaa bussillekin. Rinnalla ajaessa ei välttämättä edes näe koko vilkkua, kun se voi olla A-pilarin takana piilossa ja muutenkin huomion pitää olla pääasiassa eteenpäin eikä sivulle. Sitten kun huomaa, niin seuraus on se paniikkijarrutus, jota mielestäsi kenenkään ei pitäisi joutua tekemään. Muistututan uudestaan, että juuri näin kävi tämän ketjun tapauksessa ja seurauksena oli pakko kaataa moottoripyörä.

Takavilkut näkyvät parhaiten, sieltä sitä tilaa pitää odottaa.

Ei se kaarre ole mikään peruste sille, että "täytyy kaataa pyörä". Kuten tuossa aiemmin totesin, pyörä pysähtyy nopeammin pyörillään ja jarruttaen, kuin kyljellään liukuen. En usko, että tuossa tilanteessa syntyy harkittu päätös pyörän kaatamisesta, se vaan kaatuu todella helposti, kun paniikkijarrutusta tekee.
  Edelleen sitä mieltä, että parempi pyrkiä pitämään pyörä pystyssä aina. Jarruttaa ja ohjata. Ei tien pinnassa liukuminen liikenteen seassa ja omaa pyörää väistellen ole mikään tavoittelemisen arvoinen tilanne.
Tere,

"Maalla on helppoa huutaa, kun merellä tuulee", sanoo sanonta, joka tässä kohtaa kannattaa ottaa kirjaimellisesti.

Jos tuota "kunkun" mainitsemaa ajatusta kaataa pyörä ottaa käsittelyyn niin kuin minä sen tein, minä todella kaadoin tahallani pyörän. Näin jälkikäteen on helvetin vaikeaa miettiä, olisiko se pyörä pystähtynyt optimaalisella jarrutuksella vasemalle kaartuvassa mutkassa, jossa nopeus oli n. 50 kmh ja leveyssuunnassa tilaa yhden kotiolon verran.

Minä en ajatellut, että se oikealla puolellani oleva bussikaista tulee päättymään (n. 200 m) risteyksen jälkeen ja että bussit vaihtaa kaistaa vasta viime tinganssa, kun nopeutta on jo kerätty mittariin. Seurasin liikennettä, kuten 4:n lapsen isä tekee, ajaa muiden mukana ja pitää riittävän välimatkan edelläajavaan. Näin sanoi kuulusteltu edessä ajanut autoilijakin. Minulla on joustava ajotyyli, annan tilaa aina, kun joku näyttää vilkkua ja on vaihtamassa kaistaa. Mä en jaksa oikein uskoa, että mun asennoituminen olisi sillä hetkellä ollut mitenkään negatiivinen tai turhautunut ketään kohtaan. Minä vaan kerta kaikkiaan ajoin liikenne virrran mukana (piste).

Mutta tunnustaakseni yhden tekemäni virheen oli se, että käänsin päätä sivulle, tarkistaakseni väistötilan, kun reagoin edelläajavan paniikkijarrutukseen, tällöin menetin aikaa tehokkaaseen jarrutukseen yhteensä reagointiajan sekä pään kääntämisestä tapahtuneen tilannearvion takia. Muistan ihan selvästi ajatuksen, että iskeydyn edelläajavan kotilon konttiin, jos en kaada pyörää.

Joka tapauksessa pyörä liukui kaatumarautojensa varassa edellä, jo paikallaan olevaan autoon ja mun persnahka kärysi yhdessä goreteksin kanssa.

Tästä voi oppia minun mielestäni yhden asian. Sen, mikä on jo niin monen positiivisesti asiaa tulkinneen kanssa-veikkosen suusta, olisi pitänyt ajaa jo valmiiksi sitä vasenta kaistaa. Tämä tulee olemaan minulle todellinen opettelemisen paikka, koska tulevaisuudessa en haluaisi alkaa spekuloimaan kenenkään kanssa, teinkö virheitä vai en. Tilanne on tapahtunut, sillä sipuli... Nyt vaan otetaan toiset ajotavat käyttöön.
sport05.gif

Mietin tuossa jo aiempaa viestiä kirjoittaessani, että kohdistuukohan tämän kysymyksen kaatamisen järkevyydestä esille nostaminen liikaa juuri Masan kertomaan tapaukseen... Siitä minulla ei ole tietoa yhtään sen enempää kuin Masa on kertonut. Sen perusteella en halua lähteä arvioimaan, mikä meni oikein, mikä väärin. Sitä viisautta minulle ei ole annettu. Hyvää tuossa tapauksessa on se, ettei tuon pahemmin käynyt ja että Masa on edelleen täällä asioita pohtimassa.
Yleisellä tasolla asiaa voi ja pitääkin kyllä pohtia. Vaikkei olekaan olemassa vain yhtä oikeaa tapaa toimia erilaisissa tilanteissa, ehkä asioiden pohtiminen auttaa synnyttämään aivoihin jotain toimintamalleja. Kun tilanne on päällä, ei ole enää aikaa puntaroida vaihtoehtoja. Jos niin olisi, ei kai kyse mistään paniikkitilanteesta olisikaan.

Niin siis ymmärtämäni mukaan Masa ei päätynyt edessä ajavan auton takalasiin joka käsittääkseni olisi ollut tilanne jos olis pyörän kyydissä ja pystyssä pysynyt. Jos tilanne on näin niin pyörän pistäminen kylelleen oli myös toivottavaa jolloin tilanteessa "pitäisi kaataa pyörä". Tietysti jokainen onnettomuus on tapauskohtainen ja on mahdotonta arvioida pitäisikö tilanteessa kaataa pyörä vai onko turvallisempaa majailla edessä olevan auton takalasissa.

Ja tuskin kukaan haluaa pistää pyöräänsä kyljelleen ja pyöriskellä tien pinnassa, mielestäni onnettomuudet ei noin ylipäätänsä ole tavoittelemisen arvoisia tilanteita mutta niitä vaan sattuu, silloin oikea menettelytapa mielestäni on se jossa tulee vähiten ruumiita. Jälkeenpäin on sitten toivottavasti aikaa miettiä mitä olisi voinut tehdä paremmin.

E: Ehdit näköjään postittaa välissä. Itse siis tarkoitin juurikin kyseistä onnettomuutta. Kuten ylempänä sanoin tuskin on mitään yleistä "jos käy näin niin pistä pyörä kumoon" tilannetta.

No raskaalla kalustollla jos tiputtaa nopeutta niin sen jälkeen kaistan vaihto muuttuu liki mahdottomuudeksi
Kyllä ehdottomasti liike-energia kannattaa käyttää hyväksi.
Kyllä se 10t bussi onnistuu kaistan vaihdossa paremmin satasen kuin kahden kympin vauhdista. Ei siinä haittaa vaikka olisi parikin autoa ja moottoripyörää vierellä.
Paskax vaan kaikki!
kaboom.gif

öö siis noi uudet dosät kyllä kiihtyy ihan siinä missä joku karvalakki perheautokin, siis kaupunki nopeuksissa. vai on stadin dösät jostain 70-luvulta?

Tuossa yllä oleva purkaus ammattilaisia vastaan lienee henkilökohtaista terapointia ties mihin vammaan.[/QUOTE]
Mikäli kommenttiani tarkoitit...

Niin ei, ei ole terapointia, vaan ihan esimerkkinä vain millaisia dösäkuskeja tuolla liikenteessä on. Oikein ku rupesin muistelemaan, niin mun kohdalle on osunut n. 5 sellaista tilannetta johtuen bussikuskista, että on hengenlähtö ollut lähellä. 2 autolla ja 3 rätkällä ajaessa. Lähes jokainen tapaus on ollut sellainen että kuski on lähtenyt yllättäen pysäkiltä kun olen ollut vierellä/ eturenkaan kohdalla. Ainoastaan yksi noista kerroista oli tosiaan sellanen että bussi tuli pysäkiltä suoraan kahden kaistan ylitte kääntyäkseen valoista vasemmalle...mutta kaippa se sitten on sitä ammattitaitoa, en tiedä. Kokeile kernaasti ja kerro fiilikset.

No raskaalla kalustollla jos tiputtaa nopeutta niin sen jälkeen kaistan vaihto muuttuu liki mahdottomuudeksi ellei joku pysähdy rinnakkaiselle kaistalle antamaan tietä -> kumpikin kaista tukkoon.[/QUOTE]
Hahah, siis ihan tosissas ny??  
biggrin.gif

Nyky bussit kun meinaan kiihtyy rivakammin kuin esim. mun Fiiatti ja ei ne todellakaan ole niin "kömpelöitä" mitä antaa ymmärtää...

Nimim. Ei bussikuski, mutta jonkinverran kokemusta kuitenkin  
wink.gif

Tuossa yllä oleva purkaus ammattilaisia vastaan lienee henkilökohtaista terapointia ties mihin vammaan.
Mikäli kommenttiani tarkoitit...[/QUOTE]
En tarkoittanut sun kommenttia, ja nyt tuo ei viittaa mihinkään koska omituiset viestit on poistettu.

Kyllähän bussikuskien ym tekemisiä saa arvostella.

Pidäthän meittiä ajantasalla  
smile_org.gif

Ja kysymys jos tuosta olisi selvinnyt kaatumati:
Oisko seuraavalla pysäkillä käydä huitaisemassa kuskia nekkariin ja jos olisi saanut niin vain kerranko vai useamman kerran???
Tietenkin jonkinasteinen vaihto-ehto on kuskin ripittäminen täpötäydessä bussissa vaikka yhden pysäkinvälin.
Itse aina käynyt kertomassa rehellisen mielipiteen ajokoulun ja lasien tarpeellisuudesta kolmion takaatuleville ja muille vastaaville tien omistaville yksin liikenteessä ajaville.
Ihan oikeesti, pitäskö kaikkia virheentekeviä vetää turpaan, vai muuten vaan raivota? Etkö itse tee koskaan virhettä?

Näistä itseään täydellisinä pitävistä raivopäistä ja asennevammaisista pitäs ekana päästä eroon. Mitä järkeä on pilata oma päivä jonkun liikennetumpulan takia?

Kyllähän kolmion takaa saa sentään tulla? Se että toisella on kolmio, ei tarkoita että sinä omistat tien.

Hohhoijaa, mitä sakkia täälläkin kirjoittelee.
Kun muutaman kerran sinullekkin on tullut se kaveri sieltä kolmion takaa, niin että vetelet liinat kiinni ja yrität väistää henkes kaupalla. Niin tahtoo tuo asenne muuttua.
Tässökin topikissa oli pikkasen isommasta kyse kuin siitä, että joku vaihtaa kaistaa ilman vilkkua.
Ei sitä joka tumpulaa kannata ripittää eihän sitä pääsis mihkään kun seisois peilin edessä ripittämässä.
Pienellä sisälukutaidon kehittämisellä voi huomata, että tienomistajilla tarkoitettii niitä kolmion takaa tulevia.

Omakohtainen kokemus:
Poitsu tuli isän vectralla kolmion ja pensas aidan takaa 30km/h alueella varmaan n.50km/h.
Pojan kommentti oli, kun syytä kyselin, että "emmä tiennyt et sieltä ketään tulee".
että näin.

Hohhoijaa, mitä sakkia täälläkin kirjoittelee.

Oikein ku rupesin muistelemaan, niin mun kohdalle on osunut n. 5 sellaista tilannetta johtuen bussikuskista, että on hengenlähtö ollut lähellä. 2 autolla ja 3 rätkällä ajaessa. Lähes jokainen tapaus on ollut sellainen että kuski on lähtenyt yllättäen pysäkiltä kun olen ollut vierellä/ eturenkaan kohdalla. Ainoastaan yksi noista kerroista oli tosiaan sellanen että bussi tuli pysäkiltä suoraan kahden kaistan ylitte kääntyäkseen valoista vasemmalle...mutta kaippa se sitten on sitä ammattitaitoa, en tiedä. Kokeile kernaasti ja kerro fiilikset.
Samaa sanoin tuolla ylempänä. Tilaahan niille pitää antaa kun ne on pysäkiltä poistumassa (60 tai <60 alueella) mutta pitäis olla jonkin sortin meedio, että niiden aikeet tietäis.

Monta "helevetin-läheltä-piti"-tilannetta välttäisi ihan sillä että laittais sen vilkun päälle muutamia sekunteja ennen kuin pitää lähteä pysäkiltä tai vaihtaa kaistaa, siitä rinnalta dösän puolivälistä on harvinaisen vittumainen väistää yhtään mihinkään jos vasemmalla ei ole tilaa.

Kun muutaman kerran sinullekkin on tullut se kaveri sieltä kolmion takaa, niin että vetelet liinat kiinni ja yrität väistää henkes kaupalla. Niin tahtoo tuo asenne muuttua.
Tässökin topikissa oli pikkasen isommasta kyse kuin siitä, että joku vaihtaa kaistaa ilman vilkkua.
Ei sitä joka tumpulaa kannata ripittää eihän sitä pääsis mihkään kun seisois peilin edessä ripittämässä.
Pienellä sisälukutaidon kehittämisellä voi huomata, että tienomistajilla tarkoitettii niitä kolmion takaa tulevia.
Epäilen kyllä asenteeni muutosta, mulla on ollut kortti vuodesta -72 eikä tarvinnut vielä käsirysyyn ryhtyä liikenteessä. Jos noin käy useinkin, kannattaa kyllä tarkistella omaa asennetta. Ja kyse voi olla ennakointikyvyn puutteesta ja turhan tiukasta omien oikeuksien puolustamisesta.

Eikä kannata lähteä esim Ruotsiin ajelemaan, siellä kun kolmio on lähinnä ohjeellinen merkki.

Olen ajanut kerran perään, kerran mun perään on ajettu. Molemmilla kerroilla todettiin, että näitä sattuu ja laskut maksettiin. Mikään nekkuunveto ei ollut lähelläkään. Mutta kukin tyylillään.

Miten niin päälle tunkevalle bussille kuuluu antaa tietä? Ei kuulu enkä anna, en varmasti ala vetelemään mitään jarrutuksia. Jos takana on tilaa minulle hidastaa vauhtia turvallisesti, on siellä silloin tilaa bussillekin.
Tää on kyllä ihan paras tyyli ajella tuolla. "Minähän en väistä."
confused_orig.gif

Ei se bussi tietysti saisi päällekään tulla. Minun mielestänikään ei ole mikään ammattitaidon osoitus se, että vilkku laitetaan päälle samalla sekuntilla kuin rattia käännetään. En kyllä millään tasolla käsitä, että se olisi mikään ammattilaisuuden merkki.

Muuten tuolla kun ajeltaisiin joustavasti, että jos on järkevästi mahdollista antaa tilaa silloin kun tietää, että muuten toisen on hankala päästä sille kaistalle niin ei se nyt minulta pois ole jos vähän hidastaa/kiihdyttää. Minulle ainakin tulee hyvä mieli, jos voin auttaa kanssaliikkujaa ja vastavuoroisesti joku toinen antaa tilaa, jossain toisessa tilanteesta. Paljon mukavampi ajella kuin kauheissa tanko-/rattiraivareissa (joskus kyllä sitäkin tapahtunut
confused_orig.gif
).

Tuosta bussipysäkkihommasta vielä. Jos bussista tulee vielä porukkaa ulos tahi menee sisään, kerkeää todennäköisesti ihan hyvästi ohi. Mutta jos näkee, että bussi on hommansa hoitanut ko. pysäkillä, se todennäköisesti tyrkkää pian eteen. Kannattaa ennakoida ja varautua pahimpaan.
crazy.gif

Turvallista
sport05.gif

Kunkun ja Bersekin tapaan jään edelleen odottamaan vahvaa perustelua tilanteelle, jossa mopo kannattaa kaataa tahallaan (asfaltille).

Tuon sanottuani joudun myöntämään yllättävän kaarrejarrutuksen vaikeaksi ja saman tempun kapeassa ahtaassa välissä erittäin vaikeaksi, kun ei ole tilaa oikaista kunnolla tehojarrutusta varten. Olisin helposti itsekin kaatunut ko. tilanteessa, mutta rohkenen silti epäillä nopeuden putoavan tehokkaimmin pyörää pystyssä suoraan jarruttaen.

Tässä oli kyse kaistanvaihdosta, jossa bussilla ei ole erivapauksia. Pysäkiltä lähtiessä on erityinen väistämissääntö, joka koskee bussipysäkkiä *lähestyvää* ajoneuvoa. Eli bussia ei saa kääntää jo rinnalla olevan kylkeen. Kaunis periaate, mistä näyttö sitten kun on kolahtanut?

Erityiskiitos Koskilinjojen kuskeille Oulun seudulla, jotka pitävät vilkun oikealle lastaamisen aikana ja sitten näyttävät vasemmalla vilkulla kun ovat lähdössä. Eivätkä edes välttämättä tempaise jonon viimeisen ajoneuvon eteen kun näkevät vapaan tilan olevan heti sen jälkeen tarjolla
062802jumpie_prv.gif

Kunkun ja Bersekin tapaan jään edelleen odottamaan vahvaa perustelua tilanteelle, jossa mopo kannattaa kaataa tahallaan (asfaltille).
Jos vaihtoehto on törmätä esim. autoon tai kaiteseen ja jatkaa siitä ilmassa johonkin suuntaan vain törmätäkseni tai tömähtääkseni jonnekin tai johonkin, niin ehdottomasti valitsen ensimmäiseksi kosketuspinnaksi tasaisen asfaltin. Mihinkään faktaan tuo ei perustu. On vain semmoinen tuntuma toistuvasta kaavasta, että kuljettaja lensi auton yli 10 metrin päähän ja sieltä löytyi niska poikki kiven juuresta. Siksi mieluummin kaato kuin ilmalento. Eri juttu osaako tuota käytännössä toteuttaa liikenteessä.

Tää on kyllä ihan paras tyyli ajella tuolla. "Minähän en väistä."  
confused_orig.gif
Tietä tulee jos sitä ajoissa pyydetään. Ei tule väkipakolla vääntämällä. Joustavaan ajoon ei kuulu ääretön nöyryys. Tarkoitan juuri tilannetta, jota itsekin kuvasit eli vilkku päälle ja heti pitäisi ensimmäisen kohdalla olevan lyödä jalkaa hillitsimelle. Jos vaikka ajan taaempana ja edempänä menevä vilkulla pyytelee tilaa, niin teen tilaa ihan mieluusti.

Back