• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Moottoripyörällä etuilu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lario
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Slloin kun olen itse autolla liikkeellä, olen erittäin huomaavainen motoristille, liikennesääntöjen puitteissa.
Minulle pyörä on aina erikoisasemassa ja pyrin helpottamaan sen liikkeitä, koska tiedän mitä itse ajattelisin sen kuskin asemassa...
Ja miksei sama myös toisinpäin. Jos valoissa seisoo lyhyt, muutaman hassun auton letka, niin harvemminpa sinne tulee paalupaikalle enää itse mentyä = ei ole itselleni mikään pakkomielle. Ja splitatessani käsi nousee tyylikkäästi tervehdykseen sille tilaa antaneelle autoilijalle, kuten myös autolla liikkuessani jätän aina sille mahd. splittaajalle "kaistan" auki. Siis kohteliaasti liikenteessä muita kohtaan, oli sitten alla 2- tahi 4-pyöräinen menopeli. Siitä jää kaikille parempi mieli
sport05.gif

Antaa apassin hiota peltilaatikossaan jos sitä hikoiluttaa. Kuuluu taas sektoriin "eipä oikeastaan kiinnosta".

Kaupungissa en splittaile esim. nuolivaloihin, sillä siellä saatan hidastaa muuta liikennettä, mutta esim. kehäteillä ja työmaa-alueilla vedän keulille aina. Ei ole muilta pois, eikä hidasta muiden matkan tekoa. Osa ymmärtää, osa ei.

Väittäisin, että tässäkin asiassa kannattaa kertoa autoileville kavereille motoristin näkökulma. Monta kertaa esim. sukulaisten kanssa on asiasta puhuttu ja lopputulemaksi onkin tullut, että eihän se oikeastaan ketään haittaa jos se siististi tehdään.

Autolla ajaessa annan tilaa motoristeille sen minkä pystyn seisovissa jonoissa. Se ei ole pois keneltäkään, jos se pyörä "kiilaa" siihen jonon keulille.

Tämän tavan vastustajien kannattanee erityisesti vierailla autollaan etelä-euroopan maissa, niin huomaa kuinka normitoimintaa tuo on.

Itse en splittaa, mutta suon sen niille, jotka osaa ja haluavat sen tehdä.

Ohi vaan aina ja sinne keulille. Kyllä ne autoilijat siihen tottuu. Sivistyneissä maissa annetaan mopoille tilaa, jos nähdään auton peileistä splittaaja.
Juuri näin, nalkuttavaa akkaa kuumassa kopissa kuunteleva hemmo voi kävellä kauppaan ja ajaa sieltä ulos prätkän kanssa. Silloin ei tarvitse kateellisena kyräillä sitä, kun toiset pääsee, pystyy ja uskaltaa. Valintakysymys!  
sport05.gif

Jotenkin on sellainen olo, että tästäkin aiheesta kasvaa "popcorn-ketju"!
tounge.gif

Onhan tästä aiheesta väännetty jo monta kertaa aiemminkin.

Slloin kun olen itse autolla liikkeellä, olen erittäin huomaavainen motoristille, liikennesääntöjen puitteissa.
Minulle pyörä on aina erikoisasemassa ja pyrin helpottamaan sen liikkeitä, koska tiedän mitä itse ajattelisin sen kuskin asemassa...
Ja miksei sama myös toisinpäin. Jos valoissa seisoo lyhyt, muutaman hassun auton letka, niin harvemminpa sinne tulee paalupaikalle enää itse mentyä = ei ole itselleni mikään pakkomielle. Ja splitatessani käsi nousee tyylikkäästi tervehdykseen sille tilaa antaneelle autoilijalle, kuten myös autolla liikkuessani jätän aina sille mahd. splittaajalle "kaistan" auki. Siis kohteliaasti liikenteessä muita kohtaan, oli sitten alla 2- tahi 4-pyöräinen menopeli. Siitä jää kaikille parempi mieli
sport05.gif
Aivan.
Kohteliaisuus liikenteessä ei kai ole tappanut vielä ketään.
Jollei itsellä ole kiire, niin miksi pitää kynsin hampain kiinni siitä "minun tilastani".
Antaa mennä sen, jolla on kiire.
Joskus on oltu peräkärryllisen pyörän kanssa liikenteessä ja sattuneista syistä ajoimme hiljaa, silloin vaan viittilöidään takanatuleville, että menkää vaan.
Ja kiitän sillä kädenheilautuksella kans autojakin ;)

Mitähän haittaa tuosta splittauksesta oikeasti autoilijoille on, ei yhtään mitään. Splittaus ei hidasta liikennettä millään tavoin, sieltä keulilta kun pääsee lähtemään paljon nopeammin kuin autot ja jonot lyhenee  
biggrin.gif

Taitaa olla vain suomalaisten liikennekulttuuriin kuuluvaa tuo kateus siittä et toinen on nopeampaa perillä  
wink.gif
Ei se tietty näytä hidastavan, kun poistuu reippaasti siitä keulilta. Jos kuitenkin  ajatellaan kunnon ruuhkaa, jossa taas seuraavissakin valoissa jonotellaan niin kyllä ne kaikki ohitetut putoaa jonossa pykälän taaksepäin splittauksen seurauksena.

Joustavuutta näissä hommissa tarvittaisiin kuitenkin puolin ja toisin.

Eurooppalainen tapa, jonka soisi lisääntyvän Suomessa (..nyt kun olemme osa Eurooppaa).

Itse kannatan ja harrastan toimintaa - toki mahdollisimman turvallisesti suoritettuna.

Ei hirveästi kiinnosta, mitä se tojoveikko asiasta zuumailee. Tuskin edes kerkeää tajuamaan mitä juuri tapahtui.

edit. kyseessä on tietysti splittaus, ei etuilu.

Ei se tietty näytä hidastavan, kun poistuu reippaasti siitä keulilta. Jos kuitenkin  ajatellaan kunnon ruuhkaa, jossa taas seuraavissakin valoissa jonotellaan niin kyllä ne kaikki ohitetut putoaa jonossa pykälän taaksepäin splittauksen seurauksena.
Hassua, juuri eilen mietin että eiköhän täällä Keski-Suomessakin ole sen verran sivistynyttä porukkaa että voi splitata ilman huolta siitä, että joku peräkammarin poika päättää että tuosta et mene. Nähtävästi jossakin päin tämä toiminta herättää jonkinlaista pyhää vihaa. Tuossa kuvauksessa huvitti suuresti tuo '75% uusi kyykky ja nahat ja rossi ja kaikki'-kommentti. Jotenkin nyt kateus kommunikoituu tuosta paremmin kuin kuvaus kyseisistä 'vetomiehistä'.

Sitten tuohon lainaukseen, mitähän se haittaa seuraavissa valoissa kun ne prätkät ovat jo splitanneet seuraavan autojonon väliin ja pitkälle? Ei siinä kukaan mitään sijoituksia menetä.

Olen tässä kesän aikana kiinnittänyt huomiota, että kaupunkialueella liikennevaloissa yms. risteyksissä moottoripyöräilijät ovat alkaneet yhä useammin etuilla. Ajetaan sinne jonon keulille ja jäädään muina miehinä odottelemaan valojen vaihtumista.
Tiedän, että se ei ole keneltäkään poissa ja moottoripyörä ei yleensä jää käkkimään siihen, kun valot vaihtuu.
Mutta, mikä kuva jää sille korollajormalle, joka hikoilee siinä liikenevaloissa, akka jäkättää vieressä ja lapset huutaa takapenkillä. Se ajattelee, että saa*anan motoristit, siis motoristit, eli me kaikki.
Vielä vähän tarkennusta, 75% se etuileva moottoripyörä on melko uusi kyykky ja kuskilla on viimeisen päälle Valentino Rossi asusteet päällä. Oliko se vetomies vai mikä se oli

Onko meillä motoristeilla niin kiire, että me ei edes ehditä jonottaa kaupunkialueella, vaan pitää etuilla koko ajan.
Jos tämä tapa oikeasti yleistyy, niin jossain vaiheessa jotain sattuu. Silloin voisi käyttää uutta termiä:sitä saa, mitä tilaa.
Mopopojat tekee sitä myös ja vaikka mopon paikka on pientareella, niin ei sekään ole kovin järkevää toimintaa.

Maantiellä varovasti piennarta pitkin ohittaminen on pienempi paha, jos autojono seisoo, esim. onnettomuuden takia tms. Silloinkin se pitää tehdä varovasti ja silleen ihan hissukseen, ettei herätetä turhaa pahennusta autoilijoissa.
tounge.gif
Kyllä minä ainakin tilanteen mukaan menen ohi keulille, ompahan ainakin yksi mulkero jonosta pois. Eikä ole kyykkypyörää, enkä ole vetomies,enemmänkin heinähattu...
On tainnut liikennevaloissa mennä kurat housuun, kun joku on täräyttänyt jonon ohi....  
biggrin.gif

Olen tässä kesän aikana kiinnittänyt huomiota, että kaupunkialueella liikennevaloissa yms. risteyksissä moottoripyöräilijät ovat alkaneet yhä useammin etuilla. Ajetaan sinne jonon keulille ja jäädään muina miehinä odottelemaan valojen vaihtumista.
Tiedän, että se ei ole keneltäkään poissa ja moottoripyörä ei yleensä jää käkkimään siihen, kun valot vaihtuu.
Mutta, mikä kuva jää sille korollajormalle, joka hikoilee siinä liikenevaloissa, akka jäkättää vieressä ja lapset huutaa takapenkillä. Se ajattelee, että saa*anan motoristit, siis motoristit, eli me kaikki.
Vielä vähän tarkennusta, 75% se etuileva moottoripyörä on melko uusi kyykky ja kuskilla on viimeisen päälle Valentino Rossi asusteet päällä. Oliko se vetomies vai mikä se oli

Onko meillä motoristeilla niin kiire, että me ei edes ehditä jonottaa kaupunkialueella, vaan pitää etuilla koko ajan.
Jos tämä tapa oikeasti yleistyy, niin jossain vaiheessa jotain sattuu. Silloin voisi käyttää uutta termiä:sitä saa, mitä tilaa.
Mopopojat tekee sitä myös ja vaikka mopon paikka on pientareella, niin ei sekään ole kovin järkevää toimintaa.

Maantiellä varovasti piennarta pitkin ohittaminen on pienempi paha, jos autojono seisoo, esim. onnettomuuden takia tms. Silloinkin se pitää tehdä varovasti ja silleen ihan hissukseen, ettei herätetä turhaa pahennusta autoilijoissa.
tounge.gif
Ennen kaikkea touhu on laitonta. Ajetaan kaistalla, ei niiden välissä. Vastuu on splittaajalla, kukin miettiköön onko vaivan arvoista. Olen puhunut, ei muuta. ugh.
sad_orig.gif

Tosi paljon kyllä edistääkin liikennettä kun ensin pari moottoripyörää splittaa siihen jonon keulalle, ja säntäävät vauhdilla seuraaviin valoihin. Siellä sitten pysähdytään hyvällä turvavälillä peräkkäin, ja kun valot vaihtuu aletaan etsimään että missähän tässä oikein mahtaa olla niitä vaihteita, kun automaatilla varustetun kotteron kuski olisi mieluummin jo pitkällä.

Splittauksen jälkeiset liikennevalot on myös loistopaikka jäädä juttelemaan kaverin kanssa. Kun valot vaihtuu niin säädetään kypärän visiiriä kiinni ja aloitetaan lähtövalmistelut.

Ja annapa olla millainen rähinä tulee jos autolla yrittää samaa eli vetää siihen keulille edellisissä valoissa splitanneen mp:n rinnalle.

Loogisesti ajateltuna tilannehan on ihan sama kumpi siihen ensin tulee ja rinnakkaissuunnassa pitäisi olla tismalleen saman verran tilaa. Jostain syystä väärässä järjestyksessä suoritus kuitenkin aiheuttaa helposti pärräkuskin käämien ylikuormituksen.

Sitten on vielä erikseen muutamaan kertaan nähty sekin versio, kun liikennettä nopeutetaan niin että kaksipyöräisellä splitataan autojen välistä ja sitten vaan reippaasti päin punaisia suojatielle, ja kotona voi sitten liimata taas mummo- tai koulutyttötarroja kulkineen kylkeen.
Minkä ihmeen takia sillä autolla pitää pyrkiä moottoripyörän rinnalle niihin valoihin. Anna nyt hyvä ihminen sen mopon mennä ja aja omaa ajoasi ja matkaasi. Tyypillinen suomalainen juntti punaniska..

Ei se tietty näytä hidastavan, kun poistuu reippaasti siitä keulilta. Jos kuitenkin ajatellaan kunnon ruuhkaa, jossa taas seuraavissakin valoissa jonotellaan niin kyllä ne kaikki ohitetut putoaa jonossa pykälän taaksepäin splittauksen seurauksena.

Joustavuutta näissä hommissa tarvittaisiin kuitenkin puolin ja toisin.
Tai vaikka jonotellaan johonkin yleisötilaisuuteen, jossa lipunmyynnin/tarkistuksen nopeus rajoittaa jonon liikkumista, kyllä siinä jokainen ohittaja vie paikkaa lipunmyynnissä. Ja varsinkin jos sitten luukulla lähtee kaivamaan jostain sivulaukun pohjalta niitä rahoja tai pilettejä.

Ennen kaikkea touhu on laitonta. Ajetaan kaistalla, ei niiden välissä. Vastuu on splittaajalla, kukin miettiköön onko vaivan arvoista. Olen puhunut, ei muuta. ugh.
sad_orig.gif
Vastuu on toki motoristilla, joka päättää jonojen välistä mennä. Ei pidä tunkea liian kapoisiin väleihin, eikä olla jonojen välissä, kun jono liikkuu yhtään kävelyvauhtia kovempaa. Jonojen välissä ei myöskään pidä itse ajaa suurella nopeuserolla muihin. Pyörä pitää olla myös sikäli hanskassa, ettei keräile autojen peilejä mukaansa.

Näillä eväin se se on kyllä ihan turvallista, eikä haittaa kuin kateellisia. Keski-Euroopassa ja muualla maailmalla tuota tulee tehtyä alvariinsa, Suomessakin silloin tällöin, mutta tuo kateusaspekti valitettavasti on täällä vielä aika syvässä.

Eräs oivallinen vinkki autoilijoille voisi olla muuten sellainen, että jos on 2 kaistaa samaan suuntaan, ja 2 autoa, niiden ei ole täysin välttämätöntä ajaa punaisiin valoihin rinnakkain. Peräkkäinkin voisi ajaa - varsinkin, jos ns."ohituskaistalla" olija sitten valojen vaihduttua päättääkin madella siinä 3-4 kilometriä oikeaa kaistaa ajavan rinnalla, mittarin mukaan 10-20km/h alle sallitun. Tuollaiset tapaukset (joita näkee paljon) motivoi kyllä menemään jonojen väliin, vaikken välitäkään ajella ylinopeuksia.

Tahallinen muiden tulppana oleminen, jos ei pysty tai halua ajaa edes rajoituksen mukaan, joutaisi johtaa sakkoihin ihan siinä missä ylinopeuskin, tai väärin tehty splittaaminen. Järkevästi suoritettu splittaaminen taas ei ole keneltäkään pois.

Ja muistetaan kiittää niitä jotka antaa tilaa splittaajalle.
Juuri näin, kaikille tulee hyvä mieli ja jos sattuu vielä joku toinen autoilija näkemään, niin saattaa sekin oppia. Itse ainakin morjenstan kaikille jotka antaa latua
smile_org.gif

Muualla se on melkeempä laki että pyörällä kuuluu mennä jonon keulille.
Suomen maatiekulttuuri on muutenkin täysin perseestä ja 90 prossaa meistä härmän junteista tarttis laittaa esim. saksaan tai vaikkapa ruotsiin pariksi viikoksi harjoittelemaan ajamista.
Ruottista lähtien, kun armaasta kotomaasta lähden, menen jonon keulille varsinkin kun autoilijat oikein siihen yllyttävät. Suomessa harvemmin jo senkin vuoksi että olen muutaman kerran joutunut kiilatuksi ja se keskarimerkkikin tullu nähtyä useampaan kertaan.

Menen keulille valoissa jos baana on vapaa sen jälkeen. Oulussa ainakin volvot alkavat soittaa torvea jos ei eivät pysty kiilata, yleensä näytän keskaria vaan takaisin. En sitten jos jono on pienehkö tai seuraavat valot ovat lähellä mut pysäyttämässä.

Helsingissä ei splittailu kai haitannut ketään, enemmän kai tottuneet jo.

Se jorma saa istua siellä korollassaan kalsarit märkinä ihan rauhassa. Ei se nahkapuvussakaan ole herkkua kun flektit työntää saunalämmintä ilmaa syliin/kasseille. Joten menen ketään kiusaamatta jonossa keulille että saa edes hetken ilmavirtaa.

Jorma voi kääntää ilmastointia aina kylmemmälle. Jos sitä ei ole, niin sitten voi syyttää itseään.

kaboom.gif

Keulille vaa. Mitä järkee jäädä sinne kuluttaa kytkintä ja flektiä huudattamaan. Ja itse en ole motoristi, joten en leimaa ketään muita. Enkä koskaan halua tulla motoristiksi.

Back