• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Moottoripyöräkortti vuodelle 2010

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tohtori1
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
A -teoriakoe suoritettu ja rahastuksen maku siitä jäi. Naurettavat 10 kysymystä, joita ei voi terveellä järjellä varustettu mokata.

Turhaan stressasin
cool.gif

Seuraavaksi kaatuilemaan ajotunneille ja mokaamaan inssiajot
062802moto_prv.gif

Moro!

Korttia täälläkin suunnalla ajetaan. Teoriat käytiin huhtikuun puolella ja nyt toukokuussa on saatu pakettiin ajotunnit ja teoriakoe. Tiistaina olis tiedossa käsittelykoe ja inssiajelut. Toivottavasti päästään ekalla läpi niin pääsis tosissaan sitten ensipyörää metsästämään.  
062802moto_prv.gif

Kyllähän noi käsittelyt on aika hakusessa ollut, kun edellisestä 2  pyöräsellä ajosta moposkootterilla on se +8v aikaa..ja eihän noita nyt ees voi ajotyyliltään verrata, mutta onneks ne nyt noilla kahdella viimeisellä ajotunnilla rupes jo sujumaan parempaan suuntaan.

Ensipyöräksi tällä hetkellä ois vahvimmilla neljä ehdokasta:

Suzuki GSR600
Triumph Speed Four
Kawasaki ZR-7S
Kawasaki Z750S

Toivottavasti löydän omaan pihaan pyörän mahdollisimman nopeesti ettei opit pääse unohtumaan
biggrin.gif

062802moto_prv.gif
Pessimisti ei pety koskaan  
wink.gif
.

Hyvin ne kuule menee, eikä siellä tarvi ees kaatua
blush.gif
.

Minä se edelleen harjottelen.. Mutta hyvältä näyttää ja tuntuu  
062802jumpie_prv.gif
.
Käyppäs nyt hakemassa se kortti niin pääset oikeasti harjottelemaan. Maanantaina se kortti tuli ja nyt on about 1300km harjoittelua takana
062802jumpie_prv.gif
Jeps, hyvin on sulla mopo kulkenu
062802moto_prv.gif
. Mullaki mies jo hurruutellu reilu 4000 km tälle keväälle.

Nyt oli tosi hyvä fiilis ajossa tänään, oikeesti se oikeellekin lähti jo kääntyyn. Mulla se on kiinni siitä kallistuksesta, eli en oikein meinaa uskaltaa kallistaa ja vääntää tankoa. Katse on kyllä ollut mukana. Vielä vähän harjottelua, katse, yläkroppa rennoksi niin kyllä se siitä tulee. Ihan varmasti. Mulla nyt vain otti vähän enemmän tää harjottelu.
lookaround_orig.gif

Suljetulla aluella saa ajaa ilman korttia.
Meillä on melko lähellä liukkaankelin ajoharjoittelurata, jonka sivussa olevalla liukastamattomalla kentällä ja suoralla/mutkalla olen pääsen luvalla harjottelemaan muutamia kertoja ennen ajotunteja. Ajoharjoittelua valvoo oma mies (sellainen valvoja kun pitää olla).
Onnea shyhander!

Kiitos suzu-ukko arviosta, viel pari viikkoo ennenkuin pääsen kokeilee autokouluun.

Isäntä yritti pyytää ajelulle takapäksille, johon tuumasin et taitaa olla nyt niin, että en ainakaan hetkeen sinne enää nouse... Tää odottavan aika tuntuu niin pitkältä ja pyörä polttaa tuolla tallissa...
biggrin.gif
.
Suljetulla alueella saa treenata niin paljon kun lystää! Tässä on vaan sellainen asia että alueen pitää olla aidattu jotta kukaan ei eksy alueelle, vaikka kuinka olisi omaa tonttia
wink.gif

Itse kyselin "aikoinaan" kun korttia ajoin, ja tuohon malliin se meni..

062802moto_prv.gif
wink.gif
.

blush.gif
.

062802jumpie_prv.gif
.
Käyppäs nyt hakemassa se kortti niin pääset oikeasti harjottelemaan. Maanantaina se kortti tuli ja nyt on about 1300km harjoittelua takana
062802jumpie_prv.gif
062802moto_prv.gif

Nyt oli tosi hyvä fiilis ajossa tänään, oikeesti se oikeellekin lähti jo kääntyyn. Mulla se on kiinni siitä kallistuksesta, eli en oikein meinaa uskaltaa kallistaa ja vääntää tankoa. Katse on kyllä ollut mukana. Vielä vähän harjottelua, katse, yläkroppa rennoksi niin kyllä se siitä tulee. Ihan varmasti. Mulla nyt vain otti vähän enemmän tää harjottelu.  
lookaround_orig.gif
En tiiä kuin kallista mutta kallista vaa mopoo älä ittees... ni alkaa oikeellekki väntymään
thumbs-up.gif

Keskiviikkona tuli kortti taskuun, läpi meni huomautuksitta.
smile_org.gif

Nyt on takana joku ~300km.
Näyttää vaan että säiden jumala yrittää vaikeuttaa harrastusta.
biggrin.gif

062802moto_prv.gif
wink.gif
.

blush.gif
.

062802jumpie_prv.gif
.
062802jumpie_prv.gif
062802moto_prv.gif

lookaround_orig.gif
En tiiä kuin kallista mutta kallista vaa mopoo älä ittees... ni alkaa oikeellekki väntymään  
thumbs-up.gif
Puhutaanko tässä hitaasta käännöksestä? Jos puhutaan, niin ei siinä juuri tarvi kallistaa, jos ajaa tarpeeksi hiljaa. Vauhdissahan pyörä kääntyy kallistuttuaan, mutta hidasajossa ohjataan ja tarve kallistaa sisäpuolelle riippuu vain vauhdista. Minulle helpointa oli laittaa stonga rajoitinta vasten ja pitää pyörä tasapainossa nopeutta muuttamalla. Sitäkään en tehnyt kaasulla, vaan kytkimen vetoa muuttamalla. Kierroksia pitää olla riittävästi - kytkin kyllä kestää luistatusta. Sisäkallistus pääsee yllättämään joskus, jos käännöksen tasapainoa ylläpitää ohjaamalla ja ohjaus kolahtaakin yhtäkkiä kesken mutkan tappiin.

En missään nimessä suosittele opettelemaan kehon kallistamista väärään suuntaan missään ajonopeudessa. Eli mikäli mopo kallistuu, niin istu aina vähintäänkin pyörään nähden suorassa ja kallista vain päätä väärään suuntaan, jotta horisontti on suorassa.

Pujottelussa jos on ongelmaa, niin mun mielestä kannattaa vakioida "joku" ja kaasu musta on siihen ok, eli kierroksia sopivasti ja keskitytään kytkimellä luistattamalla hakemaan kurvatessa nopeutta=tasapainoa. Ohjauksellahan ei ihan hirveän paljoa voi kun siinä pitää kuitenkin kääntää kohtalaisen ahtaasti. Mä luistattelin ihan melkeinpä tyhjäkäynnillä periaatteessa koko pujottelun. Tärkein siinä on vaan uskaltaa luottaa että pyörä nousee pystympään kytkintä aavistuksen nostamalla jos meinaa alkaa kaatumaan. Kevarilla voi olla haastavampaa jos moottori ei vedä niin hyvin ilman kaasua. Mutta sitä kaasua ei kannata hulluna pumppailla... jota sitä tuli nähtyä koepäivänä... Rauhalliset ja hätäilemättömät liikkeet toimii, vaikka järki hiukan hätääntyisikin vauhdin tippuessa ja pyörän kallistuessa..

062802moto_prv.gif
wink.gif
.

blush.gif
.

062802jumpie_prv.gif
.
062802jumpie_prv.gif
062802moto_prv.gif

lookaround_orig.gif
thumbs-up.gif
Puhutaanko tässä hitaasta käännöksestä? Jos puhutaan, niin ei siinä juuri tarvi kallistaa, jos ajaa tarpeeksi hiljaa. Vauhdissahan pyörä kääntyy kallistuttuaan, mutta hidasajossa ohjataan ja tarve kallistaa sisäpuolelle riippuu vain vauhdista. Minulle helpointa oli laittaa stonga rajoitinta vasten ja pitää pyörä tasapainossa nopeutta muuttamalla. Sitäkään en tehnyt kaasulla, vaan kytkimen vetoa muuttamalla. Kierroksia pitää olla riittävästi - kytkin kyllä kestää luistatusta. Sisäkallistus pääsee yllättämään joskus, jos käännöksen tasapainoa ylläpitää ohjaamalla ja ohjaus kolahtaakin yhtäkkiä kesken mutkan tappiin.

En missään nimessä suosittele opettelemaan kehon kallistamista väärään suuntaan missään ajonopeudessa. Eli mikäli mopo kallistuu, niin istu aina vähintäänkin pyörään nähden suorassa ja kallista vain päätä väärään suuntaan, jotta horisontti on suorassa.
No mun ongelma on se että mopo käänny oikeelle juurikaan hitaassa vauhdissa. Ihan olen ympyrää konttorin pihalla ajanut tyhjäkäynnillä ja yrittänyt saada pyörää kääntymään oikealle kallistamalla ja katsetta suuntaamalla. Tässä jopa jo onnistuen.

Pujotteluradalle en vielä pyörää saa mahtumaan, kun vain vasemmalle käännettäessä ja siinä kyllä kytkimen kanssa pelaaminen onnistuu, enkä koske kaasuun. Ja jotenkin tuo kallistaminen menee mun ajatuksiin tässä hitaasti pujotellessakin.

Kyl tää kuulkaa vielä tästä..
thumbs-up.gif

Suljetulla aluella saa ajaa ilman korttia.
Meillä on melko lähellä liukkaankelin ajoharjoittelurata, jonka sivussa olevalla liukastamattomalla kentällä ja suoralla/mutkalla olen pääsen luvalla harjottelemaan muutamia kertoja ennen ajotunteja. Ajoharjoittelua valvoo oma mies (sellainen valvoja kun pitää olla).
Onnea shyhander!

Kiitos suzu-ukko arviosta, viel pari viikkoo ennenkuin pääsen kokeilee autokouluun.

Isäntä yritti pyytää ajelulle takapäksille, johon tuumasin et taitaa olla nyt niin, että en ainakaan hetkeen sinne enää nouse... Tää odottavan aika tuntuu niin pitkältä ja pyörä polttaa tuolla tallissa...
biggrin.gif
.
Suljetulla alueella saa treenata niin paljon kun lystää! Tässä on vaan sellainen asia että alueen pitää olla aidattu jotta kukaan ei eksy alueelle, vaikka kuinka olisi omaa tonttia
wink.gif

Itse kyselin "aikoinaan" kun korttia ajoin, ja tuohon malliin se meni..
Uhmaan lakia ja ajelen silti konttorin pihassa
033102bebe_1_prv.gif
. Jos polliisisetä tulee jotain sanomaan, niin sitten tulee. Tuskinpa se korttia moisesta vie ja jos vie niin eipä maha mittään.
cool.gif

L18 Hillittömät onnittelut
062802moto_prv.gif
.

alkaa kyllä usko mennä tähän harrastukseen..ensin saa riidellä pyöränsä myyjän kanssa (vaikka syys itten olikin kuluttajaneuvoja mielestä mussa, anyway) ja sitten ajotuntien saaminen venähti kesäkuulle kun huhtikuussa varasin ja nyt kun on niitä tunteja, niin ei välttämättä pääse ajamaankaan käsittelyä ja inssiä koska porukka on päättänyt ruveta lakkoilemaan. Taidan myydä pyörän ja ens vuonna uusiks jollain muulla harrastuksella, kuten pitsinnypläys...
tounge.gif

sitä oon ihmetelly siitä asti ku kävin pyöräkortin ajamassa 2005 että miten kortin hinnoissa autokouluilla on niin paljon hinta eroja
vertailun vuoksi soitin useampaan autokouluun lähipaikkakunnille ja hinnat vaihteli 300€ -> 560€ välillä siis pelkän autokoulun osalta silloin.

toisaalta kyseisenä vuonna tuli kesken kesän muutos käsittely koe hommassa joka muuttui loppu kesästä useampi osaiseksi verrattuna alku kesään jolloin se oli ns. helpompi että oisko osa autokouluista siirtyny jo alku kesästä siihen vaikeampaan käsittely kokeeseen ja lisänny siten hintaan melkein tuplat verrattuna halvimpaan.

mut joka tapauksessa taitaa nykyään joutua jo mopo kortistakin maksamaan.

on menny kyl kortin hinta aivan sairaan kalliiksi ei voi muuta sanoa ku lueskelin ketjua läpi.
eek.gif

edit: en sit tiedä onko tuo hinta ero pohjois-pohjanmaalla vielä nykyäänkin.

Nyt on ainakin A -kortin haluavia PK-seudulla niin paljon (kuulemma täynnä monet paikat), että autokoulut pystyvät helposti laittamaan lisää hintaa opetukselle. Tämä koettu itse ja kavereiden osalta Helsinki/Vantaa -alueella. Vajaan tonnin tulee täällä maksamaan kaikkine kuluineen jos B -kortti pohjalla ja iso A opiskelussa.

Jossain Sodankylässä varmasti eri juttu.

Harrastukset maksaa ja huonompiakin sijoituksia on... Tupakin polttaminen vuodessa n.1300e ja ravintoloihinkin moni kuluttaa vuodessa toisen samanlaisen summan..

Muokkausta: Varsinaisena rahastuksena pidän osaa noista viranomaismaksuista, kuten ylempänä kirjoitinkin.

alkaa kyllä usko mennä tähän harrastukseen..ensin saa riidellä pyöränsä myyjän kanssa (vaikka syys itten olikin kuluttajaneuvoja mielestä mussa, anyway) ja sitten ajotuntien saaminen venähti kesäkuulle kun huhtikuussa varasin ja nyt kun on niitä tunteja, niin ei välttämättä pääse ajamaankaan käsittelyä ja inssiä koska porukka on päättänyt ruveta lakkoilemaan. Taidan myydä pyörän ja ens vuonna uusiks jollain muulla harrastuksella, kuten pitsinnypläys...  
tounge.gif
Nooh, minä oon autokoulun alottanu elokuussa 2009 ja edelleen ympyrää pyörin että ei voi muuta sanoa ku että elämä ON!

Tsemppiä!

Tuli sitten pitkän etsimisen jälkeen ostettua tänä iltana Yamaha FZS 600 -03

Vettä satoi kaatamalla ja kuski oli niin märkä kuin pystyi olemaan, tyytyväiset kilometrit kotia uudella lelulla  
sport05.gif

Toivottavasti keski-suomessa loppuu kohta nämä sateet niin pääsee tositoimiin.

Back