• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Moottoripyöräily selkävaivaisena?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Miq
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Leikkaus on vähän kaksijakoinen juttu. Tuollaisessa on aina riskinsä ja siihen kannattaa turvautua vasta viimeisenä keinona. Muistan lukeeneeni jostain että n. 70% ensimmäisitä leikkauksista johtaa hyvään lopputulokseen. Seuravissa korjauksissa prosentti hieman pienenee. Tokihan jossain vaiheessa keikkaus on ainoa vaihtoehto ja sekin kannattaa pitää mielessä että hermokivuilla on muisti. Riittävän pitkään vaivannut hermokipu ei poistu vaikka aiheuttaja katoaisikin.

Selkävaivaisten kokoontuminen voisi olla jännä. Minkähänlaisia kilpailuja sinne voisi kehittää?

Liikunnan merkitys on hyvin yksilöllistä. Silloin kun itselläni vaivat alkoivat, treenasin salilla 4-6 kertaa viikossa ja luistelin rullaluistimillla pari tuhatta kilsaa vuodessa. Pikkuhiljaa vaan oireet pahenivat kunnes nuo molemmat lajit oli jätetävä. Nykyisin kävely on oikeastaan ainoa liikunta mitä voi harrastaa. Kaikki rasitus johtaa kipukierteeseen. Venyttelyllä sitä voi vähän helpottaa. Leikkauksen jälkeen vuosi kerrallaan selkä kestää hieman enemmän rasitusta ja olenkin aina kuitenkin uskonut että joskus vielä pääsen liikuntaakin harrastamaan.

Viimeisin kipujakso on parasta-aikaa päällä ja kestänyt nyt 3 viikkoa. Tämä sai alkunsa kun tein kumarassa lumitöitä 10 minuuttia. Kaiken tämän kanssa on vaan opittava elämään ja minä olen leikkaukseen erittäin tyytyväinen vaikkei selästä ihan priimaa tullutkaan. Kuitenkaan se ei nykyisin estä elämästä täysipainoista elämää ja saan kuitenkin pääsääntöisesti nukuttua yöni ilman kipulääkkeitä. Jokainen joka on kovien tuskien takia elänyt viikkotolkulla katkonaisilla yöunilla tietää millaista helvettiä se on. Alkaa isollakin miehellä olemaan pinna kireellä.

Jepu olet oikeassa siinä että leikkauksesta paraneminen on yksilöllistä ja siihen vaikuttaa monet tekijät. Itselläni ei ole tuo selkä ollut oikeistaan pahana kun muistaa liikunnan ja pitää sen vedolta suojassa. Omalla kohdalla se ensimmäinen leikkaus ehdotus tuli lääkärin puolelta. Pirkka Mäkelä kattoi kuvia ja kertoi että on olemassa kokeellinen hoitomuoto jossa annetaan reumalääkettä iv:nä kuuden tunnin ajan ja se supistaa pullistuman pois. Minä olin jo bileitä laittamassa pystyy, ei tarvii leikata. Seuraava lause Pirkan suusta olikin sitten, mutta tämä pitää leikata. Tietty odotin että jonoon odottamaan, mutta ei mennyt kuin seuraavaan puoleen päivään (torstai) kun soittivat OYS:stä ja kertoivat leikkuun varatuksi seuraavalle maanantaille.
Palatakseni aiheeseen kannattaako leikkaus niin jos sinne joudutte/pääsette niin kuunnelkaa tosissaan sitä fyskaa ja tehkää niiden ohjeiden mukaan... Niillä keinoilla minä sain tuon selän kuntoutuksen alkuun ja uskoisin että myös pysyy kunnossa. Samana vuonna kun selkä leikattiin kokeiltiin sen kestävyys Kemoran pääsuoralla... Kunnon tankslapper ja siitä highsider, niskalle ja siitä selälle ja vielä toinen kunnon kuperkeikka päälle ja pöyrimistä ja liukumista. Ainut mitä meni oikeasti rikki oli nilkan ulkokehräs. Selkän leikkausarven oikealle puolelle jäi tunnoton alue kun selkäpanssarin reuna runnoin siihen, mutta selkä kesti...
Sitten vielä toiston vuoksi, tupakointi vaikuttaa yllättävän paljon selän välilevyjen nesteen kiertoon ja nestemäärään. Muistakaa juoda kuten olisitte kokoajan janoisia ja tupakka pois. Jos teette konttorityötä niin tuoli vaihtoon ja korkea pöytä tilalle. Ja jos järjestämme paskojen selkien kokkorit niin voisimme aloittaa esim Jussina Kemoran radalla
tounge.gif

Tramalia nappaillaan täälläkin,150mg annoksina,välilevytyrä,ja nivelrikko vaivoina.
Viime kesänä kun aloitin mopoilun parinkymmenen vuoden "tauon"jälkeen porukka pelotteli,että nyt menee loputkin liikkumiskyvystä,mutta toisin kävi,autolla ajo ollut aina tosi myrkkyä selälle,mutta tuo mopoilu tuntuu notkistavan! :orgmp:Ainoastaan pyörän päälle noustessa oikean koiven nostaminen satulan yli riipaisee kunnolla.

Konsteja on monia. Minua vitutti, kun en saanut aamuisin käännettyä päätäni. Aloin hiihtämään. Kolmen kuukauden päästä pää kääntyili ja selkä oli oireeton.

Tuki- ja liikuntaelinvaivoissa ei auta jäädä sikiöasentoon itkemään vaan laittaa perse liikkeelle, ellei lääkäri kiellä. Uskaltaisin jopa väittää, että suurin syy näihin ongelmiin on liikunnan puute.
samaa mieltä. minua on vaivannut jo kolme viikkoa samat oireet. lääkäriin ei suomalainen mies mene
omg.gif
apu löytyi liikunnasta.
Juu, tosi on.

Jovvain..
sport05.gif

Duoda duoda, onneksi ei itellä ole ollut kuin 1 välilevyn luiskahdus (nyt lähes oireeton) mutta tuli vaan semmonen asia mieleen kuin: thuliliivi eli LÄMPÖ. Ite ruukaan pitää sitä kesälläkin kun lähen pitemmälle siivulle että mukavasti ajopuseron alla lämmittää kaikkina vuojenaikoina ja tauolle ku toppaa ei tarvihe heti ensimmäiseksi alkaa voimistelemaan...on valmiiksi nöyrä !

Niin että ettekö työ käytä ....
nixweiss.gif

Itselläkin ollut selkävaivoja jo ainakin seitsemän vuoden ajan. Pari kertaa on ollut niin pahat krampit, ettei päässyt sängyssä edes liikahtamaan. Olen käynyt pariin otteeseen työterveyslääkärillä, joka on vain antanut nappia ja kehottanut kuntoilemaan. Tiedä sitten pitäisikö vaatia kuvauksia.

Yleensä kivut kestävät muutaman päivän ja hellittävät pikkuhiljaa. Sitten ne voivat olla poissa pitkäänkin.

Kysyn samalla onko kukaan käyttänyt ketoprofeeenilääkitystä (Ketorin, Ketomex, Orudis, yms)? Minulle tuo on lähes ainoa lääke, joka tepsii kaikkiin kipuihin. Suosittelen lämpimästi. Tosin tuo apteekin 25mg ei tehoa kuin hyvin lieviin särkyihin, joten reseptillä 100mg:sia.
Ibuprofeenia (Burana yms) en voi ottaa ollenkaan, koska se aiheuttaa hirvittävän päänsäryn.

Jovvain..
sport05.gif

Duoda duoda, onneksi ei itellä ole ollut kuin 1 välilevyn luiskahdus (nyt lähes oireeton) mutta tuli vaan semmonen asia mieleen kuin: thuliliivi eli LÄMPÖ. Ite ruukaan pitää sitä kesälläkin kun lähen pitemmälle siivulle että mukavasti ajopuseron alla lämmittää kaikkina vuojenaikoina ja tauolle ku toppaa ei tarvihe heti ensimmäiseksi alkaa voimistelemaan...on valmiiksi nöyrä !

Niin että ettekö työ käytä ....
nixweiss.gif
Juu, lämpö on hyväks vanhan luille ja ns. lihaksille MUTTA jos ja kun selkä kramppaa, niin paras ensiapu on kylmä. Mulla ne oirehtii justiinsa saman kaavan mukaan kun AXP:lläkin, tulee kun on tullakseen ja yleensä vetää miehen lähe liikuntakyvyttömäksi pariksi päiväksi ja sitten pikkuhiljaa alkaa elämä taas voittaa. Kun ensioireita ilmenee, niin nimenomaan kylmää kipukohtaan, lunta, kylmäpakkausta tai muuta vastaavaa.

puolileikillään ajatellen me voitaisiin jo pitää "selkätapaaminen" tai kokoontumisajot tällä selkävaivaporukalla. emme väheksyisi muitakaan vaivaisia, jos jollakin vaikka polvet, pää tai pumppu krenkkaisi niin mukaan vain. vertaisryhmissä on voimaa.
McGangee?

kyllä nuo nuppivikaset pitää rajata poies tapaamisesta..löytyykö yleesäkkään ihan täyttä patteria motoristilta
tounge.gif

puhuit tossa noista syvistä vattalihaksista..sielläkös on juju noihin reiden etuosaan johtaviin kramppeihin ja pakottavaan kipuun?
no jos vielä nuppivikasemmat kuin me motoristit raijjaa pois siitä selekäkeikka mcgangeesta, niin jäämä vain tavallisen sekavat monikäyttäjät ym.

jaa, tuota en tiiä onko syvien mahalihojen reenuusta reiden etuosaan vaikutusta, miksei. reiden takaosat, kuten jo oli mainittunakin, ovat yksi yleinen syy selkäkramppeihin, siis tällaisiin tavallisiin kuin itsellä on. pohkeet ovat mulla kans treeneistä yleensä niin kireät, että vetävät takareiden viulunkielelle ja se taas alaselän ja sitten on kippee ja se sätteilee munaskuihin ja reisiin asti. pitäis aina muistaa venytellä tarpeeksi. rakenteelliset viat sitten ovat aivan eri juttu.

tänään kesti jo taas tehdä tunnin treeni. enimmäkseen sotilaspenkkiä, siinä ei selkä rasitu paljoakaan. sitten kokeilin alataljaa ja pystypunnerrusta ja ne sujui. vielä uskalsin kokeilla kevyttä kyykkyä ja ihan kevyttä maastavetoa. ei kipuja enää - toistaiseksi. särkylääkettä otin viimeksi pari vrk sitten yöllä.

Tässähän olisi jo kerhon ainesta!

SELKÄRAMPAISET MC

Ratapäiville sitte nurmikolle patjoja, joille voi heittäytyä parin kierroksen jälkeen kiemurtelemaan.

Virvokkeiksi sopiva määrä morfiinia
062802moto_prv.gif

itsellä ei mitään megaluokan selkävaivoja ole ollut, mutta muutama vuosi sitten oli aina talvisin selkä aina parin viikon jaksoissa jäykkä ja vihlo määrätyissä asennoissa. yleensä rupes vetämään jumiin, sitten ehkä viikon päästä oli paketissa ja sitten viikon jälkeen taas vapautui.

mutta aloitettuani säännöllisen punttisali treenaamisen(3 kertaa viikossa), ei ole vastaavia periodeja tullut. en treenaa mitään maksimipainojuttuja. kevyttä jumppaa ja tasaisesti kaikkea.

tärkeintä on istumatöissä pitää takareidet venyteltyinä. jos selkä jumittaa, niin takareidet jumittaa, jos takareidet jumittaa, niin selkä jumittaa, se on tasapaino joka pitää lantion kohdallaan, jumittavat takareidet vetävät lantion pieleen. ja selkä jumittaa.

ihminen on tehty liikkumaan.

vuonna 2000 ajoin selkävaivaisena,koko kesän,tukiliivi eli ns. suolivyö kireälle vaan,jotenkin se röykytys jopa vähän hieroi selkää,ei nyt huippusuorituksia tullut,mutta pysyi hajulla
062802moto_prv.gif

meikäläinen voisi kanssa liittyä selkävaivaisten kerhoon. 2000-2001 selkälihasleikattiin useampaan otteeseen, josta johtuen selän liikkuvuus osoittain rajoittunut. mistä johtuen lievä pullistuma menneenä vuonna. mopoilu auttoi ainakin meikäläistä siinä mielessä että saapahan pidettyä selän suorana. itse veivailen 12 kawalla.

pftroest.gif
mulla oli samat vaivat -88 ja -91. Olin sit molemmilla kerroilla pitkän makuuttamisen jälkeen leikkauspöydällä ja vaivat jäi sinne. 10 vee sitten leikattiin oik. olka ja vuosi sitten vasen!
Ostin vasta ekan pyöräni -07 kesällä. Kaadoin sen kerran vas. olan varaan ja olka meni leikkuuseen  
bawling.gif
just tuli vuosi täyteen. Nollakasi vaihdoin pyörän shadow seiskapuolikkaaseen ja aloitin ajot 4 kk leikkauksen  jälkeen. Ehdin ajella 6000km. Selkä kesti, olkapäät kesti  
smile_org.gif

Minä siis vaihdoin harrastusta - sauvakävelyn moottoripyöräilyyn  
062802moto_prv.gif

smile_org.gif
toivon totisesti sulle pikaista paranemista - äläkä missään nimessä heitä toivoos vaan suunnittele ens kesän ajoja  
sport05.gif

Niin laitetaas vielä: Itse aion kokeilla jonkinlaista tukivyötä ensi kesänä, siis jotain samantyyppistä mitä painonnostajat käyttää.
Ajattelin ehdottaa tollasta elastista nostovyötä, se vois antaa tarvittavaa tukea. Eihän se tietenkään estä penkin kautta suoraan selkärankaan johtuvia jousituksen pamauksia, mutta jos jotain auttas. Nahkainen nostovyö vaatteiden alla on pidemmän päälle epämukava.

Nyt taas pitkä 2.5h lenkki takana! Soitin jo päivällä pomolle, että tuun hengaileen duuniin maanantaina (otan patjan messiin) ja varoitin, että voin olla ajoittain hieman doupingin vaikutuksen alainen.
Empä päässyt takaisin duuniin: työterveydestä tuli ehdoton ei (pitkässä sairaslomassa konsultoitava) vaikka itse sanoin arvelevani töihin ja pomo sanoi että tarvittas jo kaveri töihin ja hommattiin oikein pöytä millä voin olla seisomatyössä tai istuma työssä
sad_orig.gif
Oli kai lekuri sitten oikeessa, kun ei pysty istuu, ei sesoon vaan käveleen ja makaan. Koko kokeilusta tuli vain taas oireet kivuliaammiksi. Mut yhden palaverin kerkesin seisoskella pilleri humalassa ja kyl maar duuni oiskin hauskaa riittävällä lääkityksellä
tounge.gif
Hiukka pihalla kaikesta
biggrin.gif
Töihin paluuta pitäs kuulemma kattoo jonain osa-aika ihmeenä ja lepomahdollisuudella.

Menee kyllä jo hermo tähän sairasteluun. Ei kuulemma voi odottaa mitään nopeita paranemisia vaan on jostain #¤&¤%& syystä semmosta hidasta odottelua ja kuntoutumista. Ja kesähän on jo melki ovella ja selkä ja lihakset ihan paskana -> radalle mitään asiaa ... kettu sentään
mad.gif

vaikkei mitään muuta voi tehdä kun kävellä ja kävellä ja kävellä ja sit huilia
smile_org.gif
niin ja tietty nappia välillä kehiin

Jännä tämä selkä vaiva nyt kun voin nappien kanssa hissuksiin kävellä pari kolme tuntia ja sitten vähän huilia makuulla ja taas mennä, mutta istuminen ja seisominen tekee todella pahaa vaikka vetäs mitä tabuja. Olikohan muilla samanlaisia kokemuksia?

Ihme itkemistä
bawling.gif
mutta alkaa hatuttaa.

v..ttu kun meinaa mennä hermot kun jalasta on tunto poissa polvesta alaspäin eikä voimaakaan ole juuri ollenkaan . lääkitys vaihtui tramaliin,tizanidin alternovaan ja 800 buranaan.ihme juttu kun en tunne mitään vaikutusta koko lääkkeistä.ihan sama vaikka pastilleja söis mutta ehkä ne auttaa tulehdukseen ja rentouttaa lihaksia.ottaa pattiin kun ei pääse kunnolla kävelemään kun nilkka nuljuaa ihan levottomasti.viikon päästä ehkä kuvauksiin jos ei rupee paranee.toivottavasti ei tarviis mennä taas leikkaukseen asti. ps.mikä ei tapa se vit..... siis kasvattaa.

Missäs vaiheessa selkäkerhon jäsenet on tällä hetkellä?

Omalla kohdalla huomenna on leikkaus jossa tehdään hermojuurelle tilaa alimpaan nikamaväliin. Vuosi sitten 4kk sairaslomaa ja tänä talvena sairaslomaa mennyt jo 2kk eli aika kokeilla leikkausta.

Urheilu ja liikunta on ollut elämäntapa aina ja nyt toivotaan parasta että leikkaus onnistuu.

Pian pitäis päästä jo...
062802moto_prv.gif

Fysioterapeutilla viimeksi eilen ja takana noin 2 viikon vaikeampi jakso (tai siis ehkä alkaa helpottaa nyt). Jumppapallon päällä kun istuu illalla TV:tä katsomassa, niin siinä saan ainakin itse tukilihaskorsetille sopivaa liikettä. Mopoilua odotellaan, mutta toisaalta kauhulla odotan mahdollista hermosärkyä. Saa nähdä.

Tsemppiä leikkaukseen, toivomma parasta!

Viitisen vuotta selkä vaivannut, jäykkä, kipeä, ei taivu. Kerran veti niin jumiin että makasin sikiöasennossa lattialla tuskissani.

Tänään kävin kiropraktikolla ja kipu jäi sinne. Niksautteli aikansa ja mutisi kaikenlaista mikä oli vialla. Nyt selkä taas taipuu ja lantio liikkuu
smile_org.gif
50e joutu maksamaan, mutta pieni hinta mun mielestä. Nähtäväksi jää kuinka pitkäaikainen vaikutus tuolla on. Useampi hoitokerta kuiteskin tarvitaan, mutta jos yhden kerran jälkeen vaikutus on näin dramaattinen niin pakkoa sanoa ettei kiropraktiikka aivan huuhaata ole.

Lääkärit on tähän mennessä tarjonneet buranaa ym. sirdalud coctaileja ja "kyllä se siitä ohi menee" juttuja.

Back