• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Moottoripyöräily selkävaivaisena?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Miq
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kysymys: miten te muut joilla on ollut oikeita alaselkä ongelmia (kivut on normaalia, niihin saa roppia... tai no kovissa ropeissa ei oikei kyl pystyajamaankaan
sad_orig.gif
):
- olette selvinneet harrastuksen parissa ja miten?
- vai oletteko joutunut vaihtaa harrastusta?
- tai pyörää?
2003 välilevyn luiskahdus L 3-4 välissä. Siitä seurauksena leikkaus.
Kysyin ortopedilta ajamisten jatkoa. Vastauksena oli että jos ei satu, saa tehdä.
Viikko leikkauksen jälkeen istuin pyörän päälle ja totesin ettei satu. Siitä 2vkon kuluttua radalle.
Kemorassa n. 4vkoa leikkauksen jälkeen pääsuoran jälkeisessä nopeassa oikeassa ulostulo leveäksi ja etukautta voltti suorin vartaloin pää edellä heinikkoon.
Ilmalennon aikana ajattelin että nyt sattuu selkään, mutta herättyäni huomasin ettei selkään sattunut lainkaan. Ainoastaan vas. ranteen ja solisluun murtumalla selvisin.

Siitä lähtien olen ajanut radalla ja selkä ei ole ollut ongelma kun muistaa pitää keskivartalon kunnossa.
Nykyään pyrin lämmitelemään myös itseni ennen radalle menoa. Pieni hiki päälle ja paikat auki, niin ei tule turhia jumeja.

Varsinkin selän kanssa kivut, tuntemukset ja eri lääkkeiden vaikutus on kovin yksilöllistä. Myös yleisesti sanotaan että liikunta auttaa, mutta se on aika halkalaa jos liike aiheuttaa kipua ja vaan pahentaa kramppeja...

Itse olen tullut aika immuuniksi joillekin särkylääkkeille ja relaksanteille. Joskus alkuun esim. joku Sirdalud aiheutti nukahtamisen, nyt jollain 2-4mg annoksella ei ole juuri mitään vaikutusta.
Kuulostaa tutulle. Joskus liikkuminen oli niin tuskallista että jääkaapilla käynti kesti tunnin. Ryömimällä keittiöön ja lattialla maaten pudottelin sellaisella karttakepin tapaisella jugurttipurkkeja jääkaapin hyllyltä. Ihan pienen nälän takia ei viitsinyt vaivautua. WC reissut oli sitten oma lukunsa...

Vuosia noita nappeja syöneenä tuntuu että niille on tullut immuuniksi. Joitain Panacodeja yms on turha edes syödä. Tramalitkaan ei kipua vie pois mutta hieman helpottaa oloa kun on pallo sekaisin. Sirdaludit on hyviä kun ottaa heti kun ensimmäiset oireet alkaa tuntua. Helpottaa oloa ja estää kramppiutumista. Sekakäyttö on rulettaa!!!
biggrin.gif

Minua ortopedi lohdutteli että 20 vuoden päästä nuo välilevyt tuskin vaivaa. Vanhemmiten kuulemma luutuvat ja kuihtuvat itsekseen...

Leikkauksen yhteydessä otettiin joku näytepala tutkimukseen jossa tutkittiin voiko joku periytyvä geenivirhe altistaa välilevyn tyrälle. Eipä tosin ole kuulunut tutkimuksesta sen koomin...

Varsinkin selän kanssa kivut, tuntemukset ja eri lääkkeiden vaikutus on kovin yksilöllistä. Myös yleisesti sanotaan että liikunta auttaa, mutta se on aika halkalaa jos liike aiheuttaa kipua ja vaan pahentaa kramppeja...

Vuosia noita nappeja syöneenä tuntuu että niille on tullut immuuniksi. Joitain Panacodeja yms on turha edes syödä.  Tramalitkaan ei kipua vie pois mutta hieman helpottaa oloa kun on pallo sekaisin. Sirdaludit on hyviä kun ottaa heti kun ensimmäiset oireet alkaa tuntua. Helpottaa oloa ja estää kramppiutumista. Sekakäyttö on rulettaa!!!  
biggrin.gif
sirdaludit auttaa nukkumaan...

stramalit ei toiminu mullakaan....nauratti vaan kun koski...

panacodit...sama ku ois sokeria syöny...

paras yhdistelmä oli ylivoimaisesti panadol 1g ja kyytipojaks 800mg burana kolmesti päivään säännöllisesti...ja pystyy vielä ajamaankin...

NÄMÄ viisi tiibetiläistä riittiä ovat kuulemma hyviä koko kropalle. Ei tarvitse mitään välineitä tai saleja. Luulisi myös tekevän hyvää selkävaivoillekin. Täytyy joskus yrittää innostua...
Noita mentiin ohjatusti kuntoutuksessa ennen vuodenvaihdetta ja ainakin itse koin nuo hyvinä. Hyvä kun muistutit noista, piti kotonakin koitella, mutta on päässyt unohtumaan.

Vaste kipulääkkeisiin on tosiaan yksilöllistä.
Juuri näin. Itselläni esim. Voltaren ei auta mihinkään, Tramal on paras akuutissa kipuvaiheessa, mutta itse en voisi lähteä ajamaan pyörällä Tramalia ottaneena, sen verran menee nuppiin myös. Sirdalud taas rentoutti lihaksia liikaa ja pahensi merkittävästi kipuja, kun kehon oma "tukiliivi" putosi pois pelistä.

Noita aiemmin mainitsemiani Indometineja jouduinkin sitten syömään puolen vuoden kuurin 06-07. Ylipäänsä tulehduskipulääke kuurimuotoisena (vaikka sitten Buranaa) on hyvä lääke pienempiin selkäoireisiin.

Kylläpäs onkin pullistunutta porukkaa täällä. Itsellä leikattiin vuonna -96 pullistuma, eikä ikää ollut kuin 23v. Vuonna 2005 magneettikuvalla todettiin toinen pullistuma vastaavassa välissä kuin ensimmäiselläkin kerralla. Ennen leikkausta ei kyllä ajamisestakaan tullut mitään, silloin pyöränä cbr 600. Lyhyitä lenkkejä, ja heti kun pääsi takaisin kotiin niin nurmikolle pitkälleen. Nykyistä pullistumaa ei ole leikattu kun on kuulemma niin pieni. Oireilee kyllä lähes päivittäin. Jumpalla ja liikunnalla pärjää, tarvittaessa lääkkeitä. Nykyinen pyörä on naku mallinen pystymmällä ajoasennolla. Tuntuu että vain parantaa selkää kun ajaessa käyttelee keskivartalon lihaksia ajoviiman takia. Lääkkeistä ollut ja on käytössä Tramal, nuppi sekaisin eikä nukkumisesta tule mitään. Sirdalud, tekee veteläksi ja yli 4mg saa huonovointiseksi. Volttaren lievään kipuun, ei kovin vatsaystävällistä. Panacod, vähän nuppi sumeena mutta toimii itsellä. Burana 600-800mg, syönyt likaa, vatsa ja suoli herkistynyt. Vatsan suojalääkkeenä somac, ja Panacod kun tekee vatsan kovaksi niin Dubhalacia.

Iski masennus kun luki oman tekstin. Rampa lääkenarkkari
ghostface.gif

Kylläpäs onkin pullistunutta porukkaa täällä. Itsellä leikattiin vuonna -96 pullistuma, eikä ikää ollut kuin 23v.
Kohtalotoveri. Itte olin 1994, kun selkä Tilkassa leikattiin, vasta 21 vuotias.
Joo, siis itsekin olin muistaakseni 23v kun se välilevytyrä leikattiin. Eli kyllä näitä näköjään nuoremmilekin sattuu.
Joo. Nuorena vaan v.....ti kun kaiken maailman testit mitä lääkärit teki, niin meni puhtaasti läpitte. Urheilija en ole ikää ollut, mutta aktiiviliikkujana löytyi notkeutta ja voimaa vaikka muille jakaa. Kipuja se ei vaan vähentänyt. Melkein pääsi poru, kun lopultakin magneettikuvista viisattiin että täällä on kuule peukalonpään kokoinen pullistuma. Teki mieli huutaa koko maailmalle että kattokaa nyt saatana. Uskottavuus ongelma oli tosiasia kuvaan asti.

Kylläpäs onkin pullistunutta porukkaa täällä. Itsellä leikattiin vuonna -96 pullistuma, eikä ikää ollut kuin 23v.
Kohtalotoveri. Itte olin 1994, kun selkä Tilkassa leikattiin, vasta 21 vuotias.
Joo, siis itsekin olin muistaakseni 23v kun se välilevytyrä leikattiin. Eli kyllä näitä näköjään nuoremmilekin sattuu.
Joo. Nuorena vaan v.....ti kun kaiken maailman testit mitä lääkärit teki, niin meni puhtaasti läpitte. Urheilija en ole ikää ollut, mutta aktiiviliikkujana löytyi notkeutta ja voimaa vaikka muille jakaa. Kipuja se ei vaan vähentänyt. Melkein pääsi poru, kun lopultakin magneettikuvista viisattiin että täällä on kuule peukalonpään kokoinen pullistuma. Teki mieli huutaa koko maailmalle että kattokaa nyt saatana. Uskottavuus ongelma oli tosiasia kuvaan asti.
Täsmälleen sama juttu. Minulla tuo ei alkanut äkillisesti vaan paheni pikkuhiljaa, joten kukaan ei meinannut uskoa että näin nuorella voisi olla ko. vaiva.
Kevytrakenteisena kaikki taivutus- ja liiketestit mitä sillä ihmeen koneella tehtiin oli ihan pala kakkua, näyttivät 100% tulosta. Käskivät tehdä testeissä sen minkä kipu antaa myöten, no minähän tein vaikka silmissä pimeni...
Lopulta kesällä -98 makasin käytänössä pari kuukautta kotona ennen leikkausta, paria minuuttia pidempään ei pystynyt enää olemaan jalkeilla tai taju lähti. Olipa kivaa kun opiskelijana kyennyt kesän aikana menemään töihin...

Kiitoksia toivosta!!!
062802jumpie_prv.gif
Mahtava huomata että jengi on kokenut samoja ongelmia ja silti päässyt takasin pyörän päälle ja vielä noiden kyykkyjen päälle. Vähän masentanut että jäisi tää harrastus ainakin ensi kesältä, kun viime kauden aloitusta viivästi talvella rinteessä murtunut olkapää joka onneksi kuitenkin parani leikkaamatta niin, että kesäkuussa pääsi päästeleen jo tosissaan.

Eipäs taidakaan lähteä kymppi myyntiin vaan päin vastoin voisi alkaa tilaileen jotain turhaa sälää siihen tulevaa kautta varten.  
buttrock.gif

Luulisi tästä kuntoutuvan nopsaan kun nyt voin jo kävellä yli kolme tuntia ilman ongelmia lyrica, tramal, rivatril + perustulehduskipu sekotuksella ibua ja paraa (nää lähinnä kun lantio on molemmin pouollin tulehtunut). Sirduladin jätän ilta/yö lääkkeeksi kun mulla se väsyttää ja toi rivatril toimii kivana relaksanttina päivällä (piristää mieltä jatkuvasti kun napsii aamusta iltapäivää 4h välein annosta kasvattamalla ja nostaa myös kipukynnystä kuten lyrica). Sairaan kännistä tää välillä kyllä on :-) mutta hyvin on elimistö tottunut jo nappeihin.
kaboom.gif

Vaimokin zemppas parantumista lupaamalla tulla radan varteen muksujen kanssa kattoon ajamista, jos vielä paranen (ei taida kestää kattoo hourupäistä ja invalidisoitunutta ukkoo). Ei oo meinaan ennen ollut muuten kiinnostunut tästä mopo harrastuksesta, kunhan saisi pois sen taloudesta. Toivottavasti nyt vaikka huomaisi/ymmärtäisi kuin paljon ukkonsa tykkää harrastuksestaan. Eli pakko tästä on pyörän päälle vielä taipua.

Joka päivä valtavasti parempi ja duuniinkin voisi jo alkaa palailee tienaan ensi kesän bensarahoja. Saikku vielä kuun loppuun, mut duuniin tilattiin työpöytä missä voi tehdä hommia seisten tai istuen (istuminen tällähetkellä kivullias). Oikeestaan sinne vois mennä jo sekoilee, kunhan pitäisi lääkityksen kohdillaan (varsinkin tolla tramalilla on tehokas vaikutus), mutta siitä sekoilusta nyt ei varmaan vielä oli hyötyä kellekään paitsi tietty mitä nyt palkkaa olisivat maksavinansa...

Oottelen tässä nyt varmistusta ettei oo selkäranka reumaa lisäksi (en jaksa millään uskoo siihen) ja taivutus kuvat ens viikolla. Sitten kuulemma määrätään tarkemmiin noi fysioterapia yms. kuntoutumis jututut. Kyllä nyt taitaa joutuu ottaa tosissaan aikuisten oikeesti tuo perus tukilihaksiston kunnossa pidon. Ihan pelkkä kävely on tällähetkellä hyvin terapeuttista.
Jos tupakoit niin kannattaa kokeilla lopettaa koska nikotiini heikentää verenkiertoa siellä välilevyissä ja sen kautta aiheuttaa niitä kipuja lisää.
Röökiä en oo onneksi enään 10v polttanut.

Tunnistan kuitenkin itsestänikin sen epätoivoisen vitutuksen tunteen kipujakson aikana kontatessa, kun tuntuu että mies on romuna vähän turhan nuorena jo.
Niitä sietämättömiä kipuja ei oikein soisi kellekään: päivästä päivään se hirvittävä kipu, ei unta, kukaan ei ymmärrä eikä auta -> siinnä tulee hieman synkät ajatukset. Onneksi nuo pitkään käytettävät kipukynnystä nostavat "mieliala/epilepsia" lääkkeet estää syvät depressiot.

paras yhdistelmä oli ylivoimaisesti panadol 1g ja kyytipojaks 800mg burana kolmesti päivään säännöllisesti...ja pystyy vielä ajamaankin...
Viime kesänä ratapäivillä käytin tuota gramma paraa ja kasisatanen bura kun selkään koski fyysisemmin. Toimi hyvin eikä mielöestäni haitannut ajoa. Nyt on enemmän niitä hermokipuja johon taas toi tramali ja kipukynnyksen nostajat toimii hyvin (salpaa aivoissa noita hermo signaaleja). On muuten kuulemma tärkeää lääkitä noi hermo kivut koska ne voi kroonistua ja jäädä tuntumaan vaikka itse kivun lähde olisi poistunut.

Mut eiköhän tää tästä mee siihen, että kysymys kuuluukin: Jokohan sitä ensi kesänä menisi 1:30 rikki ahvenistolla ja alastarolla...
thumbs-up.gif

muuten täähän alkaa pian kuullostaa jo selkäliiton keskustelu palstalta...

Niin laitetaas vielä: Itse aion kokeilla jonkinlaista tukivyötä ensi kesänä, siis jotain samantyyppistä mitä painonnostajat käyttää.

Mulle tuli mun pojan (silloin 2-v) juoksiessa autosta karkuun, 2 prolapsia ja 2 alkavaa repeämää. Karmean rusahduksen saattelemana alkoi alapää menettämään tuntoaan ja voimiaan. Muutaman päivän taistellessa ja ajaen töihin autolla, silloinen ex tuli hakemaan töistä pois, kun ei enää pystynyt ottamaan askeltakaan, kun ei ollut minkäänlaista tuntoa. Leijkkauksen tutkimuksessa huomattiin, että kaiken lisäksi selkäydinkanava oli päässyt ahtautumaan, joka olis alkamassa puristamaan hermon kanavia, ei hyvä juttu ollenkaan.

Tästä on nyt tulevana kesänä kulunut 10-vuotta, kun leikkuupöydälle jouduttiin. Muutaman viikon ennen leikkausta joutui syömään Tramalia, mutta elimistö alkoi tottumaan siihen, ja se oli lopuksi ihan sama söikö sitä tai ei. Leikkauksen jälkeen kipulääke jouduttiin muuttamaan toiseksi, koska kipu ei enää ollut hermosärkyä, vaan tulehduskipua. Niin se kivun tyyppi on ollut sitä nykyiselläänkin ja siihen ei minulla auta kuin yksi särkylääke. Se on Voltaren-johdannainen lääke, johin on lisätty vatsan suoja. Tämän lääkkeen nimi on Atrotec Forte, joka antaa hyvän vasteen nykyisen tyypin kivulle.

Itse leikkauksen parantuminen kesti kokonaiset 3-vuotta, jonka aikana huomasi sen leikkauksen parantaneen kaikki edelliset ongelmat. Aika-ajoin leikkausalue kuitenkin nykyiselläänkin pääsee tulehtumaan ja tuo Artrotec Forte on se oikea lääke sen hoitoon. Samalla on huomannut, että ao. lääke on se paras hoitaja kaikkiin nivelkipuihin, mitä nyt elämässä ylipäätään tulee. Pääkipuun sitten auttaa buranat + muut mömmöt, mutta tulehdukseen ei ole Artotecin voittanutta.

Mutta mitä tulee itse pyöräilyyn, olen ehdottomasti sitä mieltä, että selkä pitää saada stabiiliksi ennen pyöräilyä. Monissä kyykky-fillareissa on minulle ainakin liian koukkunen asento selalle, että en mitenkään uskaltaisi ajaa niillä, jos selkä temppuilee. Ei varsinkaan, jos tarvitsee käyttää ajamiseen vahvoja lääkkeitä. Yksikin kunnon pomppu, yhdessä vartaloa kiertävällä voimalla saattaa pudottaa koko alapään toiminnan pois, vaikkei itse tahtoisikaan.

Kaikki nämä edellämainitut oireet ja säryt sekä ajoasennot on niin yksilöllisiä asioita, ettei niihin ole suoraa neuvoa. Sen vaan voin sanoa, ettei epävakaan selan kanssa kannata alkaa tempomaan pyörän kanssa. Kannattaa keskustella lääkärin kanssa ja panna asiat kuntoon ennen. Olisi kaikista ikävintä saada lukea taas tutkijalautakunnan raportti Ajamaan oli päästävä, tutkijalautakuntaa tarvittin
kynttila.gif

062802moto_prv.gif

Tsemppi terveisiä toivottaen. Itsellä ajaminen oli mahdollista 3-vuotta leikkauksen jälkeen.

-Matti

Niin laitetaas vielä: Itse aion kokeilla jonkinlaista tukivyötä ensi kesänä, siis jotain samantyyppistä mitä painonnostajat käyttää.
En kyllä suosittelisi sellaista vyötä joka on tehty aivan toista tarkoitusta varten. Itse kokeilin kanssa kaikenlaisia urheiluun tarkoitettuja vöitä aluksi. Ne on tarkoitettu enemmänkin hetkelliseen käyttöön. Eihän urheilijatkaan käytä niitä kuin suorituksen aikana. Jos pidät sitä esim. tunnin, voin kertoa että joka paikka vyön alla on hiestä märkä. Ostin Respecta nimisestä paikasta tukivyön, joka tukee hyvin säilyttäen kumminkin liikkuvuuden. Materiaali on joustavaa ja täynnä pieniä reikiä. Hengittävyys on näin ollen aivan toista luokkaa kuin urheiluun tarkoitetuissa vöissä. Hintaa tosin oli pitkälti toista sataa euroa, mutta katunut en hankintaani ole. Painonnosto vyöt on aika paksuja ja jäykkiä. Sen kanssa liikut kuin kangen niellyt. Jos ajopuku on tiukka sovite, ei sellainen vyö kovin hyvin istu puvun alle.

Mulla ei ole ollut pullistumia tms, mutta alimmassa välilevyssä on hieman ahdasta ja usein istuminen ja huonommat (eli melkein kaikki) työasennot aiheuttavat hermojen puristumista ja sitä myöten tietty ihan riittävät kivut. Fysioterapiasta olen saanut useaan otteeseen ohjeita ja vähitellen tilanne on mennyt parempaan suuntaan. Välillä toki iskee kipujaksoja, jotka saattaa kestää useampia päiviä ja sitten vedetään Tramalia/Tramadolia/muita vastaavia. Vaivat alkoivat tuntua, kun ikää oli 18 vuotta. Sen jälkeen asteittain hankalammiksi, ja nyt ikää on 28. Tosin parempaan suuntaan ollaan nyt menossa ekaa kertaa pitkästä aikaa ja hyvä niin!

Smotolla ajaessa pysty istuma-asento tekee pahaa, jos on staattisesti paikallaan. Jos ajon aikana koettaa oikoa selkää ja muutenkin liikkua, kipu on aika vähäistä. Hiekkatiellä/poluilla ajaessa pyörän päällä tulee liikuttua hyvinkin aktiivisesti --> kivut saa joskus loppumaan (ainakin joksikin aikaa) ajamalla aktiivisesti (hyvä korvike särkylääkkeelle - kivut lähtee ja mieli paranee). Kyykkypyörällä oli mun aiemmin helpompi (kivuttomampi) ajaa, tuo pysty ajoasento aiheuttaa vähän enemmän kipua. Mutta kun pyörän päällä liikkuu ja rehuaa muutenkin menemään aktiivisemmin, niin ei tässä mitään hätää ole  
smile_org.gif

Mulla menee sen verta kroppa pehmoiseksi muissa kuin buranoissa, ettei ole tullut mieleenkään hypätä mopon sarviin Tramadolin kanssa. Mutta kun ei ole pahin kipujakso päällä, niin ajaminen tekee hyvää  
062802moto_prv.gif

Ai niin. Se unohtui sanoa, että suojapaidan kunnollinen integroitu tuki/munuaisvyö tekee hyvää, kun se on napakasti kiinni. Tukee selkää passelisti.

Ai niin. Se unohtui sanoa, että suojapaidan kunnollinen integroitu tuki/munuaisvyö tekee hyvää, kun se on napakasti kiinni. Tukee selkää passelisti.
Tossa voisi olla ideaa. On tosiaa tässä huomannut, ettei olekaan kuolematon/hajoamaton yksilö ja siitä johtuen alkanu funtsii noita suoja varusteita esim. just tuollainen joku hyvä body armor, mutta ratakäyttöön. Voi ehkä olla kankee  
nixweiss.gif
Tietty ihan erillinen munuaisvyö ja selkä panssari vois olla paikallaan mutta myös nuo olkapäät sisältää hyvin hankalaa tavaraa, jos meinaa riikoontuu...

Tämän lääkkeen nimi on Atrotec Forte, joka antaa hyvän vasteen nykyisen tyypin kivulle.

...

Olisi kaikista ikävintä saada lukea taas tutkijalautakunnan raportti Ajamaan oli päästävä, tutkijalautakuntaa tarvittin  
kynttila.gif
En tiedä onko tälle Arthrotec fortelle jo tullut itseasiassa uudempi versio. Jotain tollasta viime lekuri käynnillä yritettiin tarjota, koska koko lantio on molemmin puolin tulehtunut. Tarvii ainakin pitää toi nimi mielessä kun jatko lääkitystä selvitellään.

Mulle ei ainakaan tarvitse tuota kynttilää sytyttää liian aikaisen ajoonlähdön tai pilleri pöhnän johdosta (muihin syihin kuten liian suureen tilannenopeuteen on pienet riskit kylläkin vallitettavasti
sad_orig.gif
). Tässä on huomannut, että vaimo ja muksut tarvis ehjää miestä ja kyllä on töissäkin jo kaipailtu, joten ainaskin yritänpysyä pois tuolta kynttilä osastolta...

Kovin on tutuntuntuinen selkäjuttu sinulla.Itse söin tramalia 4 vuotta, loppuaikana sitä meni 600mg vrk joskus tosin otin 700mg mutta se ei ollut kovin viisasta kun kieli ja nenä menivät tunnottomiksi.Mutta se hermosärky ei ole kovin kaksista nautittavaa.
Leikkausjonossa pitivät aivan suotta vuositolkulla kunnansairaalassa kun ilmeisesti halusivat säästää yhteiskunnan rahoja.
Viialassakin varmasti kuulet monenlaisia hyviä teorioita kuinka selkää pitää kuntouttaa jotta leikkaukselta vältyttäisiin.
Tampereella ottaa vastaan lääkäri nimeltään Kimmo Vihtonen(melkoinen noita tällä alalla) joka rakensi minun selkäni kuntoon niin että nykyään menee jalkaprässissä 650 kg ja ei tunnu missään ja mopolla voi ajaa vaikka kuinka kauan tahansa ja ei jomota.
Kolmen nikaman jäykistys,kahden pullistuman poisto ja kuuden hermokanavan avaus.Selässä enemmän titaania kuin monen mopossa.
Hoida selkäs kuntoon sillä hermosärkyä ei voi kestää kukaan loputtomiin sitä joko tulee täysin sekopäiseksi tai hakee köyttä.
ps. kasvoin leikkauksessa 2cm pituutta.
062802moto_prv.gif

Ei hemmetti, aika monella tuntuu olevan noita selkävaivoja. Pitäisköhän alkaa sittenkin jumppaamaan jotain. Pysyis tuo ruoto kasassa vähän pitempään.
Duunikaverikin menee välillä nappien voimalla. Hänelle lääkäri sanoi, että jos olisit lemmikkieläin, niin lopetettaisiin.  
crazy.gif

Tramal riittävän suurena annoksena on ihan kiva... Se niiden pois jättäminen onkin sitten ihan eri asia... Heti toisen leikkuksen jälkeen eka viikko 200 mg tramal aamuin illoin ja päivällä paikkoheitto 100 mg napeilla kertaa kaksi... Tuo siis lääkärin määräämänä että liikunnallisuus pysyy.. Sitten toisella viikolla söin enään aamuin illoin ja sen jälkeen kaikki pois laakista... neljä vuorokautta mentiin vapisevin käsin ja liskojen kanssa... Jännää kamaa... Ehkä tuohon myös vaikutti se sairaalassa viikon ajan mieheen pumpattu morfiinin johdannainen jota tuli noin 2 tunnin välein. Mutta palatakseni selkään niin oikeesti ne ohjeet vaikuttaa hieman turhilta joita ne sairaalan jumparit antavat, mutta erittäin tehokkaita... pieni liikerata ja suuri lihassuggestio auttaa sinne sisempiin lihaksiin jotka eniten tukevat rankaa...

Back