• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Moottoripyöräilijät joutuivat Lempäälässä hengenva

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Matkalahna
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mikähän tässä nyt on taas se suuri-idea? Autothan ajavat jonossa ihan luonnostaan, jatkuvasti. Mutta jos jono koostuukin moottoripyöristä, se on jotenkin luonnotonta? Eikö se nyt ole ihan yksi ja sama mistä tuo jono muodostuu.
omg.gif
Kyllä minä ainakin suhtaudun tappituntumalla ajavaan autojonoon yhtä penseästi kuin tiukkaan moottoripyöräjonoonkin.

Jos ajan jonoa nopeammin, niin avojonon ohittaminen on helpompaa.

Jos ajan jonon nopeutta, saan ajaa rauhallisemmin ja ennakointi on helpompaa, koska edelläajava blokkaa näkyvyyttä vähemmän.

Ja tämän kesän aikana olen huomannut yhden aivan ihmeellisen asian, jota en ole kokenut sitten juhlallisen 80 lätkän hävitysseremonian vuonna 1978. Nimittäin jos ajan jonoa hitaammin, eivät takaatulevat ohittajat tunge väkisin silmille, kun edessäni on mukavasti tilaa.

En edes tekopyhästi teeskentele ajattelevani näin paljoa turvallisuutta. Kyse on ainakin minulla melko puhtaasti oman mukavuuden tavoittelusta.

Niin...sit herääkin kysymys, että jos se saattue ajelee rajoituksen mukaista nopeutta, niin miks se pitää ylipäätään ohittaa?
Tyypillisen perus suomalaisen juntin vastaus. Eli moottoritiellä tämän monesti näkee, että joku majoittuu ohituskaistalle ajaen samaa nopeutta reunakaistan kanssa. Eihän kenenkään voi tarvita päästä ohitse, kun hän jo ajaa mittarin mukaan rajoituksen mukaista nopeutta...

Niin oletko muuten koskaan ajanut tai muuten kulkenut vähänkään pidemmässä letkassa? Jonon vetäjä ehkä ajaa rajoituksen mukaista nopeutta, kun taas peräpää 0-2 kertaista nopeutta todellisessa tilanteessa...

Kokemus tuo varmuutta. Sitä letkassa ajoo ku pikkasen ohjeistaa ja on kokenu vetäjä, niin johan on sujuvaa. En tiedä muiden letkoista, mutta mitä itse olen ollut letkoissa mukana niin hyvin se on mennyt, ei tosin koskaan ole ollut mitään ylipitkiä letkoja. Ainutkaan auto ei ole ohittanut, vaan letka on ohittanut autoja. Pakko vielä lisätä, että kertaakaan en ole käynyt .Org:n ajoissa...

Siellä Arcticellin lapinmaassa ei taida myöskään olla liikennevaloja.

Eipä taida olla... Korjatkaa lappilaiset jos olen väärässä, mutta minulla on sellainen mielikuva, ettei napapiirin pohjoispuolella ole liikennevaloja. Liikennemäärätkin ovat hieman eri luokka kuin eteläisemmässä Suomessa (= vähemmän niitä ohitushaluisia).

Back