• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Moottoripyöräilijät joutuivat Lempäälässä hengenva

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Matkalahna
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Laillisia ohituksia ;)
Ohita huoletta pyöräjono....se kyllä antaa sulle tilaa, onkin sitten ihan omas korvienvälissä onko se sun mielest laillista vai ei...Ja voitko vaaratta palata omalle kaistalles...Se lie jokaisen oma arvio omasta ajotaidostaan.
Aivan sama oletko liikkeellä pyörällä tai autolla...sinne sekaan mahtuu ja jono vain muuttaa siksakkiaan sinun vuokses...oikeaan järjestykseen.Ja edellä ajava motoristi huomaa sun tulos ja väistää laitaan, jotta voit jatkaa matkaas ilman sen suurempia murheita.
Ei siell liikenteessä moni muukaan mieti hommaa pilkun tarkuudel ;)
Tämä "perhanan" Bajahillin ohje on yleiseti hyväksytty saattueajon järjestys, valitukset voit osoittaa Bajahillille ;)
Tietty sä voit tästä keuhkota kauheesti ihmisten vastuista ja prätkäkerhojen neuvojen pätemättömyydestä,tieliikennelaista, jonka tunnen sen varmaan yhtä hyvin kuin sinäkin ;)
Joskus sujuvan liikenteen kannalta on myös oman liikennesilmän käyttö sallittu...ja
näin siellä vaan mennään ;)
Ja jono johtaja kantaa vastuun muodostelmastaan...
Kun tuo Bomber sitten on asettunut sen liikennesilmänsä päälle istumaan ja tuuppaa sillä M5:lla sinne prätkäjonon keskelle saattaa siksakkia tulla enemmänkin vrt. Lempäälän tapaus. Mitä luulet, että tuumaa se, jonka kylkeen auto palaa seikkailultaan? Soitaa sille jonon johtajalle ja toruu? Minä ainakin saan aina paskahalvauksen, kun auto tunkee sivusta kintuille ihan riippumatta siitä, kuinka suurpiirteisesti olen päättänyt liikenteeseen suhtautua.

Hengenvaarallista puuhaa eikä vähiten sille siksak porukalle, joka niin kovasti tykkää toisistaan, että ajaa klimpissä kuin karavaanariyhdistys.

Se siksak heuvo on kai tarkoitettu jotakin paraateja ja saattueajoja ja kevätpörriäisiä varten. Minä komppaan noita, joiden mielestä moottoripyörällä tiiviissä letkassa eteneminen on typerää. Miksi pitää ehdoin tahdoin laatia keveistä, nopeista ja tarkoituksenmukaisista kulkuvälineistä letka, joka vaikutus liikenteeseen on sama kuin rekalla.

Toivottavasti kukaan ei ohita minua noin huolettomasti kuin ArcticEli suosittelee. Minä en pidä sellaisesta. Mieluiten ohittaja saisi katsoa hyvän paikan ja ohittaa riittävin marginaalein selvässä paikassa sillai, että minun ei tarvitse tehdä mitään siksak eikä muitaklaan temppuja voidakseni tehdä omaa reissuani rauhassa.

sport05.gif

Kun tuo Bomber sitten on asettunut sen liikennesilmänsä päälle istumaan ja tuuppaa sillä M5:lla sinne prätkäjonon keskelle saattaa siksakkia tulla enemmänkin vrt. Lempäälän tapaus. Mitä luulet, että tuumaa se, jonka kylkeen auto palaa seikkailultaan? Soitaa sille jonon johtajalle ja toruu? Minä ainakin saan aina paskahalvauksen, kun auto tunkee sivusta kintuille ihan riippumatta siitä, kuinka suurpiirteisesti olen päättänyt liikenteeseen suhtautua.

Hengenvaarallista puuhaa eikä vähiten sille siksak porukalle, joka niin kovasti tykkää toisistaan, että ajaa klimpissä kuin karavaanariyhdistys.  

Se siksak heuvo on kai tarkoitettu jotakin paraateja ja saattueajoja ja kevätpörriäisiä varten. Minä komppaan noita, joiden mielestä moottoripyörällä tiiviissä letkassa eteneminen on typerää. Miksi pitää ehdoin tahdoin laatia keveistä, nopeista ja tarkoituksenmukaisista kulkuvälineistä letka, joka vaikutus liikenteeseen on sama kuin rekalla.

Toivottavasti kukaan ei ohita minua noin huolettomasti kuin ArcticEli suosittelee. Minä en pidä sellaisesta. Mieluiten ohittaja saisi katsoa hyvän paikan ja ohittaa riittävin marginaalein selvässä paikassa sillai, että minun ei tarvitse tehdä mitään siksak eikä muitaklaan temppuja voidakseni tehdä omaa reissuani rauhassa.

sport05.gif
Niin...sit herääkin kysymys, että jos se saattue ajelee rajoituksen mukaista nopeutta, niin miks se pitää ylipäätään ohittaa?

Niissä mopoissa on kyllä jarrukahva...Sitä voi käyttää, jos tuntuu, että auto tunkee kylkeen...
Näin olen itsekin menetellyt ja neuvon muitakin tekemään...saattueessakin olen antanut tilaa autoille ja muille moottoripyörille, hillitsemällä omaa vahtiani, ja antamalla tilaa joustaville ohituksille.Esimerkkinä Viro on vallan mainio....

Ja jokainen siellä jonossa vastaa itsestään, tietysti, niinkuin liikenteessä yleensäkin.
Se jonon johtaja on vastuussa siitä, ettei se lähde liian tiukkoihin liikenneväleihin, ettei jono joudu tekemään vaarallisia manöövereitä.Samon se vastaa siitä ettää muodostelma pysyy yhdessä, jos sellaisella on liikkeelle lähdetty...

Tämän varmaan sanoo teidän omakin järki, miks alkaa täällä tyhmästi pilkkuja halkomaan?

Tai sitten teillä ei todellakaan ole minkäänlaista käsitystä saattueajosta?
Saattueajoa MC:t voi ajaa monestakin eri syystä,korostan MC:t.... samoin kuin voidaan ajaa yksinkin.Se on aivan laillista puuhaa, kumpikin.

Ettehän te tunkisi muuten hautajaisssaattueenkaan väliin, vaikka se monesti liikkuu rajoituksia hitaammin.Mikä oikeus niillä surevilla on sit ajaa saattueessa?
Rekatkin saattaa ajaa saattueessa, joustaen muita tielläliikkujia.Ylileveät kuljetukset tai muut erityiskuljetukset tekee niin.

Joskus jopa poliisit ajaa saattueen edellä...menkääs silloin ohittamaan ;)))

Ja joskus-se kyse ei vain ole siitä mitä MINÄ haluan ja miten MINÄ haluan ajaa, vaan on annettava muillekin tietä?

Ja sit on olenmassa vielä saattueita, joiden väliin ei edes HALUA tunke, sen tietää sit... kun katselee mitä porukalla selässä lukee.
Eli, ihmisillä on oikeus liikkua tiellä saattueessa tai yksin ja jos ne liikkuu rajoitusnopeutta, niin laittomuuden tekee se, joka ohittaa...vai kuinka?

Noup...vaan ne joil on hiukan liian vähän kokemusta liikkumisesta tuo tienpäällä, siis kukkahatut on ne jotka näist jeesustelee......esim...Bomber ei pelota vähääkään
biggrin.gif
, luotan hänen kykyynsä ajella ;)

Noup...vaan ne joil on hiukan liian vähän kokemusta liikkumisesta tuo tienpäällä, siis kukkahatut on ne jotka näist jeesustelee......esim...Bomber ei pelota vähääkään
biggrin.gif
Olet siis sitä mieltä, että kukkahatulla ei voi olla paljon kokemusta tiellä liikkumisesta. Tästä seuraa se, että kaikki joilla on paljon kokemusta tiellä liikkumisesta ovat vetomiehiä. Mihin jäävät järkevästi ajavat yksilöt?

Sun maailmankuvasi on aika pahasti pielessä ja melko mustavalkoinen.

Ottamatta kantaa tämän läheltä piti tilanteen syyllisyyskysymyksiin, oma lähestymistapani on kyllä aivan toinen.

Autolla ajaessani tavoittamani pääteillä etenevät 2 tai useamman mopon sik-sak marssirivistönä etenevät tiukat jonot ovat kyllä todella hankalia ohitettavia
shaun.gif

Prätkä - 20 metriä väliä - seuraava prätkä on yhdistelmä, jonka ohittamiseen tarvitaan ainakin yhtä paljon tilaa kuin maksimi 25,25 metrisen moduulirekan. Kyllä tuosta pyörällä pääsee, vaan Volvolla ei tahdo enää ehtiä.

Pyörällä ryhmässä ajaessa taas oudossa paikassa suunnistamisen vuoksi koossa pidettävä ryhmä hajoaa parin sadan metrin välein liikkuvaksi avojonoksi heti kun poistutaan kaupunkirajoitusten ulkopuolelle.

Näin etenkin tänä kesänä kun mukana on ollut yksi 11 kilowattiin rajoitettu, jonka vauhtivarat sanelevat koko ryhmän etenemisnopeuden.

Tiukassa ryhmässä ei yksinkertaisesti viitsi ajaa, koska oman tilan puute rajoittaa ajamista joka risteyksessä ja mutkassa.
Pyörien KUULUU ajaa siksak jonossa.
Mä en ymmärrä mikä siinä letkan ohittamisessa on niin vaikeaa?
Jos pyöriä on kaksi...siinä ohituksessa menee just sama aika kuin auton...jos niitä on useampi...on vain ennakoitava.Niin on ennakoitava rekankin ohitus.
Sitäpaitsi...pyöräletka antaa aina tilaa tulla sinne jonnekin väliinkin...jos se on vastaantulevan liikenteen kannalta tarpeen.
Niinkuin kaikille muillekin tielläliikkujille, pyöräletkallekin pitää antaa tilaa, ei autoilla ole mitään etuoikeutta siihen kaistatilaan.Jokainen pyörä vastaa henkilöauton tilaa kaistalla!Sillä on täsmälleen sama oikeus omaan tilaansa.
Jos autot ajais samanlaisessa muodostelmassa, kukaan ei edes yrittäs lähtee ohi...
Pyörien eteneminen letkassa on turvallisuuskysymys.Se pyritään turvaamaan siksakjonolla.
Luulis että nimenomaan toinen motoristi tajuais tämän seikan...
Letkamuodostelmassa ensimmäisellä motoristilla on suuri vastuu.
Sen lisäks, että hän pitää huolen koko jonon turvallisuudesta, hän myös tarkkailee sitä, että kaikki pysyvät mukana, ettei kenellekään tule ongelmia, jolloin koko jono pysähtyy tarpeen vaaties.
Sama kaveri pitää silmällä kokonaisia liikennetilanteita, ei työnny tiukkaan väliin, sillä hänen on pidettävä huoli siitä, että koko jono pääsee mukaan liikenteesen risteyksien jälkeen.
Se ensimmäine ihminen suunnittelee koko homman..pitää jono kasassa ja vastaa sen liikkumisen turvallisuudesta.
Ei muuten ole ihan helppo homma...kokeilkaa joskus
Niin kuuluu. Vappuajossa 800 pyörän lähtiessä markettien parkkipaikalta muulta liikenteeltä suljettuja katuja pitkin kohti Muhosta. Ja vaikkapa neljän ryhmässä oudossa kaupungissa 50 rajoitusalueella suunnistettaessa.

Mutta opetuksestasi huolimatta en ota itselleni tuollaista stressiä maantieajossa. Pari sataa metriä tyhjää tietä edessä ei hukkaa kaveria mutta antaa mukavasti tilaa itse valita kummalta puolelta sen mutkasta esiin ilmaantuvan hiekkakasan, lehmän tai naulaisen lankunpätkän kiertää.

Yhden ison tai parin pienen ajoneuvon ohittamisessa tarvittava ennakointi löytyy kyllä, en ohita autoillessani toisen takapuskurin tuntumasta, vaan otan kiitorataa omalla kaistalla riittävästi. Mutta neuvotko minulle miten ennakoin itseni pääteiden liikennetiheydessä puolenkymmenen ahtaassa sik-sak jonossa ajavan prätkän ohi autolla? Siis siten, ettei täällä ala seuraavan puolen tunnin sisään uusi threadi mouhosta Volvo-kuskista, joka tunkee Merikonttinsa jonon sekaan muutaman metrin toleranssilla?

Autoillessani minä EN HALUA ajaa autoani sinne prätkäjonon sekaan ahtaaseen koloon. Koska en voi tietää kuinka suurella väkivallalla takaa tuleva autoilija on valmis jonoon tunkemaan, en prätkäillessäni vedä edes kahden pyörän väliä ahtaaksi, vaan meistä pääsee ohitse yksi kerrallaan.

Sitten quote sinun tekstistäsi:
"Sitäpaitsi...pyöräletka antaa aina tilaa tulla sinne jonnekin väliinkin...jos se on vastaantulevan liikenteen kannalta tarpeen."

Niin minä prätkää ajaessani teen, jos tarvii, mutta älä pyydä minua autoillessani luottamaan tuohon. Minun ohituksieni vuoksi ei sitäpaitsi vastaantulevien vuoksi tarvi väistellä ajanpa Volvolla tai Hondalla.

Sitten sanot:
"Niinkuin kaikille muillekin tielläliikkujille, pyöräletkallekin pitää antaa tilaa, ei autoilla ole mitään etuoikeutta siihen kaistatilaan.Jokainen pyörä vastaa henkilöauton tilaa kaistalla!"

Voisitko vielä täsmentää ohjeesi autolla ohittaessani? Eli ahdas pyöräletka siis antaa tilaa...pyöräletkallekin pitää antaa tilaa, ei autoilla ole mitään oikeutta..."

Tästä jälkimmäisestä minä ainakin kuvittelin puhuvanikin ihmetellessäni miksi joku ajaa tiukassa sik-sak jonossa taajaman ulkopuolella.

Siksakjonoa tarvitaan turvallisuuden vuoksi ainoastaan silloin, kun jostain syystä ajetaan liian lähellä suoraksi jonoksi. Maantiellä en kerta kaikkiaan viitsi kiusata itseäni tunnista toiseen.

Minusta jonon keulilla suunnistaminen ei ole vaikeaa, kunhan ei mennä yli 10 mopon, jotka eivät mahdu yhteen valosykliin.

Pakkohan siellä keulilla on ajaa jatkuvasti, kun muilla ei ole navia kojetaulussa. Tällekin kesälle tuhansia kilometrejä.

Kaupunkialueella siksakista on hyötyäkin, kuten omassa aiemmassa postauksessanikin sanoin. Mutta ei se ole mikään peruste maantien ohitustilanteiden blokkaamiseksi?

Vai pitääkö henkilöautotkin ajaa tappituntumalle sen rekan taakse, josta ne eivät pääse ohitse?

biggrin.gif
Minuakaan ei siksakista maantienopeuksilla pois pelota pommikoneet eivätkä M5:t. Niiden suitsissa on yleensä vetomiehiä joilla on pelisilmä.

Mutta .orgista olen lukenut että Volovomiehet ovat niitä kaikkein hulluimpia kaikista kotilokuskeista.

Jos kerran minä olen prätkän sarvissa ja vaimo takapenkillä, niin silloinhan meidän kolome Volovoa ovat kotona. Kukahan tuota takaa lähestyvää Ruotsinlaivaa ajaa...?

Tässä syy miksi maantiellä prätkäjono on ainakin minun kohdallani erittäin harva avojono.

Ei letkassa ajeta sen takia, et olo on isompi siellä...
Letkassa ei ajeta sen takia, että tehtäs kiusaa muille...Tai ohitukset vaikeiksi.
Mä arvostan jokaista joka tienpäällä ajaa pyörällään, sitä sanotaan myös respectiksi...Toivoisin, et sitä olis myös muilla minua ja muita kohtaan.
mut...mut...kaikille on myös annettava tilaa..Vaikkei se aina itseä miellytäkkään ja saattaa jopa hidastaa omaa enemistä...siltikin...

Jos olisin autoilija, ja lukenut moottoripyärä.orgia, en todellakaan uskaltaisi lähteä ohittamaan siksakletkaa. Koska se, jonka viereen kiilaisin vastaantulijan yllättäessä, potkaisisi autostani oikeanpuoleisen sivupeilin irti, edessä olija heittäisi kourallisen laakerikuulia tuulilasille, ja porukan vastuullinen vetäjä seuraisi minua kotipihaan ja terpaisisi leegot kurkkuun kun nousisin autosta. Näin, jos .orgin tosimotoristien juttuihin olisi yhtään uskomista, kohdeltaisiin s**tanan kiilaria.

Jopa .orgin tietokilpailussa tuli vastaan kysymys, jossa piti tietää, millä kohtaa ajorataa letkan ensimmäinen ajaa. Jos kyse ei ole jostain järjestetystä paraatista, vaan normaalista porukka-ajelusta, niin kartanlukijana keulilla ajan juuri sillä kohtaa ajorataa, missä se on turvallisinta. Letka perässä saa järjestyä miten huvittaa. Jos joku tulee liian liki roikkumaan millä hyvänsä ajolinjalla, saa mennä keulille jos haluaa. Minä en vedä siksakrekkaa perässäni.

Siellä Arcticellin lapinmaassa ei taida myöskään olla liikennevaloja. Miten vastuullinen johtaja toimii kaupunkialueella, missä on joka risteyksessä liikennevalot, koska hänen tehtävänsä on pitää porukka koossa? Opas sanoo: "Älä huolestu, jos et pääse risteyksen yli muun joukon mukana, punaisia päin ei kannata ajaa vaikka edelläsi olisi 300 pyörää ja olisit koko joukon viimeinen. Letkan johtaja huolehtii, että muu joukko odottaa." Letkan johtajalle aika kova vastuu. Jos jäit numerona 300 sinne valoihin, ja 299 poistuu valot toisensa jälkeen aina edellisillä vihreillä horisonttiin, niin soitatko kännykällä sinne letkan johtajalle, vai luotatko, että tämä osaa laskea kolmeensataan? (vaikka ajettaisiin kahta rinnan viiden metrin välillä, niin jo 30 pyörän joukko on yli 100 metriä pitkä. Funtsi siitä miten keulamies seuraa edes numeroa 30!)

Haitariliike on vielä yksi tekijä, minkä vuoksi porukka-ajoja tulee välttää. Jos ei halua ajaa ylinopeutta, kun kärki karkaa, niin mitä sitten pitää tehdä? Opas neuvoo: "Vähemmän ajaneet ajavat letkan kärjessä heti ryhmänjohtajan takana, koska hännillä ajavat joutuvat mahdollisesti ruuvaamaan sinkkinaru kireämmällä eli ajamaan kovempaa. Vähemmällä kokemuksella siitä voi seurata hätäilyä ja turhia tilanteita sekä ylimääräisiä odotteluja esimerkiksi risteysalueiden jälkeen". Eli kukkahatut keulille ja vetomiehet hännille. Muodostelma pidetään vaikka joutuisi vetämään kuinka lujaa. Jestapa joo!

Tämä tästä tällä kertaa. Paraatiajo on paraatiajoa, ja sitä varten pitää yleensä pyytää viranomaiselta lupa. Milloin paraatiin on pyydetty lupa, pitää liikennejärjestelyt hoitaa sen mukaisesti, ja tieliikennelain mukaan paraatia käsitellään yhtenä ajoneuvona. Porukka-ajelut eivät ole paraateja, eivätkä saa käyttäytyä kuten paraati.

I.  
confused_orig.gif

korjatkaa jos olen väärässä mut mopot menee ajoradan oikeassa reunassa.
moottoripyörät mene keskellä kaistaa.

pitäiskö autojen ja rekkojen mennä sit kanssa tollee siksakkia? heh se olis näky
tounge.gif

Miettikääs nyt uudestaan mitä tapahtuu jos noilla nopeuksilla ja tuolla nopeuserolla on kuolleessa kulmassa? Ehtiikö tehdä mitään? No sitä minäkin.. siellä kotilossa vaan ei seurattu peilejä, kyllä ne pärrät siellä on ollu.
Mahtaskohan audikuski huomata edes mitä perässä tapahtui? Jatkoi kuitenkin tyytyväisenä matkaa ja pohti kuinka onneksi on näin tehokas auto.

Luki varmaan aamulehdestä tapahtuneesta ja pohti että ompas audikuskien joukossa heidän mainettaan pilaavia yksilöitä, mutta onneksi on tämmösiä osaavia kuskeja kuin hän.
tounge.gif

No sattuuhan noita. Ajelin lauantain motarilla 85 km/h berlingolla ihan sitä oikeaa kaistaa ja kuinkas olla sieltä tuli joku ducatokuski tai mikä lie, joka ohitti minut ja palasi oikealle kaistelle n. 40 senttimetrin päästä nokkaani viistäen!!! Ei mitään rajaa, sitä vasenta kaistaa olis riittänyt aina tamperelle saakka ja silti piti tuolla lailla kiilata.
kaboom.gif
Näin tekee väh. joka toinen amatööriapina. Varsinkin jos sataa vettä, niin nokkaa viistäen vain. Rapa roiskuu, kivaa varsinkin mp:llä liikenteessä tai vaikka sitten autolla. Todella raivostuttavaa. Pelottaako ajaa sitä vasenta kaistaa?
veryangry.gif

Postasin tän tänne jo kerran...
Mitä jos vielä kertaisitte?Lukekaa huolella, niin ei tartte uudelleen sanoa samoja asioita..
http://www.bajahill.net/mpryhmaopas.html

Tuota...

Jos luet tarkemmin postaukseni, niin siihen ottamani lainaukset ovat juuri linkkaamastasi artikkelista löydettyjä kukkasia.
En siis löytänyt niihin vastauksia tuosta artikkelista vaikka luin sen ajatuksella kahteen kertaan. Miten ryhmänjohtaja kantaa liikennevaloissa vastuunsa: Kännykällä vai kiikarilla? Ja sitten se haitariliike. Miten pidetään letka kasassa ajamatta ylinopeutta? Valista tyhmää, kun tunnut tietävän kaiken ryhmäajosta.

Otat varmaan myös linkkaamasi artikkelin lopussa olevat soralla ajo-ohjeet kirjaimellisesti?

I.  
smile_org.gif

Joo siksakkia voi ajaa paraatissa hitaissa nopeuksissa (alle 60kmh) mut mitä vitun hyötyä siitä on maanteillä...ei ainakaan turvallisuutta paranna, sitähän varten sitä siksakkia ajetaan että letka pysyis tiiviimpänä nimen omaan näissä paraateissa, mutta ei todellakaan maanteillä normi ajossa, vai väittääkö joku että 50 metrin turvaväli siksakissa on turvallisempaa kun 100 metriä keskellä kaistaa...sit kun alkaa sikasakin eteen rynnimään poroja ja hirviä sun muita elukoita, alkaa paniikkijarruttelu ja väistely, mikä taas pakottaa "vieressä" ajavan joko ojaan tai vastaantulijoitten kaistalle...

Sehän vie koko hohdon mopoilusta jos koko ajan joudut kyttäämään etuviistossa ajavan liikehdintää ja jarruvaloja, ihan sama asia kun autolla perseessä roikkujat, pitääkö sitten mennä näitten ohjeitten laatijalle itkemään jos siksakissa edellä ajava paniikki jarruttaa ja väistää sun ajolinjalle...

Jos taas siksakissa pitää normaalin (riittävän) turvavälin niin siksakin idea katoaa täysin, sillon kannattaa ajella keskellä kaistaa jonka jo uratkin yleensä sanelee...vai kumpi se nyt sitten onkaan tärkeämpää, pitää "jengi" kasassa ja näyttää rebelhippipunkkarilta, vai säilyttää riittävä pelivara ja sitä kautta edistää turvallisuutta...

Mulla ei oo hinkua autolla ohittaa jokaista tiellä liikkujaa joka tulee perse edellä vastaan, mut aika perkeleen monella tuntuu olevan, vaikka rajotuksen päällä olis se 5kmh plussaa, eli se en sitten ole minä joka teijän siksakkiin kiilaa, se on se ruotsalainen
tai saksalainen turisti
wink.gif

Jännittävää loppu elmää kaikille

Mitä jos vielä kertaisitte?Lukekaa huolella, niin ei tartte uudelleen sanoa samoja asioita..
Katsoin. Taas kerran. Mutta tuo osa BajaHilliä näyttää olevan samassa kunnossa kuin viime vuosituhannen lopullakin. Tässä keskustelussa ei ole niinkään kyse tuon hyvän ryhmäajo-ohjeen sisällöstä, josta käsittääkseni kaikki ovat yhtä mieltä, vaan sen soveltamisalueesta joka sinulla on laajempi kuin meillä muilla.

Katsopa sinä kuvia kappaleessa "Ajojärjestys ja etäisyys". Vasempaan kuvaan en ole huomannut kenenkään väittävän vastaan. Noinhan se homma menee.

Mutta jos oikeanpuoleinen kuva on otettu maantienopeudella ja jos olisin jonossa mukana, niin ottaisin aika ripeästi paikkani jonon hännillä.

Jos autoillessani tempaisen mutkan jälkeen seuraavalla suoralla Merikonttini oikeassa kuvassa näkyvien kahden ensimmäisen pyörän väliin hieman alle satasen nopeudella, niin kummankohan kuski ehtii kirjoittaa ensimmäisen postauksen .orgiin ja Söhmiin?

Haitariliike on vielä yksi tekijä, minkä vuoksi porukka-ajoja tulee välttää. Jos ei halua ajaa ylinopeutta, kun kärki karkaa, niin mitä sitten pitää tehdä? Opas neuvoo: "Vähemmän ajaneet ajavat letkan kärjessä heti ryhmänjohtajan takana, koska hännillä ajavat joutuvat mahdollisesti ruuvaamaan sinkkinaru kireämmällä eli ajamaan kovempaa. Vähemmällä kokemuksella siitä voi seurata hätäilyä ja turhia tilanteita sekä ylimääräisiä odotteluja esimerkiksi risteysalueiden jälkeen". Eli kukkahatut keulille ja vetomiehet hännille. Muodostelma pidetään vaikka joutuisi vetämään kuinka lujaa. Jestapa joo!
Tuossa on jo aika hyvin tiivistettynä se, miten ajetaan porukassa rautaperseajo tai lomareissu satoja kilometrejä oudossa ympäristössä navigoiden per päivä tai suora yksitoikkoinen siirtymä vaikka Saariselälle elokuun lopussa.

Kokemattomat ja tehottomat etupäähän, kokeneet ja tehokkaat pysyvät kyllä mukana. Samasta syystä sekajonossa kotilo menee edellä ja valitsee ohituspaikkansa kuten parhaaksi näkee. Mopot kyllä seuraavat mukana aivan kuin edellä menisi moottoripyörää ajava vetäjä jolla on yksi pytty pimeänä :-)

Kokeneemmat osaavat myös antaa hillityn muistutuksen turvaväleistä pitämällä korostetun suurta etäisyyttä edellämenevään noviisiin jonka mieltä ei näin ollen tarvitse pahoittaa sanomalla asiasta kahvitauolla. Nokkela noviisi ymmärtää viestin kaverin jäädessä 400 metrin päähän. Pöljälle taas ei mikään mene perille, joten maksimipenetraatio saavutetaan minimaalisella kasvojen menetyksellä.

Kukaan ei tietenkään käänny minnekään, ellei käännöstä osoiteta. Kääntyessään vetäjä ottaa ainakin jonon alkupäätä hieman kasaan ennen käännöstä ja näyttää vilkut ajoissa. Ja takanatulevan käännöksen varmistettuaan lähtee avaamaan kuten autolla eikä kuten moottoripyörällä.

Kaupunkialueella tullaan lähemmäksi, alhaisin rajoituksin jopa siksak muotoon. Mikäli jono katkeaa valoristeyksessä, odottaa sen etupää käännöksen jälkeen ensimmäisessä turvallisessa pysäkkipaikassa, ellei hitaasti lipuminen ole mahdollista.

Kaupungista poistuttaessa valtatien alussa on vetäjälläkin tilaa avata kuten moottoripyörällä, koska on tarkoituskin, että kymmenien metrien välit kasvavat satoihin metreihin.

So simple.

Ai niin, yksi juttu vielä. Mitäs jos pissan/röökin/garderobin kaivelun tarve yllättää jonon hännillä? No, tässä ei isoa eroa ole, koska härdelli syntyy koko jonon kääntämisestä, eikä siitä onko keula 200 vai 800 metriä jälkipään valvojan edellä silloin kun käännöstarve havaitaan.

Tuota...

Jos luet tarkemmin postaukseni, niin siihen ottamani lainaukset ovat juuri linkkaamastasi artikkelista löydettyjä kukkasia.
En siis löytänyt niihin vastauksia tuosta artikkelista vaikka luin sen ajatuksella kahteen kertaan. Miten ryhmänjohtaja kantaa liikennevaloissa vastuunsa: Kännykällä vai kiikarilla? Ja sitten se haitariliike. Miten pidetään letka kasassa ajamatta ylinopeutta? Valista tyhmää, kun tunnut tietävän kaiken ryhmäajosta.

Otat varmaan myös linkkaamasi artikkelin lopussa olevat soralla ajo-ohjeet kirjaimellisesti?

I.  
smile_org.gif
juu, nyt ei jaksa enää enempää...naurattaa jo niin perhanasti...
Lukekaa pojat ja katsokaa huolella...missähän jippo oli???

Mikähän tässä nyt on taas se suuri-idea? Autothan ajavat jonossa ihan luonnostaan, jatkuvasti. Mutta jos jono koostuukin moottoripyöristä, se on jotenkin luonnotonta? Eikö se nyt ole ihan yksi ja sama mistä tuo jono muodostuu.
omg.gif

Back