designet sanoi:Nimenomaan joskus. Nyt ainakin Etelä-Suomessa on viljelty niin paljon 60 tikkareita entisten 80 tikkareiden paikalle, että enää ei tiedä mikä merkeistä on oikeasti tarkoituksella. Ennen 60 rajoitus tarkoitti, että vauhtia on hyvä vähän himmata. Nyt kun koko pitkä pätkä on samaa rajoitusta, niin tulee välillä paskoja tilanteita. Noilla teillä ei aja kuin mummot ja papat rajoitusten mukaan.
Jep. Satasen tiet ovat nykyään kasikymppisiä. Helsingistä Porvooseen nykyään vanhaa tietä voi ajaa mopolla keskellä kaistaa hidastamatta liikennettä. Niitä pappoja kun on nykyään noin joka toinen kuski, ja nuoria vähän.
Pienikin alamäkinyppylä, niin jarruvalot palaa
Ennen pätkällä jolla oli kasikympin tikkari ajeltiin letkassa rennosti satasta ja ohiteltiin sen mitä riisikupista irtosi. Nykyään siinä on kuudenkympin lätkä ja papat kruisaa mersuilla jonossa viittäkymppiä jarruvalot villkuen sadan metrin välein. Liikenne on käytännössä hidastunut puolella paikoitellen tässä 30 vuoden aikana, vaikka autot ovat parantuneet helvetisti.
Kerran olen tuon onnettomuusmutkan ajanut. En kiinnittänyt siihen sen kummempaa huomiota, perusmutka mielestäni. Nuo mustat asfalttiluirut mutkissa ovat toki ilkeitä aina, itse yritän aina säätää ajolinjan niin ettei se osu paikkauksiin mutkassa. Olin Saukkolassa suunnilleen noihin aikoihin saaristoreissulla. Luulen että syy on ollut taas klassinen, eli liian suuri tilannenopeus. Riittävällä nopeudella kaikista mutkista tulee pahoja.