adville sanoi:

mihin jäi Pohjantähti...
onko mahdollista saada tota hintataulukkoa pohjantähden osalta vaikka tänne??
miksi se muuten jäi pois tuosta lehden vertailusta, oliko liian halpa vai liian vähän toimipisteitä...
toi koko vakuutustoiminta on hallittua kusetusta ,kun hoetaan juuri että liikennevakuutusten hinnat on lakisääteisiä ja kaikilla yhtiöillä samat, ja keskittäminen kannattaa, kannattaahan se vakuutusyhtiölle...
ja sitten samaan pyörään samassa kylässä kun kaksi eri ihmistä kysyy vakuutusten hintoja, voi ero olla samassa yhtiössä satoja euroja
Olen kerännyt vakuutusten hintatietoja 20 vuoden ajan. Nyt käyttämäni taulukko on ollut lähes sama kymmenen vuotta. Joitakin malleja olen vaihtanut markkina muutosten mukaan. Tavoitteena on myös tarkastella vakuutusmaksujen kehitystä yhtiöittäin, jolloin kokonaisuudesta saa paremman kuvan.
Kaikkiaan tiedoston kerääminen on valtava urakka, eikä siitä koskaan saa täydellistä. Olen joskus pyytänyt Pohjantähdeltä vakuutusten hintoja, mutta he eivät ole niitä toimittaneet. Tämä on keskeinen syys Pohjantähden pois jäämiseen. Lisäksi Pohjantähdellä ei ole nettilaskuria, jolla taulukon voisi tehdä. Toinen asia on tuo hintojen kehitys vertailu.
If oli muutama vuosi sitten ongelmallinen, kun heilläkään ei ollut nettilaskuria. Ifin tiedotus on kuitenkin suhtautunut tietopyyntöihini asiallisesti, koska artikkeli on neutraali. Vertailussa en ole vetänyt minkään vakuutusyhtiön suuntaan, vaan pyrin objektiiviseen tarkasteluun. Mikäli haluan, pystyn tekemään siitä jutun, jossa nostan eri yhtiöiden erinomaisuuksia / erilaisuuksia esille. Ongelma vain on se, että selkeä kokonaiskuva häviää yksityiskohtien alle.
Olen yrittänyt seurata niitä yhtiöitä, jotka eri tilanteissa ovat jonkin asian takia olleet kiinnostavia. Tästä esimerkkinä aikoinaan Nordean (nykyisin Tryg) mukaan tulo. Samoin Tapiola ja Turva oman seisonta-aika / bonusjärjestelmänsä takia jne.
Totesin artikkelissani, että liikennevakuutusten hinnoissa on isoja eroja. Laskin jopa saman pyörän kohdalla eri yhtiöiden vaihteluvälejä. Liikennevakuutusten hinnat ovat nykyisin hyvinkin yksilöllisiä eri yhtiöissä. Maksuperusteet vahvistetaan vuosittain ja niihin vaikuttaa moni asia. Liikennevakuutusten ehdot ovat samat ja ne perustuvat liikennevakuutuslakiin. Minusta tämä on hyvä asia.
Eräässä kohdassa artikkelissani kerroin vahinkojen merkityksestä. Mikäli mitään ei satu, tuntuu maksaminen väärältä. Toisaalla kun jotain sattuu niin silloin harvan oma massi riittää asian hoitamiseen.
Pystyäkseni tekemään reilun vertailun, en huomioi taulukossa ns. kilpailutus alennuksia. Tuolloin vertailu ei ole neutraali. Ensi viikolla ilmestyvässä Moto 1 2/2012 lehdessä on keskittämisen vertailu. Olen tehnyt juttuun rinalle ns. harkiten hajautetun vaihtoehdon. Tämä vaihtoehto voitti vertailun. Olen kommentoinnut myös sitä, mihin asioihin tässä ratkaisussa on kiinnitettävä huomiota. Omalla ratkaisullani pääsin vielä edullisempaan vaihtoehtoon, mutta se vaatii enemmän työtä ja tietämystä, jotta pakka pysyy kasassa.
Westy
motoristi vuodesta 1973