• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Moottoripyörä vakuutusten vertailu 2012 / Moto 1 1/2012

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja westy
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
vetomies sanoi:
Vakuutusmaksu ei määräydy riskin, vaan bonusten mukaan. Bonukset taas vaihtelevat samalla henkilölläkin täysin sen mukaan, milloin on sattunut juuri kyseisen pyörän bonuksia aloittaa keräämään. Tämän vuoksi ykköspyörässä, esim CBR1000RR, voi olla huomattavasti alhaisemmat maksut kuin kakkospyörässä, vaikkapa CB500. Tuskin kenelläkään, paitsi vakuutusyhtiöllä, on pokkaa väittää että

a) Kahdella pyörällä ajaminen samanaikaisesti on ylipäätään mahdollista
b) Jälkimmäisessä pyörässä riskit ovat paljon suuremmat

Ja vakuutusyhtiöt on myös sitä mieltä, et jos asut/muutat kunnan rajan toisella puolella (ja voi olla ihan muutamasta metristä kiinni), niin riskit ovat paljon pienemmät/suuremmat!

vetomies sanoi:
Vakuutusmaksu ei määräydy riskin, vaan bonusten mukaan. Bonukset taas vaihtelevat samalla henkilölläkin täysin sen mukaan, milloin on sattunut juuri kyseisen pyörän bonuksia aloittaa keräämään. Tämän vuoksi ykköspyörässä, esim CBR1000RR, voi olla huomattavasti alhaisemmat maksut kuin kakkospyörässä, vaikkapa CB500. Tuskin kenelläkään, paitsi vakuutusyhtiöllä, on pokkaa väittää että

a) Kahdella pyörällä ajaminen samanaikaisesti on ylipäätään mahdollista
b) Jälkimmäisessä pyörässä riskit ovat paljon suuremmat

No kyllähän vakuutusmaksuun vaikuttaa vakuutuksenottajan ikä ihan suoraan, eli 2-kymppisellä jampalla on huomattavasti korkeammat maksut kuin esim. 4-kymppisellä samanlaiseen mopoon ja samoilla bonuksilla.

Kyllä täytyy sanoa et kilpailuttakaa nyt ihmeessä kaikki ne vakutuukset! Tein juuri oman kierroksen ja pyysin tarjoukset kaikilta yhtiöiltä ja melko isoa hinta haitaria oli.

Tässä hinta haitari pelkästään pakollisella liikenne vakuutuksella---> 482€ - 1238€

Eli kannattaa tosiaan kilpailuttaa... :grin:

adville sanoi:
:D mihin jäi Pohjantähti... :D

onko mahdollista saada tota hintataulukkoa pohjantähden osalta vaikka tänne??

miksi se muuten jäi pois tuosta lehden vertailusta, oliko liian halpa vai liian vähän toimipisteitä...

toi koko vakuutustoiminta on hallittua kusetusta ,kun hoetaan juuri että liikennevakuutusten hinnat on lakisääteisiä ja kaikilla yhtiöillä samat, ja keskittäminen kannattaa, kannattaahan se vakuutusyhtiölle...

ja sitten samaan pyörään samassa kylässä kun kaksi eri ihmistä kysyy vakuutusten hintoja, voi ero olla samassa yhtiössä satoja euroja:hanuria:

Olen kerännyt vakuutusten hintatietoja 20 vuoden ajan. Nyt käyttämäni taulukko on ollut lähes sama kymmenen vuotta. Joitakin malleja olen vaihtanut markkina muutosten mukaan. Tavoitteena on myös tarkastella vakuutusmaksujen kehitystä yhtiöittäin, jolloin kokonaisuudesta saa paremman kuvan. :right:

Kaikkiaan tiedoston kerääminen on valtava urakka, eikä siitä koskaan saa täydellistä. Olen joskus pyytänyt Pohjantähdeltä vakuutusten hintoja, mutta he eivät ole niitä toimittaneet. Tämä on keskeinen syys Pohjantähden pois jäämiseen. Lisäksi Pohjantähdellä ei ole nettilaskuria, jolla taulukon voisi tehdä. Toinen asia on tuo hintojen kehitys vertailu. :jippikaijee:

If oli muutama vuosi sitten ongelmallinen, kun heilläkään ei ollut nettilaskuria. Ifin tiedotus on kuitenkin suhtautunut tietopyyntöihini asiallisesti, koska artikkeli on neutraali. Vertailussa en ole vetänyt minkään vakuutusyhtiön suuntaan, vaan pyrin objektiiviseen tarkasteluun. Mikäli haluan, pystyn tekemään siitä jutun, jossa nostan eri yhtiöiden erinomaisuuksia / erilaisuuksia esille. Ongelma vain on se, että selkeä kokonaiskuva häviää yksityiskohtien alle. :dunno:

Olen yrittänyt seurata niitä yhtiöitä, jotka eri tilanteissa ovat jonkin asian takia olleet kiinnostavia. Tästä esimerkkinä aikoinaan Nordean (nykyisin Tryg) mukaan tulo. Samoin Tapiola ja Turva oman seisonta-aika / bonusjärjestelmänsä takia jne.

Totesin artikkelissani, että liikennevakuutusten hinnoissa on isoja eroja. Laskin jopa saman pyörän kohdalla eri yhtiöiden vaihteluvälejä. Liikennevakuutusten hinnat ovat nykyisin hyvinkin yksilöllisiä eri yhtiöissä. Maksuperusteet vahvistetaan vuosittain ja niihin vaikuttaa moni asia. Liikennevakuutusten ehdot ovat samat ja ne perustuvat liikennevakuutuslakiin. Minusta tämä on hyvä asia. :thumbup:

Eräässä kohdassa artikkelissani kerroin vahinkojen merkityksestä. Mikäli mitään ei satu, tuntuu maksaminen väärältä. Toisaalla kun jotain sattuu niin silloin harvan oma massi riittää asian hoitamiseen.

Pystyäkseni tekemään reilun vertailun, en huomioi taulukossa ns. kilpailutus alennuksia. Tuolloin vertailu ei ole neutraali. Ensi viikolla ilmestyvässä Moto 1 2/2012 lehdessä on keskittämisen vertailu. Olen tehnyt juttuun rinalle ns. harkiten hajautetun vaihtoehdon. Tämä vaihtoehto voitti vertailun. Olen kommentoinnut myös sitä, mihin asioihin tässä ratkaisussa on kiinnitettävä huomiota. Omalla ratkaisullani pääsin vielä edullisempaan vaihtoehtoon, mutta se vaatii enemmän työtä ja tietämystä, jotta pakka pysyy kasassa. :thumbup:

Westy
motoristi vuodesta 1973

ozzies sanoi:
No kyllähän vakuutusmaksuun vaikuttaa vakuutuksenottajan ikä ihan suoraan, eli 2-kymppisellä jampalla on huomattavasti korkeammat maksut kuin esim. 4-kymppisellä samanlaiseen mopoon ja samoilla bonuksilla.

Meillä Suomessa vakuutukset ovat ajoneuvokohtaisia, joten vaikka ei pysty ajamaan kuin yhdellä pyörällä kerrallaan on molemmat vakuutettava.

Aikoinaan 80-luvulla keskusteltiin siitä, että vakuutukset olisivat ns. ajokortissa. Käytännössä henkilö ajaisi aina omalla vakuutuksellaan vaikka hän lainaisi kaverin kulkuneuvoa. Vaihtoehto ei mennyt lävitse, koska oltaisiin helposti tilanteessa, että talous jossa on vaikka 4 kortin haltijaa ja yksi auto maksavat nelinkertaisen vakuutusmaksun. Joissain maissa saman vakuutuksen alle on laitettu useita ajoneuvoja ja masku määräytyy riskialteimman ajoneuvon mukaan. Onko tämä oikea ratkaisu en tiedä. Henkil kun ei kuitenkaan aja koko aikaa kalleimman vakuutusmaksun ajoneuvolla. Menetelmiä on maailmalla useita ja näistä eräs on meidän voimassa oleva järjestelmä

Mikä on paras... tuskin kukaan tietää... toisaalla ei tämä suomalainenkaan järjestelmä ole huonoksi osoittautunut... Vakuutuksien maksutasojen vertailu maittain ei ole mahdollista, koska korvausperusteet poikkeavat paljon toisistaan. Samoin vakuutusyhtiöiltä perittävä korvaus esim. sairaalapäivistä on erilainen jo pohjoismaissa.

Asiaan tuskin löytyy yksiselitteistä ja kaikkia osapuolia tyydyttävää ratkaisua, joten aina mennään kompromisseilla.

Bonusjärjestelmä alentaa kuitenkin vahingoitta ajaneen henkilön maksutasoa huomattavasti (70 %). Tämän järjestelmän merkitys korostuu aiempaa enemmän, kun myös kaskon vahinkohistoria tarkastetaan vakuutusyhtiöiden yhteisestä reksiteristä. Asiakkaita ei enään voida ostaa sillä, että nostetaan vahingon jälkeinen kakso bonus 70 % yhtiötä vaihtamalla.

westy

Oletkos sama westy joka on esitelty OP-Pohjolan nettisivuilla? https://www.pohjola.fi/pohjola/henkiloasiakkaat/vakuutukset/ajoneuvot/westy-alias-tapsa-vesterinen?cid=331435184&srcpl=4

Jotenkin herää epäilys onko kyseinen toimittaja sittenkään tehnyt, niin puoluetonta tutkimusta kun antaa täällä ymmärtää?
Aika harvoin vakuutusyhtiöt esittelevät lehtitoimittajia nettisivuillaan.

Tämä kaikki on allekirjoittaneen spekulaatiota ja enkä ole kyseistä juttua edes lukenut. Enkä taida edes lukea..

Mikäli jatkossa haluat mainostaa omia juttujasi joissain lehdessä joista joku sinulle jotain maksaa, niin tee se tuolla kaupallisissa tiedotteissa. Toinen aloittamasi topic lensi juuri viestipankkiin, koska siinä ei ollut mitään uutta, mitä tässä aiheessa ei jo oltu kerrottu.

nipo sanoi:
Oletkohan käsittänyt vähän väärin; kuka hokee, että hinnat ovat lakisääteisiä? Jos noista kahdesta toinen on juuri kortin saanut jamppa ja toisella 20 v. kokemusta, niin riski saattaa olla vähän eri ja siten maksukin...

:D olen tai en ,mutta kun kolmen eri vakuutusyhtiön virkailijat on mulle sanoneet " liikennevakuutuksen hinnat määrätään asetuksella, ja on kaikilla yhtiöillä samat..." usko siinä sitten...:D

ja se pyörä johon kaverin kanssa hintoja kyseltiin on -91 zzr, meillä on 2vuotta ikäeroa,niin että minä olen vanhempi, ja ajanut Paljon enemmän...

silti kaveri sai liikennevakuutuksen 100€ halvemmalla kuin minä, vaikka osti juuri elämänsä ensimmäisen pyörän, eikä ole koskaan ennen ajanut, edes piikillä...

suzukai sanoi:
Oletkos sama westy joka on esitelty OP-Pohjolan nettisivuilla? https://www.pohjola.fi/pohjola/henkiloasiakkaat/vakuutukset/ajoneuvot/westy-alias-tapsa-vesterinen?cid=331435184&srcpl=4

Jotenkin herää epäilys onko kyseinen toimittaja sittenkään tehnyt, niin puoluetonta tutkimusta kun antaa täällä ymmärtää?
Aika harvoin vakuutusyhtiöt esittelevät lehtitoimittajia nettisivuillaan.

Tämä kaikki on allekirjoittaneen spekulaatiota ja enkä ole kyseistä juttua edes lukenut. Enkä taida edes lukea..

Mikäli jatkossa haluat mainostaa omia juttujasi joissain lehdessä joista joku sinulle jotain maksaa, niin tee se tuolla kaupallisissa tiedotteissa. Toinen aloittamasi topic lensi juuri viestipankkiin, koska siinä ei ollut mitään uutta, mitä tässä aiheessa ei jo oltu kerrottu.

En tiedä muista mutta minua ihan pikkasen vitahuttaa moderaattoreiden tapa sotkea omat mielipiteet orgin virallisiin kannanottoihin(mikäli pari viimeistä virkettä voidaan sellaisiksi lukea. On kyllä siinä ja siinä sekin koska topicin "lentämisestä" saa sellaisen käsityksen että joku sen sinne "hetken mielijohteesta nakkasi").

RoRo sanoi:
En tiedä muista mutta minua ihan pikkasen vitahuttaa moderaattoreiden tapa sotkea omat mielipiteet orgin virallisiin kannanottoihin(mikäli pari viimeistä virkettä voidaan sellaisiksi lukea. On kyllä siinä ja siinä sekin koska topicin "lentämisestä" saa sellaisen käsityksen että joku sen sinne "hetken mielijohteesta nakkasi").

Ymmärtääkseni Suzukai on hallituksen jäsen, ei pelkkä mode. Itseäni ainakin vituttaa enemmän tämä lehden mainostaminen topiceilla, joissa ei ole mitään varsinaista asiaa, vaan pelkkä mainos lehdessä X olevasta jutusta.

adville sanoi:
:D olen tai en ,mutta kun kolmen eri vakuutusyhtiön virkailijat on mulle sanoneet " liikennevakuutuksen hinnat määrätään asetuksella, ja on kaikilla yhtiöillä samat..." usko siinä sitten...:D

Just tossa pyydelly tarjouksia vakuutusyhtiöistä ja taitaa olla tuollaista n. 500€ hintahajontaa lakisääteisen liikennevakuutuksen lähtöhinnassa. Euromääräinen ero yhtiöiden välillä supistuu jonkin verran kun otetaan bonukset yms. keskittämisalet huomioon.

Nitrous sanoi:
Ymmärtääkseni Suzukai on hallituksen jäsen, ei pelkkä mode. Itseäni ainakin vituttaa enemmän tämä lehden mainostaminen topiceilla, joissa ei ole mitään varsinaista asiaa, vaan pelkkä mainos lehdessä X olevasta jutusta.

No siinä tapauksessa lievennetään lausuntoa sen verran että olisin ainakin itse käsitellyt asiaa yksityisellä puolella. Julkisuus aiheuttaa turhaa hämmennystä ja sekaannusta, aivan kuten tämäkin viesti :D

Pohjantähdessä liikennevakuutus 2012 ilman mitään alennuksia (0% bonus) 2180€/12kk ja ns"osakasko" 69€/vuosi.

Asuinpaikka Espoo, Ikä 42, Mopona ZX-9R.....

Lopullinen netto vakuutusmaksu on sitten aivan eriasia, kun on vakutettuna samassa yhtiössä 5 autoa, mopo, talo, lapset jne....

Westyn juttu on ihan asiaa, mutta täytyy lukea kanssa hänen ilmoittamansa kriteerit, millä vertailu on tehty. Kenenkään ei pidä vetää sitä johtopäätöstä, että omien vakuutusten kohdalla vakuutushinnat menisi siten, kuin Westy on esittänyt. Käytännössä vakuutuksiin vaikuttaa kovin monet asiat ja joka prätkän kohdalla vaan sille henkilökohtaisesti pyydetyt tarjoukset on kysyjälle "totta".

Itse kyselin just tarjoukset meidän viiteen prätkään ja Aktia ei pärjänny yhdenkään prätkän kohdalla. Osan voitti jopa vanha Turva, joten se vaan korostaa sitä, että se on sekä henkilökohtainen, että prätkäkohtainen ja ilmeisesti myös tarjouspyyntökohtainen, se "totuus".

Aina kun näitä vakuutusvertailuja tehdään niin kummasti unohtavat Pohjantähti nimisen firman pois vertailusta.
Itse kilpailutan vakuutukset joka ajokauden alussa ja minulle toi Pohjantähti on ylivoimaisesti halvin.
Pyöränä KTM RC8. Ikää 30+ ja asun Turussa.
Siellä on myös autojen ja kämpän vakuutukset joten jotain keskittämis etua on tossa mukana.

Se on omituista että joka vuosi kaikki vakuutusyhtiöt nostavat prätkävakuutustensa hintaa.
Pe*keleen kova inflaatio toi 5-10% joka vuosi ?

edit. kappas en lukenu koko viestiketjua ja tosta Pohjantähdestä oli muutkin maininnu.

Viimeksi muokattu:
Itse en ole kyseistä lehteä ostanut tai artikkelia lukenut.
Ostin ekan prätkäni syyskuussa ja vakuutusyhtiöksi valikoitui tuolloin IF. Kilpailutuspyörityksen seurauksena oli edullisin ja kaikki talouden vakuutukset olivat IF:ssä.
Sitten tapahtui jotain. Talouteen ostettiin uusi auto tammikuussa. Nettiautossa mainostettiin IF:n toimesta oikein automerkille sopivaa omaa vakuutustaan. Talouden toinen jäsen tottakai halusi kysyä tällaisesta vakuutuksesta enemmän, ja koska auto on verrattain uusi, täyskasko oli ehdoton. IF:ltä otettiin kuitenkin yhteyttä, että he eivät myy uuteen autoon täyskaskoa, pelkästään pakollisen liikennevakuutuksen. Syy oli vanhan auton kohdalla muutama vuosi sitten tapahtunut varkaus. Varkaat olivat rikkoneet autosta mm. tuulilasinpyyhkijän. IF:n vakuutuspuolella olivat sitä mieltä, että heillä on aihetta epäillä tapauksessa vakuutuspetosta, sillä tuulilasinpyyhkijä oltiin laitettu kaskokorvauksiin, mutta meidän pitäisi olla onnellisia, etteivät he tee tapauksesta poliisiasiaa. Viiden euron pyyhkijänsulan takia! Asiasta taloudessamme hieman niinsanotusti suututtiin ja vakuutusyhtiö lähti samantien vaihtoon. Muistin onneksi syksyn kilpailukierroksen toiseksi edullisemman yhtiön, Aktian. Talouden toiselle jäsenelle Aktia kelpasi paremmin kuin hyvin, ja nyt talouden yli 2000€/v maksavat vakuutukset ovat kaikki viiden euron pyyhkijänsulan takia toisessa yhtiössä.

Tulipahan kierreltyä viisi kappaletta vakuutusyhtiöitä ja suht tasaisia 1350-1750e tarjouksia R1:stä tuli (lukuunottamatta IF:n vitsiä, joka oli 3100e arvoinen :thumbup:). Onko nämä tarjoukset kohtuullisia yleiseen tasoon nähden, kun bonukset on 40/70 ja asuinpaikkana Helsinki?

Toinen kysymys kuuluukin, että korvaako mikään vakuutusyhtiö enää radalla tapahtuvaa urpoilua? Toiveena kun olisi kesällä käydä edes pari kertaa radalla, mutta jos siellä sattuneista lipoista ei mitään korvata niin taitaa jäädä väliin. Tälläkin foorumilla aika moni käy radalla ajamassa, niin vetääkö kaikki tosiaan ihan omalla riskillä siellä?

Viimeksi muokattu:
Toi nettilaskurien käyttö vakuutusyhtiöissä on lähinnä suuntaa antava.
Viime tarjouskierroksella yhden vakuutusyhtiön ero nettilaskurin ja varsinaisen tarjouksen välillä oli 380€/vuosi
vaikka kaikki bonus% ja muut tiedot samat.
Kummasti se hita saadaan höylättyä alaspäin kun kädessä on kilpailevan firman tarjous joka on halvempi.

If:ssä oli mielekiintoinen asioida kun kävelin sisään toimistoon ja sanoin kilpailuttavani moottoripyörävakkutukseni.

"Mikä pyörä sulla on?"
"KTM RC8"
"Joo et sä siihen meiltä tarjousta halua"

No ainakin olivat rehellisiä ja tietävät itsekkin olevansa kalliita :grin:

Viimeksi muokattu:
polip sanoi:
Lisää vakuutussähellystä.

On niin törkeä juttu,että en mainitse yrityksen nimeä,mutta näin meni.
Mopo on 650 dl.Edellisvuosien kokemuksesta tiesin ottaa yhteyttä yhtiööni,koska
seisonta-ajat muuttuvat tai katoavat heidän tiedostoista.
Virkailija ilmoitti,että koko vuosi olisi 70€:a halvempi,kuin 5 kuukautta ajokautta.Tehtiin sopimus noin
320€/vuosi.Liki sama kuin viime vuona.
Automaattilasku oli kuitenkin ehtinyt lähteä postiin ja avattuani kirjekuoren vuosimaksu oli 1727€,josta
boonuksillani 820€ maksuun!
Nousua huimat 500€ eli noin 170%.
Vakuutusyhtiöt ilmeisesti kokeilevat ovatko ihmiset tyhmiä maksaakseen moisia summia?
Nyt odottelen mielenkiinnolla tuota puhelimessa sovittua laskua.
Auton liikennevakuutus on samassa yhtiössä 134€/vuosi.Huima ero moottoripyörään.
Puhelu yhtiöön pudotti maksun 820€:sta 321€:oon.
Ps.Kukaan virkailija ei kyennyt selittämään maksun rajua nousua edelliskaudesta.
Pyysivät repimään laskun ja lähettivät tuon halvemman.(321€)

Back