• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Moottoripyörä hakusessa, osa 3

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kartsa-hel
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Matka 2. Lähdin lauantaina Hämeenlinnan moottoritietä kohti Klaukkalaa. Klaukkalassa kävin tankkaamassa (taas) ja sitten kohti Haikalan taajamaa, jonne isä on rakentanut kaksi omakotitaloa, ja joista jälkimmäistä olin 15-kesäisenä isän kanssa kesän rakentamassa. Tämä oli toinen kerta kun kävin Haikalassa Dukella - mikä kumma sitä vetää näihin vanhoihin paikkoihin? Ennen Haikalaa on muuten rakennettu uusi silta sen vanhan tosi jyrkän alamäen alla olevan sillan tilalle - uusi silta on selvästi korkeammalla ja on loiventanut mäkeä.

Klaukkalasta lähdin kohti Nurmijärven kirkonkylää. Ajoin sinne Hongisojan tietä, jota olen vuosikausia ajanut aikoinaan bussilla kouluun. Hongisojan tie on kiva, mutkainen ja aakeaa laakeaa maisemaa oleva tie. Nurmijärven kirkonkylässä kiersin kaikki pikkutiet läpi ja katselin, muistanko vanhoja paikkoja - olen käynyt aikoinaan lukion Nurmijärven Yhteiskoulussa.

Nurmijärveltä lähdin kohti Tuusulanjärveä. Tämän reitin olen ajanut aikaisemminkin ja muistin yksityiskohtia tiestä sitä ajaessani. Tuusulanjärven pohjoispäässä pysähdyin Järvenpään keskustassa. Järvenpään keskustassa on hauska kävelykatu, jonka päässä on tosi kiva konditorio, jossa on iso terassialue. Join siellä kahvin ja söin lohireissumiehen.

Järvenpäästä ajoin Nikkilään. Nikkilässä bongasin matkan varrella hauskan harmaakivikirkon, jossa pysähdyin. Kirkon ovet olivat auki, joten kävin sisällä ja lueskelin hauskaa esitettä, jossa kerrottiin kirkon vaiheista. Tosi kiva, miten moottoripyörällä tulee sattumalta vastaan tällaisia kohteita. Harmittaa, etten tajunnut ottaa kuvaa kirkosta ja liittää sitä tähän artikkeliin.

Nikkilästä ajoin jotain pikkutietä etelää/itää kohti, tie muuttui soratieksi, joten tuli sitten ajettua Dukella ensimmäistä kertaa soratietä. Ihan ok ajaa soralla - ajelin korostetun varovasti kaikkiin mutkiin ja tunnustelin, miten Duke ottaa mutkat. Tie meni uuden Sipoonkorven kansallispuiston läpi. Sitten Itäkeskuksesta Kehä I:sta kotiin.

Kotona kysyin vaimolta, haluaisiko hän lähteä yllätysmatkalle. Vaimo sanoi, että "joo!" ja lähdettiin matkalle. Vein vaimon Koskenrannan terassille, jossa on upea näköala Vanhankaupunginkoskeen - vinkkinä kaikille pääkaupunkiseudun motoristeille: viekääpä vaimot sinne yllätysretkelle. :) Mutta tarkistakaa aukioloajat ensin. Olimme perillä puoli seitsemän, ja ravintola oli mennyt kiinni kuudelta. Käsittämätön. Aurinko paistoi terassille, upea näköala - ja ravintola kiinni. Mitä ihmettä? Eikö lauantaina kuuden jälkeen muka löydy tarpeeksi maksavia asiakkaita yhdelle kaupungin upeimmista terasseista? No, sitten lohdutukseksi ajoin vaimon Herttoniemeen ja tarjosin illallisen nepalilaisessa ravintolassa Gurkhassa - mainio illallinen.

Ja sitten lopulta maanantai-illan tapahtumat Pakilan Teboililla! :D Oli kaunis päivä, joten lopetin työt asiakkaalla puoli viiden aikaan ja olin kotona ennen viittä. Kotona menin makaamaan takapihalla puutarhakeinuun, jossa auringonpaisteessa tietysti nukahdin. Heräsin puoli seitsemän aikaan ja tajusin, että tänään on maanantai ja muistelin, että täällä moottoripyora.orgissa oli mainostettu, että maanantaisin seitsemältä on motoristien kokoontuminen Pakilan Teboililla. Kamat päälle ja Dukella Pakilan Teboilille. Huoltoaseman parkkipaikalla jo bongasin muutaman moottoripyörän, ja parkkeerasin Duken rivin jatkeeksi. Sitten sisälle. Moikkasin motoristeja ja esittelin itseni. Oli tosi kiva, että minut otettiin ystävällisesti vastaan. Ostin kahvin ja liityin seuraan.

Siinä sitä sitten ilta juteltiin kaikenlaista aiheeseen liittyvää. Ilta oli minulle tärkeä sillä tavalla, että sain tilaisuuden tutustua muihin motoristeihin ja kysellä kaikenlaista harrastukseen liittyen - tämä oli minulle ensimmäinen kerta, kun tutustuin muihin motoristeihin. Motoristit olivat tosi mukavia ja ilta meni tosi nopeasti. Käytin tilaisuuden hyväksi ja kyselin kaikenlaista, mitä keskusteluissa tuli esille tai huomasin motoristien varusteista. Kirjoitin samalla hektisesti kännykkään muistiinpanoja, mitä pitää muistaa myöhemmin tehdä / ostaa. Tärkeimmät vinkit varmaankin olivat rinta/selkäpanssarin (level 2) osto joko Stormista tai All Rightista, sekä ajotaito 1 tai 2 tämän kesän aikana joko Ahvenistolla tai Alastarossa.

Kiitos kaikille tänään Pakilan Teboilissa olleille, jotka olivat Kartsalle niin ystävällisiä! Olisi hauska, jos paikallaolijat kommentoisivat tänne ja kertoisivat, missä istuivat suhteessa minuun, niin osaan yhdistää kasvot ja Orgin nimimerkin. :)

Pitääkin käydä silloin tällöin maanantaisin Teboilin Pakilalla, nyt kun olen tutustunut muihin harrastajiin. Ja pitääkin alkaa seurata tällä sivustolla noita motoristien kokoontumisajoja, joista yksi kaveri mainosti.

Silloin tällöin pitää käydä myös keskiviikkona Haltialan tilalla, jossa ainakin kerran kauniina elokuuna oli aivan tolkuttomasti moottoripyöriä. Toivottavasti myös pääkaupunkiseudun org-motoristit löytävät yhteisen paikan, jossa maanantaisin kokoontua - käsitin, että osa porukasta oli tänään mennyt jonnekin Vantaalle, jossa olisi tarjolla pizzaa. Tai miksei voisi kokoontua eri päivinä eri paikoissa, vaikka maanantaisin Pakilan Teboililla ja vaikka torstaisin siellä Vantaalla?

No niin. Liityin sitten minäkin saman tien Orgin jäseneksi. Eli Pakilan Teboilin porukka sai hankittua yhden uuden jäsenen. :D

Mä tulin paikalle töistä suoraan (nelipyöräisellä) pojan (K63) kanssa :)
Istuttiin siinä viereisessä pöydässä.

Kiitos! Nyt osaan yhdistää Massajaskan ja Tuffan kasvoihin. Oli hauska tutustua teihin ja muihinkin.

Huomenna Duke huoltoon Rajamäelle Racing Bike Side Cariin. Töiden jälkeen ajattelin käväistä Haltialan tilalla keskiviikkotapaamisessa. Miten Turpakäräjien väki?

kartsa-hel sanoi:
Töiden jälkeen ajattelin käväistä Haltialan tilalla keskiviikkotapaamisessa. Miten Turpakäräjien väki?

Jos pääsen ajoissa livahtamaan töistä, tulen :orgmp:
Jos menee myöhempän, mutta ehdin paikalle tulen nelipyöräisellä :no:
Ja jos oikein myöhään menee, en pääse tulemaan :dunno:
eli hyvin vahva ehkä :)

Kaunis päivä oli. Ajoin aamulla töihin asiakkaan luokse keskustaan ja neljältä kotiin. Läppärireppu vaihtui sulkisreppuun ja ajoin Itäkeskukseen tiistai-sulkikseen. Matkalla tuli jo mustissa nahkahousuissa ja -takissa kuuma. Paluumatkalla tajusin jättää vähän takin vetoketjua auki ja jätin takin hihojen vetoketjut auki ja hihat hanskojen päälle eikä alle - viima työnsi ilmaa hihojen sisään ja paluumatka läpi Viikin peltojen olikin tosi kiva.

Huomenna on luvattu hyvää säätä - aamulla Duke huoltoon Rajamäelle.

Duke huollettu! Retki oli varsin kiva. Lähdin hieman myöhään liikkeelle ja ajoin varmuuden vuoksi Hämeenlinnan moottoritietä Nurmijärven risteykseen, ja sieltä Rajamäelle - olin sitten varttia vaille 10 paikalla, joten olisin hyvin ehtinyt ajaa vanhaa Hämeenlinnantietä; pikkuteitä on aina kivempi ajaa kuin moottoritietä. Racing Bike Side Car (www.racingbikesidecar.fi/) oli varsin posiitivinen kokemus. Huolto lähti käyntiin ajallaan klo 10 kuten oli sovittu. Käytiin siinä ensin läpi, mitä pitää tehdä. Sitten menin kaupan puolelle katselemaan KTM-tavaraa kun odottelin huollon valmistumista. Uusi KTM Duke 690 maksaa kuulemma n. 11.000e, joten se on hyvä kandidaatti seuraavaksi pyöräksi. Myyjät olivat ystävällisiä ja vastailivat kysymyksiini tavaratelineestä ja siihen sopivista takalaukuista. Jokin siisti laukkuratkuisu Dukeen pitää keksiä - tästä myöhemmin lisää.

Pihalla siirsin yhden tuolin varjoon ja lueskelin KTM:n kataloogeja kun odottelin huoltoa. Asentaja kävi välillä kysymässä, laitetaanko uusi sytytystulppa vaikka se ei viralliseen huolto-ohjelmaan kuulukaan. Lopulta asentaja ajoi pyörän viereeni ja kertoi, mitä oli tehnyt. Kyselin siinä vielä pyörästä ja huollosta kaikenlaista ja kysyin, millainen homma on itse vaihtaa seuraavan kerran öljyt. Asentaja vaikutti tosi pätevältä kaverilta, ja vastaili ystävällisesti kaikkiin kysymyksiini. Huolto maksoi muistaakseni jotain vähän päälle 200e, laajan vuosihuollon lisäksi vaihdettiin yksi kulunut mutteri ja asentaja korjasi liian herkän etujarrun jarruvalon sensorin. Hyvää palvelua saatuani vanhasta tottumuksesta kirjoitin asentajan nimen ylös, että tiedän pyytää samaa kaveria tekemään jatkossakin huollot.

Lähdin ajamaan takaisin Kiljavan tietä ja sieltä Klaukkalaan. Välillä pysähdyin ja katsoin pyörän alle, ettei mistään valu öljyä katteeseen - kaikki ok. Pyörä tuntui hyvältä paluumatkan aikana, eli huolto vaikutti olleen ok - kaikki ruusut Racing Bike Side Carille (omituinen nimi firmalla, mutta asiantuntevaa ja hyvää palvelua - ei nimi firmaa pahenna, ellei firma nimeään, kuten sanonta kuuluu).

Sitten hektistä koodausta iltapäivä. Päivän jälkeen lähdin puoli seitsemältä Haltialan tilalle. Kiroilin mennessäni kun varttia vaille seitsemän vaikutti Haltialasta tulevan moottoripyöriä pois yhtenä letkana - olinko tullut liian myöhään? Perillä huomasin, että en: kaikki parkkipaikat ja piha olivat aivan täynnä pyöriä! Käsittämätön väenpaljous. Varmaankin kesän alku ja lämmin päivä olivat houkutelleet väkeä paikalle. Ostin kahvin ja kiertelin rauhassa pyöriä, niitä olikin kaikenlaisia. Oli tosi hauska kierrellä rauhassa ja katsella pyöriä - paikalla näki varmaan enemmän pyöriä kuin MP-messuilla helmikuussa. Tunnelma oli tosi hauska - motoristit kiertelivät katselemassa pyöriä ja juttelemassa tuttujen kanssa. Kartsa vain katseli pyöriä - MP-tuttavapiiri on vielä tällä hetkellä kovin pieni, mutta toivottavasti tänä kesänä kasvaa.

Illalla olin aivan tulessa päivän MP-tapahtumista. Ehdotin vaimolle, että lähdetään vielä iltapalalle johonkin ravintolaan pyörällä - vaimo oli heti valmis kun Kartsa tarjoaa illallisen. :D Aika erikoinen fiilis muuten ajaa kaksistaan - sellainen keveys ja pyörän aggressiivisuus oli poissa kun ajoi kahdestaan. Vaimo kyllä sanoi, että tykkää istua takana ja katsella maisemia kun Kartsa keskittyy ajamiseen.

Olen tosi iloinen, että pyörä on nyt huollettu ja asentaja sanoi, että pyörä vaikuttaa hyväkuntoiselta. Nyt on hyvä ajaa kesä Dukella. Kun ostin pyörän niin mittarissa oli 4.500 km - nyt 6.200 - olen ajanut noin kuukaudessa melkein 2.000 km! Vaikka tuli taas vain normilomat, niin onneksi töiden jälkeen riittää pohjolan valoisaa iltaa - pitää nautiskella kesä ja tehdä paljon hauskoja pieniä pyöräretkiä pääkaupunkiseudun ympäristössä.

Pari hankintaa pitäisi tehdä:

1. Hyvä level 2 yhdistetty rinta/selkä-panssari, joka mahtuu tiukahkon nahkatakin alle. Olin maanantain Helsingin Orgin Turpakäräjillä Pakilan Teboililla ja siellä suositeltiin, että tuollainen kannattaisi olla - kuulemma kypärän jälkeen tärkein suojavaruste. Suosituksia otetaan vastaan.

2. Pieni siisti helposti kiinnitettävä/irrotettava laukku Dukeen, johon saa mahtumaan Netttimotosta ostetun jarrulevylukon. Olen tykännyt pitää tuota hälyttävää jarrulevylukkoa ja laitan sen kiinni vanteeseen kun jätän pyörän päiväksi kadun varteen asiakkaan luokse - tuo mielenrauhaa pitää Dukea päivä kadun varressa, kun tietää, että siinä on hälytin kiinni. Ongelma vain on se, että Dukessa ei ole mitään tavaratilaa tuolle rautamötikälle. Joten Kartsa pitää sitä nahkatakin taskussa. Jokainen varmaan arvaa, että mötikkä tulee kylkiluista läpi, jos Kartsa kaatuu pyörällä sen kanssa. Eli jokin järkevämpi kuljetuspaikka pitäisi mötikälle löytyä. Ehdotuksia otetaan vastaan.

Mä pitäisin (ainakin rintapanssaria) tärkeämpänä hyviä hanskoja. Ihan sama missä tai miten menee nutulleen, vaikka parkkipaikalla kävellessä kanttikiveen kompastuen, niin et muuten pyyhi pyllyäsi paskalla käydessä itse, tai käytä tietokonetta. Selän naksahtaminen vaatii jo sentään vähän huonoa säkääkin ja usein hiekkaa asvaltilla tai muuten omien rajojen ylittämistä ajamalla.

Noita tankinrenkaaseen kiinnittyviä laukkuja on myös Hepco & Beckerillä (Strom Motor myy) ja Bags Connectionilla (R.M. Heino myy), kummastakin on itsellä kokemusta, eikä haukuttavaa löydy. Varmasti myös toi Givin systeemi on hyvä. Noissa on se etu, ettei ne naarmuta oikein asennettuna tankkia, toisin kuin perinteinen tankkilaukku. Eiköhän noista joku käy myös Dukeen, soittamalla varmaan selviää...

shyhander sanoi:
Mä pitäisin (ainakin rintapanssaria) tärkeämpänä hyviä hanskoja. Ihan sama missä tai miten menee nutulleen, vaikka parkkipaikalla kävellessä kanttikiveen kompastuen, niin et muuten pyyhi pyllyäsi paskalla käydessä itse, tai käytä tietokonetta. Selän naksahtaminen vaatii jo sentään vähän huonoa säkääkin ja usein hiekkaa asvaltilla tai muuten omien rajojen ylittämistä ajamalla.

Samaa mieltä, hanskat ja kengätkin menee kyllä selkä/rintapanssarin edelle.

Itse en ymmärrä näitä heppuja jotka ajaa kesäkeleillä muuten täysissa varusteissa mutta ilman hanskoja...

Hienoa attä Karza ei ole stereotyyppi koodarista, vaan aktiivinen ja ulkoilmassa viihtyvä! Minulla on ollut mielikuva pimeissä kammioissaan istuvista gooteista jotka päivänvaloon joutuessaan huutavat daylight burning!

Nythän Kartza Orggilaisena laittaa foorumin kuntoon, kunhan asiakaskäynneiltään ehtii. Täällä on bitti jos toinen poikittain, saan minäkin ostettua kaupasta ORG jäsenyyden! Muutama parannusehdotus jos saan esittää, etusivulla kun lukee lista uusista keskusteluista, nyt se menee aiheen aloitussivulle ja ahkerana foorumin lukijana haluan nähdä ne viimeiseksi kirjoitetut. Toiseksi tämä kynttilä ketju, tiedän että nyt joku pahoittaa mielensä: Etusivulla kun lukee jostakin onnettomuudesta, harmikseni joudun katselemaan kynttiläketjun nyyhkimistä, sitä ei voi linkistä arvata? ihmisiä kuolee maailmassa monista syistä liikenneonnettomuudet ovat vain yksi syy, pidän suorastaan tekopyhänä hurskasteluna koko aihetta tässä muodossa. :kääk:

Sampo-FIN sanoi:
Hienoa attä Karza ei ole stereotyyppi koodarista, vaan aktiivinen ja ulkoilmassa viihtyvä! Minulla on ollut mielikuva pimeissä kammioissaan istuvista gooteista jotka päivänvaloon joutuessaan huutavat daylight burning!

Nythän Kartza Orggilaisena laittaa foorumin kuntoon, kunhan asiakaskäynneiltään ehtii. Täällä on bitti jos toinen poikittain, saan minäkin ostettua kaupasta ORG jäsenyyden! Muutama parannusehdotus jos saan esittää, etusivulla kun lukee lista uusista keskusteluista, nyt se menee aiheen aloitussivulle ja ahkerana foorumin lukijana haluan nähdä ne viimeiseksi kirjoitetut. Toiseksi tämä kynttilä ketju, tiedän että nyt joku pahoittaa mielensä: Etusivulla kun lukee jostakin onnettomuudesta, harmikseni joudun katselemaan kynttiläketjun nyyhkimistä, sitä ei voi linkistä arvata? ihmisiä kuolee maailmassa monista syistä liikenneonnettomuudet ovat vain yksi syy, pidän suorastaan tekopyhänä hurskasteluna koko aihetta tässä muodossa. :kääk:

Eipäs sekoiteta kahta henkilöä, Kartza ja Kartsa- Hel ovat eri tyyppejä. Kartza taitaa nykyisin vaikuttaa Espanjassa mutta silloin tällöin tänne vielä kirjoittelee.

Kävin tänään Stormissa katsomassa rinta/selkäpanssareita. Käytettynä ostamani nahkarotsi on sen verran tiukka, että mitään isoa viritystä sinne alle ei voinut laittaa. Ostin sitten lopulta vain takin selkätaskuun laitettavan Rukka-selkäpanssarin. Panssari on varsin ok - tuskin huomaa, että se on selässä. Kun on kerran murtanut selkärangan nikaman (15 vuotta sitten taksi ajoi päälle suojatiellä), osaa antaa arvoa turvavarusteille.

Sitten ostin Motonetista 90 eurolla (-10%) Bagster Spider takalaukun. Laukun kiinnitysosan sai aika helposti kiinni Duken matkustajan penkin alle ja itse laukun saa helposti klipseillä kiinni kiinnitysosaan.

Nyt on Duke huollettu ja varusteet ostettu! Huomiseksi olen suunnitellut noin 5 tunnin matkaa (edestakaisin) jonnekin Espoosta länteen. Seikkailu! Ehdotuksia: mitä teitä ajaa ja missä käydä?
:orgmp:

Back