• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Miten onnistutte välttämään tutkat ja ajokiellot?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Miikam
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Miten onnistutte välttämään tutkat ja ajokiellot?

Nyt kun nopeusvalvonta ja nopeusmaksujen korotukset ovat olleet vahvasti esillä, niin rupesin miettimään, kuinka onnistun välttämään ajokiellot...
Ilmeisesti 80-alueella pitää ajaa vielä ainakin tänä "kesänä" melkeinpä 120km/h, että saa ajokieltoa pelkän nopeuden perusteella.
Päiväsakkoja tulee jos tulee... niitä vartenhan on säästetty tuloihin nähden riittävästi rahea pahan päivän varalle.
Sakot alkavat huolestuttaa vasta siinä vaiheessa kun niitä alkaa kertyä liian tiuhaan ja itse olen jo onnistunut ajamaan kolme vuotta sakoitta. Ehkä olen sattunut ajamaan vain oikeissa paikoissa ja malttanut hissutella valvotuimmilla tieosuuksilla.
Milloin uskallatte nauttia kadulla/tieliikenteessä ajamisesta ilman ajamista lamauttavaa tutkapelkoa?

...toivottavasti kyttäpoliisi ei nyt selvitä ajoreittejäni ja laita sinne 24/7 valvontaa :thumbsup:

Ei siihen mitään niksejä tartte. Ajelee ihmisiksi. Mä olen ajanut viimeisen reilun kymmenen vuotta ilman sakon sakkoa eikä ole ollut edes likellä.

Ajokieltoa saanut kerran, hmmm, taisi olla syksyllä -92 ja syynä hurja kaasukäsi kevarilla edellisvuonna tai sitä edeltävänä. Taisi siinä joku keulimissakkokin olla syynä. Aikuisena ei sitten olekaan ollut näitä ongelmia.

Kait siinä auttaa kun menee riittävän moninumeroisia teitä pitkin.

Aika - paikka. Tuossa ne tärkeimmät.

Aihetta laajemmin tarkasteltaessa ainakin
70- ja 80-luvuilla oli homma sellaista, että olit
aika vatipää, tai sitten kärsit pahasta, kroonisesta
epäonnesta jos nakki napsahteli ihan tarkoituksella
vetohommissa ollessa. Ihan arkinen tarkkaamattomuus
oli silloinkin oma juttunsa.

Nykyisin lähes jokainen "virkakulkine" on potentiaalinen,
liikkuva tutka kameroineen varsinaisten "rysien" lisäksi.

Pitkiä "umpikujia" ainakin eteläisillä rannikkoseuduilla riittää
ja usein vielä ihan ajopätkiäkin. Niitä "perkaamalla" pärjää
otsikon suhteen hyvin, mutta joku tolkku sielläkin on pidettävä
paikkallisliikenteen suhteen. Ihan pimeeseen vetäen ei homma
ole loputtomiin omissa käsissä koskaan-missään yleisillä laduilla,
vaikka paikallistuntemus olisi hyväkin.

Jaa että missä, koska ja miten?.......

Italian -Ranskan - Espanjan "maaseudulla" suorastaan runollisesti polveilevilla,
sujuvasti mutkittelevilla ja pääosin hyväpintaisilla teillä, joille lähistön kaupunkien vetomiehet
eivät sankoin joukoin keräänny hinkkaamaan.... aiheuttaen pahennusta jopa
paikallisissa ja samalla kerää "paskakärpäsiä" paikalle :D.

Eli ollaan alueilla, joilla on loputtomasti mahtavia vetoteitä joilla paikallisetkin,
yksittäiset kulkijat menevät individualistisesti omaan tahtiinsa. Ketään ei kiinnosta,
eikä haittaa, vaan kaikki keskittyvät omiin asioihinsa :thumbup:.

Siinä muuten hermo lepää ja sielu hymyilee :respect:.
....ja tajuaa miten perseestä ruuhkaiset ja tökkivät Alppiserpot itse asiassa ovatkaan
varsinaisen "ajamisen" suhteen, oli maisemat miten mahtavat tahansa.

Kylät, isommat ja pienemmät KYLÄT ja niiden liepeet ovat tuollakin "pyhää aluetta" uskonnosta riippumatta.
Sitä ei pidä koskaan unohtaa.

Että siellä.... silleen.... muutama viikko vuodessa :peukutpystyyn:.

Äkkiseltään ei tule mieleen muuta kuin saksan autobahn ja vapaiden nopeuksien ladut.

Itse ajan n. 90% kaikista ajoista pyörällä niin, että koko ajan mennään niin lujaa kuin pystyy. Viimeseen neljään vuoteen ei ole kertaakaan ollut yhdelläkään poliisilla sanomista vaikka useamman kerran olen poliisinkin ohittanut. Ja ainakin kerran menin viime kesänäkin keula ilmassa poliisin ohi. Sitten kun saavat kiinni niin yleensä kyselevät, että kuin kovaa ajoin ja manailevat kun eivät pysyneet perässä.

Viimeksi muokattu:
Nitrous sanoi:
Tästä on kyllä hyvä muistuttaa välillä ettei pääse liian helposti ylentämään itteensä paremmaksi ihmiseksi.

Mut itse aiheeseen: Itse ajan n. 90% kaikista ajoista pyörällä niin, että koko ajan mennään niin lujaa kuin pystyy. Viimeseen neljään vuoteen ei ole kertaakaan ollut yhdelläkään poliisilla sanomista vaikka useamman kerran olen poliisinkin ohittanut. Ja ainakin kerran menin viime kesänäkin keula ilmassa poliisin ohi. Sitten kun saavat kiinni niin yleensä kyselevät, että kuin kovaa ajoin ja manailevat kun eivät pysyneet perässä.

AIKA - PAIKKA ! :thumbsup:

Bone tuossa jo aika hyvin summasikin sen miten itse näen asian. Eli katsoo missä ja milloin availee, ei sellaisissa paikoissa missä todennäköisesti on valvontaa eikä niin, että aiheuttaa suunnatonta pahennusta lukuisille sivullisille.

Isommilla ja enemmän liikennöidyillä teillä availlessa kannattaa katsoa, ettei näköpiirissä ole mitään kovin epäilyttävän näköistä. Ja jos muuta liikennettä on vähänkään reilummin, niin ei kannata vetää kovin pitkiä pätkiä "törkeästi" ohitellen tai muuten pahennusta aiheuttaen. Eli käytännössä muun liikenteen joukossa kannattaa ajaa kohtuullisen ihmisiksi.

Syrjemmällä sitten voikin vetää vähän vapautuneemmin. Sielläkin kannattaa välttää kaahottamasta samoja pätkiä edestakaisin turhan säännöllisesti. Muuten joku paikallinen saattaa ärsyyntyä riittävästi tilatakseen paikalle virallisia valvojia. Kääntöpuolena pikkuteissä on sitten se, että niillä kannattaa pitää jonkunlainen tolkku päässä jo ihan oman terveyden takia, mutta se on sitten taas ihan oma aiheensa.

Näillä eväillä olen pärjännyt jo lähemmäs parikymmentä vuotta ilman ensimmäisiäkään sakkoja, vaikka mahdollisuudet niihin olisi liki jokaisella ajokerralla jos vaan sattuisi kohdalle osumaan :D

On niitä, kun eivät osaa vastata täsmälleen aloittajan kysymykseen, joka oli, että miten tästä eteen päin kun sakkorajat yms. ovat nousseet ja mm. nopeusrajat laskeneet 8 kmh ylitys laskenut 7 kmh:hon. Ja sitten, että paikka on yleinen katu / tie jne, ei rata.

Siis tästä eteen päin on autobahn (huoleti mielin, niin kuin aloittaja kysyi).

Viimeinen lappu kun tuli pari viikkoa sitten miekkaleimalla, oli 60 kmh alueella tolpan kohdalla 64 kmh, ja kylläpä vaan huomautuksen laittoivat - kotilolla siis...

Eipä muuta - muut jatkakoon.

tate66 sanoi:
Kait siinä auttaa kun menee riittävän moninumeroisia teitä pitkin.

Näin on:thumbup:
Ja jos poliisisetä tulee vastaan, niin se on yleensä menossa tehtävälle ja silloin ei pienistä ylinopeuksista noteerata, kun muuten ollaan siellä tehtäväpaikalla tulevalla viikolla. Tai sitten se on palaamassa tehtävältä ja kiire sivistykseen.
Muuten ne ei liiku siellä juuri ollenkaan, ellei ole se kerran kuussa tehtävä rattijuoppojahti...
Nykyään poliisilla on niin vähän resursseja noille sivutaipaleille, että siellä saa olla melko rauhassa.

Pienillä maaseudun teillä, joissa ei asutusta tms lähellä. Vetopaikat katsotaan tarkkaan ja tutuilla paikoilla. Usein esim ajaa rantaan tai umpikujaan päättyvän tien normaalisti ja sitten kun tietää, ettei ole tutkia vastassa niin voi rennommin ajella sen uudelleen. Ääni on myös tietyllä tapaa vihollinen, jos kuuluu kesäyössä kilometrien päähän niin lopulta joku kyllästyy ja soittaa poliisille.

On myös hyvä tietää perinteiset tutkapaikat alueella, mutta useinhan se jackpot tulee vastaantulevasta poliisista.

Siviili-MP on kyllä paha. Ei älyä sitä kuin vasta kohdalla kun erottuu tutkat ja muut rojut, mutta sitten on jo liian myöhäistä. Pari kertaa tullut vastaan kotitiellä. Toisaalta nekin on oppinut jo tuntemaan pyörän perusteella aika hyvin niin osaa jo varoa jos vaikka perässä ajaa.

Tuurilla, katsomalla ympärilleen ja peileihin, vainoharhainen asenne. Siinäpä niitä lääkkeitä. On mulla kotilossa yks Venäjältä tuotu tutkanpaljastin, hälyyttää kaikki abceen automaattiovet muttei ainuttakaan tutkaa :) Ajokauden alussa sain pienen sydänkohtauksen aamu viideltä 130 80-alueella, kun poliisit on yhtäkkiä perässä. Olivat keikalle menossa eivätkä reagoineet mitenkään.

Turder sanoi:
P Ääni on myös tietyllä tapaa vihollinen, jos kuuluu kesäyössä kilometrien päähän niin lopulta joku kyllästyy ja soittaa poliisille.

On myös hyvä tietää perinteiset tutkapaikat alueella, mutta useinhan se jackpot tulee vastaantulevasta poliisista.

Sähköpyöriä odotellessa..
Itseasiassa mulle kelpais kun sais polttiksenkin hiljaiseksi. Tai vois se vähän matalasti murista...

Mut samaa toistelen kuin muutkin:
- tunne tunnetut tutkapaikat
- elä tolloile - ajellaan sievästi kylien ja kaupunkien alueet ja lähistöt ja muut asuma/liikennetihentymät joissa on myös poliisitihentymä yleensä.
- mitä pienempi tiennumero sitä rauhallisempi matkailu vauhti - kun ajelee virran mukana/puuttumiskynnyksen alle ei tartte jännittää. Liikkuva pa ei yleensä käänny perään/pysäytä kirjallisen varoituksen takia vaan vasta jos pitää rahastaa, tai jututtaakseen jos on tullu ilmoitusta kovaa ajavasta mp´stä. Ohituksissa harvoin osuu kohalle jos ei tartte asua vasemmalla kaistalla.
- järki käteen, jos vedät aina miljuunaa niin joskus osuu kohalle, vaikka se keikalta palaava partio joka kerkeää napsauttaa tutkan tulille ja ottaa löysät rahnat pois ja kirii pari sijaa sakotuskisassa.
- muutenkin se huomion kerjääminen kerjää huomiota, virallista suoraan tai kypsyneiden paikallisten kautta.

Re: Miten onnistutte välttämään tutkat ja ajokiellot?

Vedot pitää ajaa radoilla tai autobaanoilla. Muuten voi ajella rajoitusten mahdollistamissa toleransseissa. Ei ole pakko kaahottaa. Analogioita tähän: alkoholista voi nauttia sivistyneesti, sitä lekaa ei tarvitse kerralla tyhjentää. Naisen ei tarvitse olla Nigella Lawson jotta hänestä voisi pitää, jne. jne. Että tällaista kukkahattuilua tällä kertaa.

Sent from my iPad using Tapatalk

Yhdestä tökeröstä päätin, että 60km/h ja sen alle on syy ajaa rajoitusten mukaan ja mutkapätkillä ajan suoran hiljempaa ja kiihdytän vauhdin sopivaksi vasta hieman ennen mutkaa. Eihän sillä kovaa suorilla ajamalla saa kuin kypärämelua aikaiseksi. Käsittämätön tuuri on kyllä ollut silloin, kun nuorempana kaasukäsi oli notkeampi ja sakot on silti jäänyt tuohon yhteen:jippikaijee: Muutama vuosi sitten kylläkin oli raudan maku suussa, kun huomasin yöllä ja sateessa ajavani "miekkataksia" huomattavan rivakasti kiinni.Ajoimme hetken rinnakkain ja silloin konstat ilmeisesti päättivät antaa asian olla ja mennä Abc:lle kaffelle:D

Itse ajan n. 90% kaikista ajoista pyörällä niin, että koko ajan mennään niin lujaa kuin pystyy. Viimeseen neljään vuoteen ei ole kertaakaan ollut yhdelläkään poliisilla sanomista vaikka useamman kerran olen poliisinkin ohittanut. Ja ainakin kerran menin viime kesänäkin keula ilmassa poliisin ohi. Sitten kun saavat kiinni niin yleensä kyselevät, että kuin kovaa ajoin ja manailevat kun eivät pysyneet perässä.

:thumbup:

Back