• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Miten karsia moottoripyöräilyn kuukausikulut minimiin?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TweetyLeaf
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tuolla aikaisemmin spekuloitiin tuota mun magnan säätöä. Vaikka väärässä topikissa onkin niin väliaikatietoja. Etenkin kun niitä Dynojetin sarjoja nyt on spekuloitu.

Kävin juuri koeajolla kun neuloja on nyt nostettu millin verran. Pienillä kierroksilla toimii edelleen hienosti, samoin yli kuuden tonnin lähtee mukavasti. Huonolla takarenkaalla märällä asfaltilla sutii koko ajan kiihdytyksessä. Pyörä alkaa herätä taas henkiin ja yllätti että oliko tässä noinkin paljon tehoa. Edelleen röpeltää 4000 - 5500 kiekan välissä, mutta suunta on selvästi oikea. Ensi nostetiin puoli milliä ja parani. Nyt toiset puolimillä ja parani enemmän kuin ekasta puolesta millistä. Toivotaan nyt että sen ehtii tällä viikolla tehdä, kiirettä kuulemma pitää.

Mulla on tuolle jo ostaja olemassa, mutta haluaisin myydä sen toimivana ettei tarvi irvistellä ja selitellä että kyllä se muuten mutta...

Joe sanoi:
Tuolla aikaisemmin spekuloitiin tuota mun magnan säätöä. Vaikka väärässä topikissa onkin niin väliaikatietoja. Etenkin kun niitä Dynojetin sarjoja nyt on spekuloitu.

Kävin juuri koeajolla kun neuloja on nyt nostettu millin verran. Pienillä kierroksilla toimii edelleen hienosti, samoin yli kuuden tonnin lähtee mukavasti. Huonolla takarenkaalla märällä asfaltilla sutii koko ajan kiihdytyksessä. Pyörä alkaa herätä taas henkiin ja yllätti että oliko tässä noinkin paljon tehoa. Edelleen röpeltää 4000 - 5500 kiekan välissä, mutta suunta on selvästi oikea. Ensi nostetiin puoli milliä ja parani. Nyt toiset puolimillä ja parani enemmän kuin ekasta puolesta millistä. Toivotaan nyt että sen ehtii tällä viikolla tehdä, kiirettä kuulemma pitää.

Mulla on tuolle jo ostaja olemassa, mutta haluaisin myydä sen toimivana ettei tarvi irvistellä ja selitellä että kyllä se muuten mutta...

Minä sain ainakin kerrasta kohdalleen, kun tilasin tämän kalkulaattorin avulla suuttimet ja prikat, neulojen alle.

http://carbjetkits.com/CJKCalculato...name=Honda VF750C Magna 1994-2003 and VF750C2

Joe sanoi:
Joko tweety on päässyt vifferiä testaamaan tai miten muuten nyt homma etenee.

Noniin, tarinoidaas nyt vähän.

Kävin koeajamassa vifferiä Etelä-Suomessa. Pitkään katselin kaikenmoista pyörästä läpi ja koetin olla mahdollisimman tarkka, myyjäkin tokaisi, ettei kukaan ole syynännyt koskaan pyörää niin tarkasti läpi kun mitä touhusin siinä pihassa. Tietysti asiaa hieman hankaloitti se, että enhän minä mikään tekniikan nero ole (valitetttavasti) ja esim kytkimestä kuuluva kummallinen rasahduksen kaltainen ääni pisti mietityttämään, kuitenkin Hornetinkin kytkin piti jotain mekkalaa ennen kun kytkin otti kiinni, joten en asiasta sitten sen kummemmin huolestunut ja täällä myöhemmin kyselin onko normaali ääni (kuulemma on).

Koeajolla pyörä tuntui kovinkin erilaiselta, kun entinen Hornettini, lyhkäsenä kaverina tuo ajoasento tuntui yllättävänkin kyykyltä ja hartioita kyllä piti opetella pitämään rentona (varsinkin kun oli hiukan kylmä). Polvikulmat ja muut tuntui kuitenkin kivalta ja mukavalta. Pikkasen on korkealla penkki, sillä pysähtyessä vain toinen jalka ylttää maahan kantapäällä kun toinen jalka on varpaisillaan, pikkujuttuja. Pärrä on noin 75k ajettu 1998 malli, ja jännitteensäädinkin on vaihdettu sellaiseen joka pitäisi kestää (oman nettitutkimuksen mukaan). Pyörään on tehty merkkihuolto ja venat säädetty (ei siis tarkistettu, vaan säädetty, olivat 0,01mm yli ohjearvojen. Kone tuntui käyvän tasaisesti kylmänä ja ottaa kierroksia ilman kiukuttelua. Mitään mutkateitä en päässyt kokeilemaan koeajolla, mutta sen verran pystyi muutamassa paikassa kallistamaankin, että huomasi muutaman asian. Takapää on selvästi liian tiukalla meikäläisen painolle, ja tuo pitäisi säätää. Etupää tuntui ensialkuun hiukan löysältä.

Noh, koeajolta takaisin ajaessani testailin vielä jarrut, ei ongelmia, muuta kun kuskin korvien välissä. Pyörä takasin pihaan, ja kauppaa hieromaan. Tunnin joutui jonottamaan että sai tilisiirron tehtyä Nordeassa (perkele).

Pyörä siis lähti matkaani. Kuvia ette saa, kun raukkaparka oli myydessä ja on edelleen liian kurassa ja paskassa (ei ole aikataulut menneet yhteen, kun pitää kaverilla käydä pesemässä). Jonkun verran on nyt tullut ajettua ja vielä on tuohon ajoasentoon tottumista, ihan en ole alaselän asennon kanssa vielä sinut ja nojaan liikaa pyörään ja pistän hartioita jännitykseen huomaamattani (ja heti huomatessani hirveä itselleen vittuilu kypärän sisällä). Polvikulma tuntuu olevan juuri passeli.

Pyörässä itsessään on kolme laukkua, eikä mitään minivilkkuvirityksiä, vaan aikamoisen orginaalilta näyttää. Mivvin slipari tekee V4 koneesta mukavan kuuloisen, ja kyllähän tuo perkele katetuksi pyöräksi mukavalta näyttää, oli laukut kiinni tai ei. Takapenkin suojaa ei ollut mukana, mutta ei sen väliksi.

Toivoin tosiaan, että olisin saanut (hyviä) kuvia tähän tilannepäivitykseen mukaan, ja sen takia en tästä heti kirjoittanut, pyörä on siis ollut itselläni yli viikon.

Yksi asia mihin edelleen en meinaa tottua, on tuo vaihteiston käyttö. Hornetti kun ei matalilla kierroksilla kiukutellut juuri ollenkaan, niin vifferi tuntuu 3k ja alle kierroksilla juttelevan, että tarttis vaihtaa pienempää silmään. Puhun nyt siis semmosesta tasaisesta nopeudesta esim 50 tai 60 rajotuksen tiellä. Jotenki tuntuu, että aina kun tahdon pitää vaikkapa tasasta kuuttakymppiä vauhtia, niin se alin kiukuttelematon rpm löytyy vaihteiden välistä. (Selvennöksenä, asia tuskin on näin, tämä on vaan omaa päänsisäistä typeryyttä).

Helvetin tyytyväinen olen kuitenkin ostokseen, pyörässä on voimaa mulle riittävästi vaikka vääntöä ja tehoa on teoriassa vähemmän kun hornetissa. Vielä en ole mutkateille lähtenyt nauttimaan, odottelaan rauhassa kelien lämpenemistä, äijän tottumista pyörään ja hiekan tieltä vähenemistä.

Pikkusäätöä. Ei mullakaan ylety kun toinen jalka maahan kun en saamaton paska saa sitä takajousta millään säädettyä. Raiseripalat tankoon tai eri stonga/cliparit ja pikkasen muutat ratastusta niin se on aikalailla siinä :thumbup:

TweetyLeaf sanoi:
Yksi asia mihin edelleen en meinaa tottua, on tuo vaihteiston käyttö. Hornetti kun ei matalilla kierroksilla kiukutellut juuri ollenkaan, niin vifferi tuntuu 3k ja alle kierroksilla juttelevan, että tarttis vaihtaa pienempää silmään. .

Onneva moposta! Ja yllämainittu on ihan "normi"vifferiä :).

Hieno että löytyi pyörä. Tuo vifferin velttonelonenhan on aika tavalla sukua tuolle mun entiselle Magnalle. Ei siinä hirveästi kyllä vääntöä ole alle 3000 kierroksen, ei se mulla kakistele siellä, mutta tuntuu ettei se kyllä tykkää alle sen ajelusta. 3500 menee oikein lönkötelleen, mutta kun alkaa 4000 olla niin tuntuu että kone käy kuten sen on tarkoitettu käyvän.

Vaihteet on ihan eri välityksillä, siihen en osaa sanoa ja edellisesta vfr:llä ajelusta on jo 7 vuotta. Ei ole hirveää muistikuvaa, muuten kuin että se oli tosi tasainen moottori, helppo ajettava. Magnassa on 5 vaihteinen laatikko ja vitonen ei kyllä kuuden kympin vauhtiin ole oikea valinta.

Tuo kierroshomma on jännä. Nyt kun tänään viimeksi kävin magnalla koeajolenkin niin tuntuu ettei se huuda läheskään niin pahasti kuin rivinelonen vaikka kierroksia olis 6000 kellossa. Tuo jammu tuntuu karjuvan koko ajan vaikkei olis kuin karvan yli 3000. Tuo nimenomaa silloin kun ajetaan tasaista nopeutta revittelemättä.

Joe sanoi:
Tuo kierroshomma on jännä. Nyt kun tänään viimeksi kävin magnalla koeajolenkin niin tuntuu ettei se huuda läheskään niin pahasti kuin rivinelonen vaikka kierroksia olis 6000 kellossa. Tuo jammu tuntuu karjuvan koko ajan vaikkei olis kuin karvan yli 3000. Tuo nimenomaa silloin kun ajetaan tasaista nopeutta revittelemättä.

Kiitoksia onnitteluista kaikille tasapuolisesti.

Tosiaan jotenkin tuntuu, että kone pikkasen kiukkuaa alle kolmen tonnin. Kolmessa tonnissa tai vähän päälle se hykertelee jo tyytyväisenä. Kyse on varmaan tottumiskysymyksestä niinkuin mainitsin, eli kierrokset kuullostaa "korvaan" liian korkeilta tuohon tasaiseen normiajoon.

Uskoisin osaltaan, että sama "ongelma" on tuon vaihteiston kanssa, ei ole korva vielä tottunut siihen missä mennään pyörän kanssa (kuka helvetti sitä kierroslukumittaria oikeasti muka kyttää jatkuvasti, kun pärrä juttelee informaation lähimaastoon kuitenkin?).

Korotuspaloista joku mainitsi, niin en kyllä ole semmoisia edes harkinnut. Tuo "enemmän kyykky kuin kuvittelin" ei ollut siis negatiivinen ilmaisu mitä kirjoittelin, vaan enemmänkin sellainen yllättävä seikka ja vielä kestää tottua.

Jos nyt yhdestä asiasta olen huolissani, niin se on tuosta alaselän asennosta (toki ne korotukset vaikuttaisi tähän) ja siitä että saa tuon hartioiden jännittämisen huis hittoon omista pahoista tavoista.

Toisinsanoen, en mä lähde pyörää muuttamaan ennen kun "oikeita" tottumisen jälkeisiä ongelmia ilmenee. Sitten sen vasta tietää mitä tahtoo, tosin toi takapään tiukkuus on kyllä selvästi ongelma, mutta sen säätäminen kunnolla vaatii jo vähän apuja.

Kaipa tuonkin ajan kanssa oppii mikä vaihde milloinkin on silmässä. Magnalla kun ajoin 6 kesää niin siitä tiesin parin vuoden jälkeen aina. Siinä tarvinnut edes kiekka- tai nopeusmittaria katsoa, sen vaan oppi.

Jammulla on nyt noin 800 kilsaa ja siitä ei ole hajuakaan mikä vaihde on silmässä eikä se selviä edes kierroksia ja nopeutta katsomalla. Vaihteet on niin tiheät että on suurin piirtein sama onko sisässä kakkonen vai nelonen. Ehkä kutosen olen nyt oppinut katsomaan kun tiedän mitä se kiertää 80 ja satasen nopeudessa, mutta muuten ei hajuakaan. Moottorin äänestäkään en juuri osaa vielä päätellä mitään, toistaiseksi pitää vilkaista kiekkamittaria ja päätellä siitä onko sopiva vaihde.

Joe sanoi:
Kaipa tuonkin ajan kanssa oppii mikä vaihde milloinkin on silmässä. Magnalla kun ajoin 6 kesää niin siitä tiesin parin vuoden jälkeen aina. Siinä tarvinnut edes kiekka- tai nopeusmittaria katsoa, sen vaan oppi.

Jammulla on nyt noin 800 kilsaa ja siitä ei ole hajuakaan mikä vaihde on silmässä eikä se selviä edes kierroksia ja nopeutta katsomalla. Vaihteet on niin tiheät että on suurin piirtein sama onko sisässä kakkonen vai nelonen. Ehkä kutosen olen nyt oppinut katsomaan kun tiedän mitä se kiertää 80 ja satasen nopeudessa, mutta muuten ei hajuakaan. Moottorin äänestäkään en juuri osaa vielä päätellä mitään, toistaiseksi pitää vilkaista kiekkamittaria ja päätellä siitä onko sopiva vaihde.

Eli taitaa tosiaan olla vaan tottumiskysymys, luulisi että Yammu rupeaa kommunikoimaan kanssasi ajan mittaan yhtä hyvin kun Magna. :)

Vaihdenäyttöä kai kaikki aina kaipaa kunnes tottuu. Pyörän painoa kuitenkin lisäsin ostamalla Ebaystä 7 euron varashälyttimen, kerrotaan siitä kokemuksia kun suvaitsee saapua.

TweetyLeaf sanoi:
Jos nyt yhdestä asiasta olen huolissani, niin se on tuosta alaselän asennosta (toki ne korotukset vaikuttaisi tähän) ja siitä että saa tuon hartioiden jännittämisen huis hittoon omista pahoista tavoista.

Toisinsanoen, en mä lähde pyörää muuttamaan ennen kun "oikeita" tottumisen jälkeisiä ongelmia ilmenee. Sitten sen vasta tietää mitä tahtoo, tosin toi takapään tiukkuus on kyllä selvästi ongelma, mutta sen säätäminen kunnolla vaatii jo vähän apuja.

"Munat tankkiin", alavatsalihaksilla ja reisillä paino tankkiin, selkä suoraksi eli alaselkä hieman notkolleen selkärangan luonnollisen kaaren suuntaan, etukenoa sen verran, että saat kädet rennoiksi ja kyynärpäät selvästi koukkuun.
Itselläni ei oikein ajofarkuilla tai tixtekseillä jorma ja kulkuset tykkää tuosta, mutta kunnon ajonahkahousuilla ei tuota ongelmia.

2bucket.jpg

Ja tältä näyttää 175cm kuski mopon päällä.
10687970_10153712074107164_3513440639672219160_oedd40.jpg

Jousen säädössä ensin painumat ainakin suunnilleen sinne päin mittanauhalla. Oliko vfr:ssä edes vaimennuksen säätöjä? Takana paluuvaimennus? Ei muuta? Sillä vaan täsmäät vaimennuksen mahdollisimman samanlaiseksi kuin edessäkin. Pompottaa sitten miten pompottaa.

Onniamvaaaan!

Back