• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mitä vaimennusta käytät?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Anacondas
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Mitä vaimennusta käytät? -

• En mitään

Ääniä: 13 24,1%
  • MotoSafe

Ääniä: 10 18,5%
  • Muut

Ääniä: 11 20,4%
  • Ear (Keltaiset)

Ääniä: 10 18,5%
  • Alpine

Ääniä: 5 9,3%
  • Multimax

Ääniä: 1 1,9%
  • Laserlite

Ääniä: 0 0,0%
  • Kitti

• Vaikku

Ääniä: 4 7,4%
  • Vaha

• Pumpuli

• Ääniä yhteensä
    54
Ja loppujen lopuks aika se ja sama minkälaisia pysyviä vaurioita kypärämelu aiheuttaa, kun ne lyhytaikasetki vaikutukset on riittävä syy käyttää tulppia. En minä ainakaan jaksa sitä jatkuvaa huminaa, suhinaa ja vihellystä koko ajan ajaessa kuunnella.

Tämä on mielestäni mielenkiintoinen aihe. Käytän tulppia aina ajaessani koska pyöräilyä aloittaessani ajon jälkeen päässä "humisi" aika lailla ilman niitä.
Yritin metsästää netistä kypärätestejä, kun muistan joskus sellaisen lukeneeni missä mitattiin db-arvoja eri kypärille. Muistaakseni nämä meluarvot olivat yllättävän kovia.

Tässä eräs linkki jossa käsitellään asiaa.
http://www.freehearingtest.com/hia_motorcyclefacts.shtml

Jos melun määrä ylittää 100db, niin "sallittu" altistumisaika laskee kahteen tuntiin ja 115db -> 15min.

Rasti kohtaan Ear. Eivät varmaankaan parhaat, mutta noita nyt sattuu "työsuhde-etuna" saamaan
lookaround_orig.gif

Oikeassa korvassa jo todettu 15dB heikentymä, ei johdu kylläkään kypärämelusta vaan on työperäinen vamma. Aiheuttaa sen että puhelinta pidän vain ja ainoastaan sillä puolen. Samoin jos tarkkaan joutuu kuuntelemaan niin pää kääntyy kuuntelemaan vasemmalta. Samoin joukossa menee äänet sekaisin eikä puheesta meinaa saada selvää vaan pitää kääntyä todellakin kuuntelemaan ja siitä huolimatta joutuu sanomaan Mitä ? Kypärämelu molemmissa pyörissä sellainen että jos ajan vaikka 30km niin korvat huutaa hoosiannaa, siksi tulpat aina pyörällä ajaessa.

Finfonic 25dB vaimentimilla.

Hyvän taajuusvasteen takia ei haittaa kommunikointia kypärä kommunikaattorin kanssa ja sopivat konserttikäyttöön.

Normi earit vaimentaa ehkä enemmän, mutta niitä pitää ährätä paikalleen ja rupeavat kuitenkin painamaan pitkillä reissuilla.

Mitä.Hä?

Juu Motosafe suojat aina korvissa.
Onko kukaan ajatellut ajaa enemmän kuin sen yleiset 1,5-2h/päivä?

Itellä nuo ajelulenkit yleensä n.tankillinen/+-450km joskus enemmän joskus vähemmän. Kyllä siinä noita tuntejakin kuluu.
biggrin.gif

Eli lähes jatkuvaksi luokiteltavaa ajo suhinaa satoi tai paistoi.......
062802jumpie_prv.gif

Desing go quiet zone tulpat tuli ostettua ja ei ole kaduttanut. Sain idean tosta toisesta ketjusta ja on kyllä mukavat korvaan ja suodattaa ääntä juuri sopivasti. Tulee kahdet eri suodattimet mukana ja suomesta tilattuna 13,5 € + postit 2,90. Eli vetää varmaan vertoja Moto Safelle?

Apteekista saa sellaisia muovattavia Mack- silikoniklönttejä. Jostain syystä lasten koko, oranssi väriltään, mahtuu paremmin kypärän alle. Kaipa se riippuu korvakäytävän koosta. Tuollainen klöntti pysyy kohtuuhyvin kypärähupun kanssa eikä ollenkaan ahdista. Muut rupeavat helposti koskemaan. Valettuja en ole kokeillut, ei näillä ajamisilla ole saanut aikaiseksi.

Ihan normi "earit" (oli sitten minkä värisiä tahansa, mulla tällä hetkellä on käytössä oransseja). Eipä noita viitsi korviinsa taiteilla jos tietää että pysähdysvälit jää lyhyiksi, mutta kyllä sitä mieluummin matkaa ajaa kun ei korvissa jatkuvasti huuda likemmäs 30m/s tuulta.

Myyjä aikanaan väitti tuota Raid II:sta hiljaiseksi, mutta enpä eroa vanhaan AGV:n huomannut edes heti vaihdon jälkeen. Taitaa se melu olla peräisin suuresta osin pyörän ja kypärän yhteisvaikutuksesta, joten hitostako sitä sitten "oikean" kypärän löytäisi...

Kypäränä Arai Quantum, ja jo kadeksankympin vauhdissa alkaa ilman suojia täysi rumpupatteristo takoa korvissa. Hankin Alpine MotoSafet, mutta en ole ollut vaimennukseen kovin tyytyväinen. Parhain tuntuu olevan Bilsomin 303 ja täydennän sitä vielä tunkemalla päälle kasan pumpulia. Moottoriäänet kuuluu edelleen sopivasti.

Ihan normi "earit" (oli sitten minkä värisiä tahansa, mulla tällä hetkellä on käytössä oransseja). Eipä noita viitsi korviinsa taiteilla jos tietää että pysähdysvälit jää lyhyiksi, mutta kyllä sitä mieluummin matkaa ajaa kun ei korvissa jatkuvasti huuda likemmäs 30m/s tuulta.

Myyjä aikanaan väitti tuota Raid II:sta hiljaiseksi, mutta enpä eroa vanhaan AGV:n huomannut edes heti vaihdon jälkeen. Taitaa se melu olla peräisin suuresta osin pyörän ja kypärän yhteisvaikutuksesta, joten hitostako sitä sitten "oikean" kypärän löytäisi...
Mulla on kanssa toi Raid2 Shoei ja kyllä oman kuuleman perusteella käytän edes jotain tulppia ajaessani, on niin jäätävä pauhu. Tosin tämä on tapauskohtaista siinä mielessä, että itellä tulee ilmavirtaa pleksin yli kypärän yläosaan. Jollain megapleksillä on varmaan sama onko vaikka ilman kypärää.

On myös kurvailijoita jotka käyttävät kypäräpuhelinta. Nimittäin esim. Sena Smh-10 tekee aika jäätävän jytinän kypärään kun se on paikallaan, näin niinkuin esimerkkinä.

Nämä

Nämä ja tarvittaessa se suupertti, on myös pari muutakin... Onhan se hiljainen mutta pleksin takana välillä tuuli pyörii ja vinkuu.

Ei viitti enään työmatkoja (2 tuntia) ja töissä (8 tuntia) tehtaassa työskennelleenä (yli 85 dB) hirveästi riskeerata kuuloaan.

-86 aloitettu kuulohistorian tutkiminen firman piikkiin ja ihan hyvin kuulo tallella, mitä ny normi heikentymä kuulossa.  
smile_org.gif
Alusta alkaen pitäny kuulosuojaimia töissä ja mopoillessa

Kukin tyylillään  
buttrock.gif

Olen edelleen sitä mieltä, että paljon on ihmisiä jotka aliarvioivat riskin saada kuulonaleneman moottoripyöräillessä kypärästä riippumatta. Toki, mikäli löytyy todelllakin selainen kypärä joka pitää metelin 150 kmh nopeudessa 85 db tai alle niin kertokaa toki.

Toi alue 0-150 kmh on varmaan riittävä monelle motoristille, siis tarkoitan matkanopeutta.

Koska kuulovauriota ei aiheuta kovaääninen pyörä vaan kypärämelu.
Tästä aina puhutaan, mutta tunteeko kukaan onko kuullut onko itse onko kaverin kaveri esson baarissa tuntenut yhtään motoristia joka olisi oikeasti saanut pysyvän kuulovaurion kypärämelusta?
Niinpä, mutta onhan se yksi mainoskeino muiden joukossa kypäräkauppiaalle.
Itse oon jättänyt aina talven vaikut korviin niin eikös se silloin jo noita huonompia irto bilsoneita vastaa?

En oo löytäny niin isoa kypärämallia että pää olis mennyt radiopeltoreiden kanssa sisälle.

Oishan tuossa noi korvien mukaan valetut tulpat. Tosin käyttämättä ovat vielä olleet.
smile_org.gif
Vetelen ronskisti paljaalla ja naatiskelen kauhiasta metelistä.

Itse olen toistaiseksi käyttänyt Bilsom 303 tulppia.
Tuo on paras tulppa, jota olen itse käyttänyt. Lyhyemmillä matkoilla menee helppouden vuoksi tällaiset tulpat..
Samat tulpat mulla. Pehmoset ja mukavat mössykät. Olen kyllä käyttänyt noita pirun monta kertaa uudestaan. Sitetn aloin ihmettelemään kun niiden laitto alkoi olla hankalaa, niitä ei saanut enää rullattua pieniks... Joo sitten kun laitoin bränikät tilalle, niin tuli yllättäen aika hiljaista ajoa... Kannattaa siis aina joskus vaihtaa uusiin.. Just pussillinen tuli vitosella apteekista.

Back