• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mitä järkeä on käyttää kypäräpuhelimia ja

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja claymore
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kyytiläisen kanssa kommunikoimista ja esimerkiksi matkapuhelimeen pälättämistä moottoripyörällä ajon aikana en henkilökohtaisesti laske aivan samaan sarjaan kuuluviksi.

Kyytiläinen voi itse arvioida, milloin on semmoinen hetki, jolloin sopii häiritä kuljettajaa, mutta matkapuhelimeen soittava henkilö luonnollisestikaan ei näin voi tehdä.

Prätkällä ajaminen nyt vaan on semmoinen puuha, missä kannattaa keskittyä siihen, mitä tekee, jos meinaa jatkaa harrastustaan, ja silti nähdä vielä ne eläkepäivätkin.

Tässä vain omat 0.02 centtiä asiaan liittyen, kenenkään ei ole tarvis olla samaa mieltä.
Olen samaa mieltä tosta!Ehkä se on niin että ,jos kyytiläinen on pikkasen pakotettu harrastuksen pariin niin nalkutus kuuluu...))) Mut asiaan ,meillä ainakin on todettu yhteyden pito kypäräpuhelimella todella hyväksi. Mutta ilman kännyy ja musiikkii
062802jumpie_prv.gif
062802jumpie_prv.gif
062802jumpie_prv.gif

Täytyy muistaa että jokaisella on erilaiset tarpeet ja halut.
Moottoripyöräily on parasta kun yksin ajaa sanoo toinen,ehkä pitääkin paikkansa ei silloin paljo yhteyksii tarvii..Mutta jos 80 % ajaa kaks päällä juttu on hiukan erilainen...
bowdown.gif
bowdown.gif

En kuuntele radiota yleensä edes autossa. Puhelimeen on vastattava. Kun lähden pitempään reissuun, laitan s-postiin nk. lomaviestin " laita tekstari jos jotain tärkeää ". Tämä pätee myös perheeseen. Soittelen sitten tekstareiden perusteella takaisin kun on aikaa ja tarvetta. Mikä loma se muuten on.

Käytän aina mamman kassa ajellessa,erittäin mukava välillä jutella, suunnitella taukopaikkoja/reittejä ja jos on ongelmia toisen pyörässä niin helppo ilmotella.Musiikkie en halua ajossa kuunnella, enkä puhelimeen vastata.Hyvin puhe kuuluu vaikka tulpat  on korvissa,kerrassaan mainio vekotin.

En omista moisia hienouksia,kuten kypäräpuhelinta,mp3-soitinta,navigaattoria.Kännykkäkin on työnantajan.
Tuulen suhinassa ajetaan ja mietitään hymyssä suin mitä kaikkea
kyytiläinen joutuu pitämään sisällään.

Tallennettua musiikkia on kiva kuunnella ulkomailla reissatessa, ei sitä jodlaamista kestä kuunnella viikkokaupalla, no, välillä sieltä takapenkiltä sitä samaa kuuluu, siksi on virtanappulat olemassa.
Tietysti tunneleissa menee musiikki, vaimo ja muut vermeet mutelle kun kuuntelee kutosen murahtelua.

Sorry, mt mä en nyt ymmärrä pointia tässä jutussa. Mitä järkeä on aloittaa topicci jonka tietää olevan merkityksetön, mutta tietää että toisille se kasvattaa sarvet. Vähän tuntuu että trollina heitetty kun ei muuta asiaa ole.

Suuren ja tieteellisen tutkimuksen mukaan kypäräpuhelimiin puheleminen saattaa olla liikenneturvallisuusriski. Kattavat löyökset ova osoitaneet, että jos ajaessa keskittyy keskustelemiseen, saattaa siinä piillä yhtä suuri riski, kuin promillen humalassa. Suuret liikenneturvajärjestöt ovat huolissaan liikenteessä keskustelemisesta.

Suuren ja tieteellisen tutkimuksen mukaan kypäräpuhelimiin puheleminen saattaa olla liikenneturvallisuusriski. Kattavat löyökset ova osoitaneet, että jos ajaessa keskittyy keskustelemiseen, saattaa siinä piillä yhtä suuri riski, kuin promillen humalassa. Suuret liikenneturvajärjestöt ovat huolissaan liikenteessä keskustelemisesta.
Siispä suukapulat jokaiseen autoon pakollisiksi varusteiksi.
idea3.gif

Tää oli hyvä
smile_org.gif

Kait kohta ehdotetaan Vehviläisen toimesta puhelukkoa puhelimiin, kun ne ovat liikkeessa, ettei ihmiset aja vahingossa ojaan.
Vähän samanlailla kuin Risikko ehdotti mittaria viinitonkkaan ettei ihmiset humallu vahingossa
biggrin.gif

Aikoinaan kun ensimmäisiä matkapuhelimia alkoi näkyä kaupunkikuvassa, moni sanoi, että mihin noita tarvitaan, pelkkää snobbailua tms. Sitten kännykät alkoivat yleistyä ja moni halveksi noita laitteita ja vannoi, ettei itsellä ainakaan koskaan tule sellaista olemaan,minä muiden mukana. Nyt on mennyt yli 20 vuotta noista ajoista ja taitaapa olla harvinaisuus ihminen, jolla ei nykyisin omaa kännykkää ole. Onkohan näissä intercomeissa vähän samaa ilmiötä nähtävissä.

Aikoinaan kun ensimmäisiä matkapuhelimia alkoi näkyä kaupunkikuvassa, moni sanoi, että mihin noita tarvitaan, pelkkää snobbailua tms. Sitten kännykät alkoivat yleistyä ja moni halveksi noita laitteita ja vannoi, ettei itsellä ainakaan koskaan tule sellaista olemaan,minä muiden mukana. Nyt on mennyt yli 20 vuotta noista ajoista ja taitaapa olla harvinaisuus ihminen, jolla ei nykyisin omaa kännykkää ole. Onkohan näissä intercomeissa vähän samaa ilmiötä nähtävissä.
Aina löytyy meitä, jotka vastustaa, jos ei muuten niin periaatteesta ja hyvä niin.

Tuosta kännykästä vielä sen verran, että mitä pitemmälle kännytekniikassa menään ja mitä hallistevampi laite siitä tulee, niin sen vähemmän se minua kiinnostaa.
Töissä se on kasvanut melkein korvaan kiinni, niin ei sitä enää vapaa-ajalla jaksa.
Varmaan sen takia minun kännykkäkulut (laite) viimeisen seitsemän vuoden aikana on ollut 20,00€ ja puhelinlasku on n. 5,00-7,00€/kk

Jep. Itsellä ei ole käytössä kuulokkeita, vaan pelkillä tulpilla mennään. Ei ole halua puhua kenenkään kanssa silloin kun pyörällä tulee ajettua. Itse tein aikoinani tietoisen valinnan siitä, että en halua puhelimeen puhua ja kun siihen mahdollisuus on, niin miksipä en sitä noudattaisi. Työssä tulee luuria pideltyä ihan tarpeeksi. Toki ymmärrän niitä, joilla se ei onnistu. Jokainen toimikoon, niin kuin parhaaksi näkee.

Pidemmilläkään reissuilla ei tule edes musiikkia kuunneltua. Jotenkin vain itsestä (tämä toki vain oma näkemys) tuntuu, että musiikki jotenkin tulisi matkanteossa minun ja pyörän "väliin" ja vähentäisi sitä tunnetta, jota pidemmälläkin matkalla tuntee. Kun kesällä tuli Norjassa käytyä, niin hiljaisuudessa tuli matkaa taivallettua. Tuo hiljaisuus (mitä nyt pyörän äänet kuuluvat) ja vaihtuvat maisemat riittävät itselle. Jotenkin se on vain todellista matkantekoa. Autolla kun musat paukkuen tulee samoissa maisemissa ajeltua, niin se tuntuu kuin katselisi elokuvaa. Pyörän päällä tuntee olevansa koko ajan läsnä. Musiikki mahtaisi siis tuota läsnäoloa heikentää.

Jokainen kuitenkin tehköön niin kuin itse haluaa. Kun sen oman tapansa löytää ja siitä pitää, niin miksi ei siitä sitten pitäisi kiinni.

Musiikin kuuntelu voi pitkällä reissulla myös vaikuttaa positiivisesti kuljettajan virkeystilaan, mikä on hyvä asia.
Isoilla teillä liikuttaessa vauhti ja ajomelu ovat sillä tasolla, ettei asioita kuuloaistin perusteella havaita muutenkaan, vaan näköaistin.

Tosin kuulonsa pilaaminen liian kovilla desibeleillä ei ole hyvä juttu, joten suosittelen hankkimaan muotoon valetut, ulkoista ääntä eristävät musatulpat (esim. Finfonic:ilta)... eivät ole halvat, mutta hinnoittelen kuuloni silti korkeammalle! Eikä se mitään herkkua ole muutenkaan tuon ajomelun yli yrittää jotain musiikkia kuunnella.

Pidemmilläkään reissuilla ei tule edes musiikkia kuunneltua. Jotenkin vain itsestä (tämä toki vain oma näkemys) tuntuu, että musiikki jotenkin tulisi matkanteossa minun ja pyörän "väliin" ja vähentäisi sitä tunnetta, jota pidemmälläkin matkalla tuntee.
Tismalleen! Ja kun sitä musiikkia sitten kuulee, esim. kokoontumisajoissa tai illalla baarissa, niin kylläpä kuulostaakin hyvältä!

Tjaa, Suomessa ei tarvii, mutta jos Juuropassa joskus ajellaan, niin sitten ne voisivat olla tarpeelliset. Pystyy varmistumaan liikuista, varoittamaan tai ilmoittamaan aiemmin pysähdystarpeesta.

ostin tommosen kypärä blue tooth välpän varmaan 5 vuotta sitten, kun oli talvella tarjouksessa. On yhä laatikossaan, ei oikein viitsi ruveta virittämään sitä, muutenkin on aika välineurheilua, joten ei tarvi enää yhtään sitä lisää.

Ajettiin vaimon kanssa muutaman kesän ilman ja pärjättiin hyvin.

Mutta kun olen sellanen tekniikkaan kallistuva ja niitä mielellään testaava nörtti, niin pitihän sitä sitten ostaa kypäräpuhelin.

Ensin sellainen johrollinen, jossa johto oli aina jalkojen välissä ja solmussa tai muuta mukavaa. Äänen kuuluvuus oli ihan hyvä.

Sitten ostettiin se bluetooth ja nyt ei roiku johdot missään, mutta nyt on uskomaton laitteiden latausrumba iltaisin.

No ajaessa en kuuntele musaa, eikä puhelin ole yhdistettynä, joten puhelimeen vastaan kun pyssätään.

Vaimo taas ei turhia takana jaarittele. Joskus mainitsee, että tauko voisi olla paikallaan. Ja siinä kohdassa kun ollaan vieraassa maassa ja etitään sitä hotellia siitä navin ilmoittamasta kohdasta ja kuski keskittyy etsimään sitä oikeata risteystä, vaimo etsii hotellia ja oikeata reittiä sinne hotellille....

Muutaman kerran vaimo on varoittanut uhkaavasta vaarastakin ihan ääneen, joten itse pidän kypäräpuhelinta pakollisena varusteena.

Joku mainitsi, että bluetooth laitteet toimivat vain yhden yhteyden kanssa kerrallaan. Scala rider on julkaissut bluetooth kypäräpuhelimen joka sallii kaksi samanaikaisesti auki olevaan kanavaa. Laite tosin maksaa yli 200 euroa, joten se saa mun puolesta vielä jäädä kauppaan.

:-D

Back