• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mitä autoilija tällä tarkoittaa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja PrivateeR
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mä en luota autoilijoihin niin paljoo, et uskaltaisin mennä sihen väliin ku joku änkee edessä pientareelle. Enimmäkseen ketuttaa moinen toiminta, ku se pientare on aina sen verran pölynen, että sille puolelle eksyny auto pöllyttää ne tomut naamaan. Normaalin levyisillä kaistoilla varustetulla tiellä henk.koht. toivoisinkin lähinnä, että autoilija ei tekis mitään yllättävää. Sinne pientareelle ajaminen on sellaista.

Leveäkaistatiet on sitte erikseen. Mutta siellä kuuluukin jo edellä mainittuun malliin ajaa oikeassa reunassa. HUOM! Silloinkin, kun takana ei ole ketään ohituspaikkaa kärkkymässä! Koska vastaantulijat saattavat haluta ohittaa, ja turvallisesti voivatkin niin tehdä, kun kaikki on aina sielä omassa oikeassa reunassaan.

Itse ajan monesti autolla ruuhkassa oikeata reunaa vain siksi, että sieltä näkee kuinka pitkä jono on ja jos siellä jotain liikehdintää tms.

Mutta olen myös huomannut että takana olevan motoristin valot häikivät, oli pitkät tai ei, valo on kuiteskin sen verran ylhäällä...

XJ 900 sanoi:
Olen samaa mieltä,usein se väistö tehdään sulkuviivan kohdalla tai vastaan tulevan liikenteen aikana. Tekisi mieli kertoa niille että kyllä mä ohi pääsen silloin kun haluan!

Ööööö... Siis silloinhan se juuri on kiva kun antaa tilaa ohitukselle paikassa/tilanteessa, jossa ohittaminen muuten olisi hankalaa.
Itse ainakin olin tyytyväinen, kun vastaan tuli katkeamaton autojono ja edessä ajava auto vetää oikeaan laitaan ja antaa tilaa ohitukselle.

Kananpoika sanoi:
Se ryhmittäytyy ennenkuin kääntyy vasemmalle ilman vilkkua.

Mä menisin kyllä ensisijaisesti tämän pohjalta.

Ennemminkin tuollaiset kaistalla laitaan seilaavat pistää silmään: itse kasvatan mieluummin välimatkaa, jos joku heiluu "oudosti". Ja sitten kun on tilaa eikä autoilijalla ei ole mitään, minne kääntyä, niin nopea ohitus. Ja mieluiten niin, ettei se arvaa etukäteen.

Edellisellä pyörällä ei kauheesti ohiteltu ilman satavarmaa kilometrisuoraa. Ajelin sitten vaan perässä riittävällä turvavälillä.

tontze sanoi:
Itse ajan monesti autolla ruuhkassa oikeata reunaa vain siksi, että sieltä näkee kuinka pitkä jono on ja jos siellä jotain liikehdintää tms.

Mun autosta taas näkee paremmin jonon ohi, kun pysyy mahdollisimman vasemmalla.

Streethawk sanoi:
Ööööö... Siis silloinhan se juuri on kiva kun antaa tilaa ohitukselle paikassa/tilanteessa, jossa ohittaminen muuten olisi hankalaa.

Yleensähän ohitusmerkki on oikeaan laitaan ja vilkkua oikealle 3-4 kertaa. Sen varaan olen ainakin autolla ajaessa joskus laskenut. Pelkkä tilan antaminen voi johtua siitä, että kuski kaivelee soivaa kännykkää taskusta ja ohjaa rattia nenänpäällä.

Streethawk sanoi:
Itse ainakin olin tyytyväinen, kun vastaan tuli katkeamaton autojono ja edessä ajava auto vetää oikeaan laitaan ja antaa tilaa ohitukselle.

No kuten tässä tuli esille, en luota näihin autoilijoihin jotka ei käytä vilkkua, ei näe moottoripyöriä yms. voihan se olla että on juuri sillä kertaa mennyt tien sivuun muusta syystä ja taas kohta ponnahtaa keskiviivaan kiinni.

Tuosta pitkillä valoilla ajamisesta vielä että aika monessa pyörässä keula kevenee kun kiihdyttää, ilman että eturengas olisi ilmassa jolloin jo lähivalot voi häikäistä ja jos takana kyytiläinen niin sekin muuttaa valojen suuntausta. Itse tulee vilautettua valoja autolla tai pyörällä ajaessa kaikille, jotka ajaa pitkät tai sumuvalot päällä silloin kun niitä ei ole aiheellista käyttää.

Streethawk sanoi:
Mun autosta taas näkee paremmin jonon ohi, kun pysyy mahdollisimman vasemmalla.

No, tarkennuksena tietty että oikealle kaartaessa :) Ohituspaikkojakin joskus näin haen, näkee kaarteeseen hyvin jossei metsää ole tms.

Nomad sanoi:
A) Ruotsalainen ajokulttuuri on siirtymässä Suomeen, eli oletettavasti nopeammin ajavalle annetaan tietä. Itse harastan tätä toisinaan, jos näen, että jollakin on kiireempi kuin minulla.

B) Ajat liian lähellä edellä ajavaa.
(Itse kyllä vilkuttelen jarruvaloa. Suurin syy on se, että näillä teillä on niin perkeleesti peuroja, ja jos teen hätäjarrutuksen/-väistön on se valtatiellä 10 metrin päässä ajava ihan varmasti samassa nipussa joko minun tai peuran kanssa).
Ok tämä selvensi asiaa :) En tienny tällasesta ajokulttuurista.

Mutta en missään nimessä ajanu kontissa kii, vaan pidin samaa väliä ku muutkin jonossa.

viikonloppuna ajellessa eelläajava otti sivuun ja näin ku aukes sivuikkunat raolleen :) selvästi halus vanhempi herrasmies kuulla millaset soundit lähtee kun ohitan. Ja lähtihän siitä ku puotti kakkoselle ja kään hanat kaakkoon!

Parikin kertaa on tämän kevään aikaan käyny niin autolla ajelessa että pyörä tulee takaapäin todella lähelle ja olen sitten sopivassa ohituskohdassa hiljentänyt, väistänyt pientareelle ja vielä vilkkuakin vilauttanut että mene edelle vaan. Mutta kummallakaan kerralla mopot ei ole tulleet ohi vaan jääneet sitten puskuriin kiinni roikkumaan ja tuo touhu minua ihmetyttää. Ärsyttävää ajaa jos pitää pelätä että millon on joku mopo niskassa. Ohi vaan rohkeesti.

yason sanoi:
Mä menisin kyllä ensisijaisesti tämän pohjalta.

Ennemminkin tuollaiset kaistalla laitaan seilaavat pistää silmään: itse kasvatan mieluummin välimatkaa, jos joku heiluu "oudosti". Ja sitten kun on tilaa eikä autoilijalla ei ole mitään, minne kääntyä, niin nopea ohitus. Ja mieluiten niin, ettei se arvaa etukäteen.

No voi per...ihan turhaan oon sit vaunun kans rataa kohti ajellessa siirtyny laitaan ja näyttäny vilkulla ohitusmerkkiä kun motoristi ilmestyy taustapeiliin. :p

tomppan sanoi:
Parikin kertaa on tämän kevään aikaan käyny niin autolla ajelessa että pyörä tulee takaapäin todella lähelle ja olen sitten sopivassa ohituskohdassa hiljentänyt, väistänyt pientareelle ja vielä vilkkuakin vilauttanut että mene edelle vaan. Mutta kummallakaan kerralla mopot ei ole tulleet ohi vaan jääneet sitten puskuriin kiinni roikkumaan ja tuo touhu minua ihmetyttää. Ärsyttävää ajaa jos pitää pelätä että millon on joku mopo niskassa. Ohi vaan rohkeesti.

Nuo perskärpäset niin auton kuin moponkin ohjaksissa on kyllä ihmeellinen laji. Paras tapaus taisi roikkua perässä n. 5-10metrin turvavälillä Vaasasta Tampereelle asti vaikka useampaan kertaan tarjosin tilaa ohitukseen. Tampereella motarin alussa sitten kokeilin, että missä vaiheessa se urpo sieltä älyää lähteä ohi. Kun vauhti oli tippunu reilusti alle kuuden kymmenen niin tämä sankari löysi vihdoin ja viimein sekä vilkun että kaasupolkimen. Parin kilsan päästä tuo sankari sitten löytyi seuraavan uhrinsa takaluukun tuntumasta.

Nitrous sanoi:
Nuo perskärpäset niin auton kuin moponkin ohjaksissa on kyllä ihmeellinen laji. Paras tapaus taisi roikkua perässä n. 5-10metrin turvavälillä Vaasasta Tampereelle asti vaikka useampaan kertaan tarjosin tilaa ohitukseen. Tampereella motarin alussa sitten kokeilin, että missä vaiheessa se urpo sieltä älyää lähteä ohi. Kun vauhti oli tippunu reilusti alle kuuden kymmenen niin tämä sankari löysi vihdoin ja viimein sekä vilkun että kaasupolkimen. Parin kilsan päästä tuo sankari sitten löytyi seuraavan uhrinsa takaluukun tuntumasta.

Mjoo tuo on ihan käsittämätöntä. Vissii puuttuu päästä kokonaan käsitys "turvaväli" ja sit on niin kotosaa körötellä ihan possujunassa. ARGH!

Sulla on pitkät päällä tai ne kiinan ksenonit näyttää taivaalle.

Yleensä en tee mitään erikoisia manöövereitä muita tienkäyttäjiä kohtaan paitsi silloin, kun perässä on kuomukärry ja motoristi kyttää ohitupaikkaa. Silloin otan vähän lähemmäs oikeata laitaa (en pientareelle), että näkee milloin tie on vapaa.

Ainakin viime viikonloppuna Alastarolta kotiin palatessa Pxu pääsi nopeesti ohi mun matelevasta yhdistelmästä.. :cruising: :grin:

mä olen ottanu tavaksi,että jos pyörä on etummaisena valoissa ja mä tulenautolla siihen taakse niin ajan ihan hanuriin kiinni, että valot vaihtuis nopeammin...

jotku tajuaa sen ja siirtyy itte hiukan eteenpäin, jotku vaan mulkoilee vihaisesti peileihin, eikä ymmärrä siirtyä sen induktiosilmukan yli

ainakaan täällä meilläpäin valot ei vaihdu jos pyörällä oot silmukan päällä, tai sitten en vaan osaa, mutta heti kun tulee auto taakse niin vaihtuu

notta elkää potkiko multa maskia sisään ,yritän vaan auttaa...:blink:

scuuba sanoi:
Yks urpo ei osannu ohittaa, ja keräs pitkää jonoa perään, koska ajo ilman turvaväliä keskiviivan tuntumassa, ts blokkas hyvin kaikki muut. Tasasella risteyksettömällä parin kilometrin peltoaukeasuoralla, kun ketään ei tullut vastaan, nostin jalan kaasulta, annoin rullata pitkään moottorijarrulla vauhti hitaasti hiipuen, ja ajoin ihan oikeassa laidassa. Lopuksi vilkku päälle, ja kun vauhti loppui, pysähdyin pientareelle.
Sittenkin kesti vielä hetken, ennen ku se tajus mennä ohi.
Ne pari-kolmekymmentä muuta ihmetteli varmaankin ett mitä vittua.

Ja hauska on myöskin toi (Alastaro-)Aura-Turku: 9 km leveekaistatietä rajotus 100 kmh, ja 13 km moottoritietä rajotus 120 kmh. Kyllä, senkin koko pätkän voi ajaa ilman turvaväliä kuomukärryn imussa 80 kmh. :D

Näinhän se menee,ei ensimmäinen auto/pyörä jonoa tee vaan toinen ja kolmas jotka hanuriin ovat tulleet roikkumaan.

Missä on niin tyhmä silmukka, ettei pyörästä valo vaihdu? On noita tullut jonkin verran pk-seudulla tullut koluttua ja aina on pyörällä toiminut. Kuulostaa aika erikoiselta...

Tulee muuten autoilijoiden merkeistä mieleen eräs tapaus asuntoautolla joka näytteli ohitusmerkkejä kun oli rekkaa tulossa vastaan, vilautteli jarruvaloja välillä ja lopulta kun yritin ohittaa blokkasi molemmat kaistat. Kaikenmaailman sekopäitä sitä liikkuu. Jotain röökiaskia ja limupulloakin sieltä lenteli välillä. Ja mitään muuta en tehnyt kuin ilmestynyt autolla perään maantiellä...

Viimeksi muokattu:
Back