• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Missä peset pyöräsi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja DJHJ
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Eläintarhan Nesteelle (Hki) on avattu uusi TI-pesuhalli. 9e/20min ja hallissa on omien aineiden käyttö pakollista. Käytössä on painepesuri, ämpäri, yms. Halli, kuten asemakin, on auki 24h. Tästä tulee varmaankin meikäläisen uusi vakiopaikka, kun ei parempaakaan ole tarjolla.

Jaskala sanoi:
Ainakin pitäjä oli Honda Club Finlandin aktiiveja ja kova pyörämies itsekkin, ni kyllä mä sen tieto-taitoon tossa hommassa luottasin.

Aika usein tuntuu että ihan prätkä-liikkeitä myöten ruiskivat kyllä pyörät läpeensä painepesurilla. Manuaalit varottaa ketjujen, penkin alusen ja ties minkä kastelemisesta, mutta ei niistä valtaosa tunnu välittävän. Lähinnä veikkaisin ettei paineella kannata pidempiä aikoja suoraan noihin ruiskia, mutta pikainen sutasu on ihan ok.

Summa summarum, en katsonut tarkemmin, olin tyytyväinen. :D

Pieni korjaus tulee täältä HRoF jäseneltä... tietääkseni hän on Honda Riders of Finlandin aktiiveja edelleenkin :) (vaikka Kawasakilla taitaakin tällä hetkellä ajella). Voin vannoa että hän kyllä hommansa osaa ja tietää mitä tekee.

Itse pesen aika usein Espoo/Kivenlahti kauppakeskus Lippulaivan parkkihallissa. poletti systeemi 1€=1 poletti. Liuotin on niin hyvää tavaraa ja vesikin tulee kunnon paineella että yleensä 5 polettia riittää pesuun (1 liuottimelle, tosin joutuu "juoksemaan" pyörän ympäri että ehtii levittää aineen ennenkuin aika loppuu).

CebariTonni sanoi:
Pieni korjaus tulee täältä HRoF jäseneltä... tietääkseni hän on Honda Riders of Finlandin aktiiveja edelleenkin :) (vaikka Kawasakilla taitaakin tällä hetkellä ajella). Voin vannoa että hän kyllä hommansa osaa ja tietää mitä tekee.

Itse pesen aika usein Espoo/Kivenlahti kauppakeskus Lippulaivan parkkihallissa. poletti systeemi 1€=1 poletti. Liuotin on niin hyvää tavaraa ja vesikin tulee kunnon paineella että yleensä 5 polettia riittää pesuun (1 liuottimelle, tosin joutuu "juoksemaan" pyörän ympäri että ehtii levittää aineen ennenkuin aika loppuu).

Kyllä olen aktiivijäsen ja toimin Honda riders of Finlandin eteläsuomen aluevastaavana ja todellakin ajan Kawasakilla ( Gtr 1400)..

Olen näitä pesuhommia tehnyt vuodesta 1994 joten taitaa pikkuhiljaa sekin onnistumaan.

Tomi Kauramäki
Kauramäki Car Clean oy
09/5471046

Ennen pesin Muuralan nesteen TI hallissa Espoossa, oli aina omat aineet mukana eikä koskaan kukaan mitään asiasta kiukutellut.
Siellä on kaksi hallia, toisessa pylväsnostin ja sinne mahtuu helposti pesemään vaikka kaksi pyörää samaan aikaan. Ja toisessa on ajosiltanostin, siellä on hieman ahdasta kahdelle mopolle, mutta yksin saa pestyä kyllä.
Hintaa en nyt tarkkaan muista, mutta jotain 6€ / 30min se taisi olla.
Siinä vieressä on myös 3 tai 4 polettipesuakin. Nykyään sitten, kun en asustele siellä suunnalla niin hakusessa on hyvä pesupaikka Itä-Uudeltamaalta.
Meinasin lähteä ajelemaan tuonne Keravan ja Järvenpään suuntaan tutkiskelemaan mitä sieltä löytyy.

jamppa sanoi:
Ennen pesin Muuralan nesteen TI hallissa Espoossa, oli aina omat aineet mukana eikä koskaan kukaan mitään asiasta kiukutellut.
Siellä on kaksi hallia, toisessa pylväsnostin ja sinne mahtuu helposti pesemään vaikka kaksi pyörää samaan aikaan. Ja toisessa on ajosiltanostin, siellä on hieman ahdasta kahdelle mopolle, mutta yksin saa pestyä kyllä.
Hintaa en nyt tarkkaan muista, mutta jotain 6€ / 30min se taisi olla.
Siinä vieressä on myös 3 tai 4 polettipesuakin. Nykyään sitten, kun en asustele siellä suunnalla niin hakusessa on hyvä pesupaikka Itä-Uudeltamaalta.
Meinasin lähteä ajelemaan tuonne Keravan ja Järvenpään suuntaan tutkiskelemaan mitä sieltä löytyy.

Keravalla ainakin kanniston teboililla on pesupaikka, poleteilla toimii.

väizki sanoi:
Keravalla ainakin kanniston teboililla on pesupaikka, poleteilla toimii.

Joo, näin oli. Poletti maksaa 2,5€ ja kestää 3min. Ihan hyvin sain pestyä pyörän kahdella poletilla. Siinä on sitten myös autolle harjapesu ja joku autoasi- huoltopistekin.
Varmaan tulee kantapaikkani ellei samalla seudulla ole jotain toista pesua jossa vettä saa hanasta ilman poletteja.

Varmaan typerä kysymys mutta tuli juuri mieleen joten pakkohan se on kysyä. :)

Eli itse asustelen kerrostalossa ja pesumahdollisuudet ovat aika rajalliset. Joskus kadun varressa vähän ämpärin ja muun rekvisiitan kanssa yrittänyt putsailla mopoa tuskastumiseen saakka. Ainakaan kukaan ei vielä ole tullut valittamaan ettei niin saisi tehdä. En siis tiedä onko se ok vai ei, tämäkin olisi mukava tietää.

Käykö täällä jengi yleensä noissa bensisten itsepalvelupesupaikoissa jynssäämässä mopojaan vai mikä on tää "nykytrendi"? Toista se olisi asustella jossain maalla kun siellä varmasti tallit ja lääniä käytössä mutta Hkissa Manskun kupeessa vähän heikommin toteutettavissa. :(

Edellisessä duunissa oli oma pysäköintihalli jossa oli kunnon pesutilat niin siellä tuli mopo jynssättyä. Eli missä hoidatte kuntoon mopon hygieniapuolen? Kuskista niin viis. :D

Olen tutustunut häikäilemättä omakotitalon omistaviin ihmisiin. Jos ei meinaa onnata, niin kopioi taktiikoita Solsidanista tutulta Ove Sundbergiltä.

Kotipihassa niin mp, kuin kotilopuoli. Ja vaikka kaupungin järjestyssäännöt sanovatkin, että OKT-alueella ei pesua saa tehdä (hulevedet), ei ole vastapäisen asumuksen poliisipoika asiasta mitään sanonut.

Ei se sallittujen asioiden listalle kuulu (http://www.hel.fi/wps/wcm/connect/a...ERES&CACHEID=a80c07804a14df8583a4e7b546fc4d01) 7 § viimeinen kappale "Ajoneuvojen, koneiden ja vastaavien laitteiden pesu ja huolto on kielletty katu- ja tiealueella ja muilla yleisillä alueilla"

Eli tietty on riskinä se, että joku "kukkahattutäti" ei tykkää toiminnasta, kun se ei ole sallittua.

Paras paikka on tosiaan oman pesumahdollisuuden puuttuessa TI-hallin pesupiste. Tosin samaan hintaan varmaan melkein sitten pesettääkin: http://www.kauramaki.fi/hinnasto.html

Itse pyrin siihen, ettei pyörää tarvitse oikeasti pestä kuin pari kertaa vuoteen. Kunnon vaha keväällä puhtaaseen pintaan. Sitten kesän aikana esim. maantiepölyjen puhallus paineilmalla pois, kostealla rievulla ötökät pois heti ajon jälkeen jne. mikrokuituliinalla muuten pölyjen pyyhintää kevyesti, vanteet pyyhkii puhtaaksi liuotinrätillä jne. Ainakin noilla toimenpiteillä pyörä pysyy hyvässä kuosissa pienellä vaivalla.

Tietty jos ajaa kelistä välittämättä ja lätäköitä väistelemättä ja vielä hiekkatielläkin, niin pesuahan se pyörä kaipaa sitten.

Vähän OT mutta mites se mopo kannattaa pestä? Mopo vasta hankittu eikä ole vielä tarvinnut pestä. Ilmeisesti ei kannata pestä painepesurilla. Toisaalta ilman painepesuria mopon moottorin pesu voi olla ehkä vähän hankalaa.

Sateella parkkipaikalla suihkepullon, ämpäri ja pari rättii.
blandailen suihkepulloon luonnossa hajoavaa ainetta, jos joku sattuu valittamaan.

välillä shell itsepalvelu 3e:n poleteilla.
parkkipaikalla voi sit kotona kiillotella ja vahata vielä tarkemmin.

Nykyään mahdollista myös välillä puunata kunnolla puutarhaletkun kanssa.

Itse miettinyt kanssa että onkohan talonyhtiön pihassa mitään vesipistettä josta saisi vähän vettä että pystyisi pyörää huuhtelemaan. Nykyään tulee aina vanhempien luona käytyä pyörää huuhtelemassa letkulla. Monesti ajot "päättyy" porukoille niin melkeinpä jos on siitepölyä yms tullut pintaan niin huuhtelen aina pois mahdollisimman nopeasti.

Nyt talonyhtiön pihassa tiputtaa siitepölyä ja jotain simeniä pärrän päälle ja koko pyörä keltaisena.

Noh, kyllä se kohta helpottaa :)

jlik sanoi:
Vähän OT mutta mites se mopo kannattaa pestä? Mopo vasta hankittu eikä ole vielä tarvinnut pestä. Ilmeisesti ei kannata pestä painepesurilla. Toisaalta ilman painepesuria mopon moottorin pesu voi olla ehkä vähän hankalaa.

Kyllä sen voi painepesurilla pestä, käyttää vaan maalaisjärkeä: ei suoraan pyörän stefoihin läheltä, ei suoraan pakoputkiin sisälle jne.

Samalla tavalla pesu kuin autossakin, kunnolla ensin huuhdotaan pesurilla ennen kuin lammaskintaalla tai sienellä kajotaan pintoihin. liuotinta käytetään vain niissä paikoissa, mihin tarvitaan, rasva, piki jne. Pesuaineina samat kuin autoihinkin. Saa hifistellä tai mennä market-kamoilla. Maalipinta tykkää aina vahasta ja helpottaa perusylläpitoa sitten muuten.

Ja ainakin itse olen kuivauksen jälkeen käyttänyt moottorin lämpimäksi pesun jälkeen, niin häipyy kosteudet.

Duunissa painepesurilla, kohta kun työsuhde loppuu niin polettipesurilla, hommaan kuluu 3-4 polettia paikasta ja likaisuudesta riippuen. Mökillä pesen mäntyöljy pohjaisella pesuaineella ja polttomoottori painepesurilla, helppoa ja nopeaa. Kovinkaan usein en pesukinnasta käytä, pääsääntöisesti pelkkä painepesu riittää kun käyttää hyviä pesuaineita.

Pihassa tai sitten Shellin itsepesussa (löytyy esim Rusalta ja Herttoniemestä)

tai Tikkurilan Nesteen hallissa

Itse asustelen myös kerrostalossa. Pienemmät liat yritän parkkipaikalla pelkällä vedellä saada puhtaaksi. Tällä tavalla saa nyt ainakin ne siitepölyt ja muut pienet liat pois. Sitten harvemmin käyn bensiksellä ämpäripesupaikassa omien aineiden kanssa tekemässä suuremmat putsaukset. Eipä sitä kerrostaloasujalla taida muita vaihtoehtoja olla, jos ei sitten ole kaveria, jonka luona voi käydä mopoa puunaamassa.

Back