• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Minkä takia nahka ajovarusteet?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja finn
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
oili sanoi:
Väitän kyllä, että shortseissa ajaa turvallisemmin, kuin täyshaarniskassa. Kaikki suojat ovat kuitenkin melko onnettomia muussa kuin ihan maassa pyörimisessä ja saattavat antaa valheellisen turvallisuuden tunteen. Huvittavinta on nuo kiistelyt hihnanlukituksien paremmuudesta :p

Varmasti itse kyllä ajelet turvallisemmin, mutta se on aivan eri asia kuin että olisit suojassa. Vaikka nyt vaan siltä hätäkaatumiselta kun mummo/vaari tai vaikka nisti/autovaras työntää kolmion takaa eteen.

Nahka auttaa edes hiukan jos kaadut ja pyörit tiellä. Edellyttäen ettei törmätä esteesen, silloin aika sama vaikkei olis yllä mitään.

oili sanoi:
Väitän kyllä, että shortseissa ajaa turvallisemmin, kuin täyshaarniskassa. Kaikki suojat ovat kuitenkin melko onnettomia muussa kuin ihan maassa pyörimisessä ja saattavat antaa valheellisen turvallisuuden tunteen. Huvittavinta on nuo kiistelyt hihnanlukituksien paremmuudesta :p

Iso peukku Oilille, kiitos. :thumbup:

Helteellä perus farkut jalkaan ja nahkarotsi. Goretex kamaa en niskaani laita, näyttää ihan pelleltä. Mikäli paska tuuri käy, niin hautaankin voi mennä tyylikkäästi pukeutuneena.

qazwsx sanoi:
Varmasti itse kyllä ajelet turvallisemmin, mutta se on aivan eri asia kuin että olisit suojassa. Vaikka nyt vaan siltä hätäkaatumiselta kun mummo/vaari tai vaikka nisti/autovaras työntää kolmion takaa eteen.

Nahka auttaa edes hiukan jos kaadut ja pyörit tiellä. Edellyttäen ettei törmätä esteesen, silloin aika sama vaikkei olis yllä mitään.

Tuota, nyt ei ole tarkoitus provosoida, mutta olet ryssinyt homman, jos päästät vaarin työntämään Datsuninsa keulan eteesi. On äärimmäisen tärkeää ymmärtää, että turvallisuutesi on omissa käsissäsi, etkä saa antaa tilaisuutta tälle tapahtumalle. On se toki mahdollista, kuten minulle meinasi käydä tehtaan lopettamis yt.n jälkeen, kun olin ajatuksissani, enkä tajunnut vasemmalla kyttäävää kuoleman höökivaunua. Mitä yritän tässä sanoa on, että nahka vs. Gore tai microloc vs. tuplaD on lillukanvarsista puhumista, jos tarkoitus selvitä ehjin nahoin.Itse ajan nyt kuumalla Arlen Nessin mesh paneloidulla nahkatakilla ja STR:n ajofarkuilla ja Skakkonen päässä. Kylmällä ja sateella Goret sitten.

Kadulla tulee vedeltyä työmatkaa nahkarotsissa ja farkuissa. Niin sanotusti tietonen riski, että jos sattuu lipat ottamaan, voi käydä ikävästi. Hanskat, ajosaappaat ja selkäpanssari sentäs on käytännössä aina päällä. Sitten kun mennään kovaa niin 1-osanen nahka on ainut oikee ratkasu.

Goreja en päälleni vedä kuin poikkeustapauksessa, koska niiden käyttömukavuus on ruumissäkin luokkaa.

P.S. Perselihaan kiinni sulanut gore- tms.-kalvo on kyllä aika kivuliaan näköstä. Mieluummin perse ruvella ilman sulanutta muovia kuin sulaneella muovilla höystettynä. :;):

P.P.S Jokainen, joka kuvittelee osaavansa ennakoida jokaisen äkkitilanteen, elää kyllä melkosessa kuplassa, jonka puhkaisemiseksi pikku reality chekc voisi olla paikoillaan.

Nitrous sanoi:
P.P.S Jokainen, joka kuvittelee osaavansa ennakoida jokaisen äkkitilanteen, elää kyllä melkosessa kuplassa, jonka puhkaisemiseksi pikku reality chekc voisi olla paikoillaan.

Jos tuo piikki oli tarkoitettu minulle niin voi olla että selitin taas huonosti. Kukaan ei osaa ennakoida jokaista äkkitilannetta, mutta kun vertaa omaa ajoa 16v ja nyt n. 25 vuoden ajokokemuksella 54 vuotiaana(oli välivuosia), niin ero on huima.Tämä johtuu siitä, että yritän koko ajan vähentää tuurin osuutta ajamiseen ja selviämiseen. Yhdessä jutussa, jossa vertailtiin suojia, haastateltu insinööri sanoi aina suojista kysyttäessä "miten aiot kaatua"? Turvallisuus tulee kuitenkin ihan muista asioista, kuin varusteista. On kuitenkin huomattavasti mukavampaa kinastella varuisteiden turvallisuus eroista, kuin opetella joka helvetin reissulla varomaan sivutiellä näkyvää Datsunia.

Kukin tyylillään, mulle se passaa. Siitähän mopoilussa on osin kysymys että vastaa vain itsestään - ja kukin sitten omat riskinsä määrittelee.
Ite ajelen aina varusteissa, kantapään kautta opittuna. Nuorena vedettiin farkuissa suurella riskillä ja kipeäähän se teki.
Omasta kaapista löytyy tekstiilivaatetta suojilla, farkkuja suojilla, 2-osanen Alpinestarsin nahkapuku, mutta eniten tykkään 1-osasesta. Sehän on mukava päällä muotouduttuaan kuin potkupuku babyllä! Nykyään reissuilla en vedä edes sadehaalaria päälle, vahakäsitelty nahka kuivuu nopeasti päälle ajoviimassa sen mitä kastuu.... ja katekin tietty suojaa jonkun verran kun on ihan kasassa. Eurocardikin mahtuu taskuun. Kaikki tarvittava!

Partisaani sanoi:
Helteellä perus farkut jalkaan ja nahkarotsi. Goretex kamaa en niskaani laita, näyttää ihan pelleltä. Mikäli paska tuuri käy, niin hautaankin voi mennä tyylikkäästi pukeutuneena.

Kannattais hommata itsetunto...

Itsellä Rukan mustat Goret, ku on kylmää, niinkuin tänäänkin ajellessa. Nahkatakki ja Lindstrandit sitten kuumalla. Mun mielestä monet kokonahkahaalariheput vasta pelleiltä näyttääkin :p

Nitrous sanoi:
P.S. Perselihaan kiinni sulanut gore- tms.-kalvo on kyllä aika kivuliaan näköstä. Mieluummin perse ruvella ilman sulanutta muovia kuin sulaneella muovilla höystettynä. :;):

Normi farkutkin on tuosta syystä mukavat kun sulaa/palaa ihoon kiinni jos vetää lipat vähänkään kovemmasta vauhdista.

Itselläni melkeimpä aina joko 2-osaset nahat tai nahkatakki + kevlar farkut. Jos on aivan koiranilma ja pakko lähteä jonnekkin mopolla niin sillon goret.

:D ei oo kukaan vielä innostunut tosta (tylsän näköisestä...) rukkan goretex-haalarista, missä ei ole suojia tms ja se vedetään esim. nahkapuvun päälle jos on kylmä tai märkä keli. Jotenkin kuvittelisin että hyvin perforoitu reikäinen nahkapuku olis toin parina hyvä. Maksaahan se kera nahkapuvun, mutta vähemmän tai saman kun se rukkan kokopuku.

Juffe sanoi:

Itsellä Rukan mustat Goret, ku on kylmää, niinkuin tänäänkin ajellessa. Nahkatakki ja Lindstrandit sitten kuumalla. Mun mielestä monet kokonahkahaalariheput vasta pelleiltä näyttääkin :p

Itsetunnon kanssa tässä ei ole mitään tekemistä. Elämästä on tehty aivan vitun turvallista täällä Suomessa. Siispä edes pikkuisen riskiä pyörän selässä, siihen ei goret kuulu. Ei tarkoituksella miinaan mutta jos käy, niin hyväksyttävä riski.

oili sanoi:
Tuota, nyt ei ole tarkoitus provosoida, mutta olet ryssinyt homman, jos päästät vaarin työntämään Datsuninsa keulan eteesi.
Kirjoittaja on joko yli-ihminen tai ei ole koskaan piipahtanut oikeassa liikenteessä... :D

-jp-

shyhander sanoi:
:D ei oo kukaan vielä innostunut tosta (tylsän näköisestä...) rukkan goretex-haalarista, missä ei ole suojia tms ja se vedetään esim. nahkapuvun päälle jos on kylmä tai märkä keli. Jotenkin kuvittelisin että hyvin perforoitu reikäinen nahkapuku olis toin parina hyvä. Maksaahan se kera nahkapuvun, mutta vähemmän tai saman kun se rukkan kokopuku.

Mulle on tommonen sweepin "säkki" joka vedetään nähkojen päälle.

En oo vielä kokeillut, mut konsepti pitäs olla ihan ok.

oili sanoi:
Tuota, nyt ei ole tarkoitus provosoida, mutta olet ryssinyt homman, jos päästät vaarin työntämään Datsuninsa keulan eteesi.
Minä olen tuollaisen ryssinyt.
Autoilija tuli vasemmalta STOP merkin takaa ja pysähtyi merkille. Juuri kun olin kohdalla, niin keula nousi autosta ja suoraan eteen.
Tästä saa sitten kantaa muistoja kropassa lopun elämää, mutta nyt yritän olla varovaisempi.

Juffe sanoi:

Samoin on goret/Ddryt päällä kun on kylmää mutta on naurettavaa mennä haukkumaan motoristeja joilla kokonahat päällä. Aivan samalla tavalla voin sanoa että on helvetin Michelin ukon tuntu kun on Rukat päällä. Älä helvetti mene haukkumaan pelleksi kokohankamotoristeja. Kukin ajaa omalla tyylillä.

Nitrous sanoi:
Kadulla tulee vedeltyä työmatkaa nahkarotsissa ja farkuissa. Niin sanotusti tietonen riski, että jos sattuu lipat ottamaan, voi käydä ikävästi. Hanskat, ajosaappaat ja selkäpanssari sentäs on käytännössä aina päällä. Sitten kun mennään kovaa niin 1-osanen nahka on ainut oikee ratkasu.

Goreja en päälleni vedä kuin poikkeustapauksessa, koska niiden käyttömukavuus on ruumissäkin luokkaa.

+1 :)

Näköjään tämä keskustelu on muuttunut suuntaan "miksi ajovarusteet" ...siis yleensäkkään.:;):
Kunnolliset nahkavarusteet on varmasti hyvät,eipä siinä,ja hyvinhoidettuna tosi pitkäikäiset.
Itse käytän tekstiilejä,jotenkin vaan paremmin sopii enduro tyyppiseen ajeluun paremmin.
Tuurillahan sitä mennään joka tapauksessa,koskaan ei tiedä milloin tulee yllättäen eteen hirvi,auto tms.
Enivei vanhemmiten sitä ehkä paremmin ymmärtää ettei ole "kuolematon",joten "ei vara venettä kaada" ,eikä mopoakaan :jpstyle:

jlik sanoi:
Samoin on goret/Ddryt päällä kun on kylmää mutta on naurettavaa mennä haukkumaan motoristeja joilla kokonahat päällä. Aivan samalla tavalla voin sanoa että on helvetin Michelin ukon tuntu kun on Rukat päällä. Älä helvetti mene haukkumaan pelleksi kokohankamotoristeja. Kukin ajaa omalla tyylillä.

Toi mun heitto olikin veljellinen provo siihen, että goreilijat näyttää pelleiltä. Varmaan kaikki maailman ihmiset näyttää jonkun toisen silmiin pelleiltä. Sitä varten se itsetunto on keksitty, ettei ressaa muiden mielipiteistä.

Partisaani sanoi:

Näköjään voi sitä näyttää pelleltäkin goret päällä. Eiköhän ole ihan sama onko goret tai kokonahat päällä niin aina voi näyttää pelleltä. Täähän on ihan itestä kiinni miltä näyttää. Mua ei nykyään enää haittaa/mietitytä ollenkaan vaikka menisin kokonahat/goret päällä johonkin ostariin.

Juffe sanoi:
Toi mun heitto olikin veljellinen provo siihen, että goreilijat näyttää pelleiltä. Varmaan kaikki maailman ihmiset näyttää jonkun toisen silmiin pelleiltä. Sitä varten se itsetunto on keksitty, ettei ressaa muiden mielipiteistä.

Joo en ottanu mitenkään henkilökohtaisesti tätä provoa. Kukin ajaa omalla tyylillä ja varustuksella.

Back