• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Minkä seuraavista ostaisin?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ted
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Minkä seuraavista ostaisin?

Arvoisat kaksipyöräisveljet ja -siskot.

Olen pienipalkkainen motoristi, ja saanut kokoon vaatimattoman summan rahaa keväällä pirstomani 1100-kuutioisen gixxerin sijaan. Pyytäisin teiltä näkemyksiä siitä, mikä seuraavasta kolmesta pyörästä kannattaisi ostaa, ja millä perustein:

1) Yamaha FZR 1000 vm. 1994, ajettu mittarin mukaan noin 35 000 km. Olen nähnyt pyörän ja se on melko siistissä alkuperäisasussa, joten mittarilukema voisi pitää paikkansakin.

2) Suzuki GSXR 1100 vm. 1989, ajettu non 65 000 km. Pyörä on maalattu melko kummalliseksi, mutta vaikuttaa suhteellisen siistiltä ja asiallisesti hoidetulta. Olen nähnyt ajokin.

3) Suzuki RF 900 vm 1997, ajettu noin 61 000 km. Pyörä on alkuperäisessä asussaan ja kuvien perusteella suhteellisen siisti. En ole nähnyt sitä.

Kunkin kulutusosat ovat siinä kunnossa, että pärjää vielä tämän suven. Kunkin hinta on muutaman satasen tarkkuudella 2 000 euroa. Käyttötarkoitus tulee olemaan työmatkat ja muutaman sadan kilometrin päivämatkat Etelä-Suomessa.

Toivoisin perusteltuja kantoja, ja miksei myös lämminhenkistä huumoria aiheesta vanhat, isot kyykkymopot.

ted sanoi:
Arvoisat kaksipyöräisveljet ja -siskot.

Olen pienipalkkainen motoristi, ja saanut kokoon vaatimattoman summan rahaa keväällä pirstomani 1100-kuutioisen gixxerin sijaan. Pyytäisin teiltä näkemyksiä siitä, mikä seuraavasta kolmesta pyörästä kannattaisi ostaa, ja millä perustein:

1) Yamaha FZR 1000 vm. 1994, ajettu mittarin mukaan noin 35 000 km. Olen nähnyt pyörän ja se on melko siistissä alkuperäisasussa, joten mittarilukema voisi pitää paikkansakin.

2) Suzuki GSXR 1100 vm. 1989, ajettu non 65 000 km. Pyörä on maalattu melko kummalliseksi, mutta vaikuttaa suhteellisen siistiltä ja asiallisesti hoidetulta. Olen nähnyt ajokin.

3) Suzuki RF 900 vm 1997, ajettu noin 61 000 km. Pyörä on alkuperäisessä asussaan ja kuvien perusteella suhteellisen siisti. En ole nähnyt sitä.

Kunkin kulutusosat ovat siinä kunnossa, että pärjää vielä tämän suven. Kunkin hinta on muutaman satasen tarkkuudella 2 000 euroa. Käyttötarkoitus tulee olemaan työmatkat ja muutaman sadan kilometrin päivämatkat Etelä-Suomessa.

Toivoisin perusteltuja kantoja, ja miksei myös lämminhenkistä huumoria aiheesta vanhat, isot kyykkymopot.

Minä kyllä olettaisin että jos kilometrejä kertyy alle kymppitonni vuodessa niin mittari on pyörähtänyt alkuun tai roplattu. Jos 20 vuotta vanhalla pyörällä on alle 100 000 lm mittarissa niin se tuoksahtaa n.

No niin. Vaikea sanoa. Monet kaupittelevat pyöriään, että kun ei tule ajettua. Ei niitä kilometrejä kaikille kerry monin tuhansin kaudessa. Kuluminen antaa osviittaa ajomäärästä. Karu tosiasia on, että kun on parin tonnin kaupoilla, voi olla varma vain siitä, että kaupan kohde todellakin on käytetty. Mutta pääaiheena oli siis valinta. Siitäkin voidaan toki keskustella, mistä erottaa 60 000 ja 160 000 ajetun pyörän.

BlackCat sanoi:
Minä kyllä olettaisin että jos kilometrejä kertyy alle kymppitonni vuodessa niin mittari on pyörähtänyt alkuun tai roplattu. Jos 20 vuotta vanhalla pyörällä on alle 100 000 lm mittarissa niin se tuoksahtaa n.

Aika rankka yleistys. Toki tuo 35tkm ja 20 vuotta on jo yhdistelmä jolle pitää olla jotain todistettakin ennen kuin uskoo että mittarissa on eka kierros menossa. Mutta jos alle kymppitonni vuodessa olisi epäilyttävää, niin sitten on kyllä koko maa täynnä epäilyttäviä pyöriä. Esimerkiksi itse olen kuuden kauden aikana saanut vain kerran tuon kymppitonnin rikki, viime kaudella tuli reilu 7tkm ja tänä kesänä vasta alle 2tkm. Monilla perheellisillä aktiivinen ajokausi voi olla vain muutaman viikon, joten ajomäärät voivat jäädä hyvinkin pieniin.

Näinhän se on. Sopiva todiste olisi se, että pyörä on varmasti seissyt varastoituna jossakin. Täydellinen käyttämättömyys puolestaan ei ole sekään hyväksi ajokille. Ainoa varma pitkä seisokki on pyörää myyvässä liikkeessä, jossa se on ollut jo kauan.

Ja nyt yritän taas ohjata keskustelua alkuperäisille raiteille: minkä valitsisitte?

http://www.nettimoto.com/yamaha/fzr/1835794

Vai pitääkö olla täyskatettu? Nimi saattaa kanssa aiheuttaa ennakkoluuloja...

Mä ottaisin noista kolmesta gikserin! Sen saa todennäköisesti helpoiten muutettua takaisin rahaksi (tekniikkansa ansiosta) jos sellainen tulee jossain vaiheessa eteen. Tinkaat hinnasta vielä parisataa pois niin luulisin saavan jonkun tarrasarjan ulkomailta siihen hintaan.

Ps. Mukava nähdä että harrastus jatkuu :)

tumb1 sanoi:
http://www.nettimoto.com/yamaha/fzr/1835794

Vai pitääkö olla täyskatettu? Nimi saattaa kanssa aiheuttaa ennakkoluuloja...

Mä ottaisin noista kolmesta gikserin! Sen saa todennäköisesti helpoiten muutettua takaisin rahaksi (tekniikkansa ansiosta) jos sellainen tulee jossain vaiheessa eteen. Tinkaat hinnasta vielä parisataa pois niin luulisin saavan jonkun tarrasarjan ulkomailta siihen hintaan.

Ps. Mukava nähdä että harrastus jatkuu :)

Sattuuko olemaan sinun pyöräsi tuo? Ja onko se siis FZR vai FZS, jolta se näyttää? Yksi pinna siis gixxerille. Luotettavassa maineessahan nuo vanhat gixut ovat. Kiitoksia ja lisää kommentteja!

Yhdestäkään noista malleista ei ole omakohtaista kokemusta, joten mielipiteeni on aika teorialähtöinen. Mutta jos oletetaan, että tuon ensimmäisen ajomäärä on todellisuudessa 135tkm, niin se ei ehkä ole turvallisin valinta tekniikan kestävyyttä ajatellen.

Tuossa gsx-r:ssä taas arveluttaa sekä ikä että maalaus. Maalaus arveluttaa lähinnä siksi, että usein jostain kohtaa kummallisesti tuunatusta pyörästä löytyy ennemmin tai myöhemmin myös tekniseltä puolelta kummallisia virityksiä. Toki outo maalaus voi olla myös halvalla tehty kaadon paikkaus. Ikä voi olla ongelma esim. varaosien saatavuuden suhteen.

Puhtaasti annettujen tietojen valossa itse näkisin tuon RF900:n parhaana vaihtoehtona. Pyörä on uusin joten sikäli todennäköisemmin kilometrit ovat totta, ja mahdollisessa vikatilanteessa varaosien saatavuus lienee parempi kuin melkein 10v vanhempaan giksuun.

ted sanoi:
Sattuuko olemaan sinun pyöräsi tuo? Ja onko se siis FZR vai FZS, jolta se näyttää? Yksi pinna siis gixxerille. Luotettavassa maineessahan nuo vanhat gixut ovat. Kiitoksia ja lisää kommentteja!
Niimpä, ja kun katsoo bomber puolen projekteja niin puolet aihioista on bleidejä ja puolet vanhoja giksuja. Kysyntää luulisi jatkossakin riittävän.

Ei oo mun pyörä, ja näyttäis olevan tosiaan FZS. Melko edukkaseen hintaan kuitenkin.

Ajamatta, näkemättä, kuulostelematta en mitään. Jos siitä pyörästä aikoo työmatkapyörää jne., niin paraskuntoisin olisi valinta. Yleisilme ja tietty siisteys ja 'alkuperäisyys' ois mulle valtteja. Riippumatta merkistä / mallista.

sami1024 sanoi:
Tuossa gsx-r:ssä taas arveluttaa sekä ikä että maalaus. Maalaus arveluttaa lähinnä siksi, että usein jostain kohtaa kummallisesti tuunatusta pyörästä löytyy ennemmin tai myöhemmin myös tekniseltä puolelta kummallisia virityksiä. Toki outo maalaus voi olla myös halvalla tehty kaadon paikkaus. Ikä voi olla ongelma esim. varaosien saatavuuden suhteen.

.
Totta tuokin. Mutta toisaalta, tilanne on saattanut olla myös tämä:

Henkilö x ostanut gikserin itselleen 10v sitten. Ajatellut, että kasarivärit (pinkkimusta tai sinivalkoinen?) saa nyt lähteä ja maalattu esim mattamustaksi, joka on ollut silloin cool. 10 vuotta sitten ei myöskään vielä tajuttu että orkkisväreissä olevat vanhat gikserit ovat joskus haluttua tavaraa ja hemmetin hienoja pyöriä.

Se, ettei valitse mitään, ei nyt ole vaihtoehto. Viisastahan se olisi. Viisainta olisi olla ilman uudenkarheaakaan prätkää, jos ajatellaan taloutta tai turvallisuutta.

Kunnon arviointi on oikeasti vaikeaa. Monen kulutusosan kunnon toki näkee ja pitäähän ostajan tarkastaa kauppatavara parhaan taitonsa mukaan. Sen sijaan moottorin kunto on ongelma. (Josta syystä pari Kawasakia sylinterinkansineen on jo jäänyt pois laskuistani).

Yamahan tyyppivikahan on soikeaksi kuluva sylinteri, jonka takia se kuluttaa öljyä. Jos mainitun Yamahan saisi 1 000 kilsan koeajoon, voisi kokeilla, palaako öljy. Se puolestaan antaisi osviittaa mittarilukeman luotettavuudesta. Moinen koeajo ei vain ei taida olla mahdollinen.

Vanhojen Suzukien tyyppivikoja en oikein tunne, paitsi että 80-luvun GSX:ssä taisi olla laturien kanssa murheita.

RF on minulle oikeastaan täysi mysteeri, paitsi että sain ammoin moisen koeajoon. Kävi itse asiassa niin, että olin melko tuore uusiomotoristi ja mielestäni 500-kuutioiseni kanssa päässyt jo sinuiksi kaksipyöräisten kanssa. Minua ei mitenkään varoitettu, että kyseinen värkki kiihtyy nollasta sataan melko äkäisesti. Ja minähän kokeilin, että kuinka se lähtee :grin: Kun veto jossain vaiheessa loppui ja palasin kyytiläisestä kuskiksi, mittarissa oli toista sataa. Onneksi etupyörä pysyi tiessä ja tie oli suora...

Yö hiipii ja tässä on käyty pieni keskustelunpätkä. Valinta ei tapahdu aamulla, mutta olen nyt päätynyt seuraavaan:

Ykkösenä on on Suzuki RF, joka tosin vielä pitää nähdä. Kakkosena on Gixxeri, josta pitää selvittää, miksi se on maalattu kummalliseksi ja onko siinä jotaki piilevää. Kolmosena on Yamaha, jonka kilometrimäärästä pitää saada tolkku, jotta se enää olisi varteenotettava vaihtoehto. Saatan käydä sitä kyllä vielä katsomassa liikkeessä.

Kiitoksia tähän asti osallistuneille! Keskustelu saa minun puolestani vielä jatkua, jos ken tuntee sanomisen tarvetta. Lopullista päätöstä ei ole vielä tehty.

Toi jammu näyttää kyllä aika siistiltä peliltä kans, jos kyseessä on http://www.nettimoto.com/yamaha/fzr/1738664

Esim tuosta mittariston ja katkaisijoiden kunnosta voisi päätellä että kaikki kilsat on taulussa, jos olisi ajettu 135tkm niin luulisi että olisi vähän kuluneemman näkönen.

Eipä näistä koskaan tiedä, oli mullakin vanhassa pyörässä joku 60tkm taulussa mutta myyjä sanoi suoraan että siitä puuttuu monta tonnia kun ei ollut löytänyt uutta mittarinvaijeria :paikallatuulee:

Jos kone käy ja vaihteet menee silmään, kulutusosat on ok niin uskaltaisin väittää että tekniikan ja kunnon puolesta ei ole merkitystä minkä ostaa. 5000e pyörä saattaa paljastua aivan romuksi 1000e pyörän rinnalla.

Vaikeita asioita :orgmp:

tumb1 sanoi:
Toi jammu näyttää kyllä aika siistiltä peliltä kans, jos kyseessä on http://www.nettimoto.com/yamaha/fzr/1738664

Esim tuosta mittariston ja katkaisijoiden kunnosta voisi päätellä että kaikki kilsat on taulussa, jos olisi ajettu 135tkm niin luulisi että olisi vähän kuluneemman näkönen.

Eipä näistä koskaan tiedä, oli mullakin vanhassa pyörässä joku 60tkm taulussa mutta myyjä sanoi suoraan että siitä puuttuu monta tonnia kun ei ollut löytänyt uutta mittarinvaijeria :paikallatuulee:

Jos kone käy ja vaihteet menee silmään, kulutusosat on ok niin uskaltaisin väittää että tekniikan ja kunnon puolesta ei ole merkitystä minkä ostaa. 5000e pyörä saattaa paljastua aivan romuksi 1000e pyörän rinnalla.

Vaikeita asioita :orgmp:

Piti palata vielä, vaikka olin jo menossa uinumaan. Juuri kyseisestä Yamahasta on ollut puhe. Kohtuullista kauppatapaa noudattaakseni en kerro, millaisesta summasta kauppiaan kanssa on ollut puhe, mutta ihan tuota hintaa en olisi tuosta maksamassa. Pyöränähän FZR 1000 on kiinnostava. Omalta kannaltani on merkittävää, että paljonko ajokilla on säällisen hintaisia ajokilometrejä edessään.

Edit: kiitos myös vihjaamastasi FZS:stä. Harkitsen yhteydenottoa myyjään tässä vielä.

Viimeksi muokattu:
Noista vaihtoehdoista ottaisin gixxerin. On luotettava ja kestävä i/ö jäähdytteinen moottori.
Kyllähän se on muutenkin paljo tuurikauppaa käytettyjen kans että minkälainen kampe sitten lopulta on kyseessä.
Itse en kyllä kuitenkaan tuossa hinta/ikäluokassa paljoakaan arvoa laittaisi mittarissa olevile kilometreille. Ne n mitä on. Pyörän yleiskunto on se ratkaiseva tekijä. Jos tuntuu että toimii hyvin niin ostaa pois. Tarkistaa kulutusosien kunnos ja jos niissä sanomista niin tinkaa vielä hinnasta pois.
Remonttia tuon ikäluokan pyöriin kannattaa ja täytyy kuitenkin varautua tekemään.

RF:ssä kivaa on sen harvinaisuus ja lievä omintakeisuus ja erinomainen jarruvalo. Motti perustuu ekaan nestejäähy gikserin koneeseen missä uus kansi pienemmillä venoilla ja loivemmilla nokilla ja pienemmällä sylinterillä. Tyyppivikoina näissä uudemmissa on laturin koneeseen yhdistävän kumisen liitoskohdan pettäminen, vaihto onnistuu itse joskin ottaa vähän aikaa ja taitaa täytyä kaasaritkin irroittaa tieltä. Kaasarien neulaputket voi helposti kulua soikeiksi. Takaiskari on monesti jo vähän löysä näin vanhoissa. Kaasareiden ryyppymekanismi taitaa kaikilla vääntyä, mullakin on vääntynyt mutta toimii.

ted sanoi:
Piti palata vielä, vaikka olin jo menossa uinumaan. Juuri kyseisestä Yamahasta on ollut puhe. Kohtuullista kauppatapaa noudattaakseni en kerro, millaisesta summasta kauppiaan kanssa on ollut puhe, mutta ihan tuota hintaa en olisi tuosta maksamassa. Pyöränähän FZR 1000 on kiinnostava. Omalta kannaltani on merkittävää, että paljonko ajokilla on säällisen hintaisia ajokilometrejä edessään.

Edit: kiitos myös vihjaamastasi FZS:stä. Harkitsen yhteydenottoa myyjään tässä vielä.

Yammuista en ymmärrä mitään, mutta tuo FZR oli jo keväällä tuolla liikkeessä kun hain sieltä oman parin tonnin ysäripyöräni. Lähinnä kauppiasta meinasinkin kehaista eli kauppaa tehdessä pyörään napattiin toisesta pyörästä laukkusetti ja alkuperäisestä pyynnistä tultiin roimasti alaspäin. Pyörä olisi kuljetettu muiden kuljetusten yhteydessä minulle kotiin, mutta kävin kuitenkin itse hakemassa. Pyörän kanssa tuli seuraavana päivänä pientä ongelmaa, soitto kauppiaalle ja muutamaa päivää myöhemmin pyörä käytiin hakemassa takaisin ja tästä taas muutaman päivän kuluttua pyörä palautui kunnossa minulle. Liikkeessä toimii siis ainakin jonkinlainen virhevastuu näiden budjettimopojenkin kanssa.

Tuo FZS puolestaan lienee viron kilvissä :dunno:

Tota fazeria ja kikseria ajaneena kallistuisin itse fazeriin ajankin kun tsekkasin tuon linkin fazerin. Orggiksena pyörä, ainakin ajamani yksilö kärsi takajousituksen/vaimennuksen puutteista mutta tuossahan on kai öhlins joka on iso plussa.
Gikserin kone lienee miehekkäämpi mutta ei välttämättä käyttöominaisuuksiltaan normaalikäytössä yhtä hyvä kuin tuo fzr. Tai sitten siinä ajalemassani yksilössä ei olleet säädöt yhtään kohdallaan.

Suitsan RF:stä ei omia kokemuksia, kaverilla joskus tuommoinen oli mutta vaihdossa tuli ja parissa viikossa vaihtoi sen johonkin

-perttu- sanoi:
Yammuista en ymmärrä mitään, mutta tuo FZR oli jo keväällä tuolla liikkeessä kun hain sieltä oman parin tonnin ysäripyöräni. Lähinnä kauppiasta meinasinkin kehaista eli kauppaa tehdessä pyörään napattiin toisesta pyörästä laukkusetti ja alkuperäisestä pyynnistä tultiin roimasti alaspäin. Pyörä olisi kuljetettu muiden kuljetusten yhteydessä minulle kotiin, mutta kävin kuitenkin itse hakemassa. Pyörän kanssa tuli seuraavana päivänä pientä ongelmaa, soitto kauppiaalle ja muutamaa päivää myöhemmin pyörä käytiin hakemassa takaisin ja tästä taas muutaman päivän kuluttua pyörä palautui kunnossa minulle. Liikkeessä toimii siis ainakin jonkinlainen virhevastuu näiden budjettimopojenkin kanssa.

Tuo FZS puolestaan lienee viron kilvissä :dunno:

Saako tiedustella että mikä liike kyseessä?

Back