• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Minkä seuraavista ostaisin?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ted
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Jaha. Joukkooni tuli vielä uusi tulokas. Näkyy olevan tyrkyllä Kawasaki ZX-12R hintaan, johon kykenen sen helposti ostamaan.

Klik

Kilometrejä on noin 81 000. Käsittääkseni nämä uudet Wikakasat eivät kärsi kansiongelmista kuten vanhemmat, mutta.... no, sen tiedän, että tuo lienee bensasyöppö ja vakuutuskin maksaa jo jotakin. Jos pyöräilyn jokainen kulu kasvaa, vaikka vain vähän, kokonaiskustannukset saattavat kuitenkin karata. Mitään järkisyytähän tällaisen ostoon ei ole. Mutta ottakaa nyt vielä kantaa Kawaan, jos jaksatte.

Katos perhanaa, spiigelit puuttuu :D Kunnia olkoon tarkkanäköisyytesi! Myyjä viettää pyhää eikä vastaa puhelimeen. Nuo orjantappurakoristeet etulokarissa ja sivukatteessa yrittävät herättää minussa jotakin muistikuvaa. Ehkä olen nähnyt saman yksilön varhaisemman myynti-ilmoituksen joskus.

Hankkeeni on saamassa yllättävän käänteen, vähän uudempi gixxeri. Olin jo kerran aikaisemmin ostamassa samaa pyörää keväällä, mutta peruin ostoaikeeni lähinnä välimatkan vuoksi. Raportoin vielä, kuinka Kokkolassa kävi. Arvelen että ostan ajokin, jos siinä ei mitään erityisen kummaa ole.

Aijai.. itse olen kuolannut tätä vaikka yksi tuollainen löytyykin jo.. tuohon hintaan alkaa olla jo hyvä diili. Jos olisi löysää 2k niin ostaisin ihan pelkästään varastoon.

Tedin uudet gixxeriseikkailut siitä kaupasta kehkeytyi. Ostin pyörän. Panin kyllä merkille, että alakierroksilla käynti on aika karkea ja tyhjäkäyntikierrokset on säädetty korkealle. Arvelin seikan olevan säätökysymys. Noin sadan kilometrin jälkeen käynti oli karkeaa kaikilla kierroksilla ja lopulta moottori pysähtyi. Siinä sitä sitten seistiin, pohjalaisella peltoaukean reunalla miettimässä, että mitäs nyt. Kotiin on pitkä matka ja iltakin jo on. Oivalsin sitten soittaa edellisen omistajan vakuutusyhtiöön, että kattaako vakuutus pyörälle kyydin korjaamoon ja minulle kotiin. Alustavasti kattaa, joten pyörä vietiin Vaasalaiseen korjaamoon ja minä jäin hotelliin odottamaan aamua ja junaa kotiin.

Se on selvä, että pyörä ei saa virtaa. Korjaaja arveli vian löytyvän laturista, minkä minunkin vähäinen kone- ja sähkötietouteni helpolla ymmärtää. Käynnin karkeuden syyksi korjaaja arveli kuluneita neuloja, vaikka sellaiset on pyörän historian aikana jo vaihdettu. Saapa nähdä.

Asia etenee nyt niin, että olen myyjään yhteydessä illalla. Teemme vahinkoilmoituksen hinauksesta ja minun kotimatkastani ja alamme käydä tapahtumaa läpi.

Pyörästä sen verran, että päällisin puolin se on käsittämättömän siisti liki 20 vuotta vanhaksi gikseriksi. Mukaan tuli kaikenmoista kuittia ja muistiinpanoa huolloista ja myyjä vaikutti reilulta ja asialliselta tyypiltä. Uskon että hän oli mielestään myymässä ikäänsä nähden säällisessä vedossa olevaa pyörää.

Ajokausi nyt pahasti keskeytyy. Korjaamoilla on kiire, joten pyöräni valmistuu vasta joskus aikanaan ajokuntoon sieltä Vaasasta ja tarkempaa säätöä pitää sitten tehdä täällä Turussa.

Toivottavasti kyse on tästä: http://www.gixxer.com/forums/showthread.php?t=192462 eikä itse laturin särkymisestä. Jutun mukaan yleisempikin vika, itse en ole kyllä törmännyt.
"Where the alternator bolts on to the starter clutch assemble the alternator shaft slides into a female pinion gear called a generator coupling. This is made out of a combo of rubber and steel(female pinion). Completely broke down thus the alternator wasn't spinning fast enough under load."
Sinällään menisi kyllä järkeen, jos paljon seisseessä pyörässä tuollainen alumiini/vulkanoitu kumihässäkkä pettäisi.
Hiilivika tietysti myös mahdollinen, kustannus taitaa olla samaa luokkaa.

ts18056 sanoi:
Toivottavasti kyse on tästä: http://www.gixxer.com/forums/showthread.php?t=192462 eikä itse laturin särkymisestä. Jutun mukaan yleisempikin vika, itse en ole kyllä törmännyt.
"Where the alternator bolts on to the starter clutch assemble the alternator shaft slides into a female pinion gear called a generator coupling. This is made out of a combo of rubber and steel(female pinion). Completely broke down thus the alternator wasn't spinning fast enough under load."
Sinällään menisi kyllä järkeen, jos paljon seisseessä pyörässä tuollainen alumiini/vulkanoitu kumihässäkkä pettäisi.
Hiilivika tietysti myös mahdollinen, kustannus taitaa olla samaa luokkaa.

En aivan täysin ymmärtänyt sitä korjaajan selvitystä, mutta vaikuttaa samalta jutulta. Korjausmies arveli, että hänellä olisi puuttuva osa itsellään, tai peräti laturi, jostain aikain takaa. Kysymys kuuluu, että kauanko se sitten kestää...

ted sanoi:
En aivan täysin ymmärtänyt sitä korjaajan selvitystä, mutta vaikuttaa samalta jutulta. Korjausmies arveli, että hänellä olisi puuttuva osa itsellään, tai peräti laturi, jostain aikain takaa. Kysymys kuuluu, että kauanko se sitten kestää...

Toi "coupling" on edelleen uutena saatavilla, hintaa näkyi olevan nelisenkymppiä. Eli en lähtisi ainakaan vanhaan laturiin vaihtamaan, jos sulla noi kilometrit pitää paikkansa, vaihtovehje voi olla paljonkin enempi ajettu.

ted sanoi:

Toi on ilmeisesti sama osa kuin RF:ssä (lukuunottamatta -94 malleja, missä on metallinen sovite) mikä tuppaa hajoamaan. Se "coupling" on siis kuminen sovite joka yhdistää laturin akselin sinne moottoriin.

shyhander sanoi:
Toi on ilmeisesti sama osa kuin RF:ssä (lukuunottamatta -94 malleja, missä on metallinen sovite) mikä tuppaa hajoamaan. Se "coupling" on siis kuminen sovite joka yhdistää laturin akselin sinne moottoriin.

Ilmeisesti, tuossakin ketjussa kerrottiin vaihdettuun koko metalliseen, eli ovatten jopa vaihtokepoisia? Gixxerissä tuskin lievästi lisääntyneet mekaaniset äänetkään haittavat, hijaiseksihan tuota vesijäähyäkään ei voi haukkua. :grin:

ts18056 sanoi:
Ilmeisesti, tuossakin ketjussa kerrottiin vaihdettuun koko metalliseen, eli ovatten jopa vaihtokepoisia? Gixxerissä tuskin lievästi lisääntyneet mekaaniset äänetkään haittavat, hijaiseksihan tuota vesijäähyäkään ei voi haukkua. :grin:

No viddu. Korjaaja soitti. Samaa vikaa on yritetty korjata ennenkin ja sillä tärvelty joitakin sisäkaluja. Lupasi huomenna vielä soittaa... pirullista tässä on se, kun ei täsmälleen tiedä ja ymmärrä, mistä on kyse. Minun puolestani sinne saa pistää metallisen hilkkeen, jos kuminen kerran ei kestä. Kyllä se kone sen verran kälisee, ettei pieni lisäkilinä minua haittaa. Kun nyt tulisi sellaiseen kuntoon, ettei tarvitse kohta taas korjata. Ja kauanko viipynee korjaamossa, kun korjausmies on jo monta kertaa valitellut kiirettä.

Kaasarikin siellä oireilee. Sinne on vaihdettu suuttimia ja neuloja ja mistä minä tiedän, mitä. Edellinen gixxerini oli mittarin mukaan ajettu kaksinkertainen määrä, eikä se mitään oireillut. Tosin se oli sitten alkuperäisessä lyönnissäkin. Tästä herää ajatus, että ei noita pyöriä kannata ruveta roplailemaan muutaman lisähevosvoiman toivossa. Harmia siitä koituu. Jos pitää saada lisää tehoa, lienee joka tapauksessa helpompaa vaihtaa pyörä tehokkaampaan. Kaupan on ajokkeja, joiden kaikkea tehoa ei kuitenkaan saa käytettyä. Eikä pitäisi tonnisatasen gixxerinkään voimassa suoranaisia puutteita olla, kunhan se saadaan kuntoon.

ted sanoi:
Edellinen gixxerini oli mittarin mukaan ajettu kaksinkertainen määrä, eikä se mitään oireillut. Tosin se oli sitten alkuperäisessä lyönnissäkin. Tästä herää ajatus, että ei noita pyöriä kannata ruveta roplailemaan muutaman lisähevosvoiman toivossa. Harmia siitä koituu. Jos pitää saada lisää tehoa, lienee joka tapauksessa helpompaa vaihtaa pyörä tehokkaampaan. Kaupan on ajokkeja, joiden kaikkea tehoa ei kuitenkaan saa käytettyä. Eikä pitäisi tonnisatasen gixxerinkään voimassa suoranaisia puutteita olla, kunhan se saadaan kuntoon.

Totta turiset, itse ainakin kokenut niin, että käytettyyn, mutta originaaliin, löytyy aina osat tiskiltä, tuunatusta saat arpoa mitä ja mistä pitäisi ostaa.

Noi mittarilukemat on vähän niin ja näin, itse en ole noihin kauheasti tuijottanut. Noi molemmat isot Susnat oli saksantuonteja, toisen toin itse ja toisen ostin Suomesta. Ja kukaan ei tiedä, paljonko noilla oli ajettu, F:ssä tuodessa 35 tonnia mittarissa, itse ajelin toisen mokoman lisää, Gixxerissä ostaessa se liki 80, toimii pojalla edelleen. Pirun siistihän toi sun on, mutta mene noista sanomaan.

Vaasassa on ruvettu töihin ripeästi. Nyt ovat laturi ja kaasutin korjaamossa työn alla. Osia joutuu tosin odottelemaan ja onhan siellä korjaamolla ruuhkaksi asti muitakin pyöriä.. Vaan jospa se nyt sitten tulisi kuntoon ja kestäisi taas, kuten aikaisemmatkin Suzukini. Vakuutusyhtiö jo kyseli kuitteja kotimatkastani, joten sekin homma etenee. Vaan kurjaahan se on, kun uusi pyörä makaa kaukana kotoa – etenkin kun se on ainoa omistamani ajokki ja kulkemaankin tässä joutuu.

Back