• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Minkä ikäisenä kannattaisi jo lopettaa ajelu?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja anttari
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Eli minkä ikäisenä mielestänne lopetus aiheellinen/perusteluja?
Itsehän sitä ei välttämättä huomaa
biggrin.gif

Kyllähän ne ottaa ajokortin lopulta pois, vaikka ei ajaisikaan ylinopeutta. Jos yksin ajelee, niin ei siinä aiheuta muille ainakaan enempää vahinkoa kuin autollakaan.
Pitää varmaan vain siirtyä takaisin pienempiin pyöriin ja skootteriin.
Ja kuljettajien kunto vaihtelee merkittävästi jo 50+ iässä.
Ja ajotavat 10+ iästä lähtien.

Prätkästä trikeen ja kummasti tulee lisää aikaa mopoilla
thumbs-up.gif
Tietty tosiaan sitten aikanaan se kortti otetaan kokonaan pois niin edes mopoautoa et enää saa ajaa, jolloin ainoa on skootteri tai joku 3-pyöräinen Ape-koppimopo. Mutta
sport05.gif
se ei lopu koskaan
smile_org.gif

Ehkä siinä vaiheessa kun vuonna -65 syntyneet menevät peruskouluun
wink.gif

ja joudun siis erikseen tarkentamaan että pappa on syntynyt vuonna 1965

Eräs vanha isäntä oli lähtenyt autollaan kotoa torille. Tuulilasi ei ollut meinannut sulaa koko matkalla, joten hän joutui ajamaan pää ulos ikkunasta koko matkan, että näkisi eteensä. Perille päästyään huomasi, että mattohan se oli tuulilasille jäänyt. Eihän sitä kaikkea tietenkään vanhempana enään huomaa.
crazy.gif

No omaiset oli kuulemma ihan itse napanneet vanhukselta kortin jemmaan.

60v alkaa mun mielestä olemaan sellanen ikä jo että siinä ei moottoripyörän hallinta enää onnistu niin hyvin kun sen pitäis onnistua... Autoilla tilanne on iha eri ku ei tarvitse fysiikkaa siihen ajamiseen... 50v vielä pystyy varsin hyvin ajamaan moottoripyörää kunhan ite tajuaa välttää niin pitkiä ajomatkoja että voimat loppuu kesken...

HUOM! En tietenkää millään tavalla kohdista tätä jokaseen henkilöön joka on yli 50v. Tunnen itseki monta yli 60 vuotiasta jotka on paremmassa kunnossa kuin moni 40-vuotias...

60v alkaa mun mielestä olemaan sellanen ikä jo että siinä ei moottoripyörän hallinta enää onnistu niin hyvin kun sen pitäis onnistua... Autoilla tilanne on iha eri ku ei tarvitse fysiikkaa siihen ajamiseen... 50v vielä pystyy varsin hyvin ajamaan moottoripyörää kunhan ite tajuaa välttää niin pitkiä ajomatkoja että voimat loppuu kesken...

HUOM! En tietenkää millään tavalla kohdista tätä jokaseen henkilöön joka on yli 50v. Tunnen itseki monta yli 60 vuotiasta jotka on paremmassa kunnossa kuin moni 40-vuotias...
heh heh heh... Itse 47 ja kaveri 49 toukokuun ekalla viikolla rautaperse Tukholma-Cochem 19 tuntia pyörinä XX ja Hayabusa. Ens kesänä suunnitelmissa ss1500 Monacoon tai jotain, pitäiskö perua?

Mun mielestäni taas harvalla alta neljäkymppisellä on riitävästi vastuuntuntoa niikin suorituskykyisen laitteen, kuin mootoripyörä, käyttämiseen tieliikenteen joukossa.
033102bebe_1_prv.gif

Eiköhän ajelu kannata lopettaa sitten kun ominaisuudet eivät enää riitä turvalliseen ajeluun; oli se sitten 18- tai 120-vuotiaana.. Jos ei halua jättää arviointia mr Darwinin tehtäväksi, voi ajokykyään testata vaikka lääkärissä, radalla tai inssiajolla..

heh heh heh... Itse 47 ja kaveri 49 toukokuun ekalla viikolla rautaperse Tukholma-Cochem 19 tuntia pyörinä XX ja Hayabusa. Ens kesänä suunnitelmissa ss1500 Monacoon tai jotain, pitäiskö perua?

Määritelmä "liian vanha" mukautuu henkilön oman iän perusteella. Oli minunkin mielestäni 3-kymppinen ikäloppu ja ainakin puolivalmis haudattavaksi. Olin silloin itse murkkuiässä.

Pitää kai minunkin tyytyä kohta vain kauppamatka-ajoihin kun en "jaksa" enää pitkiä matkoja ajella. Tällekin kaudelle on vasta 10tkm kasassa..
wink.gif

Hmm suomenkielen opettelu/ymmärtäminen ON sallittua!!!

Enkös juuri sanonut että
"50v vielä pystyy varsin hyvin ajamaan moottoripyörää kunhan ite tajuaa välttää niin pitkiä ajomatkoja että voimat loppuu kesken..."

Tarkoittaa sitä että jos on kunto kohdallaan niin ajakoot mun puolesta vaikka maapallon ympäri.. Mutta esim. oma isä joka on 55v, sanoi ettei tarvinnut kuin parikymmentä kilometriä ajaa niin alkoi kädet puutua jo melkoisesti. Vaik sillä kova kunto muuten onki ni käsien lihaksiston kunnosta ei voi sanoa samaa...

Hä hä hä! Lapset kontrolloimaan aikuisia(?)

Toi on sitä sarjaa, ku liikenneministeriön unelmassa, jossa kilokyykkyä saisi ajaa 25 vuotias, joka on ajanu 100 000 km haavereitta.

Hyvin voitaisiin rajoittaa, liikenneturvallisuuden nimissä, kaikkien niiden oikeutta ajaa tehokkaita pyöriä, joiden ajosuorite alittaa ajokaudessa 10 000 km ja tämä ei tapahdu haavereitta ja suuremmitta sakoitta.

Kertalipat ja aloitus uudestaan aina alle 60 hp. Seuraava ajokausi 100 ja sitten taas viiden vuoden kuluttua isoihin, jos ei haavereita, tai kurittomuutta…

Älkää ny, nuoriso, alkako vaivaamaan pikku päitänne isoisten asioilla
biggrin.gif

Hmm suomenkielen opettelu/ymmärtäminen ON sallittua!!!

Enkös juuri sanonut että
"50v vielä pystyy varsin hyvin ajamaan moottoripyörää kunhan ite tajuaa välttää niin pitkiä ajomatkoja että voimat loppuu kesken..."

Tarkoittaa sitä että jos on kunto kohdallaan niin ajakoot mun puolesta vaikka maapallon ympäri.. Mutta esim. oma isä joka on 55v, sanoi ettei tarvinnut kuin parikymmentä kilometriä ajaa niin alkoi kädet puutua jo melkoisesti. Vaik sillä kova kunto muuten onki ni käsien lihaksiston kunnosta ei voi sanoa samaa...
Luetun ymmärtämistä... heh heh.. = Minkä tahansa ikäisen tulee välttää niin pitkiä ajomatkoja että voimat loppuu kesken(...), eri ikäisillä matkan pituus saattaa olla erilainen. Vanhemmilla saattaa ns. jaksu olla paljon parempi kuin vesseli-ikäisillä. Ja käsivarren lihaksista vois jatkaa pidempäänkin mutta ne eivät kokemukseni mukaan paljoakaan liity maantiemoottoripyöräilyyn

Mitä mitä! Minä lopetin moottoripyöräilyn 40-vuotiaana ja siirryin moposkootteriin, joka on vielä kolmen viikon jälkeen vakio. Voip olla, että ensi vuonna on joku peli, jolla pärjää autoillekin
smile_org.gif

Back