• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Milloin motoristi on puusilmä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tyyppi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Näillä palstoilla sanotaan autoilijoita varsin usein "puusilmäksi". Sinänsä tuollainen tuntemus on viimeaikaisten mällien jälkeen ihan ymmärrettävä.
Kuitenkin  tasapuolisuuden vuoksi, onko tietoa puusilmäisistä motoristeista? Kehtaako joku kenties tunnustaa sellaista mokaa tehneensä? Voiko puusilmäisyyteen edes syyllistyä muuta kuin kotilon ratissa?
Nimittäin pitää muistaa, että ennemmistö meistä ajelee myös autolla.
Jotta avaus edes jotenkin palvelisi turvallisuuden edistämistä, mitä ideoita olisi, että sekä puusilmäiset autoilijat, että puusilmäiset motoristitkin selviäisivät paremmin tuolla liikenteessä.
Se, että pysykööt rollaattorikuskina, ei ole realistinen idea.

Helpompaa puusilmäisyys on selkeästi autossa. Siellä tuudittautuu helpommin turvallisuudentunteeseen lämmityslaitteen/ilmastoinnin hivellessä ihoa, eikä liikenteen hälykään juuri häiritse klassikoiden kuuntelua stereoista.

Prätkän kanssa ainakin itse olen selkeästi tietoisempi koko ajan liikenteestä. Viima suhisee korvissa, kotilot suhahtelevat vieressä, selkeämmin tiedostaa koko ajan kuolevaisuutensa suht suojattomana metallimöykkyjen seassa.

Sen kummemmin kantaa ottamatta mihinkään moottoripyöräilijä vs autoilija dilemmaan, ihan omakohtaista fiilistä.

Onnistuu se motollakin, kesäkuussa ilman paremman puoliskon nyrkkiä kypärään olisi tullut pyöräytettyä U-käännös vastaan tulevan auton alle. Tapahtui etelä Saksalaisella pikkutiellä harhaan ajon jälkeen. Takaa tulijat kyllä noteerasin tarkkaan mutta "hieman ärtyneenä" jäi etusektori huonolle huomiolle.
nixweiss.gif
blush.gif

Tavallaan liittyy myös tuohon auton suojaavuuteen, on se jo luonnostaan aika paha katseen rajoittaja
sad_orig.gif
Siellä sisältä yrität parista hassusta akkunasta tihrustaa jotain ulos ja näkymän blockaa viimeistään se kanssa-autoilija. Se hahmottaminen jääkin yleensä just tasan siihen omaan "lokeroon" ja se siitä. Moton kyydissä ei ole rajoittavia pilareita näkymää leikkaamassa ja muutenkin yleensä pää on korkeammalla = näkee autojen yli, joka osaltaan auttaa merkittävästi myös liikenteen kokonaiskuvan hahmotusta. Onko tuolla sitten mitään tekemistä puusilmiyden kanssa? Vai onko se luonto jo pahimmat puusilmät motoilijoista karsinut?
nixweiss.gif

Vähän kuin amiksessa aikanaan paksusähkömaikka sano että hituvirta-puolella voi olla jos jonkinlaista säheltäjää, mutta paksusähkön kanssa pulaa vain hyviä sähkömiehiä
wink.gif

Kai seuraavan voisi puusimäisyydeksi määritellä...;

Olin pari viikkoa sitten ajelemassa kehä1:ltä länsiväylälle keskustan suuntaan. Ikinä ennen tuolla päin ajanut, mutta innostuksissani (tai huonon päivän takia vähän suuttuneena) päästelin silti oikein reipasta nopeutta eteenpäin ja ohittelin pari taksia vielä vähän ennen mutkaa joka vie väylälle. Mutkan kohdalla huomaan käännöksen olevankin ärhäkämpi kuin luulin, ja sitten alkoi kokemattoman paniikki. Luojan kiitos mutkassa oli päättymäisillään oleva bussikaista jonka ansiosta tie oli vähän leveämpi kuin muutoin. Sain sen ansiosta tarpeellisen verran varaa jarrutuksiin ja sain pyörän käännettyä juuri ennen kanttareen kohtaamista. Taksikuskit taas saivat kiitos minun tehdä myös pikaisia ratkaisuja ja hakea jarrupoljinta... Onneksi oli riittävästi välimatkaa...
Ei muuten ylpeinpiä hetkiäni.  
lookaround_orig.gif

Mutta oppia ikä kaikki. Jos olisi enemmän kokemusta takataskussa, olisin luultavasti selviytynyt mutkasta tyylikkäämmin, mutta kun menin panikoimaan ja jarruttamaan juuri mutkassa...

Itse en ole todellisella kyykkypyörällä paljoakaan ajellut mutta kuvittelisin, että ei siinä etunojapunnerrusasennossa kunnollinen päänpyörittely ihan helpointa ole.
Jotenkin itsesuojeluvaistoni sanoo, että ainakin allekirjoittaneen on viisainta körötellä näillä pystyselkämalleilla.

Totta on että autolla ajaessa tulee helpommin ajateltua jotain aivain muita juttuja kuin liikennettä, joten helpommin tulee sitä "puusilmäilyä" kohdattua siellä. Moottoripyörällä on tosiaankin keskittyneempi ajamiseen ja tiedostaa paremmin sen oman suojattomuutensa. "Puusilmä" on mielestäni silloin "iskenyt kun motoristi ei huomaa ajoissa tai ollenkaan jotain ajamiseensa vaikuttavaa riskitekijää ja joutuu ns. "oho" tilanteeseen. Mielestäni tosiasioiden tunnustaminen voisi auttaa tässäkin asiassa ja muiden syyttely pitäisi unohtaa. Esimerkkinä vaikkapa taas tänäkesänä niin valitettavan usein tapahtuneet, vakavaan loukkaantumiseen tai kuolemaan johtaneet, kolarit joissa autoilija on kääntynyt vasemmalle suoraan ajavan moottoripyörän eteen. Hyvin usein autoilijan aikeet ovat näissä tilanteissä ennustettavissa, mikäli motoristi niin haluaa. Samoin mielestäni väärät tilannenopeudet esim. kaarteissa ovat "puusilmäisyyttä".

Erittäin usein näkee edelleenkin moottoripyörän ajamassa aivan auton kontissa kiinni.
Usein miettinyt, että mahtaako olla jotenkin siitä kiinni että juurikin ajaa moottoripyörällä ja että ajaako itekin niin lähellä, muttei vaan tajua? Jos ei se ole puusilmäisyyttä, niin saattaa ainakin välillisesti aiheuttaa esim. puujalkaisuutta...

Tohon HiTec:in väitteeseen auton tolpista jne... ...hmm... ...Ei se kyllä toi puhelinkoppi päässäkään kauheesti toi sivunäkyvyys loista läsnäolollaan, varsinkin jos on hiukankaan etukenossa penkkipunnerrusasennossa nahkat päällä, niin kurki siinä sitten taaksepäin... Menee ehkä kuitenkin samaan viitseliäisyys-luokkaan kun pilareiden ohi kurkkaaminenkin autossa.

Puusilmä on ihan kuka tahansa motoristi jättäessään havaitsematta jotakin ajamisen kannalta tärkeää tai vielä todennäköisemmin, jättäessään ymmärtämättä näkemäänsä.

Minä myös. Ja siksi pitää muiden koheltajien lisäksi varoa myös itseään.

Ei se kyllä toi puhelinkoppi päässäkään kauheesti toi sivunäkyvyys loista läsnäolollaan, varsinkin jos on hiukankaan etukenossa penkkipunnerrusasennossa nahkat päällä, niin kurki siinä sitten taaksepäin... Menee ehkä kuitenkin samaan viitseliäisyys-luokkaan kun pilareiden ohi kurkkaaminenkin autossa.
Toi on kyllä totta, että täysin pystysuorassa ajoasennossa pään kääntely on paljon helpompaa kuin raskaassa etunojassa.

Tänään törmäsin puusilmä moottoripyöräilijään. Stadissa hakamäentien ja hämeenlinnantien risteyksessä viereeni tupsahti punamusta busa.

Itse olin jonossa kolmantena ja edessä pari autoa (Tuossa splittaamisessa ei omasta mielestäni ole mitään vikaa, eli kukkiksena en oo liikenteessä). Mutta valojen vaihtuessa tämä sankaruus sitten lähti käyntiin.

Valoista liikkeelle ja autot + minä ryhmityttiin ryhmityssääntöjen mukaan ensin vasemmalle kaistalle ja siitä sitten miettimään oikealle siirtymistä. Itsekin olin jo vaihtamassa kaistaa oikealle, kun tajusin että tämä bussikuski ampuukin ohi.
Ne ketkä eivät ole paikkakuntalaisia niin kyseisessä kohdassa on 50 rajoitus, tietyä alue, ja ohituskielto. Mutta eihän näistä tarvitse piitata kenenkään. Mun edellä oleva auto on vaihtamassa kanssa kaistaa ja vaihtaakin sitä melkein juuri siinä vaiheessa kun reipasta ylinopeutta (100-120 ehkä) kulkeva busa on juuri kuolleen kulman kohdalla.

Autokuski kuitenkin tajuaa että kas, siinähän on joku ja tekee hätäväistön takaisin omalle kaistalleen. Eli ei kolahtanut (hyvä sinänsä). No busa kuski päättää tässä vaiheessa jäädä vierelle killumaan ja näyttämään kansainvälistä sormimerkkiä ja heristämään nyrkkiään siihen ennenkuin sitten koukkaa sormi pystyssä vasemmalle ja sieltä ohi.

En yhtään ihmettele että viikatemies niittää ja autoilijoiden asenne on mitä on tällä menolla.

Ennekuin joku vetää kukkahattukortin esiin, niin en kyllä aina itse noudata sääntöjä, enkä aja aina nopeusrajoitusten mukaan, mutta en rupea syyllistämään siinä vaiheessa autoilijaa (tai ketään muutakaa) jos kolahtaa. Jos tuossa olisi kolahtanut niin olisin kyllä pistänyt tuon ihan täysin busa kuskin piikkiin.

Onneks ei ole tarvinnut maksaa omasta "puusilmäisyydestä" sitä kalleinta hintaa.
Joskus vaihtanut kaistaa melkein rekan eteen; katsoin kyllä peiliin... millisekunti sitten.
Ja hyvä kuski kun olen
wink.gif
, aika lujaa on tullut ajettua joihinkin tilanteisiin...vähän liian lujaa mutkaan tai risteykseen. Onneksi ei ole napsahtanut...olis voinut, tilattu oli
smile_org.gif

Puolustuksesi sanon: olen huomannut mokani, ja ottanut opiksi.
Lisäksi mietin sitä omaa ajamista jälkeenpäin, sillä haluan (yrittää) pysyä hengissä ja varsinkin ehjänä.

Kerran on tullut kaksi kyykkyä sivutieltä kolmion takaa eteen niin että jouduin tekemään tiukan jarrutuksen (ja itsekin olin siis mp:llä liikkeellä). Olivat vaan niin täpinöissään että ilmeisesti kumpikaan ei huomannut. Kääntyivät eteeni ja jatkoivat samaan suuntaan kuin minä, mutta ei päässy antamaan palautetta kun minuutissa olivat häipyneet horisonttiin.
smile_org.gif

Mutta, sattuuhan näitä mokia jokaiselle joskus.

.............pitää pommittaa taajamassa....näyttää,et kyllä lähtee
omg.gif
...silloin yleensä sattuu
biggrin.gif
.......jos pommittaa sen voi tehdä muualla kuin taajamassa ja omaksi iloksi...
biggrin.gif
033102beer_1_prv.gif

Puusilmäisyydestä tiedä . . mutta puupää on silloin kun itsellä jääny edellisestä risteyksestä vilkku päälle (oikealle) ja seuraavasta marketin pihasta (oikealta) tullaan suoraan ajoneuvolla eteen. Perkeleitä on kypärä täynnä ja keskari heiluu kunnes huomaa . . . . nolottaa. Siis täähän ei tietenkään itselle käynyt vaan kaverille, vai oliko se kaverin kaveri, vai . . .

Puusilmiä täälläkin..

Eilen olin jäädä punaisen pakettiauton alle, ajoin kaksikaistaista tietä kohti Kotkaa 70km/h rajoituksella sen mukaisesti, ohittelin autorekkoja ja tiellä oli tyhjää kunnes kilsan päässä oli tämä pakettiauto. Pyrin ohittamaan niin henkilöautot kuin rekatkin nopeasti kuolleen kulman taakseni jättäen, nyt kuitenkin uskoin pakettiauton nähneen minut sillä ajelin rauhallisesti kuitenkin omaa kaistaani mutta ei, onneksi ei ollut vastaantulevaa liikennettä tai olisin pannukakku.

Ja sitten tänään sain nolostua itse kun en vilkkaassa rsiteyksessä katsonut tarpeeksi kauas taakse ja puliukko tuli suojatielle melkoisessa sivuluisussa mutta kuitenkin, sain hidastettua ja väistettyä - onneksi.

nixweiss.gif
pidetään kaikki simmut auki..

Back