Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Itse asiassa kaksikaistaisen tien vasenta kaistaa ei pidä ajaa, sillä se on vastaantulijan kaista.Ei tarvitsekaan. Miksi nimenomaan vasenta kaistaa pitäisi päästä ohi, kun oikealtakin saa mennä? Ohi vaan, ei jäädä miettimään, vilkuttelemaan valoja tai ajelemaan puskurissa sinne taakse. Niin ne jonot syntyvät.Yksi tuttavani 30v kiteytti oman jumipäisyytensä yhteen lauseeseen:
"jos nopeusrajoitus on 50 ja ajelen kaksikaistaisen tien vasenta kaistaa, niin se 50 on suurin sallittu nopeus, eikä minun tarvi antaa takaatulijoille tietä"
Itse asiassa kaksikaistaisen tien vasenta kaistaa ei pidä ajaa, sillä se on vastaantulijan kaista.
Täällä olis Erska ja Jauhis ollu jo tellupamppu ojossa vetämässä vastapalloon. Terkkuja sinne.Taisi sattua Biken testaajille, että kun olivat testaamassa silloin uuttaa Hajabusaa moottoritiellä Espanjassa, paikalliset mp-poliisit tulivat myös tutkan kanssa mittailemaan. Eivät sen takia, että olisivat sakottaneet vaan siksi, että heitä kiinnosti tavattomasti kuinka kovaa pyörällä pääseeEspanjassa ei ikinä vituta mikään, vaikka tiet olisi kuinka täynnä ja kaikki ohittelee miten sattuu. Sitten kun on tilaa, niin kanssa liikenne sujee. Toista on Suomessa, missä ei pääse yhtään mihinkään, vaikka olisi kuinka kuollutta. Suomessa on ihan tajuton jumitus ja nahkeus joka paikassa. Autoihin pitäisi sallia jotkut erikoispuskurit, että saisi tuuppia onnettomimmat edessä nussijat sivuun - mun mielestä. Sitten nämä itsekkäät paskiaiset vielä nussii ja ajelee alinopeutta tuolla liikenteessä, jos ei itsellä ole mihinkään kiire. Liikennevaloistakin aletaan arpoa vaihteita vasta, kun edellä ajava on jättänyt kaikkien urpo-oppien mukaisen sadan metrin turvavälin. Kierroksetkaan ei saa nousta yli tonnin, että säästää mikrolitran löpöä ja maailma pelastuu. Totta vitussa kannattaa ohittaa ja kiilailla aina kun onnistuu ja tiputtaa urpot järjestyksessä seuraavaksi. Ihan oikein, että niitäkin vituttaa.![]()
Pieni ero kansanluonteessa..
+1 tälleEspanjassa ei ikinä vituta mikään, vaikka tiet olisi kuinka täynnä ja kaikki ohittelee miten sattuu. Sitten kun on tilaa, niin kanssa liikenne sujee. Toista on Suomessa, missä ei pääse yhtään mihinkään, vaikka olisi kuinka kuollutta. Suomessa on ihan tajuton jumitus ja nahkeus joka paikassa. Autoihin pitäisi sallia jotkut erikoispuskurit, että saisi tuuppia onnettomimmat edessä nussijat sivuun - mun mielestä. Sitten nämä itsekkäät paskiaiset vielä nussii ja ajelee alinopeutta tuolla liikenteessä, jos ei itsellä ole mihinkään kiire. Liikennevaloistakin aletaan arpoa vaihteita vasta, kun edellä ajava on jättänyt kaikkien urpo-oppien mukaisen sadan metrin turvavälin. Kierroksetkaan ei saa nousta yli tonnin, että säästää mikrolitran löpöä ja maailma pelastuu. Totta vitussa kannattaa ohittaa ja kiilailla aina kun onnistuu ja tiputtaa urpot järjestyksessä seuraavaksi. Ihan oikein, että niitäkin vituttaa.
Ja kun kaikista kuskeista n. 89,38% ajaa ylinopeutta, niin sehän tarkoittaa sitä, että keskimääräistä hitaammin ajavat aiheuttavat suurimman osan onnettomuuksista?Liikennevakuutuskeskuksen mukaan kuolemaan johtaneissa moottoripyöräonnettomuuksissa vuosina 1992-2003 ylinopeutta ajoi 64% kuljettajista. Kyllä se nopeus vaan on osallisena suuressa osassa onnettomuuksia.
Se, että käytät noin sanaa ja kahden desimaalin tarkkuutta, kertoo että sulle on turha vastata mitään. Et kuitenkaan ymmärtäisi.Ja kun kaikista kuskeista n. 89,38% ajaa ylinopeutta, niin sehän tarkoittaa sitä, että keskimääräistä hitaammin ajavat aiheuttavat suurimman osan onnettomuuksista?Liikennevakuutuskeskuksen mukaan kuolemaan johtaneissa moottoripyöräonnettomuuksissa vuosina 1992-2003 ylinopeutta ajoi 64% kuljettajista. Kyllä se nopeus vaan on osallisena suuressa osassa onnettomuuksia.
Juukyllä jonossa on kiva ohitella, vaikka aikaa ei hirveästi säästyisikään, on sentääs jotain tekemistä![]()
Riippuu siitä missä on matkalla.Itse asiassa kaksikaistaisen tien vasenta kaistaa ei pidä ajaa, sillä se on vastaantulijan kaista.
Uhri oli lapsuuden tuttu. Ei varmasti ollut itsari. Ajokokemusta ei kaverilla ollut juuri lainkaan, itse asiassa pari päivää ennen puhutiin, että voisimme käydä harjoittelemassa ajamista Motoparkissa..Itsari?Ei voi ymmärtää miten tuollaisessa paikassa pystyy ajamaan rekan keulaan - jos ajetaan edes suunnilleen lain mukaan...
Otan osaa...Uhri oli lapsuuden tuttu. Ei varmasti ollut itsari. Ajokokemusta ei kaverilla ollut juuri lainkaan, itse asiassa pari päivää ennen puhutiin, että voisimme käydä harjoittelemassa ajamista Motoparkissa..
Leveämpi tie = ajaminen pelottaa vähemmän. Tuskin kovin moni sitä tuolla tarkoituksella tekee, mutta laumaeläimillä yleisen vauhdin kiihtyminenkin saa läskipohjan painumaan kohti lattiaa...kertokaas arvon kukkahatut minkä vuoksi ennen ohituskaistaa "alinopeutta" ajavat saavat tehopiikin ja ajavat jopa ylinopeutta estääkseen ohituksen ja kun kaista päättyy vedetään liinat kiinni. essolla kerskutaan, "näytin ohituskaistalla niille kyllä tääkin kulkee." Aivovamma? Ohituskateus? Kalamies?
![]()
![]()
Noin mäkin olen sen pähkäillyt... Tosin mahtuuhan sinne näitä tupa uunoja joiden on pakko lähteä kirittämäänLeveämpi tie = ajaminen pelottaa vähemmän. Tuskin kovin moni sitä tuolla tarkoituksella tekee, mutta laumaeläimillä yleisen vauhdin kiihtyminenkin saa läskipohjan painumaan kohti lattiaa...kertokaas arvon kukkahatut minkä vuoksi ennen ohituskaistaa "alinopeutta" ajavat saavat tehopiikin ja ajavat jopa ylinopeutta estääkseen ohituksen ja kun kaista päättyy vedetään liinat kiinni. essolla kerskutaan, "näytin ohituskaistalla niille kyllä tääkin kulkee." Aivovamma? Ohituskateus? Kalamies?
![]()
![]()
9 päivä kesäkuuta olis tullu 27 vuotta..Otan osaa...Uhri oli lapsuuden tuttu. Ei varmasti ollut itsari. Ajokokemusta ei kaverilla ollut juuri lainkaan, itse asiassa pari päivää ennen puhutiin, että voisimme käydä harjoittelemassa ajamista Motoparkissa..
Minkä ikänen kaveri oli?
Selityksen tähän haluaisin kans` kuulla.....kertokaas arvon kukkahatut minkä vuoksi ennen ohituskaistaa "alinopeutta" ajavat saavat tehopiikin ja ajavat jopa ylinopeutta estääkseen ohituksen ja kun kaista päättyy vedetään liinat kiinni.
![]()
![]()
Eräs vaihtoehto on seuraava:9 päivä kesäkuuta olis tullu 27 vuotta..Otan osaa...Uhri oli lapsuuden tuttu. Ei varmasti ollut itsari. Ajokokemusta ei kaverilla ollut juuri lainkaan, itse asiassa pari päivää ennen puhutiin, että voisimme käydä harjoittelemassa ajamista Motoparkissa..
Minkä ikänen kaveri oli?
Yhdyn samaanNopeuden valvonta kuuluu yhtenä suurena osana poliisin esilläoloon ja monen ihmisen turvallisuudentunteen ylläpitämiseen. Liikenne on poliisin mielestä kehittynyt sellaiseksi, että 5 % ajoneuvon kuljettajista ajaa sellaisella vastuuttomalla tavalla ja senteella, joille ei kuuluisi ajokorttia myöntää. Nopeudenvalvonta on poliisille erinomainen väline suorittaa tuloksellista ja oikeansuuntaista valvontaa.
Se, että nopeudenvalvontaa suoritetaan paikoissa, joissa kaistat päättyy ja joissa tehdään "kamikaze"-ohituksia on minunkin mielestäni juuri se oikea paikka laittaa maksumieheksi kus-päinen ajoneuvon kuljettaja. Ne (esim. 4-tien) tielevennykset, joissa ohituksia pääsee suorittamaan, siellä suoritetaan aivan järjettömiä ylinopeuksia. Monet ihmiset pelkäävät ihan oikeasti näitä pommi-kuljettajia ja ovat hyvin omintunnoin mukana poliisin rinnalla riisumassa ajokortteja ao. kuljettajilta.
Mulla on kesämökki Rantasalmella ja näen näitä aivan hulluja ihmisiä joka ikinen kerta, kun menen mökilleni. Autotie on ruuhkaiseen aikaan niin kapasiteettinsa ylärajoilla, että kus-päinen ohittaminen ei tuota mitään muuta, kuin stressiä kaikille tiellä liikkujille. Omaa isääni lainatakseni, hän kutsuu näitä holtittomia autoilijoita "ajojärjestyksen vaihtajioksi". Itse matemaattisesti ajatellen, ruuhka-aikana ohittaminen ei tuota 4-tiellä muutamassa kohdasssa, kuin korkeintaan 10 sek edun tälle ao. ohittajalle. Jos keskinopeutta ja matka-aikaa täytyy kasvattaa, täytyy keskinopeuden kasvaa. Yksi yksittäinen nopeuden piikki ei kasvata keskinopeutta ollenkaan. Ts. olen sitä mieltä, että ajokortti onb ihan turha ao. ajoasenteeen omaaville kuljettajille, niin motoristeille, kuin kotilon kuljettajille.
Mun mielestä poliisin pitäisi lisätä edelleen nopeudenvalvontaa juuri niissä paikoissa, joissa väärällä ja toisia huomioon ottamattaja jättävän kuljettajat ajavat. Vain tällä lailla saataisiin kasvatettua sitä oikeaa ja kunnioittavaa asennetta kaikkia liikenteessä liikkujia.
Hyvä arvoisa Poliisi!, lisää nopeudenvalvontaa, saadaan väärin asennoituneet kuljettajat pois liikenteestä.
Keskittyen olennaiseen,![]()
Totta.Riippuu siitä missä on matkalla.Itse asiassa kaksikaistaisen tien vasenta kaistaa ei pidä ajaa, sillä se on vastaantulijan kaista.