• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Miksi?

kyllä jonossa on kiva ohitella, vaikka aikaa ei hirveästi säästyisikään, on sentääs jotain tekemistä
062802moto_prv.gif

Yksi tuttavani 30v kiteytti oman jumipäisyytensä yhteen lauseeseen:
"jos nopeusrajoitus on 50 ja ajelen kaksikaistaisen tien vasenta kaistaa, niin se 50 on suurin sallittu nopeus, eikä minun tarvi antaa takaatulijoille tietä"
Ei tarvitsekaan. Miksi nimenomaan vasenta kaistaa pitäisi päästä ohi, kun oikealtakin saa mennä? Ohi vaan, ei jäädä miettimään, vilkuttelemaan valoja tai ajelemaan puskurissa sinne taakse. Niin ne jonot syntyvät.
Itse asiassa kaksikaistaisen tien vasenta kaistaa ei pidä ajaa, sillä se on vastaantulijan kaista.

Espanjassa ei ikinä vituta mikään, vaikka tiet olisi kuinka täynnä ja kaikki ohittelee miten sattuu. Sitten kun on tilaa, niin kanssa liikenne sujee. Toista on Suomessa, missä ei pääse yhtään mihinkään, vaikka olisi kuinka kuollutta. Suomessa on ihan tajuton jumitus ja nahkeus joka paikassa. Autoihin pitäisi sallia jotkut erikoispuskurit, että saisi tuuppia onnettomimmat edessä nussijat sivuun - mun mielestä. Sitten nämä itsekkäät paskiaiset vielä nussii ja ajelee alinopeutta tuolla liikenteessä, jos ei itsellä ole mihinkään kiire. Liikennevaloistakin aletaan arpoa vaihteita vasta, kun edellä ajava on jättänyt kaikkien urpo-oppien mukaisen sadan metrin turvavälin. Kierroksetkaan ei saa nousta yli tonnin, että säästää mikrolitran löpöä ja maailma pelastuu. Totta vitussa kannattaa ohittaa ja kiilailla aina kun onnistuu ja tiputtaa urpot järjestyksessä seuraavaksi. Ihan oikein, että niitäkin vituttaa.
Taisi sattua Biken testaajille, että kun olivat testaamassa silloin uuttaa Hajabusaa moottoritiellä Espanjassa, paikalliset mp-poliisit tulivat myös tutkan kanssa mittailemaan. Eivät sen takia, että olisivat sakottaneet vaan siksi, että heitä kiinnosti tavattomasti kuinka kovaa pyörällä pääsee
tounge.gif

Pieni ero kansanluonteessa..
Täällä olis Erska ja Jauhis ollu jo tellupamppu ojossa vetämässä vastapalloon. Terkkuja sinne.
Mä vetoan näissä "..tun kaaharit" -jutuissa suomalaiseen luonteeseen - Kateuteen.

Espanjassa ei ikinä vituta mikään, vaikka tiet olisi kuinka täynnä ja kaikki ohittelee miten sattuu. Sitten kun on tilaa, niin kanssa liikenne sujee. Toista on Suomessa, missä ei pääse yhtään mihinkään, vaikka olisi kuinka kuollutta. Suomessa on ihan tajuton jumitus ja nahkeus joka paikassa. Autoihin pitäisi sallia jotkut erikoispuskurit, että saisi tuuppia onnettomimmat edessä nussijat sivuun - mun mielestä. Sitten nämä itsekkäät paskiaiset vielä nussii ja ajelee alinopeutta tuolla liikenteessä, jos ei itsellä ole mihinkään kiire. Liikennevaloistakin aletaan arpoa vaihteita vasta, kun edellä ajava on jättänyt kaikkien urpo-oppien mukaisen sadan metrin turvavälin. Kierroksetkaan ei saa nousta yli tonnin, että säästää mikrolitran löpöä ja maailma pelastuu. Totta vitussa kannattaa ohittaa ja kiilailla aina kun onnistuu ja tiputtaa urpot järjestyksessä seuraavaksi. Ihan oikein, että niitäkin vituttaa.
+1 tälle
biggrin.gif

Liikennevakuutuskeskuksen mukaan kuolemaan johtaneissa moottoripyöräonnettomuuksissa vuosina 1992-2003 ylinopeutta ajoi 64% kuljettajista. Kyllä se nopeus vaan on osallisena suuressa osassa onnettomuuksia.
Ja kun kaikista kuskeista n. 89,38% ajaa ylinopeutta, niin sehän tarkoittaa sitä, että keskimääräistä hitaammin ajavat aiheuttavat suurimman osan onnettomuuksista?

Liikennevakuutuskeskuksen mukaan kuolemaan johtaneissa moottoripyöräonnettomuuksissa vuosina 1992-2003 ylinopeutta ajoi 64% kuljettajista. Kyllä se nopeus vaan on osallisena suuressa osassa onnettomuuksia.
Ja kun kaikista kuskeista n. 89,38% ajaa ylinopeutta, niin sehän tarkoittaa sitä, että keskimääräistä hitaammin ajavat aiheuttavat suurimman osan onnettomuuksista?
Se, että käytät noin sanaa ja kahden desimaalin tarkkuutta, kertoo että sulle on turha vastata mitään. Et kuitenkaan ymmärtäisi.

kertokaas arvon kukkahatut minkä vuoksi ennen ohituskaistaa "alinopeutta" ajavat saavat tehopiikin ja ajavat jopa ylinopeutta estääkseen ohituksen ja kun kaista päättyy vedetään liinat kiinni. essolla kerskutaan, "näytin ohituskaistalla niille kyllä tääkin kulkee." Aivovamma? Ohituskateus? Kalamies?

veryangry.gif
veryangry.gif
Leveämpi tie = ajaminen pelottaa vähemmän. Tuskin kovin moni sitä tuolla tarkoituksella tekee, mutta laumaeläimillä yleisen vauhdin kiihtyminenkin saa läskipohjan painumaan kohti lattiaa...

kertokaas arvon kukkahatut minkä vuoksi ennen ohituskaistaa "alinopeutta" ajavat saavat tehopiikin ja ajavat jopa ylinopeutta estääkseen ohituksen ja kun kaista päättyy vedetään liinat kiinni. essolla kerskutaan, "näytin ohituskaistalla niille kyllä tääkin kulkee." Aivovamma? Ohituskateus? Kalamies?

veryangry.gif
veryangry.gif
Leveämpi tie = ajaminen pelottaa vähemmän. Tuskin kovin moni sitä  tuolla tarkoituksella tekee, mutta laumaeläimillä yleisen vauhdin kiihtyminenkin saa läskipohjan painumaan kohti lattiaa...
Noin mäkin olen sen pähkäillyt... Tosin mahtuuhan sinne näitä tupa uunoja joiden on pakko lähteä kirittämään
crazy.gif

Uhri oli lapsuuden tuttu. Ei varmasti ollut itsari. Ajokokemusta ei kaverilla ollut juuri lainkaan, itse asiassa pari päivää ennen puhutiin, että voisimme käydä harjoittelemassa ajamista Motoparkissa..
Otan osaa...
Minkä ikänen kaveri oli?
9 päivä kesäkuuta olis tullu 27 vuotta..
Eräs vaihtoehto on seuraava:

On ohittanut rekan vähän reippaammin, tuuli on ollut oikealta. Rekan keulapyörre on heilauttanut/kallistanut pyörää vasemmalle.
Oikaisu tästä tapahtuisi hyvin harjoitellulla työntö/vastaohjauksella, mutta jos alla on painavahko pyörä, vauhtia/hyrrävoimia reilusti ja suht'kokematon kuski, on pyörä vain näennäisen itsestään ajautunut vastaantulijaa päin.

Ainakin itsellä siirtyminen painavampaan pyörään aiheutti aikoinaan muutaman tilanteen jossa tuntui, ettei pyörä käänny millään vaan painaa suoraan. Piikki ja 500-kuutioiset kun kääntyvät lähes pelkästä ajatuksesta..

Nopeuden valvonta kuuluu yhtenä suurena osana poliisin esilläoloon ja monen ihmisen turvallisuudentunteen ylläpitämiseen. Liikenne on poliisin mielestä kehittynyt sellaiseksi, että 5 % ajoneuvon kuljettajista ajaa sellaisella vastuuttomalla tavalla ja senteella, joille ei kuuluisi ajokorttia myöntää. Nopeudenvalvonta on poliisille erinomainen väline suorittaa tuloksellista ja oikeansuuntaista valvontaa.

Se, että nopeudenvalvontaa suoritetaan paikoissa, joissa kaistat päättyy ja joissa tehdään "kamikaze"-ohituksia on minunkin mielestäni juuri se oikea paikka laittaa maksumieheksi kus-päinen ajoneuvon kuljettaja. Ne (esim. 4-tien) tielevennykset, joissa ohituksia pääsee suorittamaan, siellä suoritetaan aivan järjettömiä ylinopeuksia. Monet ihmiset pelkäävät ihan oikeasti näitä pommi-kuljettajia ja ovat hyvin omintunnoin mukana poliisin rinnalla riisumassa ajokortteja ao. kuljettajilta.

Mulla on kesämökki Rantasalmella ja näen näitä aivan hulluja ihmisiä joka ikinen kerta, kun menen mökilleni. Autotie on ruuhkaiseen aikaan niin kapasiteettinsa ylärajoilla, että kus-päinen ohittaminen ei tuota mitään muuta, kuin stressiä kaikille tiellä liikkujille. Omaa isääni lainatakseni, hän kutsuu näitä holtittomia autoilijoita "ajojärjestyksen vaihtajioksi". Itse matemaattisesti ajatellen, ruuhka-aikana ohittaminen ei tuota 4-tiellä muutamassa kohdasssa, kuin korkeintaan 10 sek edun tälle ao. ohittajalle. Jos keskinopeutta ja matka-aikaa täytyy kasvattaa, täytyy keskinopeuden kasvaa. Yksi yksittäinen nopeuden piikki ei kasvata keskinopeutta ollenkaan. Ts. olen sitä mieltä, että ajokortti onb ihan turha ao. ajoasenteeen omaaville kuljettajille, niin motoristeille, kuin kotilon kuljettajille.

Mun mielestä poliisin pitäisi lisätä edelleen nopeudenvalvontaa juuri niissä paikoissa, joissa väärällä ja toisia huomioon ottamattaja jättävän kuljettajat ajavat. Vain tällä lailla saataisiin kasvatettua sitä oikeaa ja kunnioittavaa asennetta kaikkia liikenteessä liikkujia.

Hyvä arvoisa Poliisi!, lisää nopeudenvalvontaa, saadaan väärin asennoituneet kuljettajat pois liikenteestä.

Keskittyen olennaiseen  
062802moto_prv.gif
,
Yhdyn samaan
thumbs-up.gif
Mutta tällaisissa tapauksissa olisi parempi jos tiellä olisi nopeutta valvovia liikennekameroita ja niistä ilmoittavat tai ¨varoittavat¨
tounge.gif
liikennemerkit, koska yleensä joka ottaa riskin ja tekee ohituksen ylinopeudella luottaa siihen ettei ole poliisin pitämää tutkaa.

no voishan tuon nopeuden valvonna lopettaa kokonaan ja poistaa kaikista yli 125cc moottoripyöristä vaihteet 2, 3, 4, 5 ja 6.. tai sitten vaihtoehtoisesti lisätä moottoriajoneuvoille muutamia kymmeniä kaikille avoimia ratoja ympäri suomen.. tai nostaa vakuutusmaksut 10-kertaisiksi, poistaa kasko kokonaan, jne..
monenlaisia, toinen toistaan fiksumpia ratkasuja maantienopeuksien hallintaan kyllä löytyy, mutta voisko se kuitenkin olla että se ainoa keino löytyy sieltä korvien välistä?
sujuva liikennöinti tuntuu jo nykyisellään olevan pahin kirosana, jokasortin kukkahattujen toimiessa yhteiskunnan itsetunnon kaiken alleen peitävänä äänenä. että eikai tässä ole muuta vaihtoehtoa täysipäisellä miehellä, kun muuttaa johonkin kehitysmaahan järkensä säilyttääkseen..
turha tässä mitään täydellistä holhousyhteiskuntaa on väkisin rakentaa ameriikan malliin.. ahdistaa jo nykyinenkin turhan kouhotus..

ja teille, jotka aloittavat seuraan viestinsä, "entä jos joku kaahais sun lasten päälle?" niin älkää edes vaivautuko.
jos se minua pelottaa, en tee lapsia, tai jos teen otan tietoisen riskin, tai koetanko vaikka tehdä asialle itse jotain, ennen kuin syyllistän muita jo etukäteen?? kaikkea ei voi hallita. eikä edes tule yrittääkään, tai jää se elämä elämättä.

Back