• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Miksi vaihdoit customiin?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Motohtori
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
pupu sanoi:
Niin tällähän videolla nimenomaan todistetaan, et HD:t ovat parempia kiihtyy ja nopeempia ku kilokyykkyt :thumbsup:
Videon kyykkykuskin kädettömyydellä ei oo mitään osuutta "kisan" lopputulokseen :right::

Näinhän se tahtoo mennä.... Että kilokyykyn ripeä irroittaminen viivalta ei ole ihan yksinkertainen
juttu edes kohtalaiselle "pelimannille".

Tahtoo keskiverto suhari vaan kylvettää suurimman osan kykämanneista
ihan kaupankutoisella Screaming Eagle versiolla tonne reiluun sataseen aika julmalla tavalla.
Toiset puhuu tuossa yhteydessä..... jostain ihmeen.... käytännön suorituskyvystä :p

3JJ sanoi:
Vähemmän vaihtamista ja rennompi meininki. Jos ajelet vaikka 60 alueella jossa paljon liikennevaloja, eikä vihreästä aallosta tietoakaan, niin jokaisen liikkeellelähdön jälkeen pitää naputella se 6 silmään että pääsee hyvään leppoisaan cruisailumoodiin, ja jokaisessa pysähdyksessä sama toiseen suuntaan. Nyt riittää kaksi vaihteen vaihtoa.

Ei mene noin.

Koska (sillä kyykyllä jonka käyttökelpoinen kierrosalue on vaikkapa oletuksena 2500 - 10 000) riittää kun naputat vaikka kolmosen sisään päästäksesi siihen "leppoisaan kruisailumoodiin"... :;):

Bone sanoi:
Näinhän se tahtoo mennä.... Että kilokyykyn ripeä irroittaminen viivalta ei ole ihan yksinkertainen
juttu edes kohtalaiselle "pelimannille".

Tahtoo keskiverto suhari vaan kylvettää suurimman osan kykämanneista
ihan kaupankutoisella Screaming Eagle versiolla tonne reiluun sataseen aika julmalla tavalla.
Toiset puhuu tuossa yhteydessä..... jostain ihmeen.... käytännön suorituskyvystä :p

Nyt et usko enää itsekkään :grin: eihän tollasella kilosella tarvii edes vielä vaihdetta vaihtaa tollasessa kiihdytyksessä, harrikassa saa kelata jo kaikki vaihteet läpi :)-

Saa pidellä kahvoista kiinni :thumbsup: huhhuh mitä menoa :grin:

AnssiB sanoi:
Nyt et usko enää itsekkään :grin: eihän tollasella kilosella tarvii edes vielä vaihdetta vaihtaa tollasessa kiihdytyksessä, harrikassa saa kelata jo kaikki vaihteet läpi :)-

Saa pidellä kahvoista kiinni :thumbsup: huhhuh mitä menoa :grin:

Hyvä yritys :p.

Palaatko "lähtöruutuun" ja luet uudelleen :p.

Tarkennetaan nyt kuitenkin hieman tuota ajatusta.

Speksit ei ole ihan vaan.... kunhan tankissa lukee HD / "kilokyykky" / "strippi"

Jätetään siis varsinaiset strippikuskit ja lähtöjä väkisin harjoitelleet rata/kisakuskit pois.

Kilokyykyn voit valita ihan vapaasti, kunhan alusta on vakio.

Tohon "viereiselle radalle" kun sitten heittää vakiokoppaisen 1800:n Screaming Eagle HD:n.......

taitaa vaan ihan väkisin käydä niin, että suurin osa HD-kuskeista ehtii kaffet hörppäämään
kalkkiviivoilla ennen kyykyn saapumista.

.....on sen kanssa sen verran "sutinaa" siitä viivalta eteenpäin.
Mutta kivahan se on, jos ei mikään muu kiipeä syliin.... niin edes kyykky koittaa ihan tosissaan :p.

Niin... ja puhehan oli tosiaan "normikuskeista" ja kaupankuntoisista peleistä.

Vaikka toi homopallo ei ole koskaan iskenyt, niin varsin nautittavaa on ollut vuosien
varrella seurata siihen hurahtavien varustehankintoja :D.

Hommataan "liian vaativat vehkeet" taitoihin nähden..... ja luovutaan heti suoraan
kolmanneksesta suorituskykyä :;):.

......Saikkonää jo? :grin:

Välillä naurattaa nämä HD miestenjutut "käytännön suorituskyvystä". :grin:
Tutulla oli HD, sen muijalla joku seiskapätkä japsi. Kundi puoli kesää yritti tavoitella muijaansa, ei saanut kiinni. Meni vaihtoon... Pyörä? Ei, vaan muija. :jippikaijee:

Hohhoijjaa... :doh:

Jos joku haluaa ajaa kustomilla, hän saa ajaa kustomilla.

Moottoiripyöräily...
Eiks tää ole fiilispohjanen laji, ei pakonomaista suorittamista.

Kaikki vois ny löysätä pipoonsa iha huolella.
Joku nauttii rauhallisesta cruisailusta maantiellä, joku haluaa vetää kolmeesataa isolla baanalla. Joku haluaa kantaa mopoo selässään, suotaipaleen yli...
Joku vetää 10 rautapersettä, samoilla kalsareilla...

Jokaisen oma valinta, mitä tältä harrastaukselta haluaa.

Jos homma ahdistaa, ja tuntee pakonomaista tarvetta saada muutkin harrastajat samaan muottiin, sillo ehkä kannattaa miettiä asiaa uusiksi.
Mitäpä jos vaikka vaihtasit mopoilun tuupowaarapurkkien myyntiin?

Miks pitää tapella ja puolustella omaa valintaansa?
Miks pitää olla niin ehdoton?
Miksi?

Mulle ainaki mopoilu merkkaa fiilistä, omaa aikaa, vapautumista arjen oravanpyörästä.
On vaan minä, mopo ja maantie.
Mun omaa aikaa.
Ja kun akka lähtee mukaan, on kakaravapaata aikaa.
Mää en vastaa puhelimeen.
Mää en suunnittele ajoreittejä.
Mulla ei vielä ole mopossa ees navitelinettä... pieni kompassi harkinnassa.
Mua ei kiinnosta mitä muut ajattelee minusta.
Mää vaan meen. Ja nautin.

p.s. ajan harmaalla pappa-bandiitilla...

valuvika sanoi:
Eiköhän sovita niin että kyykyt menee hd:n edellä suorilla, mutkissa ja paperilla. Ei kai tästä nyt tarvitse kenenkään väitellä. Hd:lla nyt vaan näkee enemmän kauniina kesäpäivänä kun ehtii kävelyteitä tiirailemaan ja poimimaan mansikat kakusta :D
Siinäpä se ajatus kiteytyy, ja se sama ajatus on allekirjoittaneella customin että nakupyöränkin sarvissa. Voi tosiaan heittääntyä kesken matkan vaikka marjanpoimijaksi, esim. niitä mansikoita. Kerkee mainiosti kattelemaan muutakin kuin mahdollisia poliisiautoja.
Ei ole semmonen tunne mopon sarvissa että nyt pitää päästä mahdollisimman nopeasti paikasta A paikkaan B.

Vastasin tuolla jo aiemmin, mutta laitetaan nyt ihan sunnuntailisien kunniaksi termit vielä tuon hikpedian mukaan.

Eli koskaan en ole kyykkyä yms omistanut, pappacustomiluokasta kieltäydyn ja ensipyörästä on kuoriutunut kahdeksassa vuodessa "oikea custom". Valintaa tehdessä kriteereiksi nousi mm. ajoasento, eikä esim. Hikipedian kuvaus "Kyykkypyörän ajoasento on yhdistelmä sikiöasentoa, käsilläseisontaa ja kyykkypaskomista.", pahemmin rohkaissut. Vaikka edelleen, jos ei olisi rahasta kiinni, voisin kelpuuttaa Kawasakin 1400ZZR:n pienin muutoksin kakkospyöräksi (ja KTM Adventurerin tai BMW Gessun vastaavan kolmospyöräksi).

Miksi vaihdoin customiin?
Kaipasin leppoisampaa ajoasentoa, mahdollisuutta matkailuun, parempaa matkustusnautintoa takapenkkiläiselle.

Nämä syyt siis vain ja ainoastaan mukavuussyitä. Toki samalla vakuutusmaksut pieneni, muut kulut nousi kun tulee ajettua enemmän…

En juurikaan koe että olisin mitään olennaista mutka-ajossa jääny paitsi, ihan kivasti tuo Rocket III taittuu mutkiin ja tehoakin mulle vielä riittämiin. Aikaisempi pyörä oli Triple.

Pää edellä ajoa kokeillut, ei onnistu. Jalat edellä ajoa en ole kokeillut, näyttää hassulta.
Itsellä ainakin vielä tässä iässä kriteerinä, kuten armeijassa, "pyörälle nouse". Eli mopon on oltava sen verran korkea että sen päälle voi sanoa nousevansa. Noloa jos täytyy sanoa että "laskeutuu mopon päälle". :;)::;)::orgmp:

En vaihtanut, mutta toisena pyörä customi on oiva peli. Fiilikset kohdallaan jo ihan laillisilla nopeuksilla (mulla ei tosiaan ole varaa ajaa ylinopeutta...) ja eteneminen on leppoisaa. Just tänään emännän kanssa tuli puhetta noiden mun pyörien eroista; emäntä totesi että "kulkeehan toi Gessu paljon paremmin", johon mä että "ne molemmat kulkee kovempaa ku mitä mä uskallan ajaa", joten so what? :D Pitemmät reissut sekä hurjastelut gessulla ja loput naatiskelut Trumpalla.

-jp-

PS. Miksi muuten kaikki yhdistää customiin VEEkakkosen? Onhan niitä muitakin moottoreita... Ja Trumpassa ei muuten kipinät lentele; eka paikka joka tapaa asfalttiin on kuskin kantapää!

Itse vaihdoin aikanaan kustomiin parikymppisenä kollina sen jälkeen, kun olin peruskyykkypyörälläni reissun päällä ja huoltsikan pihaan tuli muutama H-D. Se jyrinä tuntui palleissa asti, ja kaikki pihassa olleet teiniritsat käänsivät päänsä ihastuksesta ja alkoivat supattaa. Ei ne tytöt minun sähköhammasharjan lailla surisevaa muoviohjustani huomioineet millään lailla.

Päädyinkin koeajamaan sitten kustomia. Ensimmäisenä erehdyin kokeilemaan Hondan Magnaa, mutta V-nelonen ei vakuuttanut. Pyörä näytti kyllä aidolta asialta, mutta sielu puuttui. Sitten istuin ensimmäistä kertaa veekakkosella varustetun pyörän sarviin ja kun löin padan tulille niin homma oli selvä! :rakastunut:

Sen koommin ei ole tarvinnut kuikuilla aidan toiselta puolelta vihreämpää ruohoa. Isolla ja härskillä kustomilla ajelen niin kauan kuin henki pihisee.

Aloitin customilla, tulen päättämään customilla. Kyykky- ja peruspyörien muoto, muovit ja olemus eivät vain puhuttele millään tavalla, eivätkä herätä kiinnostusta. Saa tähän postata mitä tahansa speksejä tehoista tms., mutta ei kiinnosta. Sama juttu varmaan kuin siinä, että kuuntelen musani vinyyleiltä, enkä Spotifysta; kyse on fiiliksestä.

Ei varmaan kyykyllä olisi tullut ajettua reilussa kuukaudessa 5000 kilometriä, mutta tykkään pyörästä ja sillä on mukava ajella, joten kilometrejä kertyy. Sen pituinen se.

Viimeksi muokattu:
Makunsa kullakin 750cc kustomilla ajeltiin vaimo tarakalla + matkavarusteet eka reissu 3000km toinen reissu 1300km eikä vielläkään ole tarkoitusta vaihtaa Custom on nääs mun juttu,No ehkä 1100cc olisi se huippu:wanna:

Mä oon aivan ihastunut tähän bobber tyyliin. Joka siis kai enempi customiin kallellaan tai ainakin ajoasento. Moottorinkaan ei tarvi olla v.
Suunnitteilla on tehdä vanhasta 750 cb:stä rottabobberi, kunhan löydän sopivan raadon. Kromin killosta en pidä ja mattavärityksellä pitää olla kaikki maalatut osat. Ruostekkaan ei haittaa yhtään.:)
Kai nää on niin makuasioita ja mikä silmää miellyttää...Nyt alla tuo 400cc mopo ja sekin tuntuu kivalta ainakin näin pitkän ajamattomuuden jälkeen. Kyykkypyöristä en pidä ulkonäöllisesti, enkä myös siitäkään miten ne houkuttelee ajamaan. Ratavehkeitä musta tuommoset hajabusat jne vai missä niillä voi tykitellä suomessa menemään vaikkeivälittäskään säännöistä?

Vaihdoin kyykystä customiin kun tuntui että ennemmin tai myöhemmin lähtee henki tai kortti kun iän lisääntyessä järki ei tunnu siltikään lisääntyvän. Custom taas koki heti muodonmuutoksen bobberiksi ja kylläpä hymyilyttää sillä ajellessa... eikä tarvi edes täysillä ajaa!
Aikoinaan naku vaihtui mönkijään joka vaihtui enduroon josta tuli supermoto joka vaihtui spyderiin joka vaihtui ärheään kuplaan jonka rinnalle tuli kyykky... Miksi näitä nyt vaidellaan, fiilisjuttuja enimmäkseen.

Ajelin yli 10 vuotta customilla. Kun pyörän vaihto tuli eteen, erehdyin kokeilemaan "street fighteria". Huomasin, etten edes tiennyt mitä moottoripyörällä ajaminen on ja koeajetut HD:t tuntuivat tuon jälkeen lempeästi surraavilta mopoilta. Ääntähän niistä kuuntelijoille lähtee, mutta ei juuri mitään muuta.

Tuli siis vanhoilla päivillä vaihdettua custom-pyörä yhteen markkinoiden tehokkaimmista kanuunoista - ja tyytyväinen olen ollut - radallakin on pörrätty.

Xornor sanoi:
Ajelin yli 10 vuotta customilla. Kun pyörän vaihto tuli eteen, erehdyin kokeilemaan "street fighteria". Huomasin, etten edes tiennyt mitä moottoripyörällä ajaminen on ja koeajetut HD:t tuntuivat tuon jälkeen lempeästi surraavilta mopoilta. Ääntähän niistä kuuntelijoille lähtee, mutta ei juuri mitään muuta.

Tuli siis vanhoilla päivillä vaihdettua custom-pyörä yhteen markkinoiden tehokkaimmista kanuunoista - ja tyytyväinen olen ollut - radallakin on pörrätty.

Mahtava vastaus alkuperäiseen kysymykseen...:dunno:

Jokaisen kannattaisi kokeilla hiukan eri tyylin pyöriä. Ei siitä ainakaan ole haittaa:p Itselläni on ollut monelaisia, nakuja, customeita, isoja matkasohvia ja nyt äijäpyörä (allroad). Mulle ei tuota vaikeuksia nousta 89-90 cm:n satulakorkeuteen. Nykyisessä se nimittäin on sitä (ei ollut orkkiksena). :orgmp: Ei ainakaan sitten tarvitse kiistellä eri tyylilajeista, vaan voi ihan aidosti kunnioittaa toisen tekemää valintaa. Aina siihen valintaan on joku syy ollut ja se syy on täysin subjektiivinen asia:hanuria:

Back