• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Miksi moottoripyöräily muuttaa elämän

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja exhaust
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Olen tämän toisaalla jo kertonut, mutta kerrotaanpa vielä kerran:
Hommattuani GPS laitteen ja asennettuani sen pyörään, olen löytänyt Suomesta teitä, joita en ikinä olis muuten löytäny enkä edes tienny olevankaan.
Metoodi on tämä; Ajan jonnekin määränpäähän, esim moikkaamaan lapsenlapsia Tampereelle. Sieltä paluun aloitan ajamalla "väärään" suuntaan mukavalta näyttävää tietä. Sopivan ajan ja kahvitauon jälkeen käsken gepsiä viemään kotiin suorinta tietä ja hiekkateitä välttelemättä. A vot, jopas löytyy kiharaista ja minulle uutta tietä vaikka kuin.
062802moto_prv.gif
Vielä kun et ohittais hiekkatiet niin sitten vasta avautuis uusia teitä  
wink.gif

Mut asiaan.
Ei sitä oikein saa selitettyä mikä siin on,yhdistys paljonkin erilaisia asioita henkireijäst eteenpäin.

Oma vaimo tykkää olla välil kyydis jos lähetään jonnekin kaffelle tai syömään kauempaa ja lomamatkoja tottakai pyörän kanssa,mutta muuten saan surautella miten haluan ilman kyytiläistä.
...VÄLTTELEMÄTTÄ...

1. Moottoripyöräily opettaa hallitsemaan sellaista määrää voimaa mitä et ole ehkä ennen kokenut

Sitäpaitsi 2 tonnia painavassa autossa on reilusti enemmän voimaa (liike-energiaa) hallittavaksi kuin kahtasataakin ajavassa moottoripyörässä.

2. Moottoripyöräily opettaa olemaan rohkeasti erilainen
    - suurimmalla osalla ei ole mp:tä, tai jos on, ei ainakaan samanlaista kuin sinulla

No joo, eiköhän tuokin ole jo vähän menneen talven lumia. Moottoripyörien määrä on moninkertaistunut viime vuosina, joten kyse ei ole mistään marginaalihommasta.

Onhan moottoripyöräily ihan mukava harrastus, mutta turha siitä on enää nykyään hakea mitään erityistä elämäntapaa tai edes erilaisuutta. On se rahallisestikin sen verran halpaa, että kaikilla työssäkäyvillä on halutessaan varaa ostaa konepyörä.
Mielenkiintoinen näkökulma... Suosittelisin harrastukseksi enemmän kiksejä antavaa shakin-peluuta...

Jännä kysymys. Jotenkin ei ole koskaan osannut ajatella, että moottoripyöräily olisi jotenkin muuttanut omaa elämää kun on enempi vähempi kasvanut kaksipyöräisen päällä.

Luulisin, että elämä olisi pirun paljon tylsempää ja rahalle joutuisi keksimään uusia käyttökohteita ilman moottoripyöräilyä. Juhannuksena varmaan tulisi oltua enemmän kännissä kuin nykyisin.
biggrin.gif
En myöskään osaa sanoa onko muuttanut elämää ja miten.

Pitäisi ensin luopua pyörästä(istä), sitten ehkä tietäisin.
Varmaan istuisin jossain lähiräkälässä  
wink.gif

biggrin.gif

Kummasti vaan aina löytää jonkin uuden näkökulman pyörien kanssa touhuamiseen.
Juutanan kanssa samoilla linjoilla tosta rahasta tässä lajissa, kaikki menee eikä riitäkään.

Mut mihin mä laittaisin rahani ilman noita prätkiä? Kaikkeen turhaan  
tounge.gif

Niin kuin tuossa useampikin edellä kommentoinut on todennutkin niin myös itselle tuo kypärä päähän ja baanalle- toimii erinomaisena stressin tappona. Joillekin olen myös joskus perustellut kun on ollut puhetta prätkäilyn kalleudesta jne. että on se toisaalta "halpa" keino välttää psykiatrit jne jos tuolla keinoin saa unohdettu arjen murheet ja purkaa stressin ja olla näin ollen purkamatta pahaa oloaan potkimalla mummoja. No nyt joku vetää tuosta sanomisesta tietysti herneet nenään, mutta edellinen lause olikin tarkoituksella kärkistys
biggrin.gif
. Mutta niin kuin muissakin harrastuksissa, myös mopoilu yhdistää ja tuo uusia ystäviä, reissuilla yli kielirajojenkin.

Ei se nyt hirveästi ole elämää muuttanut, paitsi että helpottaa tietysti liikkumista kesällä. Ajokortissani kun jostain syystä on vain A.
Ja mukavaahan se on kurvailu...

Nooh, mielipiteitähän on yhtä monta kuin peräaukkoja.

Omalta osalta, jouduttuani 35-vuotiaana sivuun työelämästä flunssan jälkitaudin takia (älkää tehkö töitä tai luoko uraa kipeenä, kukaan ei ole korvaamaton eikä haavoittumaton) olin ensin rullatuolissa puolisen vuotta kun voimat eivät riittäneet 10 metrin kävelyyn. Sitten istuin vuoden sisällä ja tuijotin seiniä. Sitten elämäni enkeli soitti ja sanoi että nyt on fillari josta jopa sulla yltää jalat maahan. Aikanaan mp:ä kyllä harrastin mutta jätin kun se työ vei kaiken ajan... No nyt oli aikaa enemmän kuin laki sallii ja kunto koheni pikkuhiljaa...

3 viikkoa jaksoin sitä pyörää josta jalat yletti maahan, sitten vähän tehokkaampi ja sitten.... No, loppu on historiaa.

Mun kohdalla mp:ly ON muuttanut (uuden) elämäni. Se on tällä hetkellä ainoa harrastus (esim. liikunta on pois kuvioista, olen entinen maajoukkueurheilija, liikunnanohjaaja, valmentaja, you name it, I've done it). Nykyään mulla ei purista rinnasta, ei satu päähän, huoli terveydestä katoaa pyörän selässä. Mä rakastan sitä vapauden ja vauhdin tuomaa hurmaa. En mä osaa tätä sen tarkemmin selittää mutta sen sanon että joskus oikeasti voi olla näin. Sanonta "elän moottoripyöräilylle" on liioiteltu mutta koska jokainen pvä voi olla viimeinen, niin miksei tekisi sitä mitä rakastaa ja vielä pystyy.

Me love mopoilu
inlove.gif

Tämän kommentin ei ole tarkoitus tunkea kellekään palkoa nenuun mutta näin mun kohdalla. Kyllä, muutti elämän, parempaan ja aktiivisempaan suuntaan.

Kumarrus edelliselle
bowdown.gif

Lisäänpä vielä tähän että parhaat kiksit todellakin saa tästä touhusta ja kaikki muu unohtuu kun antaa mennä vaan tien mukaan. On se mahtavaa, jää työ sun muut huolet
062802moto_prv.gif

Mutta se ikävämpi puoli tosiaan on katumoottoripyöräilyssä että se kaikista nautittavin matkanopeus on pienellä mutkatiellä siinä +-130km/h. Ja se riittää juuri sopivasti hyllyttämään touhun aivan tarpeeksi pitkäksi aikaa. Tässä kohtaa varmaan kannattaisi siirtyä takaisin sorapyöräilyn pariin, tai käydä säännöllisesti ratapäivillä niin ei koko aikaa tarvitsisi mittaria kytätä. Se sairaalloinen mittarin kyyläys tappaa kyllä nauitintoa tehokkaasti.

Mulle moto merkitsee ennen kaikkea omaa vapautta.
Olen tyypiltäni yksinäinen susi, vältän kerhoja, kokoontumisajoja ja tuolla tienpäälläkin poikkean mieluimmin sellaiseen kahvilaan joka ei ole tyypillinen kokoontumispaikka.

Menneenä kesänä opetin ukkokultani ajohommiin ja näyttäis siltä, että hänkin on sellainen oman tien kulkija-tyyppi. Toki tehtiin peräkanaa ajaen reissukin mutta tarkotan, että kumpikaan meistä ei edellytä seuraa lenkeileen!

Yksin ajaen saa sen valheellisen fiiliksen ett kukaan ei muka

a) löydä sua
b) oot yksin täs maailmas
c) oot jotenki erilainen (ja samoin ajattelevia tulee kuitenkin jatkuvasti vastaan ja sä moikkaat niitä)

Jos se on ollut enemmän tai vähemmän osa elämää pienestä pitäen, ei se sinällään elämää muuta juuri miksikään (siis minun kohdalla).

Ehkä se idioottimainen hymy, mikä leviää kasvoille mukavan ajelun jälkeen tai muistellessa hyviä reissuja, on se mikä erottaa ainakin itsen ei-motoristeista. Minullapa on jotain, mistä "dom andra" ei tiedä mitään  
cool.gif
! Siitä fiiliksestä saa kiinni vaikka kotisohvalla istuessa. Ja tuota fiilistä ei voi ymmärtää kuin toinen samanmoinen pöyröö....
smile_org.gif
.

Omalta osalta, jouduttuani 35-vuotiaana sivuun työelämästä flunssan jälkitaudin takia (älkää tehkö töitä tai luoko uraa kipeenä, kukaan ei ole korvaamaton eikä haavoittumaton) olin ensin rullatuolissa puolisen vuotta kun voimat eivät riittäneet 10 metrin kävelyyn. Sitten istuin vuoden sisällä ja tuijotin seiniä. Sitten elämäni enkeli soitti ja sanoi että nyt on fillari josta jopa sulla yltää jalat maahan. Aikanaan mp:ä kyllä harrastin mutta jätin kun se työ vei kaiken ajan... No nyt oli aikaa enemmän kuin laki sallii ja kunto koheni pikkuhiljaa...

3 viikkoa jaksoin sitä pyörää josta jalat yletti maahan, sitten vähän tehokkaampi ja sitten.... No, loppu on historiaa.

Mun kohdalla mp:ly ON muuttanut (uuden) elämäni. Se on tällä hetkellä ainoa harrastus (esim. liikunta on pois kuvioista, olen entinen maajoukkueurheilija, liikunnanohjaaja, valmentaja, you name it, I've done it). Nykyään mulla ei purista rinnasta, ei satu päähän, huoli terveydestä katoaa pyörän selässä. Mä rakastan sitä vapauden ja vauhdin tuomaa hurmaa. En mä osaa tätä sen tarkemmin selittää mutta sen sanon että joskus oikeasti voi olla näin. Sanonta "elän moottoripyöräilylle" on liioiteltu mutta koska jokainen pvä voi olla viimeinen, niin miksei tekisi sitä mitä rakastaa ja vielä pystyy.

Me love mopoilu
inlove.gif

Tämän kommentin ei ole tarkoitus tunkea kellekään palkoa nenuun mutta näin mun kohdalla. Kyllä, muutti elämän, parempaan ja aktiivisempaan suuntaan.
smile_org.gif
tämän vuoksi mopoilu muutti mun elämän...

Me love mopoilu
inlove.gif

thumbs-up.gif

Hyvin inspiroiva kertomus! Tätä palstaa varmaan selailee moni, jolla mp:n hankinta on vasta pieni kipinä päässä, ja puntaroi kuorolaulun ja mp:n hankinnan välillä.

Back