Sori kärjekäs vastaus, oraniyan, ei tää koske ainoastaan bemaria, usein nuo lehdistötiedotteiden höpinät ovat ihan järkyttävää markkinointischaissea.
Tosta oon ihan samaa mieltä, että usein noi valmistajan stoorit on ihan puutaheinää. Tuntematta Bemarin tai italopyörien jarrujen suunnittelun teknisiä yksityiskohtia, uskallan kuitenkin epäillä, että eivät tuommoiset ABS-jarrut, joissa vielä etujarruvipu vaikuttaa myös takajarruun, ole ihan niin simppelit kuin miltä saat kuulostamaan.
Jos jarruja ei yritettäisi kehittää ja parantaa, niin sittenhän me voitais vielä ajella vaikka rumpujarruilla. Pyörälehtien testeissä ihasteltais, kuinka on taas saatu etupyörän jarrurummun halkaisijaa kasvatettua ja sitä rataa...ai niin, kasvanut jarrurumpukin viittaa kehitystyöhön...mites tää nyt menikään...?
Jarrut yksinkertaistui ainakin sillä, että voitiin jättää se tehostin pois, joka aikaisemmin oli katsottu tarpeelliseksi, se on selvää - olipa lehdistötiedote mitä Scheissea vain. Ja varmaan sekin pitää paikkansa, että jarrusysteemi on suunniteltu kokonaan uusiksi. Paljastuisihan tommoinen valhe alta aikayksikön, kun lehdistön asiantuntijat pistää pyörät palasiksi.
Joka Bemarissa, jotka mulla on ollut (R 1100 S, 1150 RS ja 1200 GSA), jarrut ovat olleet mielestäni erittäin hyvät. Kertaakaan ne eivät ole pettäneet. Ajokilometrejä noilla 7 kauden aikana reilut 120 tkm. Hiekkaisissa tai mutaisissa oloissa saattaa ABS lakata toimimasta. Siitä on varoitettu pyörän ohjekirjassa. Ainahan ei ABS edes ole noissa oloissa päällä, mutta silloin kun on, sen poisputoaminen on ikävä yllätys, joka saattaa johtaa kaatumiseen, kun etupyörä yllättäen lukkiintuu. Mulla ei ole aavistustakaan, miten muun merkkisten pyörien ABSit toimii. Käykö niissä samoin?
Jos jarrujen vioista puhutaan, onko Bemareiden jarruissa ollut muuta vikaa, kuin tämä Gessujen jarruputkiongelma? Vai onko niin, että nyt yhden pyörämallin väärinsuunnitellun (ja jo korjatun) jarruputken takia moititaan Bemareiden jarruja noin niin kuin yleisestikin?
Oon sanonut ennen, ja sanon edelleen: enemmän on vikaa BMW:n maahantuojassa kuin BMW:n pyörissä. Siellä ajatellaan, että kun BMW on ns. laatumerkki, kaikki, mitä he tekevät, on laadukasta toimintaa, tekivätpä he sitten mitä tahansa. Kun taas laatu syntyy siitä, että tehdään asiat hyvin, nähdään vaivaa, uhrataan resursseja ja esim. tarvittaessa korjataan omien tuotteiden virheet välittömästi ilman eri pulinoita. Minua ei yhtään harmittaisi, jos Gessun tankin kyljessä olisi vaikkapa Hondan logo...mutta jotain vikaa on Hondassakin: ne ei osaa tehdä Gessua.