Olen itse ottanut sen käytännön, että koitan katsoa itselleni sellaisen tilan etten jää alle vaikka tuollaisessa kohtaa joku älypää tekee tuollaisen liikkeen. Eli joko jään vähän taakse tai (yleisemmin) käännän kahvaa ja suojautan kaikkien edelle. Ainahan se ei ole mahdollista ja pienen hetken ohi ajaessa on tietysti toisen rinnalla. Mutta yritän minimoida tilanteen syntymistä varsinkin liittymien kohdalla, kun siellä tapahtuu mitä kummallisimpia kaistanvaihtoja. Poliisisetä ei tietysti taida tykätä, kun nappaa 160km/h ohi ettei tulisi mahdollista kolaria. Poliisi varmaan neuvoisi jäämään taakse. Sekä koitan ennakoivasti poimia katseellani mahdolliset riskit liikenteestä mm. BMW + nuori kuljettaja joita tarkkailen/vältän vieläkin enemmän.
Täällä paljon neuvottu "kuvittele, että olet näkymätön" on se jota yritän noudattaa. Olen jopa hankkinut mustan pyörän ja mustat ajovarusteet parantaakseni tätä ajatusta
Sori menee pilkun viilaamiseksi, mutta ymmärtääkseni Bemari tuossa tilanteessa noudatti kyllä kolmiota, kun ei motarille siirtyessä ensimmäiselle kaistalle ketään kiilannut. Motarin oikealta kaistalta vasemmalle siirtyminen oli kaistanvaihto jossa ei kolmio enää päde. Ihan normaali väistämisvelvollisuus tietysti. Kahta kaistaa ei taida saada vaihtaa kerralla, joten siinä rike. Pahin rike tietysti melkein sinun teilaaminen.
Enkä halua puolustaa bemarikuskia, mutta se naurukin voi olla säikähdyksen aiheuttamaa. Kun todella pahasti säikähtää, niin reaktiot voi olla hyvinkin ristiriitaisia tilanteen kanssa. Se miten kuski tilanteen jälkeen toimi kertoo varmaan enemmän oliko se säikähtänyt vai oikeasti vi*tumainen kuski. Jos jättäytyi kauas taakse ja ajeli kiltisti, niin varmaan oli säikähtänyt. Jos jäi roikkumaan perään ja paineli heti ohi, kun pääsi niin oli varmaan vaan vi*tumainen ihminen. Jos joku oikeesti tahallaan tällaista tekee, niin sitten on ihan ok, jos pikkasen
Pääasia oli, että ei kolahtanut ja olet kunnossa