• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mikä tässä on muka kivaa?

Nitrous sanoi:
Valinta kallistus kyllä pyörän puolelle jos arkiajossa tai radalla pitäs käyttää, koska

1) Pyörä on käytännöllisempi
2) Pyörän suorituskyky on parempi.

Heh tarvii taas olla ärsyttävästi pikkasen eri mieltä. :p

1) Arkiajon käytännöllisyys?

- Aina kun lähtee pyörällä liikkeelle on katsottava ulos ja mietittävä miten pukeutuu. Onko kylmää kuumaa,sataako vai onko poutaa. Autolla on lähes sama miten pukeutuu ja millä kelillä lähtee,

-Pyörällä on aivan turhaa lähteä janon yllättämänä ostamaan olutta kaupasta kun edes yhtä pulloa ei saa kuljetettua mukana pyörässä,ainakaan satulan alla. Myöskään makkaraa ja grilliin laitettavaa läskin palaa ei juurikaan mukaan saa mahtumaan paitsi takin povitaskuun ja jos ajattelee lihojen kannalta nk. kylmäketjun säilymistä ei sitä kylmäketjua saa ylläpidettyä muuten kuin kylmäkaukussa. Mites se kylmälaukku pyörän kanssa kulkee? :)-

-Töihin jos haluaa mennä pyörällä pitää ottaa parit eri vaatekerrat mukaan sillä tuskin monikaan ajopuvun kanssa töissä voi ahertaa. Myös mahdolliset eväät duuniin saa mukavammin autolla roudattua.

-Pyörän säilyttäminen kotona olisi yleensä parasta säilyttää sisätiloissa tai ainakin kuivassa. Autolle on sama missä kelissä ja sateessa sitä pitää. Ei se siitä kärsi. Pyörään saattaa tulla kosteuden vuoksi mahdollisesti käyntihäiriöitä. :no:

Kyllä minun mielestäni pyörä on juurikin se jonka ylläpitäminen on selvästi autoa epäkäytännöllisempää. :)

2) Pyörän parempi suorituskyky?

-Riippuu eniten tietysti pyörästä/autosta ja kuskeistakin mutta kuten Alastarolla pari kolme vuotta sitten tehdyssä leikkimielisessä kisassa Lamborghini ja muistaakseni Rykkönen eivät saaneet ajokierrostensa aikana eroa toisistaan. Varmaan eroa olisi syntynyt jos autona olisi ollut joku Corolla tai Avensis. :p Stripillä ja seisovalla maililla pyörät tietysti jättävät jopa nk. superautot taakseen mutta jos suoraa ja motaria riittää ei tarvita kuin nopeimpia Porcheja tai em. Lamboja/Ferrareita niin pyörät kyllä jäävät perävaloja katselemaan. Tosin karvalakki-Lambot/Ferrarit eivät nopeimpia rajoittamattomia pyöriä jätä mutta jotkut kyllä puhumattakaan jostain yber-Bugatti Veyronista. No tämä on taas osastoa mitä kulkee ja missä ja ketä vastaan. :)

Anyway,mulla ei siis ole mitään sen suurempaa fanitusta ihailua mitään Ferrareita tai vastaavia kohtaan mutta kun yli parikymmnetä vuotta on tullut enimmäkseen kyykkypyörillä ja turbo-fihterillä ajettua tulee nykyään tuo moottoripyörän KÄYTÄNNÖLLISYYS ja MUKAVUUS puntaroitua ihan eri suunnalta kuin 90-luvun alussa! :jpstyle:

On tää hienoo:
Vettä on tullut joka päivä, yhtenä päivänä kuitenkin yllättäen on kuivaa; satamatta jo kolmatta tuntia ja jopa aurinko näyttäytyy. Päätän lähteä ajelulle. Ajokamat päälle, kypärä kainaloon ja ulos. Pressu pois pyörän päältä ja varastoon piiloon rosvoilta, kuin myös tukijalan alla oleva vanerin pala, joka myös näköjäään kelpaa joillekin. (useita tänäkin vuonna menettänyt).
Sitten kyprärä päähän ja menoksi. Hiki suorastaan valuu jo ajopuvun sisällä. Kaupunkialueella useita vaaratilanteita, kun auto meinaa ympyrässä tulla kylkeen, moottoritien rampilta eteen jne...
Pääsen maaseudulle ja mutkatielle. Oma epävarmuus ajotaidoista tekee mutkaan menosta vaikeaa, liian kovaa vai hiljaa? Ensin meinaan aja mutkasta pihalle liian kovan vauhdin vuoksi ja seuraavassa mutkassa melkein pysähdyn liian vähäisen vauhdin takia.
Koittaa suora, jossa voisi vähän nykäistä. Kaukana edessä menee jyväjussi ferkusonnillaan vilkuttaen koko ajan vasemmalle. Traktorin levittämää mutaa ym p..kaa on tiellä paksuna kerroksena.
Lähestyn kapinetta varoen ja koitan tiirata, mihin se on kääntymässä. Yhtään risteystä tai peltoliittymää ei ole näköpiirissä. Sitten tulee autoja vastaan ja sitten mutkia... Ajan noin kilometrin sen perässä ja mutap..kaa lentää koko ajan lisää. Viimein löytyy ohituspaikka, edelleen traktorissa vilkku vasemmalle.
Sillä ei ole aikomustakaan kääntyä ja kun ohi mennessäni koetan näyttää sille käsimerkillä, että sulla on vilkku päällä, se näyttää keskisormea.
Seuraavaksi alkaa sade ja kestää taatusti koko loppulenkin ajan...

Todella hyvä alotuskirjoitus.

Näin kymmenen vuoden pärräilyn jälkeen sitä itekkin tajusi vihdoin ettei tää nyt niin järkevää hommaa ole eikä edes kovinkaan hauskaakaan loppupeleissä :D

Pyörällä tuli ajeltua siis ihan kaikki ajot. Onko se ny hienoa sitten 30 plus asteilla hikoilla siellä prisman kassalla "hyötyajelemassa" yms.

Mutkapätkääkin on ihan jees heittää pienessä sladissa autolla ilmastointi hyrräten ja musiikki soiden.

Rahalla saa niitä tehokkaita autojakin ja jollain kustomilla lutkuttaminen ja fiilistely ei oo mun hommia niin sitten yhtään..

Näin aikuisiällä (33 v.) kortin hommanneena mä ainakin nautin ajamisesta ihan pirusti. Sateella ei oo kiva ajaa, mutta sekään ei niin haittaa. Vaimo ja vanhempi tytär (14 v.) istuvat mielellään kyydissä ja mielellään heitä kyyditsenkin. Mulla tää harrastus ainakin tekee mielenterveydelle hyvää, näin hyvää lomafiilistä ei ole ollut moneen moneen vuoteen. Pyörähän mulla on jo vanha ja tehoton, mutta tällä hetkellä riittää mulle vallan mainiosti :)

Vedet silmissä joutu nauramaan ja lueskelemaan reissustasi. Hieno teksti kaiken kaikkiian ja totta joka sana. Ilmestyykö jatko-osa kun tosiaan päädytte sinne Ikeaan? :D

Mikä tässä on muka kivaa, hyvä kysymys. Pari päivää sitten myin pyörän pois, eipä enään kiinnostanut, nyt oli neljäs kesä menossa motoristina.
Yliarvostettua hommaa, jos tosiaan on ylimääräistä rahaa niin sama kai se sitten on seisottaa tallissa ja pihalla mopedia, mutta kuten tässä tapauksessa niin antaapa olla. Helpompi ja nopeampi ajaa autolla, jos on kylmä niin lämmitystä, jos on kuuma niin ilmastointi.
Monesti ehti jo miettiä n.30000 km aikana että mitäs järkeä tässä on?
Se siitä, tulipa kalliiksi tuokin kokeilu. Näyttäähän se monesti kadehdittavalle, mutta kuten jokainen motoristi tietää, harva vain myöntää, usein totuus ei olekaan niin hienoa.
Joo, sitten ku pystyy tosi hyvän hajabusan tai bläkböördin laittaan pihalle seisoon sille varalle että joskus sattus huvittaan ajella, niin toki sen laitan, aivan vittuuksillani.

Auto ei anna semmosia kiksejä mitä pyörä. Ellei kyseessä olisi joku vanha arvoauto jollaista olen aina halunnut. Silti mulla pitäs olla myös se pyörä. Auto on ryhmäliikkumisväline ja kotitalouskone. Mulle pyörässä ei tartte olla tehoa eikä sporttisia ajo-ominaisuuksia, eikä sen todellakaan tarvitse olla uusi. Mun pyörässä pitää olla hyvä fiilis ja rokkia isosti annosteltuna. Auto on yhentekevä, pääasia kunhan se toimii eikä vesi tule sisään. Ajan sillä enemmän kuin prätkällä tätä nykyä vaikka kotteron jälleenmyyntiarvo vastaa uuden takarenkaan ostohintaa.

Mikä tässä muka on kivaa? No,

-omanlainen elämänasenne. prätkä, sit vasta kaikki muu.
-samanhenkiset kaverit, ystävät
-kimppatalli ja sen ylläpitäminen vastuuosineen.
-hauskanpito, prätkillä ja ilman
-yhteiset reissut
-tallibileet siellä ja täällä
-vittuperkeleet ja paskat työkalut, ja satunnainen puuttuva tietotaito.
-ahaa -elämykset ja tekninen riemuvoitto.
-se, kun voi toteuttaa itteänsä ja taiteellisia näkemyksiään pyörään
-sosiaalinen vuorovaikutus omassa porukassa
-oman porukan keskinäinen kunnioitus toisiaan kohtaan
-vertaistuki silloin kun ahaa-elämykset ja tekninen tietotaito ei ole läsnä.

Prätkä ei ole pelkästään ajamista sateessa ja lyhyttä ajokautta, vaan paljon muutakin. Todella paljon muutakin. Eihän tämä kaikille sovi, se on selvä juttu.

Autolla ajoa pakon sanelemana:pissed:, pyöräilyä ilokseni :WAZAAP: "Eihän hirttäytyminenkään kaikille sovi" ??
Joten pyöräilemään, siinä murheet unohtuu.

Ei oikein autosta saa enää mitään kiksejä, tulee muutenkin työkseen ajettua. Onhan moottoripyörät paljon perus autoja suorituskykyisempiä ja paljon keveemmin kiihtyy, nopeesti on pari sataa vauhtia eikä ees tajua ennenku kahtoo mittariin. Rupes vituttamaan ainanen humalaisten kuskaaminen ja kännijutut :jpstyle: Nykyään ajelen 1 paikkasella kyykyllä niin eipähän tarttee kuskailla, ei muutakun musiikkia korviin ja prum prum :orgmp2: On kyllä ollu prkl sateista säätä :/ Onhan noissa pyörissä kalliit vakuutukset mutta pitää nauttia elämästä eikä nuukailla, jos varaa on!

Täällä ainakin yksi, joka ajaa prätkällä "pakosta" :D Itse ajaisin mieluummin tehokkaalla autolla mut yllättäen ei ole varaa moiseen niin pitää tyytyä moottoripyörään. Yks syy voi olla sekin, että en oikein osaa/uskalla ajaa prätkällä kovaa muualla kuin suoralla tiellä niin vie vähän fiilistä.

cool´eri sanoi:
Heh tarvii taas olla ärsyttävästi pikkasen eri mieltä. :p

Disagreed! :P Itse taas väitän että kaupungissa / taajamassa mopo pieksee näin kesäsin auton 6 - 0.

1) Arkiajon käytännöllisyys?

- Aina kun lähtee pyörällä liikkeelle on katsottava ulos ja mietittävä miten pukeutuu. Onko kylmää kuumaa,sataako vai onko poutaa. Autolla on lähes sama miten pukeutuu ja millä kelillä lähtee

Sataako? kyllä, sadeasu niskaan. Ei, normi ajokamat.

-Pyörällä on aivan turhaa lähteä janon yllättämänä ostamaan olutta kaupasta kun edes yhtä pulloa ei saa kuljetettua mukana pyörässä,ainakaan satulan alla. Myöskään makkaraa ja grilliin laitettavaa läskin palaa ei juurikaan mukaan saa mahtumaan paitsi takin povitaskuun ja jos ajattelee lihojen kannalta nk. kylmäketjun säilymistä ei sitä kylmäketjua saa ylläpidettyä muuten kuin kylmäkaukussa. Mites se kylmälaukku pyörän kanssa kulkee? :)

melkeen joka perjantai tulee kuskattua viikonloppujuomat pyörällä. Pussi vaan solmuun ja syliin. Pysyy nätisit paikoillaan. Samanlailla se grillipihvikin siellä menee.

-Töihin jos haluaa mennä pyörällä pitää ottaa parit eri vaatekerrat mukaan sillä tuskin monikaan ajopuvun kanssa töissä voi ahertaa. Myös mahdolliset eväät duuniin saa mukavammin autolla roudattua.

Miksi, okei, riippuu vähän alasta. Fakut jalkaan, jotkut perussiistit ajokengät eikä mitkään ratasaappaat, ja kauluspaita vaikka rotsin alle niin hyvin pärjää.

-Pyörän säilyttäminen kotona olisi yleensä parasta säilyttää sisätiloissa tai ainakin kuivassa. Autolle on sama missä kelissä ja sateessa sitä pitää. Ei se siitä kärsi. Pyörään saattaa tulla kosteuden vuoksi mahdollisesti käyntihäiriöitä. :no:

Jos vettä pelkää niin heittää peitteen mopon päälle. Yhtään mitään vihjaamatta, tuppaa nuo tietyt autotkin olemaan kohtuu kranttuja tuon veden suhteen... Oli se sitten auton sisällä pullossa, ojassa tai sateena :)

2) Pyörän parempi suorituskyky?

-Riippuu eniten tietysti pyörästä/autosta ja kuskeistakin mutta kuten Alastarolla pari kolme vuotta sitten tehdyssä leikkimielisessä kisassa Lamborghini ja muistaakseni Rykkönen eivät saaneet ajokierrostensa aikana eroa toisistaan. Varmaan eroa olisi syntynyt jos autona olisi ollut joku Corolla tai Avensis. :p Stripillä ja seisovalla maililla pyörät tietysti jättävät jopa nk. superautot taakseen mutta jos suoraa ja motaria riittää ei tarvita kuin nopeimpia Porcheja tai em. Lamboja/Ferrareita niin pyörät kyllä jäävät perävaloja katselemaan. Tosin karvalakki-Lambot/Ferrarit eivät nopeimpia rajoittamattomia pyöriä jätä mutta jotkut kyllä puhumattakaan jostain yber-Bugatti Veyronista. No tämä on taas osastoa mitä kulkee ja missä ja ketä vastaan. :)

Boss Hoss.... I rest my case.

Mutta joo, kummallakin on hyvät puolensa, ja huonot. Jos asenne on kohdillaan, on kesällä mopo kaupungissa / taajamassa 30x kätevämpi kuin auto. Jos taa keikkaa pidemmälle, niin lähtee kyllä mielummin "autolla" (siis fordilla)

Itse valitsin molemmat. Kummatkin avaimet taskussa, ja pystyy vielä matkalla parkikselle tähyilmeen taivalle että kummalas sitä nyt lähtis :)

Mä haluun maksalaatikkoa! Mä haluun makaroonia ! Mulla on kakat housussa ja ilmoitan siitä lujaa ! Kulta, voisitko hakea mansikoita ja käy samalla ikeassa, ja kaupassa, ja aja nurmikko. Niin paljon kuin arvostankin perhe-elämää, on hienoa laittaa tulpat korviin (kotona ei kehtaa), laittaa mopo tulille ja vetää kaikenmaailman mutkat kunnolla ja lujaa, ja sitten tulla kotiin laittamaan laatikoita, vaippoja ja ikean 3456765 osaista verhotankoa. Kyllä, tämä on kivaa :D

Juu. On tää kivaa. Oli pakosta tossa n. viikon tauko, ja just tulin ns. PK lenkiltä, ja vot. olihan hauskaa.:jippikaijee:

Tuohon käytännöllisyyteen viitaten pari positiivista puolta:
- moottoripyörällä ei tarvi lähteä juoppokuskiksi tai muille vastaaville keikoille
- vaimo ei vingu mopoon peräkärryä, jolla voi hinata ikeasta rojua
- ylipäätään moni turhake jää ostamatta moottoripyörän optimaalisen kuljetuskyvyn ansiosta eli mukaan mahtuu, kuski, pankkikortti ja ehkä hammasharja (tämän voi toki pilata omilla valinnoilla hankkimalla esim. BMW:n LT-mallin tai vastaavan, joissa kahden pyörän päälle on sovitettu sohva ja pari matka-arkkua)
- jos nyt ikeaan tai muualle vastaavaan joutuukin, niin parkkipaikka löytyy aina
- vaimon saa kyydistä pois kääntämällä tarpeeksi yleensä oikealta löytyvää kierrettävää säädintä
- moottoripyörällä ajaessa ei tarvitse kiristellä hampaita ruuhkassa, mahdollisia ohituspaikkoja on enemmän eikä taaksejätettyjen keskisormet ja valojen vilkuttelut näy tärisevissä peileissä eli mielenterveys ei häiriinny

cool´eri sanoi:

Itse olen töissä paikassa, jossa pitää käyttää tarkkaa työnantajan määrittelemää asua. Joten työvaatteiden vaihto työpaikalla on muutenkin pakollista. Itse tosin laitan työvaatteet kotona jo ajoasun alle, joten töissä vain kamat pois niskasta ja olen valmis aloittamaan työt. Miinusmerkkinä se, että töiden jälkeen pitää mennä suoraan himaan, tai jos on menoja, niin sitten pitää olla omat vaatteet repussa mukana.

Nitrous sanoi:
Jos ihan vaan aurinkoisten sunnuntaipäivien ajokiks tulis niin sitten valinta olis joku (ei italialainen) superauto. Noiden superautojen kohdalla ei muuten ole mitenkään itsestään selvää, että sisällä pysyisi kuivana tai lämpimänä (joskus voi olla liiankin kuuma) ja ainakaan hiljaisia ne eivät ole.

ainaki pyörässä vakuutustenhinnat on pienemmät. ainaki oletan että pienemmät kuin vaikkapa siinä verrarissa. :)

Mouru sanoi:
Tarakkaharakkana letkassa sain selkäni ja peffani märäksi, muualta ei onneksi ihan niin pahasti kuin menomatkalla. .

kuten kaveri aina sanoo, eikös se kuiten aina vähän ole naisella märkänä.. :;):

redhat sanoi:
Samat luonnontuoksut pääsee kokemaan avoautolla ja matkanteko on moninverroin moottoripyörää nautittavampaa.

Itsellani on vapaus valita kruisailupeli kaksipyöräisen ja roadsterin välillä ja täytyy tunnustaa avoauton vievän useimmiten voiton. Melua toki piisaa siinäkin ja muutaman sadan kilometrin ajaminen kattoauki tuntuu kyllä korvissa.

avoauto olis itelläki hankintalistalla. onneksi sille listalle en ole laittanu mitään aikataulua, milloin pitäis hankkia.. kymmenvuotissuunnitelmia.. :thumbsup:

XX-xenon sanoi:
*klips*kuten kaveri aina sanoo, eikös se kuiten aina vähän ole naisella märkänä.. :;):*klips*

..mutta vähän eri paikasta :;):

Töissä prätkällä käydessä mulla on vaihtovaatteet repussa mukana. Alkukesästä oli vähän helpompi kun sai ajohousut vedettyä farkkujen päälle ja tarvi vaihtaa vain kengät. Sitten jos töistä joutui lähtemään jonnekin autolla, oli prätkätakki yllä vähän liian suojautunut olo..

Kaikista parasta prätkäilyssä on se että on yksin kypärässä. Saa ajatella omia juttujaan, kännykän tavoittamattomissa. Olla hetken aikaa vain itse. Minä, tie ja prätkä alla..

Back