• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mikä sporttinen pyörä mutkateille, radalle ja joskus pidemmälle matkalle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JuSu1978
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
JMH sanoi:
Pupuja ei lasketa. On varmaan henk. koht. tottumuskysymyskin. Mulle suoraan ajaminen aiheuttaa irvistyksiä jo 50 km jälkeen.

Hommaa katettu pyörä ja myy/hylkää toi naku :;):

hidas57 sanoi:
No mitä suurempi keskinopeus niin sitä helpommin kyykyllä siitä selviää. Entäpä 80 keskinopeudella, paljonko sitte päivässä.

Silloin jää johonki 300 - 400 km paikkeille.

R1ivattu sanoi:
Mun mielipide on varmaan myös jotenkin pannassa, jos pupunkaan näkemys ei kelvannut :;):

Mutta ihan näppärästi rytkösellä työnsi 8 päivää Norjan nopeita ja hitaita syheröitä. Taisi meillä Oslo-Bergen päivänä (510km) tulla ajopäivälle joku 10h pituutta, toki olihan siinä pari pølsetaukoa mukana :) Siirtymäpäivät ei Ruotsissa tietenkään ole baanaa, mutta ajallisesti siinä menee pyörän päällä about samat, eli täysi työpäivä puikoissa.

Nää on näitä makuasioita.

Vähän samalla "tyylillä", tuli noit passoja vedettyä ylös ja alas!
Ja oli helppoa "löytää" oma mopo, turistirysien parkkikselta, kaikkien Gessujen seasta :grin:

pupu sanoi:
Hommaa katettu pyörä ja myy/hylkää toi naku :;):

Ei voi myydä, kun oon hankkimassa siihen virilastuakin (tulee hurrrrrja). Toi 50 km on enemmän henkistä irvistystä, mut ei toi suoraan paahtaminen mikään nautinto ollut T-Catillakaan, et jos siihen mennään, niin mun pitää varmaan vetää jollain cruiserilla :blink:

Tai sit... oon toi hesarin mainostama silkkipallimotoristi... voi ei!

JMH sanoi:
Ei voi myydä, kun oon hankkimassa siihen virilastuakin (tulee hurrrrrja). Toi 50 km on enemmän henkistä irvistystä, mut ei toi suoraan paahtaminen mikään nautinto ollut T-Catillakaan, et jos siihen mennään, niin mun pitää varmaan vetää jollain cruiserilla :blink:

Tai sit... oon toi hesarin mainostama silkkipallimotoristi... voi ei!

Suoraan paahtaminen nyt ole nautinto millään vehkeellä... Olipa alla sitten 1, 2, 3, 4 tai vaikka 10 pyörää :right:

Hammurab sanoi:
Suoraan paahtaminen nyt ole nautinto millään vehkeellä... Olipa alla sitten 1, 2, 3, 4 tai vaikka 10 pyörää :right:

Tää on kyllä totta. Kyllähän sitä suoraakin tietä siirtymiä ajaa, mutta onhan se hanurista. Yleensä ottaen moottoripyörällä suoran tien ajaminen on keskimääräistä enemmän hanurista kuin esim. autolla. Ja kyykyllä suoran tien ajaminen on enemmän hanurista kuin jollain kruiserilla. Mutta lähtökohtaisesti suorat tiet on hanurista. Tämä myös selittänee sen etten lämpene esim. Hurlidurlin mallistosta, koska niillä mopoillahan ei mutkia voi ajaa, koska romut ottaa tonttiin jo liikkeen pihalla U-käännöstä veivatessa eikä kaivarissakaan koko kesää jaksa pousata.

Hieman paremmin mutkaan taittuva cruiseri voisi sitten olla vaikka Ducatin Diavel, en tosin taida uskaltaa koskaan koeajaa edes kun varmaan vaan jää harmitaan oman lompakon pienuus :right:

Victoryn Judge on myös istuma-asennoltaan hiukan sporttisempi cruiseri mutta mitä on lukenut niin siinä tuntosarvet on aika äkkiä vaihtokunnossa. No tää eksyy jo vähän aiheesta mutta on noitakin tullut katseltua vähän sillä silmällä jos perus sportti-nakuista aika jättää iän karttuesssa :)-

Toivottavasti saamme kevään/kesän aikana kuulla mihin ketjun aloittaja päätyy :WAZAAP:

Nitrous sanoi:
Tää on kyllä totta. Kyllähän sitä suoraakin tietä siirtymiä ajaa, mutta onhan se hanurista. Yleensä ottaen moottoripyörällä suoran tien ajaminen on keskimääräistä enemmän hanurista kuin esim. autolla. Ja kyykyllä suoran tien ajaminen on enemmän hanurista kuin jollain kruiserilla. Mutta lähtökohtaisesti suorat tiet on hanurista. Tämä myös selittänee sen etten lämpene esim. Hurlidurlin mallistosta, koska niillä mopoillahan ei mutkia voi ajaa, koska romut ottaa tonttiin jo liikkeen pihalla U-käännöstä veivatessa eikä kaivarissakaan koko kesää jaksa pousata.

Kaikella kunnioituksella, kun pieni rakonen on jätetty mielikuvitukselle, että suoralla ajaminen sittenkin olisi joskus ihan mielekästä.:;):
Härmässä ei munkaan mielestä ole juurikaan ideaa moiseen, kun vauhdin yltäessä nautinnon tasolle, sanktioiden saamisen riski kasvaa expotentiaalisesti.:kääk:
Mutta autobahn vap. nopeudet kymmeniä kilsoja putkeen 180 kmh ja over - onhan se nautinnollista - ainakin mun mielestä.:jpstyle:
Ja voisin kuvitella itseni jopa sohvan päälle. Jos tie kulkisi jossain Grand Canyonin maisemissa tai vaikkapa tien myötäillessä Tyynenmeren rantoja, jolloin nautinto tulisi takuulla mahtavien maisemien katselusta, mollukan köllöttäessä kirkkaalta sinitaivaalta.
Ja täähän on vain mun vapaa mielipide...

JMH sanoi:
Teen kaikkien virheiden äidin ja oletan. Veikkaisin, että noi 200-400 km lenkit ovat olleet hieman pienempää tietä ja ajo, hmm, aktiivista. Eri asia, jos ohjelmassa on esim. 8-tie tai Saksan läpi paahtaminen. Silloin voi 100 kilometriäkin saada kyynelkanavat tulvimaan.

Mutkia juu, kukapa sitä suoraa haluiskaan ajella :D Pointtina oikeastaan vaan että ei ne kyykyt nyt ihan niin kauheita ole mitä jotkut antavat ymmärtää. Varmasti reissumopo on silti 10x mukavampi.

Muutamat kerrat kiireessä joutunut menemään Turku-Hämeenlinna välin suoraa 10-tietä eikä se 120km tauotta ole vielä pahaa tehnyt muuten kuin tylsistymisen muodossa.

Motoristi1958 sanoi:
Mutta autobahn vap. nopeudet kymmeniä kilsoja putkeen 180 kmh ja over - onhan se nautinnollista - ainakin mun mielestä.:jpstyle:.

Sanotaanko näin, että kyllähän tuo nopeuden nosto auttaa pysymään suoralla tiellä hereillä, mutta en kyllä siitäkään oikein saa kiksejä, ainakaan näillä kotimaisilla teillä. Tosin täytyy myöntää, että baanat on koettamatta, mutta en oikein tiedä millä tavalla baana eroaa kotomaisesta motarista, paitsi että baanalla saattaa joku muukin edetä ripeästi.

Pakkasherra sanoi:
Pointtina oikeastaan vaan että ei ne kyykyt nyt ihan niin kauheita ole mitä jotkut antavat ymmärtää.

Huonoin mahdollinen valinta katuajeluihin suomessa on mielestäni kiloinen kyykkypyörä varustettuna vakiovälityksillä. Koskaan ei ole ollut niin tylsää pyörän puikoissa kuin tuolla edellisellä k7 kilo-gixerillä ensimmäisiä katuajoja ajellessa. Kone on täysin hengetön ~100km/h vauhtiin asti ja alkaa potkimaan kunnolla vasta jossain 130km/h paikkeilla. Toisaalta myös ajoasento on sellainen, ettei paljon tuon alle ole miellyttävää ajaakaan. Sladitteluihinkaan tuo ei oikein sovellu, koska ohjauksen rajoittimet tulee todella ajoissa vastaan, joten kunnon luistelut jää haaveeksi. Endot nyt onnistuu, mutta jarrut on kyllä ihan sysipaskat (tosin vain suzukin ongelma). Jollain tapaa siedettävän tuosta sai sillä, että vaihto välitykset -2/+3, jolloin kone sentään oli silloin tällöin vetoalueella normaalin liikenteen seassakin, mutta haittapuolena korkeammilla kierroksilla tulee ikävä tärinä tankoon läpi. Radallahan tuo oli sitten hauska laite (jarruja lukuunottamatta), mutta rehellisesti sanottuna en ymmärrä miksi porukka hankkii kyykkyjä katuajoon, mutta toisaalta jokainen tekee omat valintansa mikä osaltaan rikastaa harrastusta, joten ei meikäläisen asiaa tartte ymmärtääkään.

Motoristi1958 sanoi:
Kaikella kunnioituksella, kun pieni rakonen on jätetty mielikuvitukselle, että suoralla ajaminen sittenkin olisi joskus ihan mielekästä.:;):
Härmässä ei munkaan mielestä ole juurikaan ideaa moiseen, kun vauhdin yltäessä nautinnon tasolle, sanktioiden saamisen riski kasvaa expotentiaalisesti.:kääk:
Mutta autobahn vap. nopeudet kymmeniä kilsoja putkeen 180 kmh ja over - onhan se nautinnollista - ainakin mun mielestä.:jpstyle:
Ja voisin kuvitella itseni jopa sohvan päälle. Jos tie kulkisi jossain Grand Canyonin maisemissa tai vaikkapa tien myötäillessä Tyynenmeren rantoja, jolloin nautinto tulisi takuulla mahtavien maisemien katselusta, mollukan köllöttäessä kirkkaalta sinitaivaalta.
Ja täähän on vain mun vapaa mielipide...

Kuka saa kiksejä mistäkin. Itse en kauheasti ole nauttinut Saksan läpiajorangaistuksesta vaikka tuuppasin Travemündesta Zürichiin alle kuuteen tuntiin ruokataukoineen. Ajon jälkeen päässä humisee, korvat soi ja niskat on kipeät. Paljon enemmän hupia irtoaa kunnon alppipätkällä tai sitten radalla...

Jos se reissaaminen tarkoittaa ajamista isoja maanteitä nopeusrajoituksia orjallisesti noudattaen, niin aivan sama mikä mopo. Minun vaihtoehto on auto. (vakionopeuden säätimellä)

Juutana sanoi:
Kuka saa kiksejä mistäkin. Itse en kauheasti ole nauttinut Saksan läpiajorangaistuksesta vaikka tuuppasin Travemündesta Zürichiin alle kuuteen tuntiin ruokataukoineen. Ajon jälkeen päässä humisee, korvat soi ja niskat on kipeät. Paljon enemmän hupia irtoaa kunnon alppipätkällä tai sitten radalla...

Maraton suoritukset on asia erikseen.
Härmässähän parasta antia on, kun pääsee vetämään mukavissa maisemissa, mukavaa mutkapätkää semmosta kohtuullista ylilimiittiä niin, että ajamiseen on keskityttävä hyvin - unohtuu siinä maalliset murheet ja tulee se kuuluisa tunne missä: velatkin muuttuvat saataviksi.

Mutta vaihteluhan se on, kun virkistää ja melkeinpä väittäisin jokaisen bahnoilla piipahtaneen tunteneen tunnetta: kun velatkin muuttuvat saataviksi. Kun se nopeus nousee sinne ylös ja suoritukseen on keskityttävä 100-prosenttisesti mm. koska kahdessa markassa näennäisesti suoran tien loivakin kaarre kyllä jyrkkenee tuntuvasti. Tätä muuten mielestäni pääsee kokemaan ja treenaamaankin Härmässä niillä kahdella radalla, joilla olen ajanut. Ahv. se on pääsuoralle tultaessa loivaan oikeaan kaartuva kaarre. Ja Alast. se on siellä taaempana rataa, loivahkosti vas. kääntyvä kaarre. Niitä kun lataa sen tuhannen keleesti, niin niissä on vähän samaa fiilistä, sillä erotuksella, että bahnoilla niitä tulee toisinaan kilometritolkulla.

Mutta selväähän se, että pitkän päivän vetäminen tuntuu, eikä välttämättä enään kivalta.
Mutta kyllä se pitkä päivä tuntuu pitkältä Passoillakin, jos yhteen päivään vetää vaikka muutaman Passon ylityksen neulansilmät parilla tauolla.
Niin, että kohtuus kaikessa maratoonaamisessa, niin fiilis velkojen muuttumisesta saataviksi, tuntuu vielä kivalta.

Motoristi1958 sanoi:
Maraton suoritukset on asia erikseen.
Härmässähän parasta antia on, kun pääsee vetämään mukavissa maisemissa, mukavaa mutkapätkää semmosta kohtuullista ylilimiittiä niin, että ajamiseen on keskityttävä hyvin - unohtuu siinä maalliset murheet ja tulee se kuuluisa tunne missä: velatkin muuttuvat saataviksi.

Mutta vaihteluhan se on, kun virkistää ja melkeinpä väittäisin jokaisen bahnoilla piipahtaneen tunteneen tunnetta: kun velatkin muuttuvat saataviksi. Kun se nopeus nousee sinne ylös ja suoritukseen on keskityttävä 100-prosenttisesti mm. koska kahdessa markassa näennäisesti suoran tien loivakin kaarre kyllä jyrkkenee tuntuvasti. Tätä muuten mielestäni pääsee kokemaan ja treenaamaankin Härmässä niillä kahdella radalla, joilla olen ajanut. Ahv. se on pääsuoralle tultaessa loivaan oikeaan kaartuva kaarre. Ja Alast. se on siellä taaempana rataa, loivahkosti vas. kääntyvä kaarre. Niitä kun lataa sen tuhannen keleesti, niin niissä on vähän samaa fiilistä, sillä erotuksella, että bahnoilla niitä tulee toisinaan kilometritolkulla.

Mutta selväähän se, että pitkän päivän vetäminen tuntuu, eikä välttämättä enään kivalta.
Mutta kyllä se pitkä päivä tuntuu pitkältä Passoillakin, jos yhteen päivään vetää vaikka muutaman Passon ylityksen neulansilmät parilla tauolla.
Niin, että kohtuus kaikessa maratoonaamisessa, niin fiilis velkojen muuttumisesta saataviksi, tuntuu vielä kivalta.

Ilman isompaa asennevammaa(pelokasta kukkahattuilua) nuo velat muuttuu kyllä saataviksi ihan joka kerta kun lyö vaan mopon tulille ja lähtee... Jopa täällä niin vaarallisilla kotimaan teillä.

Ja sitten kun kunnon fiilikset haluaa niin pitääkin mennä radalle. Ei mitään sinkkikireällä vedettyjä baana/mutka-osuuksia voi edes verrata siihen mitä tulee eteen kun yrittää ajaa radalla sen mitä osaa.

Joopa, on sitä Saksan nopeat tiet kokeiltu (autolla :sad: ) Naviin sai 281km/h ja pelotti niin saatanasti nuo puolalaiset rekkakusikit jotka YLLÄTTÄEN ei noudattanu liikennesääntöjä... Mutta ajoin silti Düsseldorfista ( https://maps.google.fi/maps?hl=fi&tab=wl ) 3 tuntiin, Google ehdotta ajoajaksi ilman stoppeja 5h 29min, ja pidin tien vieressä muutaman tupakkitauon :WAZAAP:

Itselläni oli aiemmin CBR jolla mukava matkanopeus alkoi 150km/h...

Silloin päätin poliiseiden ajellessa yhtämatkaa että seuraavalla pyörällä VOI ajaa myös normaaleja nopeusrajoituskia noudattaen. Ja näin myös kävi, nyt on "matkapyöränä" toi sigun GSF1200N jolla voi ihan mielellään ajaa sen 80/kmH jos on ihan PAKKO, ja Porin lentokentällä tuli kokeiltua ettei aerodynmiikka auttanut kuin 235km/h tän kuskin alla... Ja tuli muuten kokeiltua ja monta kertaa :right:

Tosin tällä voi ajaa todella kovaa myös hiekkateillä, akka hakkas kesällä kyljet mustaksi kun mahtavalla hiekkatiellä keulien lennätettiin soraa :orgmp:

Todellinen monikäyttöpyörä, noin ainakin minun mittapuulla myös mutkaisella kestopäällysteellä.
Itselläni on paras siirtymä ollut yhdelle päivälle pienessä krapulassa 951km, joten ei se siitäkään ole kiinni. Tarakalla on laukku, sen kaveriksi tankkilaukku ja tällä tuli heitettyä myös 2,5vrk ja 2800km Suomen ympäriajoa vähän telttaillen ja juopotellen, eli ei siis ihan vakavissaan kilsoja kerätty :grin: Vähän joutui jopa lapissa jätättelemään noita venäläisiää SUV:ksikin kutsuttuja munanjatkeita jotka koetti roikkua perässä (peeveli ne sai kiinni kun piti tankkailla joka asemalla :blink: )

Että sillai tänään:WAZAAP:

Kirjoitin tuossa muutama sivu takaperin, että sama ongelma olisi mutta pitäis vielä emäntäkin silloin tällöin mukaan ottaa. Ko. Pyöriä taitaa nyt tuo FZ1-S(N) ja 990 SMT ainakin edustaa, mutta entäs kilpailijat? Bemun mallisto menee liian kalliiksi, vaikka k1300r kyllä härski olisikin. Kawalla on Z1000SX, mikä taas toisaalta hirveämmin säväytä itteäni. Onko noille edes kilpailijoita? :D Jos siis pyörällä pitäisi päästä lyhyttä siirtymää, mutkatietä ym lyhyttä cruisailua ja silloin tällöin pitemää matkaa. Esim. joku Lapin reissu tms, lähinnä tosin pidemmät matkat yksin.

Sekä radalle 1-3 kertaa vuodessa, tosin ihan vain omaksi iloksi.

Kotarin SMT varmaan olis se "the" allrounderi tähän, mutta ulkonäön puolesta Fazeri vetää kyllä pidemmän korren. Jotenkin ei istu vielä silmään tuollainen vähän korkeampi supermolotin.. Mikälie siinäkin sitten on.

Zante sanoi:
Kirjoitin tuossa muutama sivu takaperin, että sama ongelma olisi mutta pitäis vielä emäntäkin silloin tällöin mukaan ottaa. Ko. Pyöriä taitaa nyt tuo FZ1-S(N) ja 990 SMT ainakin edustaa, mutta entäs kilpailijat? Bemun mallisto menee liian kalliiksi, vaikka k1300r kyllä härski olisikin. Kawalla on Z1000SX, mikä taas toisaalta hirveämmin säväytä itteäni. Onko noille edes kilpailijoita? :D Jos siis pyörällä pitäisi päästä lyhyttä siirtymää, mutkatietä ym lyhyttä cruisailua ja silloin tällöin pitemää matkaa. Esim. joku Lapin reissu tms, lähinnä tosin pidemmät matkat yksin.

Sekä radalle 1-3 kertaa vuodessa, tosin ihan vain omaksi iloksi.

Kotarin SMT varmaan olis se "the" allrounderi tähän, mutta ulkonäön puolesta Fazeri vetää kyllä pidemmän korren. Jotenkin ei istu vielä silmään tuollainen vähän korkeampi supermolotin.. Mikälie siinäkin sitten on.

Ota vaan se SMT :thumbup:.

On itse asiassa käsittämätöntä, miten moneen asiaan tuo soveltuu jopa paremmin kuin
johonkin "varta vasten" mukamas tehty.

Ehkä se on tuo seikkailuenska- habitus joka huijaa ihmistä pahemman kerran.

Mikä kellekin passaa. Mulle sopii tonninen kyykky (zx-10r) ja sillä hoituu ajelut Turusta Ouluun, kauppa-, työ-, rata- ja lomareissut, esim. joka kesä Travesta Gardalle n.1300 kilsaa eikä tunnu edes pahalta. Kai tuolla vois kaupungissakin kiertää mutta sellainen ei oikein oo mun juttu. Paikat ei puudu, penkki on semipehmeä eikä muutenkaan jaksa v*tuttaa. R6 oli raskaampi ajaa matkaa.

Tosin jos massia olis niin Night Rodin hommaisin myös, se oli aika hauska tapaus. Ja jonkun supermoton. Ja nakun ja pari kyykkyä lisää ja ja...

Miinusta (tai plussaa mun tapauksessa) on se ettei vaimo halua tulla kyytiin vaan menee autolla tai lentämällä.

räme sanoi:
Jos asiat noin on niin B-Kingiä ei kannata unohtaa hankintapäätöstä tehdessä.

Kinky on loistava pyörä mutta ei kyllä edes samassa hengenvedossa SMT:n kanssa jos puhdasta mutkamopoa haetaan...

GuessWho sanoi:
Kinky on loistava pyörä mutta ei kyllä edes samassa hengenvedossa SMT:n kanssa jos puhdasta mutkamopoa haetaan...

Aina uupuu se jokin. Tässä tapauksessa toisesta ajettavuus ja toisesta moottori. :D

Back