• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mikä seuraavista renkaista radalle?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jakez
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
no swiddu nyt mä sitten vihdoin tiedän miksi mun kierrosajat on jääneet sutimaan paikalleen - se on noitten K3:sten syytä. Onneksi niitä on vielä yksi iskemätön autotallissa niin ei tarvitse enää ottaakaan paineita aikojen parantamisesta näillä!* Kai se on uskottava et se on liukas kun niin mulle nyt todistetaan. Varovasti tulee ajettua muutenkin, mutta nyt osaan yhdistää sen tohon renkaaseen!

Resetoin muuten preloadeja lukuunottamatta alustan säädöt manuaalin ehdottamiin japsi insinöörin pyörään jo tehtaalla asettamiin vakioihin ja aivan vähintään hyvin pystyy ajamaan kuin itse säädeltynäkin. <- tuntemukset tosin vasta kadulta, mutta täytyy tämäkin teoria kokeilla rata olosuhteissa yhden muuttujan (kierrosaika) taktiikalla.

Jos vaikka laittas lisäksi uudet vakio jousetkin sekä liukuholkit eteen niin pääsis alustan osalta takas lähtöruutuun, kun vois preloaditkin laittaa vakioiksi.

^ mitä tästä opin, en kai mitään.. /z

* taitaa kuitenkin olla vielä ihan kuskista itsestään kiinni.

no swiddu nyt mä sitten vihdoin tiedän miksi mun kierrosajat on jääneet sutimaan paikalleen - se on noitten K3:sten syytä. Onneksi niitä on vielä yksi iskemätön autotallissa niin ei tarvitse enää ottaakaan paineita aikojen parantamisesta näillä!* Kai se on uskottava et se on liukas kun niin mulle nyt todistetaan. Varovasti tulee ajettua muutenkin, mutta nyt osaan yhdistää sen tohon renkaaseen!
Jos viittasit kirjoittamaani, niin K3:ista en ole mitään maininnut, enkä nopeasti muista muiltakaan huomanneeni. SC3:ista oli kysy, toinen Metzelerin ja toinen Pirellin tuote ja tuotteissa pieniä eroja.

Jukka

Jatketaan helppoja kysymyksiä. Mitä renkaita kannataa varata ensi lauantain jokkislähtöä varten? Kuivaa? sadetta? seosta?
Vastaanpa omakohtaisesti.

Minulla on sekakelille varattuna puolihuonoksi ajetut sateiset (Racetec 190/60-17 + 120/70-17). Sateelle pistän hyviksi kaatorenkaiksi havaitut hyvässä kunnossa olevat Dunlopin sateiset (195/65-17 + 120/60-17).
Jos lämpötila keikkuu jossain +15...+20c paikkeilla, pistän eteen Pirellin SC1 ja taakse SC2 ja jos taas alle +15 tai yli +20, niin taakse SC1. Omissa ajoissani olen havainnut toimivan ja nuoremmalta herra Pennalta sain samansuuntaisia vihjeitä, vanhemmalta en kysy mitään, korkeintaan millaista oli elämä sota-ajan jälkeen.

Noilla yhdistelmillä olisi tarkoitus pyrkiä aika-ajossa 32-36 kuskin joukossa 20 parhaan joukkoon ja kisassa pisteille. Saa nähdä kuinka kova taso on ja riittääkö rahkeet.

Kuivan kelin rinkuloita on varastossa nyt hyvin, sateisia ei, eli kellä loppu, niin luuri laulamaan. Nyt kohti Alastaroa ja teltan pystytystä.

Jukka
Vähän samat suunnitelmat mutta Dunlopeilla. Tosin taidan ottaa mukaan sateisten lisäksi vaan softeja kuivan kelin gummeja.
Minkälaisia paineita olette käyttäneet dunlopin sateisilla?

Omat suunnitelmat olisi kuivalle pirellin SC1 ja sateelle dunloppia. Toivotaan kuivaa, kun ei ole sateelta yhtään kokemusta.

Jatketaan helppoja kysymyksiä. Mitä renkaita kannataa varata ensi lauantain jokkislähtöä varten? Kuivaa? sadetta? seosta?
Vastaanpa omakohtaisesti.

Minulla on sekakelille varattuna puolihuonoksi ajetut sateiset (Racetec 190/60-17 + 120/70-17). Sateelle pistän hyviksi kaatorenkaiksi havaitut hyvässä kunnossa olevat Dunlopin sateiset (195/65-17 + 120/60-17).
Jos lämpötila keikkuu jossain +15...+20c paikkeilla, pistän eteen Pirellin SC1 ja taakse SC2 ja jos taas alle +15 tai yli +20, niin taakse SC1. Omissa ajoissani olen havainnut toimivan ja nuoremmalta herra Pennalta sain samansuuntaisia vihjeitä, vanhemmalta en kysy mitään, korkeintaan millaista oli elämä sota-ajan jälkeen.

Noilla yhdistelmillä olisi tarkoitus pyrkiä aika-ajossa 32-36 kuskin joukossa 20 parhaan joukkoon ja kisassa pisteille. Saa nähdä kuinka kova taso on ja riittääkö rahkeet.

Kuivan kelin rinkuloita on varastossa nyt hyvin, sateisia ei, eli kellä loppu, niin luuri laulamaan. Nyt kohti Alastaroa ja teltan pystytystä.

Jukka
Vähän samat suunnitelmat mutta Dunlopeilla. Tosin taidan ottaa mukaan sateisten lisäksi vaan softeja kuivan kelin gummeja.
Minkälaisia paineita olette käyttäneet dunlopin sateisilla?

Omat suunnitelmat olisi kuivalle pirellin SC1 ja sateelle dunloppia. Toivotaan kuivaa, kun ei ole sateelta yhtään kokemusta.
Mun sateiset on Pirelliä ja nekin ostin vaan Esterin pelotteeksi. Toivotaan kuivaa mutta toki sateen sattuessa ajetaan sateessa...

Mun sateiset on Pirelliä ja nekin ostin vaan Esterin pelotteeksi. Toivotaan kuivaa mutta toki sateen sattuessa ajetaan sateessa...
Sadekelin kumit olivat loppu, mutta tilasin kumilutteroita vai miksi niitä saappaan päälle tulevia kalosseja kutsutaankaan. Eipä kastu heti aika-ajossa saappaat. Muutamat tilasin varastoon, joten jos on halua ostoksille, niin järkihintaan moisia saa varikkopilttuustamme.

Jukka

En viitsi aloittaa uutta threadia tämän takia joten..

Osaako kukaan kertoa mitä nakkeja nämä Metzeler Rennsportit ovat? Tietoa ei oikein tahdo googlettamalla löytyä mutta halpa hinta houkuttaa. Rennsportteja on kai aikoinaan ollut useita erilaisia malleja joista osa pelkästään ratarenkaita.

http://www.totalmotorcycle.com/photos....ort.htm

http://www.mandp.co.uk/productInfo.aspx?catRef=901730
http://www.rodamoto.es/OnLine....Trasero

Onko tämä joku vanhempi malli jota vielä paistetaan?
Rennsport oli Racetecin edeltäjä ja kuten listasta havaitsee, ei ratakäyttöön sopivia leveämpiä kumeja edes ole

190/50ZR17TL(73W) RENSPT
180/55ZR17TL(73W) RENSPT
150/60ZR17TL 66W RENSPT
160/60ZR17TL(69W) RENSPT

Nykyisin kisakumeissa tuppaa profiilit olemaan vähintään 190/55 tai 190/60 17/6" vanteille.

Kyllähän noillakin ajeltiin 10 vuotta sitten kovaa kyytiä, mutta se mikä oli silloin hienoa on ehkä enempi nostalgista nykyään. Hintaan ja keskiryhmän vauhteihin varmasti aivan käypäiset kumit. Itse en ole noilla kovinkaan kovaa ajellut (taisi olla vuosi 2005 kun vaihtui Raceteciin ja vauhdit silloin n. 20 sek/kierros hitaammat kuin nykyisin)

Ja kuten kuvasta näkyy, niin kova sana ratapäivillä on moinen kumi vielä kuusi vuotta sitten ollut: http://www.mp-foorumi.com/kuvat....69.html

Jukka
Sebimoto tarjoo:

Angebot 1: Metzeler Reifen
Metzeler Rennsport 190/55 ZR17 RS2 DOT ende 2008
Metzeler Rennsport 120/70 ZR17 RS1 DOT mitte 2009
Der Satz Rennsport beinhaltet:
1x 120/70ZR17 RS1 + 1x 190/55ZR17 RS2  für 229,00 EUR inkl. Fracht und Verpackung
Die Reifen wurden letztes Jahr noch in einem Markencup in Italien gefahren.
Bei dieses Reifen wurde die Gummimischung von den Metzeler Racetec verbaut.

Angebot 2: Metzeler Reifen
Außerdem haben wir noch folgendes Metzeler Angebot
Metzeler Racetec 120/70 ZR17 K1 DOT 2006
Metzeler Racetec 180/55 ZR17 K1 DOT 2008
Metzeler Racetec 190/55 ZR17 K1 DOT 2008
Auch diese Paket beinhaltet:
1x 120/70ZR17 K1 + 1x 180 oder 190/55ZR17 K1  für 229,00 EUR inkl. Fracht und Verpackung

Jos viittasit kirjoittamaani, niin K3:ista en ole mitään maininnut, enkä nopeasti muista muiltakaan huomanneeni. SC3:ista oli kysy, toinen Metzelerin ja toinen Pirellin tuote ja tuotteissa pieniä eroja.

Jukka
Välillisesti joo, koetin jälleen kääntäen sanoa ettei se pidosta ole kiinni ja ettei noilla kadullakaan ihan heti henki ole pois. (Pari Conti Race Attacia oli myös endurance kovuutta.. ja ehkä jonku 15.000km vastaavilla ajellut (K3,SC3,Endurance) - conti kovin mutta aika samanlaista se kumi lopulta tän tyyppiseen paljon touring kilsoja + ratakeikat käyttöön on.*)

Vedän Pirellin ja Metzelerin välille = merkin vaikkei ne nyt ihan samaa tavaraa ole, kuten sanot. Pirelli lienee aina hieman edellä tuotekehityksessä, josta vanhemmat ratkaisut valuut metukalle kuten olen antanut itseni ymmärtää - voin olla väärässäkin. Ylipäätään en toki kovin tosissani ollut kuten en yleensäkään - varoitus oli siltä osin mielestäni täysin aiheellinen.

Tosiasiassa uskon että samat kuskit jotka ajaa rataennätyksiä ajais kovemmilla seoksilla pari kolmen sekan päähän omista pohjistaan - eli mulle jää helposti niihinkin joku 10-12sec. marginaali, jolloin homma ei todellakaan jää pidosta kiinni kovemmillakaan seoksilla. **

Katupitoa kokeillakseni pistin ihan huvikseni K3:ssa Hondan insinöörin keksimät suosituspaineet tieliikenteessä niihin. (Yleensä pidän jopa puoli baria takana alle suosituksen ja edessäkin pari (kymmenystä) - niin on vähän enemmän kumia asfaltissa mitä olis täysillä paineillä) .. kyllä ne oikeasti täysillä paineillä ovat kovat ja tuntuma ohkanen - joten varovainen saa ihan oikeasti olla. Pikkasen ehkä liioittelua - kuten asiaan kuuluu on sanoa, että tapattais jonkun aktiivisesti suosittelemalla niitä katukäyttöön. Olen noilla pärjäillyt, mutta eihän ne ihan parhaat ole kadulla eikä radalle vaikka molemmille valmistaja väittää ne tehneensä.

/z

e1 * siksi toi SC2:n kilometrien kesto oli mulle ihan mukava uutinen, muistan että ne tosiaan kesti ihan hyvin mutta jotenkin jäi mielikuva että menettävät muotonsa ja ovat nopeammin kantikkaat, kun ajaa turhaa enemmän maantiekilsoja.

e2 ** tosiasiassa tästä syystä en edes tarvitsisi seoskumia, pidon puolesta tiedän että heittämällä mennään vähintään vielä 3-5(ehkä jopa 6-8)sec. kovempaa kuin mihin minä pystyn ihan katukumeilla, eiköhän joku vedä matopurkin jonnekin 1.30-1.33 pintaan jollain Qualifierilla tai Corsa III:lla?

Hintaan ja keskiryhmän vauhteihin varmasti aivan käypäiset kumit. Itse en ole noilla kovinkaan kovaa ajellut (taisi olla vuosi 2005 kun vaihtui Raceteciin ja vauhdit silloin n. 20 sek/kierros hitaammat kuin nykyisin)

Ja kuten kuvasta näkyy, niin kova sana ratapäivillä on moinen kumi vielä kuusi vuotta sitten ollut
Kiitos tiedosta! täytyypä laittaa setti tilaukseen.
En nyt Jukasta ihan 100-varma voi olla, mutta jotenkin mä luin ton niin, että Rennsport olis jo aika eilistä (ehkä jopa sitäkin edellistä päivää)?
Vai meinasitko ottaa saman ikästä Racetec:ä jota saisit samaan hintaan?

/z

En nyt Jukasta ihan 100-varma voi olla, mutta jotenkin mä luin ton niin, että Rennsport olis jo aika eilistä (ehkä jopa sitäkin edellistä päivää)?

/z
Minulla ei ole tietoa onko kyseiset renkaat ylivuotisia vai valmistavatko rinnan syystä tai toisesta vielä Rennsporttiakin, mikä tuntuisi kyllä vähän hassulta kun valmistaminen varmaankin saman maksaa kuin uudemmankin. Mutta viisaammat vastatkoot tuohon ja näkeehän sen jos tilaa.

/z
Minulla ei ole tietoa onko kyseiset renkaat ylivuotisia vai valmistavatko rinnan syystä tai toisesta vielä Rennsporttiakin, mikä tuntuisi kyllä vähän hassulta kun valmistaminen varmaankin saman maksaa kuin uudemmankin. Mutta viisaammat vastatkoot tuohon ja näkeehän sen jos tilaa.
Oletin sun lisäksi viittaavan siihen miten rengas on suunnitelut ja miten paljon kuudessa vuodessa renkaat on kehittyneet.

Mitä paistopäiviin tulee niin jos pitää valita Sebimoton 2008 Rennsporttia tai Racetec:ä niin jälkimäistä sitten on siinä profiili sentään jo vähän nykyaikaisempi - jos noi on asiallisesti säilytetty niin molemmilla ajaa aivan hyvin.

/z

Ja mitäs mieltä me olimmekaan Continental Race Attackin Endurance-seoksesta takarenkaana? Sebimoton tämän vuoden tarjouksissa on taakse 190-koossa tyrkyllä vain Softia ja Endurancea, paketissa (1 etunen + 2 takasta) vain Endurancea. Itse olen ajanut Contilla vain Medium-takasella (toimi hyvin), vauhti siinä keskiryhmän ja nopean välillä. Välillä pitäisi käydä nakkikioskikin kiertämässä, jotta ei saisi olla aivan hengenvaarallisen liukas katuoloissa.

Viimeksi muokattu:
killa sanoi:
Ja mitäs mieltä me olimmekaan Continental Race Attackin Endurance-seoksesta takarenkaana? Sebimoton tämän vuoden tarjouksissa on taakse 190-koossa tyrkyllä vain Softia ja Endurancea, paketissa (1 etunen + 2 takasta) vain Endurancea. Itse olen ajanut Contilla vain Medium-takasella (toimi hyvin), vauhti siinä keskiryhmän ja nopean välillä. Välillä pitäisi käydä nakkikioskikin kiertämässä, jotta ei saisi olla aivan hengenvaarallisen liukas katuoloissa.

Eiköhän se siellä takana pyöri siinä missä muutkin rataiset mustat ja pyöreät. Ei tuo Contin kumi ihan Pirelli, Mezin tai Dunlopin veroinen ole, mutta kyllä silläkin päästää. Etuseksi en ehkä tuota endurancea heittäisi, mutta takana sillä ei ole niin väliä. Avauspitoa on todennäköisesti vähän vähemmän, mutta kestää puolestaan enemmän.

Edit. On niin halpa, että taidanpa tilata itekin pari kumia taakse.

killa sanoi:
Ko vauhdilla ajelin viime kesän. Takasina vuoden-pari vanhaa käytettyä endurancea ja mediumia. Kaikki vedin ihan finaaliin, eikä mitään ongelmaa pidon kanssa. Niinku tohon kuntoon:
http://www.ip.fi/~scuuba/org/finale/CRAMedium.JPG

scuuba sanoi:
Ko vauhdilla ajelin viime kesän. Takasina vuoden-pari vanhaa käytettyä endurancea ja mediumia. Kaikki vedin ihan finaaliin, eikä mitään ongelmaa pidon kanssa. Niinku tohon kuntoon:
http://www.ip.fi/~scuuba/org/finale/CRAMedium.JPG

Niin, taaksehan tuo Endurance tulisi. Pirellillä olen ajellut normaalisti mutta ei ole Supercorsaa enää vähän käytettynä entiseen malliin markkinoilla kun tuntuu olevan muotia siirtyä käyttämään Dunlopia. Jäikö Scuuballe mitään perstuntumaa että onko Endurance aivan ajokelvoton kadulla kylmänä? Vähissähän ne katuajot on, mutta silti.

killa sanoi:
Niin, taaksehan tuo Endurance tulisi. Pirellillä olen ajellut normaalisti mutta ei ole Supercorsaa enää vähän käytettynä entiseen malliin markkinoilla kun tuntuu olevan muotia siirtyä käyttämään Dunlopia. Jäikö Scuuballe mitään perstuntumaa että onko Endurance aivan ajokelvoton kadulla kylmänä? Vähissähän ne katuajot on, mutta silti.

Noi Contit toimi kadulla siinä missä nuo muutkin ratakumit. Aika liukas se on kylmänä, mutta ei läheskään niin paha kuin esim. Dunlopit, ehkäpä aika samaa luokkaa Supersorsan kanssa. Eli hyvin pärjää kun tietää mitä on alla.

Tuosta Scuuban vauhdista viitisen sekuntia pois ja Contin pito huononee aika selkeästi kun uudella renkaalla on ajettu ~30 kierrosta. Sen jälkeen pito pysyykin aika samanlaisena vaikka rengas kuluu, mutta häviää (ainakin medium) selkeästi Dunlopille ja Pirellille. Takapäässä tuo jonkin verran heikompi pito ei kylläkään ainakaan itsellä treeniä haittaa, kun ei vaan yritä väkisin uusia ennätyksiä ajella.

killa sanoi:
Ajan/ajoin kadulla niin vähän, että ei oo mitään suurempaa verrokkia antaa. Se vähä mitä ajelin, niin eipä noi lipsunu keväälläkään ku motarin rampista lähti ihan eniten. Toki kusiainen ny ei noin muutenkaan kuvin helposti lähe sutiin.

Mulla oli noi contin endurancet alla bladessa. Radalla toimivat uutena (~40 kierrosta) hyvin, mutta sitten alkaa olemaan lipokkaat. Käytös oli renkailla loogisempaa kuin kuskilla.

Ratakäytön jälkeen nostivat aika reilusti öljyä pintaan, joten ekat kilometrit vaativat rauhallista ajoa katukäytössä. Kunhan painetta laittoi tarpeeksi niin lämpeni suht nopeasti. Länsiväylän rampeissa joskus takapää jakeli reilummasta kaasun käytöstä, mutta en osaa sanoa oliko syynä kylmä rengas vai likainen asfaltti.

Kaikenkaikkiaan kompromissikumina mun mielestä hintansa arvoinen rengas. Renkaan kulutuskestävyys ratakäytössä parani kummasti kun sitä käytti lämppäreiden kanssa. Ilman lämppäreitä meni 1,5-2 kierrosta aivan nuljuessa.

Back