• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mikä seuraavista renkaista radalle?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jakez
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Vastausta pari viestä aiempaan, en ole funtsinut, miten noita viestejä lainaillaan.

Eipä tuo salaisuus liene, että ntec-rinkuloista ja slickseistä puhutaan ja superbike-koossa, seokset 6680 ja 7680 takana. Kylmäpaine 1,1 ja mittarin voi sitten vaikka unohtaa (lämmin on jotain 1.35-1,45 kaikesta riippuen). Edessä normidunloppi, kestää minulla niin kauan, kunnes kyllästyn, vaikkapa seos 7604. Edessä paine tasolla 2,1 lämmin.

Laatulämppärit ja renkaat aina hyvin lämmitettynä radalle.

En jarruta enkä kiihdytä, siksi renkaat tykkää
smile_org.gif

Myös seos 7712 on osoittautunut ainakin Hondassa kestävämmäksi kuin yksi moottori keskimäärin.

Hanski
No nyt alan ymmärtämään +400 kierroksen määrät, sillä tuo xx80 kumihan on se kaikkein kovin seos, jos oikein olen ymmärtänyt? Sillä kestääkin rataa tahkota.

Jos otat samat seokset, eli soft ja medium, niin alkaa kierromäärät tasoittumaan kummasti. Esim. xx04 ja xx14 niin ei nuo Kemoralla kovinkaan kauaa kestä.

Se mikä kannattaa huomioida, olipa rengasmerkki mikä tahansa, on se että väärän seoksen kun laittaa väärällä kelillä, tarkoitan siis vallitsevaa ulkolämpötilaa, niin se kumin kuluminen muuttuu aika radikaalisti. Vielä kun tuohon sotkee soppaan sekaan sen että on lämminpaineet väärät niin taas kuluu kumia ihan eri tahtiin.

Kun Continentaalia on parjattu niin omasta kokemuksesta voin sanoa että soft:n takanen kesti meikäläisellä parhaillaan +100 kierrosta Kemoralla, jota pidetään ratana todella raakana renkaille. Keli oli silloin 30 asteen huitteilla, lämminpaineet takasessa 1,9 bar heti ajon jälkeen mitattuna. Vauhti oli matalaa 11 ja muutama korkea sattuma 10 sekaan sopi silloin. Mediumi ei tuossa kelissä toiminut Kemoralla ollenkaan. Ajat oli 13 tasoa ja takapää luisteli melkoisen rajusti.

Ja se mitä kuullut noista Ntec Dunloppien takasten paineista, niin ovat nopeilla miehillä kuulemma pirun tarkkaan seuranneet noita paineita, sillä kuulemani mukaan 0,1 - 0,2 bar eron huomaa pidossa ja käytöksessä. Ts. jos ajelee vähän miten sattuu niin voi seurailla niitä paineitakin miten sattuu, mutta jos haluaa minimoida yllätykset ja ajaa kovaa niin kannattaa seurata ja noudattaa rengasvalmistajan antamia arvoja.

Pirellien paineista on kirjoitettu niin paljon, ettei pitäisi enää kysyä, mutta kysyn silti. Syynä se, että vanhoja ketjuja kahalatessa läpi mieleen jäi lähinnä sekavuus paineissa, nimenomaan matala vs. normipaineet. No, näinhän se näillä palstoilla yleensäkin...

Kyseessä siis Pirelli Diablo Superbike slicksit 190/55 (etunen käsittääkseni lämminpaineet noin 2.3 ok), paisto loppuvuosi -08 ja alkuvuosi -09.

Onko kyseessä ns. matalapainerengas? Pirellin ohje on ei yli 2.6 lämmintä, mutta olen kuullut/lukenut, että oikea lämminpaine tavoite on 2.3 -2.4 kuten aikaisemminkin Dragon Supercorsassa ym. vastaavissa, mutta aika paljon on myös ääniä 1.9 - 2.0 suuntaan. Molemmat menee kyllä tietysti Pirellin suosituksiin, mutta aika isoa hajontaa on...

Eli sanokaapa tietävämmät/kokeneemmat miten oikeasti on?

Muistelin viime vuonna ajaneeni kyseisellä renkaalla 1.9 - 2.0 lämminpaineilla, mutta äsken tsekatessani paineet kyseisestä vanteesta oli kylmäpaine talven jäljiltä 1.8 eli taisin ajella 2.3 - 2.4 lämminpaineilla viime kaudella - ainakin viimeisen Motoparkin kuivan kelin jokkiskisan. Nyt olisi kiva laittaa maanantaita ja kauden avausta varten suunnilleen oikeat aloituspaineet rinkulaan, kaikki muu on kuitenkin taas aivan hakusessa...

Pirellin ohje on ei yli 2.6 lämmintä, mutta olen kuullut/lukenut, että oikea lämminpaine tavoite on 2.3 -2.4 kuten aikaisemminkin Dragon Supercorsassa ym. vastaavissa, mutta aika paljon on myös ääniä 1.9 - 2.0 suuntaan. Molemmat menee kyllä tietysti Pirellin suosituksiin, mutta aika isoa hajontaa on...
Alla linkit Pirellin suositustaulukoihin vuosilta 2008 ja 2009. Eli 2009 eteenpäin on lämminpaineet ilmoitettu hieman tarkemmin. Suositellut kylmäpaineet on aivan liian korkeat mikäli pyrkii saamaan kuumapaineet kohdalleen (ainakin 2009-). Ehkä kyseessä on vain (kylmä)paine josta lähdetään liikkeelle ja tiputetaan sit tarvittaessa. Näin itse olen sen tulkinnut. Toki jos treenaat saudeissa, missä on auringossa +60C, niin eihän se paljoa saa noustakkaan:)

2008
2009

V-M

Onko kellään kokemusta/tietoa noista contin race attack mallien eroista.

Lähinnä kiinnostaa arvio ja tieto, että mikä on ero race attack street ja sitten race attack eri seosten välillä (soft, medium ja endurance). Vai onko renkaan rakenteetkin aivan erilaiset?

Noobielle tietty kelpaisi myös mutu, että mitä mahdollisesti mikä noista race attackeista voisi olla yleispätevin pääasiassa katuajeluun (jatkossa myös radalla ajelun opetteluun).

Nimimerkillä: vuoden kilpi ja miekka touring etunen menossa ainakin vaihtoon.  
smile_org.gif

Lähinnä kiinnostaa arvio ja tieto, että mikä on ero race attack street ja sitten race attack eri seosten välillä (soft, medium ja endurance). Vai onko renkaan rakenteetkin aivan erilaiset?

Noobielle tietty kelpaisi myös mutu, että mitä mahdollisesti mikä noista race attackeista voisi olla yleispätevin pääasiassa katuajeluun (jatkossa myös radalla ajelun opetteluun).

smile_org.gif
Mutu:
Jos ajelet hitaassa ryhmässä. Tai keskiryhmässä "pehmeesti". Niin street versio.
Jos taas revit keskiryhmän puolessavälissä tai yläpäässä, niin esim eteen medium ja taakse endurance.
Jos taas nopeessa ryhmässä niin tykityksen määrästä riippuen esim eteen soft tai medium ja taakse soft tai medium tai endurance.

Scuuba: Perustelisitko mutuasi jotenkin? Miksi "hitaammat" kuskit ei voisi ajaa samoilla seoksilla, kuin nopeat? Tuskin se softi kuluu hitaammalla sen nopeammin, kuin street versio, mutta pito on varmasti parempi.

Scuuba: Perustelisitko mutuasi jotenkin? Miksi "hitaammat" kuskit ei voisi ajaa samoilla seoksilla, kuin nopeat? Tuskin se softi kuluu hitaammalla sen nopeammin, kuin street versio, mutta pito on varmasti parempi.
Mun ymmärtääkseni; mitä pehmeämpi seos sitä vähemmän/hitaammin se lämpenee; mitä hitaammin ajaa.
Kun taas kovempi seos lämpenee enemmän/ nopeemmin, eli rengas pääsee paremmin toiminta-alueelleen, tai no, edes sinneppäin.
Eli käytännössä softi lämpenee hitaalla kuskilla vähemmän mitä esim medium, ja on sen takia "liukkaampi".

Mun ymmärtääkseni; mitä pehmeämpi seos sitä vähemmän/hitaammin se lämpenee; mitä hitaammin ajaa.
Kun taas kovempi seos lämpenee enemmän/ nopeemmin, eli rengas pääsee paremmin toiminta-alueelleen, tai no, edes sinneppäin.
Eli käytännössä softi lämpenee hitaalla kuskilla vähemmän mitä esim medium, ja on sen takia "liukkaampi".
Asiat eivät aina ole niin yksinkertaisia kuin niitä pohtivat ihmiset.

Kertoisitko kumman laittaisit alle kun on pilvinen ilma ja varjossa +23c. Racetecin SC2:n vai SC1:n ja oletuksella, että vauhti on vaikkapa sellaista 5-9 sekunnin päässä rataennätyksistä suomalaisilla radoilla.

Entäpä kumpi toimisi paremmin kadulla. Pirellin Supercorsan SC3 vai SC1 kun lämpötila vaihtelee välillä +5...+15c ja välillä asfaltti on märkä.

Nämä siis takarenkaita ja tuolloin edessä olisi takarenkaasta riippumatta Pirellin Supercorsa seoksella SC1, kuski sama kuin rataa ajava, pyöräkin.

Etukäteen kiittäen.

Jukka

smile_org.gif
Mutu:
Jos ajelet hitaassa ryhmässä. Tai keskiryhmässä "pehmeesti". Niin street versio.
Jos taas revit keskiryhmän puolessavälissä tai yläpäässä, niin esim eteen medium ja taakse endurance.
Jos taas nopeessa ryhmässä niin tykityksen määrästä riippuen esim eteen soft tai medium ja taakse soft tai medium tai endurance.
Ennen kuin kysyjä tapattaa tai vammauttaa itsensä kadulla väärän rengasvalinnan johdosta, niin kerrottakoon, ettei Pirellin seoksella SC3 oleva rengas kestä kauempaa radalla lämpötilassa +20 c kuin SC1 ja varsinkin katuajossa se on kylmemmällä säällä todella liukas verrattuna seoksiin SC1 ja SC2.

Continentalin renkaista ei ole omakohtaista kokemusta, mutta tuntuisi oudolta, jos toimisi aivan päinvastoin kuin Pirellin tai Metzelerin kumit.

Alustan säädöt ym. ovat pyörässä aina samat, pyöränä Yamaha YZF R1 vakioalustalla. Pito SC3:ssa oli lämpimänä ihan hyvä radalla, kadulla kylmällä hirveä. Eräs toinen kuski veti kovilla Contin kumeilla turvalleen tänä keväänä R1:llä kadulla kun pito katosi ihan normivauhdissa. Kertokoot kokemuksestaan, rengaspaineista ym. itse jos katsoo tarpeen.

Toivoisin, että näitä "varmoja" tietoja jakelevat tahot omaisivat jotain empiiristä kokemusta aihepiiristä tai sitten laittaisivat sellaiseen tietoon lähdeaineiston näkyviin. Kuskin, joka kaatuilee n. 20 sek rataennätyksiä hitaammissa vauhdeissa, antamat faktatiedot renkaiden toimimisesta 10-20 sekuntia nopeammissa vauhdeissa ovat hieman.... no päätelkööt jokainen itse.

Itselläni ratapäiviä on reippaasti yli 500 takana, jokunen kisalähtökin (olisikohan +35) takana ja renkaitakin muutama mennyt ja silti aina tarkastan vuosittain vähintään kolmesta eri lähteestä mikä on kyseisen vuosimallin ja seoksen suosituspaineet ym. ja jos kaikki kolme osuus samalle hehtaarille, uskon. Ja tässä tapauksessa lähde ei ole Scuuba vaan PM- ja MM-tasolla ajaneet/ajavat kuskit, rengasvalmistaja ja maahantuoja. Mutuilemalla oppii ainakin kaatumaan ja kaadattamaan, siitäkin lienee jo empiiristä näyttöä ajoi sitten 16,5" vanteilla tai katupyörällä.

Jukka

Jatketaan helppoja kysymyksiä. Mitä renkaita kannataa varata ensi lauantain jokkislähtöä varten? Kuivaa? sadetta? seosta?

Jatketaan helppoja kysymyksiä. Mitä renkaita kannataa varata ensi lauantain jokkislähtöä varten? Kuivaa? sadetta? seosta?
Vastaanpa omakohtaisesti.

Minulla on sekakelille varattuna puolihuonoksi ajetut sateiset (Racetec 190/60-17 + 120/70-17). Sateelle pistän hyviksi kaatorenkaiksi havaitut hyvässä kunnossa olevat Dunlopin sateiset (195/65-17 + 120/60-17).
Jos lämpötila keikkuu jossain +15...+20c paikkeilla, pistän eteen Pirellin SC1 ja taakse SC2 ja jos taas alle +15 tai yli +20, niin taakse SC1. Omissa ajoissani olen havainnut toimivan ja nuoremmalta herra Pennalta sain samansuuntaisia vihjeitä, vanhemmalta en kysy mitään, korkeintaan millaista oli elämä sota-ajan jälkeen.

Noilla yhdistelmillä olisi tarkoitus pyrkiä aika-ajossa 32-36 kuskin joukossa 20 parhaan joukkoon ja kisassa pisteille. Saa nähdä kuinka kova taso on ja riittääkö rahkeet.

Kuivan kelin rinkuloita on varastossa nyt hyvin, sateisia ei, eli kellä loppu, niin luuri laulamaan. Nyt kohti Alastaroa ja teltan pystytystä.

Jukka

Vastaanpa omakohtaisesti.

Minulla on sekakelille varattuna puolihuonoksi ajetut sateiset (Racetec 190/60-17 + 120/70-17). Sateelle pistän hyviksi kaatorenkaiksi havaitut hyvässä kunnossa olevat Dunlopin sateiset (195/65-17 + 120/60-17).
Jos lämpötila keikkuu jossain +15...+20c paikkeilla, pistän eteen Pirellin SC1 ja taakse SC2 ja jos taas alle +15 tai yli +20, niin taakse SC1. Omissa ajoissani olen havainnut toimivan ja nuoremmalta herra Pennalta sain samansuuntaisia vihjeitä, vanhemmalta en kysy mitään, korkeintaan millaista oli elämä sota-ajan jälkeen.

Noilla yhdistelmillä olisi tarkoitus pyrkiä aika-ajossa 32-36 kuskin joukossa 20 parhaan joukkoon ja kisassa pisteille. Saa nähdä kuinka kova taso on ja riittääkö rahkeet.

Kuivan kelin rinkuloita on varastossa nyt hyvin, sateisia ei, eli kellä loppu, niin luuri laulamaan. Nyt kohti Alastaroa ja teltan pystytystä.

Jukka
Vähän samat suunnitelmat mutta Dunlopeilla. Tosin taidan ottaa mukaan sateisten lisäksi vaan softeja kuivan kelin gummeja.

Kysymys: mihin käyttöön esim. Pirellin kovin seos SC3 on tehty ja kenelle?

Ei kestä radalla +20 säässä enempää kuin SC1, kylmemmillä (joita Suomessa on läpi kesän) hengenvaarallinen, kisoissa sitä ei yllä luetun perusteella käytetä missään lämpötilassa jne.

Aivan turha rengas?

Ei kestä radalla +20 säässä enempää kuin SC1, kylmemmillä (joita Suomessa on läpi kesän) hengenvaarallinen, kisoissa sitä ei yllä luetun perusteella käytetä missään lämpötilassa jne.

Aivan turha rengas?
Jäänyt vähän sellainen kuva, että turha rengas, ainakin omakohtaisten kokemusten kautta. Ehkä erilaisilla alustan säädöillä jossain tietyssä lämpötilassa kestää pidempään kuin pehmeämmät seokset, mutta itselläni pehmeämmät kestivät paremmin ja pitävät myös paremmin.

Joku viisaampi vastatkoot, jos on omakohtaisia kokemuksia. Valmistajan sivut ja tuoteselosteet olen kyllä lukenut, mutta eivät vastanneet kokemuksiani. Itse tosin en alustan säädöistä yhtään mitään ymmärrä eikä aika/kiinnostus riitä scuubamaiseen kokeiluun ja niiden hinkkailuun vaan keskityn joko ajamaan tai kalasteluun jos nettikirjoittelulta jää aikaa.

Jukka

^tuo SC3 ilmeisesti kovin seos, mutta onko se ns. Street versio ko renkaasta? Ja onkohan tuolla jotain yhteyttä vanhaan SuperCorsa Pro:hon?
Tuli tilattua K3 Racetec:n seuraajaksi tuota Prota kun edullisesti tarjouksesta sai. Tuo teksti vaan alkoi epäilyttään, että olisko sittenkin pitänyt mennä johonkin soft/medium yhdistelmään seosrenkaista (vauhti "lähes treenaamatta" on jossain keskiryhmän nopeammalla puolella)

^tuo SC3 ilmeisesti kovin seos, mutta onko se ns. Street versio ko renkaasta?
Ei se taida olla oikein sitäkään kun SuperCorsasta on vielä SP malli, joka on katukäyttöä silmälläpitäen noiden seosrinkuloiden pohjalta suunniteltu. Ylläolevista kuvauksista on kyllä vaikea keksiä mihin tuo SC3 oikeasti soveltuu, jos oikein mihinkään.

E: mä olen ainakin ymmärtänyt, että K3 Racetec vastaisi juuri tuota vanhaa Pirellin Pro:ta. Korjatkoon joku jos olen väärin ymmärtänyt.

En viitsi aloittaa uutta threadia tämän takia joten..

Osaako kukaan kertoa mitä nakkeja nämä Metzeler Rennsportit ovat? Tietoa ei oikein tahdo googlettamalla löytyä mutta halpa hinta houkuttaa. Rennsportteja on kai aikoinaan ollut useita erilaisia malleja joista osa pelkästään ratarenkaita.

http://www.totalmotorcycle.com/photos....ort.htm

http://www.mandp.co.uk/productInfo.aspx?catRef=901730
http://www.rodamoto.es/OnLine....Trasero

Onko tämä joku vanhempi malli jota vielä paistetaan?

Aivan turha rengas?
Oliskohan tuo vastaava kuin Dunlopin D211GP Racerin Endurance seos? Mulle suositeltiin sitä Kemoraan ja treenirenkaaksi ja ajoin ekan jokkiksenkin sillä. Eka takarengas kesti 3 treenipäivää (kahtena ekana päivänä +3- +10 astetta ja kolmantena yli +20 astetta) Kemorassa ja 1:n päivän Alastarossa. Vaihdoin pois aika-ajoon vaikka pintaa oli reilusti. Saman renkaan soft seos kesti Botnialla 2 treenipäivää ja pintaa jäi vähemmän. Mun vauhdeilla ei pito vielä kummoisesti rajoita tuon Endurance-seoksen käyttöä.

En viitsi aloittaa uutta threadia tämän takia joten..

Osaako kukaan kertoa mitä nakkeja nämä Metzeler Rennsportit ovat? Tietoa ei oikein tahdo googlettamalla löytyä mutta halpa hinta houkuttaa. Rennsportteja on kai aikoinaan ollut useita erilaisia malleja joista osa pelkästään ratarenkaita.

http://www.totalmotorcycle.com/photos....ort.htm

http://www.mandp.co.uk/productInfo.aspx?catRef=901730
http://www.rodamoto.es/OnLine....Trasero

Onko tämä joku vanhempi malli jota vielä paistetaan?
Rennsport oli Racetecin edeltäjä ja kuten listasta havaitsee, ei ratakäyttöön sopivia leveämpiä kumeja edes ole

190/50ZR17TL(73W) RENSPT
180/55ZR17TL(73W) RENSPT
150/60ZR17TL 66W RENSPT
160/60ZR17TL(69W) RENSPT

Nykyisin kisakumeissa tuppaa profiilit olemaan vähintään 190/55 tai 190/60 17/6" vanteille.

Kyllähän noillakin ajeltiin 10 vuotta sitten kovaa kyytiä, mutta se mikä oli silloin hienoa on ehkä enempi nostalgista nykyään. Hintaan ja keskiryhmän vauhteihin varmasti aivan käypäiset kumit. Itse en ole noilla kovinkaan kovaa ajellut (taisi olla vuosi 2005 kun vaihtui Raceteciin ja vauhdit silloin n. 20 sek/kierros hitaammat kuin nykyisin)

Ja kuten kuvasta näkyy, niin kova sana ratapäivillä on moinen kumi vielä kuusi vuotta sitten ollut: http://www.mp-foorumi.com/kuvat....69.html

Jukka

Back