• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mikä sai aloittamaan moottoripyöräilysi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jim Goose
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Mikä sai aloittamaan moottoripyöräilysi? -

• Pikku pojan ikuinen haave

Ääniä: 113 58,2%
  • Kyyditys kaverilta

Ääniä: 12 6,2%
  • Kaverin hommattua oman

Ääniä: 12 6,2%
  • Kaverin pyörää kokeiltua

Ääniä: 10 5,2%
  • Koeajo liikkeestä

Ääniä: 1 0,5%
  • Ilman mitään syytä

Ääniä: 28 14,4%
  • Vaaran viehätys

Ääniä: 6 3,1%
  • Periaate, autot on akoille..tms

Ääniä: 1 0,5%
  • Kun kaikki muu oli jo kokeiltu

Ääniä: 6 3,1%
  • Tarve erottua muista

Ääniä: 5 2,6%

• Ääniä yhteensä
    194
Mopojen jälkeen heräsi luonnollinen kiinnostus kevareihin ja kun kavereillakin oli, niin olihan se hauskaa kokea liikkumisen vapaus ympäri Suomea. Muutamia elämäni parhaita kesiä nuo kevariajat. Sitten siirryttiin vähän isompiin,350-500:iin ja vannottiin ettei ikinä jätetä prätkiä ja siirrytä autoilemaan...
No, parin vuoden kuluttua kaikilla oli jonkunlainen kotilo.
confused_orig.gif

Onneksi näin vanhemmiten järki palasi (ja rahatilanne antoi myöten) ja taas mopoillaan.
cool.gif

4-5 vuotiaana lastentarhasta Suzukilla kotiin. Mummon ja enon välissä. Siitä en sitten koskaan parantunut.

Katkerin hetki elämässä oli, kun kerran taas eno oli hakemassa tarhasta ja oli lupaa kysymättä vaihtanut pyörän Toyota Terceliin.

Olin kuulemma nostanut jo iloisella 60-luvulla melkoisen metelin jos en päässyt aina kotiportilta isän mopetin tarakalla pihaan
tounge.gif
Eli eiköhän se mopo ole viehättänyt aina kävelyyn oppimisesta lähtien
biggrin.gif
Vaikkakin vakavampi oman pyörän hankinta alkoikin vasta 01.06.2000. Tuolloin Tuusmotorissa suorastaan tunkivat ZR-7:n avaimet käteen jotta koeajolle! Minä joka en mopetia kummosemman päällä ole koskaan edes istunut, tuollaisen 750cc päälle ihan kylmiltään
omg.gif
Mutta kun kerran mahdollisuus oli eikä kieltäytyäkän kehdannut, niin
sport05.gif
Ja kyllä oli suu niin muikeasti
smile_org.gif
ettei tosikaan => oma pyörä oli ihan pakko saada!
lookaround_orig.gif

Katkerin hetki on ollut se kun selvisi, että faija aikoinaan joutui myymään oman honda cb 750 "tuuttinsa" sen takia että minä synnyin  
omg.gif

kuinka voin antaa itselleni koskaan anteeksi  
bawling.gif

Raakaa... Otan osaa. Minä puolestani kuulin, että faijani olisi joskus saanut ilmaiseksi siihen maailman aikaan helvetin hienon motoguzzin - eikä ottanut! Hohhoijaa... Olishan tuo joutanut jossain vaikka tyhjän panttina seisomaan ja odottamaan jälkipolven kasvua.

Oma "motoristin urani" kai sai ratkaisevaa potkua eräältä kontiorallireissulta kaverin kyydissä kauan sitten. Mutta silloin vielä luulin, ettei musta ole ajamaan. Sitten paljon myöhemmin tulin pari vuotta keikkuneeksi kultani puolivahingossa auton sijasta hankkiman pikkuviragon takana ja hiljakseen aloin uskoa, että jollain pystyn ajamaan minäkin. Eli kyydistä se kipinä lähti.

Autot on akoille?? Öhöm.... No joka tapauksessa mopoiluharrastus alkoi Honda Monkeysta eli voisi kai sanoa että pikkuTYTÖSTÄ lähtien on mopot ollut haaveena ja mikä parasta enää ei tarvitse haaveilla vaan ajella!!

Kyllä oma prätkä on ollut haaveena pikkupojasta asti. No ei toi nyttenkään ihan oma oo, köyhä opiskelija kun oon, mut omassa käytössä ja se on pääasia. Ukko oli aikoinaan mekaanikkona samassa tiimissä kun Jarno Saarinen ja tais itsekin ajaa siinä sivussa vähän kisaa. Eli geeneistä tää varmaan johtuu  
biggrin.gif

Kyl se on pikkupojan unelma. Aluks piti valita auton ja pyörän väliltä ja auton rakentamiseen se sit meni, johon meni myös kaikki varat. Nyt 15 vuotta myöhemmin huomasin omaavani sen verran ylimääräistä et sai viimeinkin ostettuu pyörän.
062802moto_prv.gif

kaikki alkoi, kun pääsin ensimmäistä kertaa elämässäni moottoripyörän kyytiin toissa keväänä...se oli rakkautta ensi silmäyksellä  
inlove.gif
ja on sitä edelleenkin...ja kun se mopo, jonka kyytiin pääsin, oli Ducati ST4 niin siitä se ajatus sitten lähti, että itsellekin sellainen pitää saada...tosin nelkku vaihtui kakkoseksi, mut samaa maata kuitenkin...  
062802moto_prv.gif

Serkkupoika, joka on minua muutaman vuoden vanhempi, antoi mun kokeilla 10-vuotiaana jaavaansa ja siitä se lähti. Sitten 11vuotiaana ostin puoleksi kaverin kans 80cc jammun ja vuoden myöhemmin 100cc jammun joilla paineltiin lapin metsäteillä kalareissut ja huviajelut jotta trumpettifarkkujen lahkeet vaan lepatti.
Välillä oli pakko ajella mopollakin, koska prätkällä ei ollut kylille asiaa, mutta 3kk ennen 16-v päivää sain harjoitusluvan ja TS 125cc Suitzan. Harjoituskolmion (joka otettiin rajalla pois) painelin hetimiten Norjaan prätkäreissulle ja siitä asti on pärinää riittänyt.
Välillä enemmän välillä vähemmän.
sport05.gif

Mulla oli pienenä sellainen mielikuvituskaveri, kun Pekka Vehkonen. Sen kanssa mä sitten ajelin polkumasiinalla ympäri kotipihaa pikkuisena polvet auki ja pöristin suullani. Että se mut on tähän harrastukseen vetäny.  
tounge.gif
 9-vuoden jommankumman puolen isukki osti huutokaupasta ekan krossipyörän ja siitä se on jatkunu aina tähänpäivään asti.

9 vuotiaana mopolla aloitettu harrastus on varmaankin ollut se syy miksi ajelen nykyään moottoripyörällä. Piikistä varmaan voisi sanoa alkaneen sen varsinaisen sykäyksen, joka vasta kasvoikin tästä nykyisestä Shadowista ja jos se saa viimeisen huippunsa kun saan ensi keväänä hopean värisen PanEuropeanin.
062802jumpie_prv.gif

..se mopo, jonka kyytiin pääsin, oli Ducati ST4..
Kummallinen vaikutus noilla Ducateilla
tounge.gif
Sama stoori nimittäin mullakin, ST4S oli se eka jonka kyydissä olin, ja kun se mopo kuskeineen poistui kuvioista niin oli sitten alettava itse ajamaan, kun hinku tien päälle oli kova
wink.gif
Jälkikäteen ajateltuna oli onni että näin kävi, muuten olisi varmaan kaikki nämä omat ihkut Ninjat jäänyt kokematta, ja on se niiiiiin paljon hienompaa ajaa itse
biggrin.gif

Siinä kuuden vanhana, joskus seitkytluvun vaihteessa huomasin miten moottoripyörät herätti kaikissa niin voimakkaita reaktioita, enimmäkseen kielteisiä, tai sitten voimakkasta ihailua.
Tuollainenhan oitis herätti mielenkiinnon orastavaan kapinalliseen mieleeni.  
tounge.gif

Ja olihan ne pyörät pikkupojasta tietysti pelottavia ja mielettömän hyvännäköisiä.
Siitä se sairaus sitten alkoi, ja kymmenen vuoden kärvistelyn jälkeen pääsi jo piikin päälle.
062802moto_prv.gif

Täytyy kyllä sanoo että menee koko mopo harrastus kavereiden piikkiin kun aikansa niitä katselin ja monella oli moottoripyörä niin minkäs teet? Pakkohan se oli sitten itsellekkin laittaa...
062802moto_prv.gif

Ja oiskohan se ollut sellainen vauhdin fiilis mikä meikäläisellä on pienestä asti ollut veressä
biggrin.gif

..se mopo, jonka kyytiin pääsin, oli Ducati ST4..
Kummallinen vaikutus noilla Ducateilla
tounge.gif
Sama stoori nimittäin mullakin, ST4S oli se eka jonka kyydissä olin, ja kun se mopo kuskeineen poistui kuvioista niin oli sitten alettava itse ajamaan, kun hinku tien päälle oli kova
wink.gif
Jälkikäteen ajateltuna oli onni että näin kävi, muuten olisi varmaan kaikki nämä omat ihkut Ninjat jäänyt kokematta, ja on se niiiiiin paljon hienompaa ajaa itse
biggrin.gif
no mä oon ihan samaa mieltä, että tavallaan onni, että kuski häipyi...muuten istuisin vieläkin kyydissä enkä tietäisi yhtään miten ihanaa on itse ajaa...se se vasta jotain on...ja nyt mua ei saa kyytiin edes komee mies
bowdown.gif
no, ehkä kerran pari, mutta pääsääntöisesti takanaistujaksi mua ei enää saa...

No voi nenä! Kaks saman sisältöistä letkaa auki yhtäaikaa. Mellu-83 on aloittanut "milloin aloitit" otsikon, jossa puhutaan käytännössä samaa asiaa.

16 kesäsenä kesken jäännyt kevarikoulu jäi kaivertelemaan
biggrin.gif

Ikuinen mopokuume, hellitti tänä syksynä kun lupasin että 30 vuotiaana täytyy mopo olla.

Saamari, syytän Jussi600:sta asiasta. Meni antamaan kyydit kesäpäivänä pari v takaperin. Pari vk siitä oli oma pyörä alla.
Jussi perkle!
biggrin.gif

062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif

Back