• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mikä on "normaali" akun kesto

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja BMWK1300S
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
quote=Halti,Touko. 20 2009,12:30]
sanoi:
Pitämällä akun kiinni pyörässä ja vielä tyhjentämällä sen kevättä kohti pikku hiljaa starttaamalla moottorin vaikka quote]
Bemarisi käyttää akkua myös seistessään. Siinä on mm kello ja muuta elektroniikkaa. Parasta olisi ottaa koko akku irti tai pitää sitä koko ajan (paitsi ajaessa) ylläpitolaturissa! Mä luulen, että saat uuden akun takuuseen? Yhteyttä vaan myyjäliikkeeseen!
Joo, yhteyttä on otettu ja takuu ei korvaa. Sehän tässä toki onkin vaikkei kyse ole kuin reilusta satasesta...
Ylläpitolaturi menneen siis hankintaan.
Ei se mennyt takuuseen minullakaan, kun ei menneet kaikki ohjelmapäivityksetkään.

Jos muuten joku kaipaa sellaista laadukasta akkua, joka kestää vuosien käyttöä ilman sen kummempaa huolenpitoa, niin se on sitten merkkiä Hawker.

Nämä kestää ainakin Motoguzzeissa helposti sen 5 vuotta ja ei tarvitse talvella latailla.

Varashälytintä ei ole mutta ajonesto siinä on. Kuvittelisinkin kuitenkin että se passiivinen eli ei kuluttaisi virtaa seistessä. Viisaammat varmasti korjaa jos oletus on väärä.
Hain pyörän jo tässä välissä ja laskuttivat siitä uudesta akusta.
C-A-D: jos vaan millään viitsisit kaivella meilejäsi, josko jotain kättäpidempää löytyis ennen kuin menen takaisin kauppaan, niin olisi hieno juttu.

Mitä muuten olette mieltä, voiko nykymp:n työntää käyntiin jos vastaava tilanne eteen tulee? Manuaalissa ei sitä kielletä eikä huollossakaan osattu sitä kieltää, mutta kun tiedän, että ainakin joissain uudemmissa autoissa, se on tiukasti kiellettyä.
Ja kun se elektroniikka tuntuu olevan tuossa mallissa aika herkkä...
Panin YV:tä tulemaan!

Jos ei tuo referenssinä pure, niin soita rohkeasti Torkkolalle ja hoida asia kuntoon.

C-A-D

Mitä muuten olette mieltä, voiko nykymp:n työntää käyntiin jos vastaava tilanne eteen tulee? Manuaalissa ei sitä kielletä eikä huollossakaan osattu sitä kieltää, mutta kun tiedän, että ainakin joissain uudemmissa autoissa, se on tiukasti kiellettyä.
Ja kun se elektroniikka tuntuu olevan tuossa mallissa aika herkkä...
En mä näe käyntiintyöntämiselle estettä, mutta ota huomioon että 1200-kuutionen kone korkeilla puristuksilla on melko haastava käynnistettävä työntämällä....

Joo,mulla kesti 04/06 käyttöönotetussa 1200S:ssä alkuperäinen akku toukokuuhun -09.Ollut talvet paikallaan piuhat kiinni,kuukauden välein käytetty kone lämpimäksi ja parin viikon välein ollu Bentonin älylaturi vuorokauden kiinni.Toi vanha servojarrullinen S:ä tarvii kyllä kunnossa olevan akun.Akkusalolta T.reeltä onneksi tuli ostettua akku varalle huhtikuun alussa,kun täällä jotkut kertoi noista BMW:n akkumurheista.Maksoi muuten samanlainen geeliExide,kuin alkuperäinenkin oli, reilusti alle 70e. PS,oli se aika kiree tönätä käyntiin.
062802moto_prv.gif

Juupajuu.

Tuo talvisäilytystapa, että muutamankerran talvenaikana käy käynnistämässä ja käyttää lämpimäksi mopon, on kyllä munmielestä pahin mahdollinen, moottorille kun akullekin.

Ensinnäkin moottoria ei yleensä saa täysin lämpimäksi, se kun ei tyhjäkäynnillä oikeasti kauttaaltaan lämpene kunnolla. Voipi kondensoitua vettä koneen sisälle ja ruostuttaa paikkoja.

Toiseksi, erityisesti bmw mopot tyhjentää akkua jonkinverran seisonnassa (ilmeisesti myös muut uudehkot mopot), siis jos akku on kiinni mopossa. Omassani akun varaus putoaa noin 30-50% parin kuukauden seisonnan aikana. Lähtee kyllä käyntiin vielä, mutta, mutta.

Ainakin R sarjan bemareissa on 700W laturi. Se tarkoittaa hiukan kierroksia koneelle annettaessa, että laturi lataa puolitehoista akkua teoriassa noin 56A virralla. Tyhjäkäynnillä laturi antaa ehkä noin 30% maksimivirrasta, eli vielä noin 17A. Mopon akku ei kertakaikkiaan kestä sitä että se jysäytetään muutaman kerran talvessa täyteen 17A laturilla. Koko ylläpitolatauksen perimmäinen idea on se että akkua ladataan niin pienellä virralla (Ctekissä 0,8A), ettei lataus aiheuta akkuun vaurioita (eikä akun varaus koskaan putoa niin että se täytyisi ladata tyhjästä täyteen, joka kuormittaa akkua aina paljon). Latausvirran suositushan on noin 1/10 akun Ah kapasiteetista, eli R bemarin 19Ah akkua saisi turvallisesti ladata enintään noin 2A virralla.

Oma -04 hankittu pyörä. Akku irti ja kylmässä tallissa talven. Keväällä lataus ja joka kerta on startannut ilman mitään ongelmia. Nyt siis jo kuudes kausi menossa.
Tosin ekana talvena maltti ei riittänyt vaan starttailin silloin tällöin pyörää käyntiin ja ajelin kylmää hallia ympäri. Kesä meni ihmetellessä, miksi pyörä ei käy kunnolla. Syksyllä selvisi, kun yksi tulpankolo oli täynnä ruostemönjää. Eli oli kerännyt kondenssivettä sisäänsä edellistalven urheilemisen seurauksena.

sanoi:
Juuri vaihdoin 2/1996 valmistetun Yusan akun uuteen - eli noin 12 vuotta käyttöä takana oli tuolla patterilla

Tuo alkaa olla oikea käyttöikä akulle, kun se on talven aikana irti moposta ja ehkä ladattukin ainakin pari-kolme kertaa talvessa!

Pitämällä akun kiinni pyörässä ja vielä tyhjentämällä sen kevättä kohti pikku hiljaa starttaamalla moottorin vaikka kerran kuussa, akusta saa tosiaan lyhytikäisen ja ihan tarpeettomasti. En näe mitään etua talvipyörityksistä - turhaan vaan saadaan ehkä jopa tiivistettyä vettä öljyjen sekaan, jos ei käytetä kerralla kunnolla ja pitkään!
Täysin samaa mieltä.
bowdown.gif

Sattui tuossa vaan silmääni BMW:n maahantuojan lausunto, jossa todetaan, että akkua tulisi ladata ulkopuolisella laturilla muulloinkin kuin pitkään seisottaessa.

Tuo kommentti tuli kun reklamoin uutena/vuoden käytön jälkeen prakanneen akun. Erityisesti jarrutehostimelliset Bokserit pistävät akun lujille.

Mielenkiintoista luettavaa. Mulla on vain kylmä säilytystila ja olen vanhoja pyöriä säilyttänyt kahdella eri tavalla. Ekana vuonna tässä TRX:stä oli akku irti ja pyörä siis kylmässä koko talven käyttämättömänä. Keväällä ruuvasin akun kiinni (en siis ladannut sitä missään välissä) ja laitoin pyörään ja pyörä ongelmitta käymään keväällä.

Viime talvena tallissa oli TRX ja 750 Shadow. Jätin aluksi akut kiinni ja käyttelin kuumaksi 1x kuukaudessa. Ainakin TRX:n saa käytettyä 100+ asteiseksi (flekti käynnistyy ja on siinä siis lämpömittarikin). (En siis pelkällä tyhjäkäynnillä käytä.) TRX:n kanssa ei ollut tälläkään systeemillä ongelmia, mutta Shadow jätti kerran käynnistymättä, kun onnistuin kastelemaan tulpat. Eli akku tyhjeni starttiyrityksistä suht pian. Otin sitten molemmista loppuajaksi akut irti ja latasin ne täyteen, sekä jätin lämpimään. Keväällä kiinni ja käymään ongelmitta molemmat mopot.

Ajatuksenani oli, että olisi parempi pitää akut kiinni ja käyttää laitteita sen 1x / kk jotta öljy kiertäisi ja voitelisi paikat ja samalla akku latautuisi jne. Kun siis kyseessä kylmä talli. Pidin huolen siitä, että oli ilmat plussan puolella käyttöpäivinä.

Nyt on uusi pyörä alla ja todennäköisesti talven seisoo kylmässä. TRX oli minulla 06-09 ja sama akku oli ostaessa ja nyt myydessä. TRX:ssä ei ollut mitään digitaalista, mikä söisi akkua pyörän seistessä, Shadowissa oli ja samoin on tässä Suzukissa. Sanokaas nyt fiksummat sitten, että:

a) Otanko akun pois lokakuussa ja pistän takaisin maaliskuussa, sekä annan pyörän olla käymättä väliajan.

vai

b) Jätän akun kiinni ja käytän 1x / kk pyörän kuumaksi.

Bensan joukossa olen käyttänyt lisäainetta ja käytän jatkossakin lähinnä siksi, että sen pitäisi estää veden kondensoitumista tankkiin. Tankin olen laittanut aina piripintaan täyteen ja lisännyt vielä tarvittaessa käyttöjen jälkeen.

Joo,mulla on Jammu vm 99 ja vielä alkuperäinen akku pelittää,olen tosin miettinyt jokahan se kannatisi uusia,mutta?Ilmeisesti Yasun akku on laatua!

Miten olisi: akku irti syksyllä ja laturilla tyhjät pois. Kerran kuussa akku kiinni pyörään, lämpimäksi käyttö, akku taas irti ja laturilla täyteen. Tuohon proseduuriin montaa minuuttia tuhraannu?
Ääni tälle. Ylläpitolaturi maksaa itsensä pian takaisin jo siinä, ettei tarvitse akusta murehtia.

Akun napojen pitäminen kytkettynä yli talven on vastoin useimpien mp-valmistajien suositusta, eikä syyttä.

Sanokaas nyt fiksummat sitten, että:

a) Otanko akun pois lokakuussa ja pistän takaisin maaliskuussa, sekä annan pyörän olla käymättä väliajan.

vai

b) Jätän akun kiinni ja käytän 1x / kk pyörän kuumaksi.
Miten olisi: akku irti syksyllä ja laturilla tyhjät pois. Kerran kuussa akku kiinni pyörään, lämpimäksi käyttö, akku taas irti ja laturilla täyteen. Tuohon proseduuriin montaa minuuttia tuhraannu?
Muuten hyvä mutta mihin tarvitaan tätä vaihetta että akku laitetaan kesken talven kiinni pyörään? Ei sitä tarttee käyttää.. jos ei välttämättä halua
smile_org.gif

Mä ostan keväisin uuden akun kyseiseen mopoon. Vm 2005 ja uudesta ollu mulla. Eka akku kulahti ilman mitään etukäteisoireita alle vuoden(1 talvi seisomassa), oli viel bemarin takuu ja hinauspalvelu hoiti kotiin. Seuraava akku alkoi onneks oirehtia ja ennen pidempää reissua hain varmuuden vuoksi uuden. Akun sanottua sopimuksen irti, laitoin kaapeleilla käyntiin, hienosti toimi..paitti ku hipaisin jarrua, sammu koko laitos, se servo vaatii aikalailla virtaa.
Taitaa olla näiden uudemman K-sarjan ominaisuus. Ei oo kaikkia auttanut ees c-tec/puimurin oma "ylläpitolaturikaan".
Nyt ei hyllysssä oo uutta akkua ku vaihdoin just uuteen, ennenkuin ajoin metriäkään tänä keväänä. 70-95€ on ollu uuden akun hinnat.
Japsimopoissa mitä on tallissa ollu, ei mitään ongelmaa. Toimii talven jälkeen oikein hyvin.(hoito/hoitamattomuus kummallakin yhtäläinen talven aikana).

Muuten hyvä mutta mihin tarvitaan tätä vaihetta että akku laitetaan kesken talven kiinni pyörään? Ei sitä tarttee käyttää.. jos ei välttämättä halua
smile_org.gif
Lähinnä itse ajattelen tuota voitelun kannalta. Eli pyörä käy kuumaksi ja kone öljyää ittensä kunnolla. Pelkkää mutua ja maalaisjärkeilyä, ei hajuakaan onko tuolla mitään merkitystä. Lämpimässä ja suht muuttumattomissa olosuhteissa en käyttelisi lainkaan, mutta siis kylmäsäilössä kyllä.
nixweiss.gif

Onko tuossa talvisaikaan tapahtuvassa käyttämisessä mitään mieltä? En tiedä, mutta

- pitääpähän bensaa liikkeessä - pysyy suuttimet auki niin kaasareissa kuin sähköruiskuissakin
- KUSKIN MIELENTERVEYS!
062802moto_prv.gif
- mikään ei tee parempaa kuin kesken sydäntalvea päräyttää mopo käyntiin ja fiilistellä sen päällä haistellen nousevien lämpöjen irrottamia vahan ja rasvan katkuja... euforiaa....
inlove.gif

Muita syitä en itse ole keksinyt, mutta juuri noista kahdesta syystä itse kahden, kolmen viikon välein vietän tallissa herkän hetken. Kun pyöriä on kaksi, niin on parhaimmillaan joka viikonlopulle hauskaa tiedossa jos ei satu olemaan fillarit levällään. Niin - ja pyörät tietty käytetään aina sen verran lämpimäksi, että puhallin käynnistyy...

Akku irti ja kylmässä tallissa talven. Keväällä lataus ja joka kerta on startannut ilman mitään ongelmia.
Tähän on pakko yhtyä. Yleensä kerta laakista, viimmeistään toisella on lähtenyt käyntiin. Antaa sen pyörän nukkua rauhassa talven, kun ei muutenkaan pääse tien päälle. Kummastuttaa ihmisten pakollinen tarve rääkätä pyöriänsä talvella käyntiin.

Back