• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mikä öljy on parasta uuden moottorin sisäänajossa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja suiza 1200
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
viisaammat väittävät että mineraali ööli olisi parasta sisäänajoon, koska ei voitele liian hyvin notta osat natsaa toisiinsa paremmin. Sisäänajon jälkeen sittä delwaccia vaan...
Osaatko sanoa että onko Delvacci täys- vaiko osasynteettistä? Kun mineraalia se ei vastoin aiempaa käsitystäni taida ollakaan.
Synteettistä delwacin pitäisi olla.
Onko teistä kumpikaan ikinä edes nähnyt Delvac-pönikkää? Tai tietoinen sanan sarkasmi merkityksestä?

Edit: typo

Enhän minäkään mitään näistä tiedä mutta omani tuli tehtaalta ilman öljyjä. Tilasin omani aikanaan suoraan maahantuojan kautta joten jouduin purkamaan itse paketista ja kyl oli tankki rutikuiva ja kone ilman öljyä... Käsitin notta öljyt laitetaan vasta luovutushuollossa... Näin ainakin Hondan kohdalla...
Itte oon suoraan tehtaan paketista kasaillu Yammua, Suzukia ja Kawasakia ja kaikissa on ollut öljyt koneessa. Hondasta ei kokemusta.
Olisi aika riskialtista toimittaa kone kuivana, kyllä sitä aina joku onnistuisi päräyttämään kuivana.
Taitaavat konetta käyttää tehtaalla helkisen ja ei ne rupea laskemaan enää öljyjä poiskaan. Öljymäärä kannattaa kyllä tarkastaa.

Musta tää koko keskustelu on lähinnä mielikuviin vaikuttavaa, ei niinkään moottoriin, voisin melkein pistää pääni pantiksi siitä että todellista mitattavaa tai muuta todettavaa eroa ei moottoriin tule millään perusöljyllä, metallinhiukkasia siellä öljyssä ei kerinne pyörimään kuin muutaman minuutin aikana koska kaikki epäpuhtaudet, jotka johonkin voisi mahtua tai mennä, jäävät suodattimeen tai magneettiin, ihmisillä on jostain kumman syystä hirveen vahvat "mielikuvat" öljyjen hyvyydestä, liekkö sitten maistelevat niitä tiedä häntä, voi olla että olen ihan väärässä mutta itse en jaksa uskoa noihin muutakun sen verran että jos viskositeetti ja vaihtovälit on kulloiseenkin käyttölämpötilaan sekä tapaan nähden kunnossa ja samoin SAE luokitukset niin mitään näkyvää tai tuntuvaa eroa ei tule.

Itse ajoin 12R:n omilla öljyillä n. 50km jonka jälkeen vaihdoin suodattimen ja laitoin Mobilin 10/40 API SG mineraaliöljyt sisään joilla ajoin tuhannen kilometriä ja vaihdoin Shell:n osasynteettiseen VSX 10/40 "oikeaan" mp-öljyyn. Näillä ajelin sitten vähän alle 5tkm. Sisäänajon tein reippailla kiihdytyksillä (<8000rpm), moottorijarruilla ja monipuolisesti vaihteita käyttäen.
thumbs-up.gif

Moro vaan
talktohand.gif

Jos sulla tosiaankin on UUSI vehje.Niin sinulle on tullut kaupanyhteydessä ohjekirja yms. evästeitä.
Näistä on turha lähteä sooloilemaan.Ajat totusajon silleen kun ohjeessa lukee.Pyöräsi on todellakin normaali eikä mikää "superpike".

Eka tonni vaan niillä öljyillä jotka on sisällä.Sitten semisynteettinen mp-laatuinen öljy sisään ja tietenkin vaidat tätä ennen suodattimen.

Älä lähde kikkailemaan millään muilla variaatioilla.

Olen usein maininnut myös "munkkirasvan" vaihtoehtona.Mutta ja vain ainostaan omistajan omalla vastuulla.........

biggrin.gif
tounge.gif

Itse ajoin 12R:n omilla öljyillä n. 50km jonka jälkeen vaihdoin suodattimen ja laitoin Mobilin 10/40 API SG mineraaliöljyt sisään joilla ajoin tuhannen kilometriä ja vaihdoin Shell:n osasynteettiseen VSX 10/40 "oikeaan" mp-öljyyn. Näillä ajelin sitten vähän alle 5tkm. Sisäänajon tein reippailla kiihdytyksillä (<8000rpm), moottorijarruilla ja monipuolisesti vaihteita käyttäen.
thumbs-up.gif
Samoin (paitsi käytin eri merkkistä ööliä), ja hyvin toimii.

sanoi:
Jos sulla tosiaankin on UUSI vehje.Niin sinulle on tullut kaupanyhteydessä ohjekirja yms. evästeitä.
Näistä on turha lähteä sooloilemaan.Ajat totusajon silleen kun ohjeessa lukee.Pyöräsi on todellakin normaali eikä mikää "superpike".

Eka tonni vaan niillä öljyillä jotka on sisällä.Sitten semisynteettinen mp-laatuinen öljy sisään ja tietenkin vaidat tätä ennen suodattimen.

Eniten se moottori kuluu heti ensi kilsoilla, joten jos haluaa pitkään pitää samaa pyörää, niin parempi ne öljyt on vaihtaa aika pian, eikä vasta 1000 kilsan jälkeen, vaikka siellä suodatin onkin.

Ja lisäksi reippaat kiihdytykset <8000 rpm on juuri ohjekirjan mukaista sisäänajoa.

viisaammat väittävät että mineraali ööli olisi parasta sisäänajoon, koska ei voitele liian hyvin notta osat natsaa toisiinsa paremmin. Sisäänajon jälkeen sittä delwaccia vaan...
Osaatko sanoa että onko Delvacci täys- vaiko osasynteettistä? Kun mineraalia se ei vastoin aiempaa käsitystäni taida ollakaan.
Synteettistä delwacin pitäisi olla.
Onko teistä kumpikaan ikinä edes nähnyt Delvac-pönikkää? Tai tietoinen sanan sarkasmi merkityksestä?

Edit: typo
En ole nähnyt moista, entäs sinä itse?
On varmaan hieno... niitä tietoja saa muualtakin kuin delwacin
pöntön kyljestä, muistini on vain niin huono johtuen alkavasta dementointumisestani.

Jos sulla tosiaankin on UUSI vehje. NO KYLLÄ SE ON UUSI
Sinulle on tullut kaupanyhteydessä ohjekirja yms. evästeitä.
MAKSOIN RAHAT TILILLE JA PYÖRÄ TULI KULJETUS YHTIÖN TUOMANA JA ON MULLA SE VIHKO JOKA EI OLE RAAMATTU.

Näistä on turha lähteä sooloilemaan.Ajat totusajon silleen kun ohjeessa lukee.Pyöräsi on todellakin normaali eikä mikää "superpike". EI SE TOSIAAN OLE SUPERBIKE JA JÄRJEN KÄYTTÖ ON SALLITTUA, SE EI OLE SOOLOILUA.

Eka tonni vaan niillä öljyillä jotka on sisällä.Sitten semisynteettinen mp-laatuinen öljy sisään ja tietenkin vaidat tätä ennen suodattimen. MINUN PYÖRÄSSÄ ÖLJYT SEKÄ SUODATIN VAIHTUU ENNEN 1000KM AINAKIN KERRAN. VALMISTAJA ILMOITTAA AINA MITKÄ ON VÄHINTÄÄN HULTOVÄLIT,YMS.
SINÄ VARMAAN AJAISIT 60000KM SAMOILLA ÖLJYILLÄ JOS HUOTOKIRJASSA OLISI PAINO VIRHE...

Olen usein maininnut myös "munkkirasvan" vaihtoehtona.Mutta ja vain ainostaan omistajan omalla vastuulla.........
KIKKAILE SINÄ VAAN NIILLÄ MUNKKIRASVOILLASI JA IHAN OMALLA VASTUULLA.

biggrin.gif
tounge.gif

thumbs-up.gif
Samoin (paitsi käytin eri merkkistä ööliä), ja hyvin toimii.

sanoi:

Eniten se moottori kuluu heti ensi kilsoilla, joten jos haluaa pitkään pitää samaa pyörää, niin parempi ne öljyt on vaihtaa aika pian, eikä vasta 1000 kilsan jälkeen, vaikka siellä suodatin onkin.

Ja lisäksi reippaat kiihdytykset <8000 rpm on juuri ohjekirjan mukaista sisäänajoa.
Olen myös saamaa mieltä asiasta.

Älkää nyt isot miehet ruvetko hysteerisiksi. Oikeasti. Ajatte niillä öljyillä sen ensimmäisen 1000km, jotka valmistaja/maahantuoja on sisään laittanut ja sillä hyvä. Ajatelkaa vähemmän - ajakaa enemmän..

Niinhän noi hifistitkin kuulevat 1000€ kaiutinkaapelin eron noihin peruskaapeleihin nähden
tounge.gif

Kyllä se on pilkun-nusauttelua vaihtaa öljyt "kahteenkertaan" ennen 1000km
omg.gif

No, kukin tyylillään.

Tehkää kompromissi; vanhat öljyt ulos 500:n kohdalla ja uudet tonnissa sisään. Siinä välissä suotimen vaihto, kun on 750 kellossa.

Eikös ne öljyt pidä vaihtaa joka tankkauksen yhteydessä,vai olikos, ettäketjut pitäis rasvata
wink.gif

Turhaa hivistely varsinkaan kun banditin maamoottori ei ole mikää hi-tec kone...mutta jos siitä mieli paranee niin eikun vaan
033102bebe_1_prv.gif
No ei se ole mikään hi-tec kone sekä yhtäläisyyksiä maamoottoriinkaan ei ole.

Erona maamoottoriin voisin mainita esimerkiksi erittäin suuren eron kierroksissa.

Ennemmin niissä super rr mega sportti pyörissä ihan sama miten tekee kun ei ne kuitenkaan tule kestämään paljoakaan kilometreja ilman koneen aukomista

Jos haluan hifistellä niin sen teen oli laite sitten mikä tahansa
033102bebe_1_prv.gif

Lukekaa muuten jatkossa aihe ennen vastaustanne, kun menee nämä jutut koko ajan enemmän aiheen viereen.

Kyllä mun kokemuksen mukaan siellä öljyssä on eniten paskaa niiden ensimmäisten kilometrien jälkeen ja vähintään kannattaa ennen 100 km vaihtaa uudet liemet. Itse asiassa 500 km kohdalla öljyt oli oikein hyvässä kunnossa tonnisessa gixxerissä, joten vaihtaminen oli ehkä turhaa hätäilyä - mutta ei se mineraaliölppä paljoa maksa eikä vaihtamisessa mene juuri ajoaikaakaan hukkaan.

Asia tietysti erikseen, jos aikoo heti mopoa vaihtaa, sittenhän konetta on turha sääliä, ajelee vaikka rypsiöljyillä
crazy.gif

Itse ajattelin gixulla ajella pitkään, joten tulee hieman katottua mitä sille tekee. Kahden kesän aikana tullut noin 41tkm ja toivon mukaan masiina kestää tuonne sadan tonnin kieppeille ilman isompaa remppaa.

Niinhän noi hifistitkin kuulevat 1000€ kaiutinkaapelin eron noihin peruskaapeleihin nähden
tounge.gif

Kyllä se on pilkun-nusauttelua vaihtaa öljyt "kahteenkertaan" ennen 1000km
omg.gif

No, kukin tyylillään.
Siinä on vain se ero, että öljynvaihto vie noin puolituntia ja maksaa n. 20-30 eur. Itse tein noin, koska kone kuluu eniten juurikin niiden ensimmäisten kilometrien aikana ja sieltä irtoaa suurin osa kasauksen aikana mahdollisesti sinne joutunutta metallia, tiivisteliimaa yms. ylimääräistä sinne kuulumatonta tavaraa myös kytkimen massalevyt "roskaa" alussa hieman ennen kuin levyt asettuvat paikoillensa. Jos, joku nyt haluaa ajaa sen 1000 km niillä samoilla öljyillä niin ei se ole minulta pois, mutta kannattaa muistaa, että ei se ylimääräinen paska siellä ö-suodattimessa, öljypumpun sihdissä ja öljyn seassa ainakaan paranna öljynkiertoa tai voitelua.

Se, että onko tällä kaikella suurtakaan merkitystä pyörän tehojen, keston tms. kanssa on lähinnä mutua. Operaationa tuo on kuitenkin niin pieni, että en ainakaan itse nää mitään syytä olla sitä tekemättä. Suurin vaikutus on kuitenkin tuolla sisäänajon suorittamis tavalla.

Back