• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mikä öljy on parasta uuden moottorin sisäänajossa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja suiza 1200
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Lisää asiaan liittyvää löytyy seuraavasta...

http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Että semmoinen tapaus tällä kertaa. Asialla ei taida olla absoluutista totuutta. Panee kyllä miettimään.

eek.gif

Mä olen päättänyt ajaa sisään tehtaan öljyillä ohjekirjan mukaan, laitan kauden lopussa kokemuksia. Voisi yrittää päästä tonnin huoltoon seinäruusuksi että näkisi omin silmin millaiseksi öljy uuden moottorin jäljiltä muuttuu. Pistä ne öljyt pyörääsi mitä itse pidät parhaana.

Pahimmassa tapauksessa kone on loppu sisään/totutus ajon jälkeen. Ja syy on yksinkertainen, paksumpi öljy ei yksinkertaisesti pääse voitelemaan ahtaimpia paikkoja.
Hmm.. pieni esimerkki käytännöstä. On kyllä'kin auton moottori mutta sopii esimerkiks tehojensa/välyksiensä puolesta.
Hmm. kyseinen moottori Honda integra 1,8l 16v tehoo vakiona n.190 hp. Öljy suositus muistaakseni 5 W40 täyssynteettinen. Kyseiseen moottoriin vaihdettiin dyno testissä 20 W50 Racing öljy, konetta oli ajettu jarrussa 11 tuntii pakosarja testii kun se ilmoitti väärästä öljy valinnasta leikkaamalla kiinni täydestä laulusta, täys tuho oli lopputulos.
Oliko ne vetänyt sitten ihan saman 11tunnin testin sillä 5W-40 öljyllä?
wink.gif

Aika tuubaa, että muka öljyistä johtuisi. Ainakaan mitään faktaa tossa ei ollut, muutakuin se, että se kone leipoi.
tounge.gif

Missä tää tapahtui, eikai vaan missään suomalaisessa nyrkkipajassa?
biggrin.gif
Ainakin mun ohjekirjassa sanotaan, että 20W-öljyä ei saa käyttää. Ilmeisesti tuommoinen ei sitten kierrä tarpeeksi hyvin. Vahvana mutuna muistelisin jostain testistä lukeneeni, että 15W öljy oli käynyt kuumempana kuin 10W, koska viskositeetin aiheuttama öljyn liikekitka oli suurempi - tai jotain sinnepäin...

Mä olen päättänyt ajaa sisään tehtaan öljyillä ohjekirjan mukaan, laitan kauden lopussa kokemuksia. Voisi yrittää päästä tonnin huoltoon seinäruusuksi että näkisi omin silmin millaiseksi öljy uuden moottorin jäljiltä muuttuu. Pistä ne öljyt pyörääsi mitä itse pidät parhaana.
Samat sanat, itseasiassa tämä nykyinen taitaa olla jo viidestoista mikä sisäänajellaan tehtaan öljyillä ja ohjeilla.
Ja hyvinhän nuo kaikki ovat kestäneet.
Öljynvaihtovälitkin olen pitänyt tehtaan suosituksissa enkä ole lyhennellyt niitä. Pari entistä ajokkinani olen tavannut liki 200 000 km ajettuna ja eipä ole kuulemma konetta tarvinnut avata.
Jostain kumman syystä uskon siihen mitä tehtaan asiantuntijat sanovat sisäänajosta ja öljyistä.

Eikä se öljy muutu mainittavasti ensimmäisen tonnin aikana, noin silminnähtävästi.

Back